سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۴۹ /دوشنبه/۵ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:13 /سه شنبه/2 مرداد 1403

تحت تاثیر نوسانات قیمتی،

واردات کالاهای استراتژیک به چین در حال انجام است

میزان حجم واردات کالاهای اساسی و استراتژیک به چین اغلب از منظر عملکرد و چشم‌انداز اقتصاد این کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

میزان حجم واردات کالاهای اساسی و استراتژیک به چین اغلب از منظر عملکرد و چشم‌انداز اقتصاد این کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، هنگام ارزیابی محموله‌های وارداتی نفت خام، گاز طبیعی مایع (LNG)، مس، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ توسط بزرگ‌ترین واردکننده کالا در جهان یعنی چین، بهتر است از منظر عامل قیمت مورد بررسی قرار بگیرند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، کالاهای نامبرده وارداتی به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بیش از آنکه تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی باشند، تحت تاثیر نوسانات قیمتی بوده‌اند. نمونه بارز این مسئله را می‌توان در مورد سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه کلیدی مورد استفاده برای تولید فولاد و کالایی که در ظاهر باید با توجه به تلاش‌های مستند و مداوم دولت چین برای تقویت بخش املاک خود با مشکل مواجه می‌شد، مشاهده کرد.

در همین رابطه حجم واردات سنگ‌آهن به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۶٫۸ درصد افزایش یافت و به ۶۱۱٫۱۸ میلیون تن رسید که ۳۵٫۰۵ میلیون تن نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش را تجربه کرده است. اگرچه حجم کمی از سنگ‌آهن وارداتی در صنعت فولاد چین به کار گرفته شد اما با این حال، مابقی این محموله‌های وارداتی در انبارها ذخیره شدند.

داده‌های شرکت «SteelHome» نشان می‌دهد که حجم ذخایر انبارهای سنگ‌آهن گمرک چین از پایان ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ تا هفته منتهی به ۱۲ جولای سال ۲۰۲۴ حدود ۳۵٫۷ میلیون تن افزایش یافته و به بالاترین میزان در دو سال گذشته یعنی ۱۵۰٫۲ میلیون تن رسیده است.

ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که افزایش حجم انبارهای ذخایر سنگ‌آهن چین دقیقا با آمار ارائه شده مرتبط با روند افزایش واردات این ماده معدنی به کشور نامبرده مطابقت دارد؛ با این حال، سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا معامله‌گران سنگ‌آهن و کارخانه‌های فولادسازی در چین تصمیم به افزایش حجم ذخایر انبارها آن هم در زمان بلاتکلیفی وضعیت حجم تقاضا برای فولاد گرفته‌اند؟

پاسخ به این سوال را می‌توان در کلید واژه نوسانات قیمتی جست‌و‌جو کرد. در همین رابطه قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ روند نزولی به خود گرفت و این روند نزولی همچنان در سه ماه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا کرد.

همچنین قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور در سوم ژانویه سال ۲۰۲۴ به ۱۴۳٫۰۸ دلار در هر تن رسید که بالاترین سطح آن تاکنون در سال جاری میلادی محسوب می‌شود؛ با این حال قیمت این ماده معدنی در بورس مذکور در چهارم آوریل سال ۲۰۲۴ به ۹۸٫۳۶ دلار در هر تن کاهش یافت. از آن تاریخ به بعد قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور روند نزولی خود را حفظ کرد و در نهایت قیمت این ماده معدنی با اندکی افزایش در روز چهارشنبه ۱۷ جولای ۲۰۲۴ به ۱۰۷٫۴۸ دلار در هر تن رسید.

برخلاف روند صعودی حجم واردات سنگ‌آهن، حجم واردات نفت خام به چین کاهشی گزارش شد. بر همین اساس، پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر اینکه افزایش حجم تقاضا برای نفت خام توسط چین که منجر به رشد جهانی تقاضا برای این سوخت فسیلی در سال جاری میلادی خواهد شد، آمارهای ارائه شده در رابطه با روند نزولی واردات نفت خام به چین را به چالش کشیده است.

