سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۵۰ /سه شنبه/۲ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:12 /سه شنبه/2 مرداد 1403

در صورت تامین مواد اولیه محقق خواهد شد؛

افزایش ظرفیت بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یون در آمریکا

شماری از منابع آگاه بیان کردند که افزایش سریع ظرفیت بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یون در ایالات متحده آمریکا و کانادا، نگرانی‌ها را در خصوص تامین مواد اولیه برای واحدهای فرآوری کننده در این دو کشور افزایش داده است.

شماری از منابع آگاه بیان کردند که افزایش سریع ظرفیت بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یون در ایالات متحده آمریکا و کانادا، نگرانی‌ها را در خصوص تامین مواد اولیه برای واحدهای فرآوری کننده در این دو کشور افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، تامین مواد اولیه از قراضه باتری‌های بازیافتی در آمریکای شمالی، یکی از موضوعاتی بود که در طول برگزاری کنفرانسی با محوریت «بازیافت» که اخیرا با میزبانی موسسه مذکور برگزار شد، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مطابق با پیش‌بینی‌‎های صورت گرفته از سوی تحلیلگران موسسه مذکور، ظرفیت بازیافت قراضه خرد شده باتری‌های لیتیوم‌یون در ایالات متحده آمریکا طی سال ۲۰۲۳، حدود ۱۵۵ هزار تن اعلام شده بود. رقم تخمینی ارائه شده از سوی این تحلیلگران برای سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳۰ هزار تن گزارش شده است. به گفته این تحلیگران، افزایش محدودیت دسترسی به مواد اولیه بدان معنی است که اکثر واحدهای تولید و فرآوری امکان فعالیت با ظرفیت بالا را نخواهند داشت.

جولیا هارتی، تحلیلگر ارشد بخش گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر فعال در موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد: انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، ظرفیت تولید مواد اولیه از قراضه باتری‌ها و باتری‌های مستهلک شده (EOL) در ایالات متحده آمریکا به ۹۰ هزار تن یعنی بیش از دو برابر ظرفیت بازیافت مواد اولیه از قراضه باتری‌های خرد شده برسد.

جدال بر سر تامین مواد اولیه تولید باتری‌ها

یکی از بازیافت‌کنندگان باتری مستقر در قاره آمریکای شمالی عنوان کرد: رقابت بر سر تامین مواد اولیه باتری از سوی واحدهای تازه تاسیس و واحدهایی که ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند، روند صعودی به خود گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در آمریکای شمالی، رقابت بر سر تامین مواد اولیه تولید باتری‌ها به شدت افزایش یافته است، افزود: اگرچه استفاده از فناوری در بازیافت مواد اولیه موجود در قراضه باتری‌های خرد شده تاثیر بسزایی دارد اما اولویت تامین مواد اولیه نسبت به آن به مراتب بیشتر است.

بسیاری از حاضران در کنفرانس «Lithium Supply and Battery Raw Materials Conference 2024» که اخیرا به میزبانی موسسه «Fastmarkets» در شهر لاس وگاس آمریکا برگزار شد، بر اولویت بسیار بالای تامین مواد اولیه باتری‌ها تاکید داشتند.

هانس اریک ملین، مدیرعامل شرکت «Circular Energy Storage» عنوان کرد: تامین مواد اولیه از قراضه باتری‌های بازیافتی برای آن دسته از تولیدکنندگان مواد واسطه فعال کاتدی (pCAM) که قصد دارند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند، به دلیل محدودیت دسترسی به این مواد اولیه چالش‌برانگیزتر است.

وی تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر تولیدکنندگان می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را چه از نوع بازیافتی و چه از نوع اولیه آن تامین کنند اما با این وجود، تامین مواد اولیه برای شرکت‌های بازیافت‌کننده به دلیل افزایش رقابت در بخش بازیافت باتری و محدودیت عرضه این مواد در بازار مشکل‌تر است.

به گفته اریک ملین، شرکت‌های بازیافت‌کننده قراضه باتری قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند که البته به نفع تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و سایر شرکت‌های تولیدکننده است اما این افزایش قیمت‌ها باعث شده تا کسب درآمد از این کار روز به روز دشوارتر از قبل شود.

مدیرعامل شرکت «Circular Energy Storage» اظهار داشت: چین در پنج سال گذشته، وضعیت مشابهی را در صنعت باتری تجربه می‌کرد و شرکت‌های بازیافت‌کنندگان چینی برای تامین مواد اولیه باتری‌های لیتیوم فسفات آهن (LFP) از طریق بخش بازیافت با مشکل مواجه شده بودند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بخش بازیافت باتری یک بخش با حاشیه سود پایین بوده و بازار باتری با وضعیت مازاد عرضه مواجه شده است.

یکی از فعالان بازار که در مزایده‌های فروش تولیدکنندگان تجهیزات اصلی ایالات متحده آمریکا (OEMs) شرکت کرده است، روز چهارشنبه ۱۷ جولای ۲۰۲۴ در گفت‌و‌گوی خود با موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: رقابت بر سر برگزاری چنین مزایده‌هایی در صنعت باتری به شدت رو به افزایش است.