در همین راستا، حجم واردات نفت خام به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۱٫۰۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۲٫۹ درصد نسبت به ۱۱٫۳۸ میلیون بشکه در روز گزارش شده برای این کشور در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

این روند نزولی واردات نفت خام به چین در بحبوحه روند رو به رشد قیمت سوخت فسیلی مذکور اتفاق افتاد؛ به طوری که قیمت مبنای جهانی نفت برنت از ۷۷٫۰۵ دلار در هر بشکه در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ۹۲٫۱۸ دلار در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۴ رسید. افزایش قیمت نفت برنت را می‌توان تا حدود زیادی به کاهش میزان تولید توافق شده میان اعضای سازمان‌های نفتی اوپک و اوپک پلاس مرتبط دانست.

از تاریخ مذکور به بعد، قیمت نفت برنت روند نزولی به خود گرفت و در سوم ژوئن سال ۲۰۲۴ به ۷۸٫۰۹ دلار در هر بشکه رسید، با این حال نرخ هر بشکه از این نفت در روز چهارشنبه ۱۷ جولای ۲۰۲۴ حدود ۸۵٫۰۸ دلار ارزیابی شد. از سوی دیگر حجم واردات گاز طبیعی به چین از طریق لوله‌‌های انتقال گاز و همچنین در قالب گاز طبیعی مایع روندی صعودی را به ثبت رساند.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی گمرک چین، حجم کل واردات گاز طبیعی به این کشور با جهش ۱۴٫۳ درصدی به ۶۴٫۶۵ میلیون تن رسید که با توجه به محدودیت‌های ظرفیت واردات گاز از طریق خطوط انتقال، بیشتر این واردات در قالب گاز طبیعی مایع صورت گرفت.

روند افزایشی حجم واردات گاز طبیعی مایع به چین در حالی رخ داد که قیمت این سوخت فسیلی با شرط تحویل در بنادر کشورهای شمال آسیا، از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به بعد به شدت کاهش را تجربه کرد. در همین راستا، قیمت گاز طبیعی مایع از ۱۷٫۹۰ دلار به ازای یک میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) به ۸٫۳۰ دلار به ازای یک میلیون «mmBtu» در اول مارس سال ۲۰۲۴ کاهش یافت.

قیمت این سوخت فسیلی در ادامه و در هفته منتهی به ۱۲ جولای سال ۲۰۲۴ به ۱۲٫۱۰ دلار به ازای یک میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) رسید؛ با این حال این افزایش قیمت موجب شد تا تقاضا برای گاز طبیعی مایع کاهش پیدا کند.

بر اساس داده‌های دریافتی از گمرک چین، حجم واردات گاز طبیعی به کشور نامبرده در ژوئن سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰٫۴۳ میلیون تن ارزیابی شد که ۷٫۹ درصد نسبت به رقم ۱۱٫۳۳ میلیون تن اعلام شده در می سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.

حجم واردات مس و زغال‌سنگ به چین

حجم واردات مس به چین نیز رابطه‌ای مستقیم با نوسانات قیمت این فلز پایه داشته است؛ به طوری که در زمان کاهش قیمت‌ها، حجم واردات مس به این کشور افزایش یافت و در زمان رشد قیمت‌ها، حجم واردات فلز مذکور روندی نزولی به خود گرفت. در همین راستا، حجم واردات مس کار نشده به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با ۶٫۸ درصد افزایش به ۲٫۷۶۳ میلیون تن رسید.

شایان ذکر است که حجم واردات مس کار نشده به چین در ماه ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۴۳۶ هزار تن گزارش شد که ۱۵٫۲ درصد نسبت به حجم واردات ۵۱۴ هزار تنی ارائه شده در ماه می سال جاری میلادی کاهش داشت.

کاهش حجم واردات مس کار نشده به چین در ژوئن سال ۲۰۲۴ پس از آن اتفاق افتاد که قیمت جهانی مس بورس فلزات لندن به ۱۱ هزار و ۱۰۴ دلار و ۵۰ سنت در هر تن در ۲۰ می سال جاری میلادی افزایش یافت.