وی عنوان کرد: حجم تقاضا برای خرید قراضه باتری‌ها از سوی شرکت‌های مستقر در قاره آمریکای شمالی و آسیا به منظور صادرات مواد اولیه بازیافته شده از آن روند صعودی به خود گرفته است. بر همین اساس، شاخص قابل فروش این مواد اولیه بازیافتی به رقمی نزدیک به قیمت پیشنهادی برای شاخص فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده رسیده و افزایش نرخ را تجربه کرده است.

افزایش ظرفیت تولید مواد اولیه بازیافتی باتری

رایان ملسرت، مدیر اجرایی شرکت «American Battery Technology Company» که در کنفرانس مذکور حضور داشت، مطرح کرد: شرکت‌های بازیافت‌کننده باتری به یک اندازه ظرفیت‌های جدید تولید خود را افزایش نمی‌دهند و از این لحاظ باید بین شرکت‌هایی که باتری‌های مستهلک شده را فرآوری کرده و شرکت‌هایی که قراضه باتری‌ها را بازیافت می‌کنند، تمایز قائل شد.

وی افزود: اکثر تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، قراضه باتری خود را به منظور فرآوری به شرکت‌های بازیافت‌کننده باتری واگذار می‌کنند.

به گفته ملسرت، ایجاد تعادل در روند عرضه و تقاضای باتری‌ها مانند دیگر صنایع یک امری عادی اما ضروری به شمار می‌رود. با وجود اینکه ظرفیت بازیافت مواد اولیه باتری‌ها از یکی دو سال گذشته روندی صعودی به خود گرفته است اما ظرفیت‌ بازیافت و کیفیت مواد اولیه بازیافتی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

مدیر اجرایی شرکت «ABTC» یادآور شد: مدت زیادی است که دسترسی به مواد اولیه بازیافتی باتری‌ها در بازار در جریان بوده است. با این وجود، بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی ترجیح می‌دهند با شرکت‌های بازیافت‌کننده‌ای همکاری داشته باشند که قراضه تحویل داده شده به آن‌ها را در قالب محصولات و مواد اولیه بازیافت شده به آن‌ها بفروشد.

وی در کنفرانسی که اخیرا به میزبانی موسسه «Fastmarkets» برگزار شد، بیان کرد: شرکت (ABTC) یک واحد بازیافت در ایالت نوادا ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی خواهد کرد که ظرفیت فرآوری سالانه آن ۲۰ هزار تن مواد اولیه باتری بازیافتی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که فرایند تولید در واحد مذکور از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

تیم جانستون، یکی از بنیان‌گذاران شرکت‌های بازیافت‌کننده‌ «Li-Cycle» و «Blue Horizon Advisors» عنوان کرد: صحبت از روند عرضه و تقاضای باتری در ظاهر بیش از اندازه ساده‌انگارانه در نظر گرفته شده است زیرا شرکت‌های بازیافت‌کننده نمی‌توانند از همه نوع قراضه باتری،‌ با درجه کیفی متفاوتی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: رقابت در بخش‌هایی از بازیافت باتری که مواد بازیافتی آن خشک بوده و حاوی الکترولیت نیستند و حتی شرکت‌های زیادی می‌توانند این مواد را فرآوری و سپس صادر کنند، بسیار بالاست.

جانستون در ادامه تصریح کرد: رقابت در بخش قراضه بسته باتری‌های با معماری سلول جداگانه که امکان جداسازی آن بسیار دشوار بوده و بازیافت‌کننده‌های کمتری در این بخش فعالیت می‌کنند، با وجود اینکه حاشیه سود بالاتری دارد، بسیار ضعیف است.

جولیا هارتی پیش‌بینی می‌کند که محدودیت دسترسی به مواد اولیه بازیافتی در صنعت باتری طی چندین سال آینده، روند نزولی به خود بگیرد.

وی معتقد است وضعیت موجود کمبود عرضه قراضه باتری‌ها با توجه به افزایش حجم باتری‌های مستهلک شده طی ۱۰ سال آتی بهبود را تجربه خواهد کرد و از سال ۲۰۲۹ به بعد، میزان قراضه باتری‌ها نسبت به قراضه باتری‌های خرد شده افزایش خواهد یافت. علاوه‌براین، حجم عرضه قراضه باتری‌ها در ایالات متحده امریکا طی ۱۰ سال آینده افزایش را به ثبت می‌رساند.

هارتی خاطرنشان کرد: اگرچه سهم ایالات متحده آمریکا در بازار جهانی از قراضه باتری لیتیوم‌یون تنها ۶ درصد در سال ۲۰۲۳ بود اما طبق آخرین برآوردهای انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، رقم اعلام شده تا سال ۲۰۳۴ به ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش حجم عرضه قراضه باتری‌ها در ایالات متحده امریکا طی ۱۰ سال آینده

ادامه وضعیت مازاد عرضه مواد اولیه باتری در آمریکا

به گفته برخی از منابع، علی‌رغم افزایش ظرفیت جدید بازیافت مواد اولیه پیش از مرحله فرآوری، هنوز ظرفیت بازیافت مواد اولیه پس از مرحل فرآوری که در آن از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی استفاده می‌شود، در ایالات متحده آمریکا بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها است.