گفتنی است که قیمت مس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در محدوده قیمتی حدود هشت هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن در نوسان بود؛ با این حال قیمت این فلز پایه در بورس نامبرده به بالاترین سطح خود در ماه می سال جاری میلادی رسید.

با توجه به مسائل مطرح شده به نظر می‌رسد که خریداران مس در چین حجم واردات این فلز پایه را در زمانی که قیمت‌ها کاهش داشته‌اند، ​​افزایش داده اما پس از افزایش قیمت‌ها، حجم واردات را کاهش داده‌اند.

زغال‌سنگ یکی دیگر از کالاهای استراتژیکی بوده که نسبت به نوسان قیمت‌ها، حجم واردات آن تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر کرده است. در همین رابطه حجم واردات زغال‌سنگ به چین با افزایش ۱۲٫۵ درصدی در نیمه اول سال جاری میلادی به ۲۴۹٫۵۷ میلیون تن رسید.

با توجه به افزایش حجم تقاضا برای مصرف برق و وجود مشکل در تولید زغال‌سنگ در چین، حجم تقاضای واردات برای این سوخت فسیلی با افزایش همراه شد. شایان ذکر است که قیمت زغال‌سنگ حرارتی دریایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ روند نزولی را تجربه کرد.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط موسسه «Argus»، قیمت زغال‌سنگ اندونزی با محتوای انرژی چهار هزار و ۲۰۰ کیلوکالری در هر کیلوگرم که شرکت‌های تولیدکننده برق در چین به وفور از این نوع زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، در هفته منتهی به ۱۲ جولای سال ۲۰۲۴ به ۵۲٫۷۰ دلار در هر تن به پایان رسید و حدود ۹٫۲ درصد کاهش را ثبت کرد.

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان بیان کرد که روند واردات کالاهای اساسی و استراتژیک به چین، بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر نوسانات قیمتی قرار داشته و شاخص اقتصادی به عنوان عامل دوم تاثیر‌گذار بر روند واردات این کالاها به کشور مذکور مطرح می‌شود.

انتهای پیام//

وزیر اقتصاد مطرح کرد:

11:12 /یکشنبه/21 مرداد 1403

پس از بررسی تحلیلگران بازار،

10:00 /یکشنبه/31 تیر 1403

در ماه می سال جاری میلادی محقق شد؛

11:10 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

طی حکمی از سوی مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس،

12:26 /یکشنبه/20 خرداد 1403

سامانه نیما، چالش جدی فولادسازان!

5:46 /سه شنبه/8 خرداد 1403

بنا بر اعلام بانک مرکزی،

10:18 /دوشنبه/7 خرداد 1403

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:57 /شنبه/27 آبان 1402

موسی انصارپور، مدیرعامل شرکت سبز و سلامت پارسیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:48 /شنبه/9 تیر 1403

موسی انصارپور مديرعامل شرکت سبز و سلامت پارسيان، طی یادداشتی مطرح کرد:

9:19 /شنبه/19 اسفند 1402

احمد سعدی، مدیرعامل گروه فولادی البرز غرب طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:14 /شنبه/11 آذر 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/3

156571

فلزات آنلاین

1403/06/3

542326

فلزات آنلاین

1403/06/3

707860

فلزات آنلاین

1403/06/3

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/3

22667

فلزات آنلاین

1403/06/3

13431

فلزات آنلاین

1403/06/3

45314

فلزات آنلاین

1403/06/3

49178

فلزات آنلاین

1403/06/3

44588

فلزات آنلاین

1403/06/3

41213

فلزات آنلاین

1403/06/3

27108

فلزات آنلاین

1403/06/3

28146

فلزات آنلاین

1403/06/3

26679

فلزات آنلاین

1403/06/3

35913

فلزات آنلاین

1403/06/3

33429

فلزات آنلاین

1403/06/3

42930

فلزات آنلاین

1403/06/3

26345

فلزات آنلاین

1403/06/3

40122

فلزات آنلاین

1403/06/3

43528

فلزات آنلاین

1403/06/3

3582800