هارتی تاکید کرد: ظرفیت فرآوری فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در ایالات متحده آمریکا بسیار پایین است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ به سالانه ۲۰ هزار تن برسد.

وی ابراز کرد: شرکت‌های بازیافت‌کننده در خصوص امکان توسعه‌ پروژه‌های فعلی و راه‌اندازی واحدهای فرآوری جدید کمتر اظهارنظری ارائه می‌دهند زیرا راه‌اندازی چند پروژه با تاخیر همراه شده و فعالیت برخی دیگر از واحدهای فرآوری متوقف شده است.

در همین راستا، می‌توان به واحد تولید نیمه صنعتی و آزمایشی شرکت «Ascend Elements» در مقیاس تجاری در ایالت کنتاکی آمریکا اشاره کرد که انتظار می‌رود فرایند بهره‌برداری از آن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ با ظرفیت تولید ماهانه یک هزار و ۲۵۰ تن مواد واسطه فعال کاتدی آغاز شود.

همچنین، شرکت «Green Li-ion» مستقر در کشور سنگاپور، فرایند تولید مواد کاتد و آند باتری از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده بازیافتی و پودر کاتد در واحد بازیافت خود در شهر آتوکا، ایالت اوکلاهمای آمریکا را در سال ۲۰۲۴ آغاز کرد.

علاوه‌براین، شرکت «Redwood Materials» نیز در حال افزایش ظرفیت تولید فلزات حیاتی موجود در باتری‌های بازیافتی در واحد تولیدی خود در ایالات متحده آمریکا است. با این حال، شرکت نامبرده هنوز از قراضه باتری‌های جمع آوری شده در مجتمع تولیدی خود در ایالت نوادا به جای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند.

سخنگوی شرکت «Redwood Materials» در ماه می ۲۰۲۴ اظهار داشت: این شرکت بیش از ۱۰ گیگاوات ساعت قراضه باتری‌های لیتیوم‌یونی در انبارهای خود ذخیره کرده و به همین دلیل، هنوز نیازی به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده نداشته است.

از دیگر شرکت‌هایی که بنا بر اعلام گزارش‌ها در حال توسعه ظرفیت خود به منظور استفاده از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در آمریکای شمالی هستند، می‌توان به پروژه شرکت «Li-Cycle» در شهر راچستر نیویورک و پروژه شرکت «Lithion Technologies» در کانادا اشاره کرد. در همین راستا، پس از آغاز به‌ کار واحد خردایش قراضه باتری شرکت «Lithion Technologies» در شهر سن برونو دو مونتارویل، این شرکت قصد دارد واحد پالایش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده خود را نیز طی آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی کند.

روند صادرات قراضه باتری از مبدا آمریکا تا چه زمانی ادامه پیدا می‌‌کند؟

با توجه به افزایش حجم مازاد عرضه فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده، اکثر فعالان بازار انتظار دارند که صادرات حجم قابل‌توجهی از این مواد اولیه قابل بازیافت در آمریکا همچنان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ادامه پیدا کند. با این حال، احتمال می‌رود ذخیره بخشی از این مواد تا زمانی که امکان فرآوری آن‌ها در خاک آمریکا فراهم شود، صورت پذیرد.

همچنین هر از چندگاهی شایعاتی مبنی بر اعمال محدودیت‌های صادرات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده ایالات متحده به گوش می‌رسد. با این حال، اکثر فعالان بازار معتقدند که به نظر نمی‌رسد به این زودی و شاید هم هرگز سناریو اعمال محدودیت‌ها به واقعیت بدل شود.

رشد ظرفیت تولید باتری از مواد اولیه بازیافتی در کره‌جنوبی با هدف افزایش استفاده از فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده، موجب گشته است شانس کسب درآمد از این مواد صادراتی از مبدا آمریکای شمالی که ناخالصی‌های بسیار پایینی دارد، با روند صعودی همراه شود.

در همین راستا، شاخص قابل‌فروش معاملاتی پیشنهادی برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز مستهلک شده آمریکا با محتوای نیکل و کبالت و لحاظ ارزش لیتیوم در اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه جولای ۲۰۲۴، رقمی معادل ۷۵ تا ۷۸ درصد هزینه ارسال محموله به بنادر اصلی کره‌جنوبی (CIF) جهت عرضه در بازار فیزیکی تعیین شد که نشان از روند نزولی دارد.

طبق آخرین ارزیابی‌های ارزیابی هفتگی انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، شاخص قابل‌ فروش معاملاتی پیشنهادی برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده صادراتی آمریکا، با محتوای نیکل و لحاظ شاخص رسمی قابل‌فروش بورس فلزات لندن و در نظر گرفتن شاخص قابل‌فروش معاملاتی پیشنهادی «Fastmarkets» برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده صادراتی آمریکا، با محتوای کبالت و در نظر گرفتن قیمت کبالت با خلوص استاندارد، رقمی معادل ۶۸ تا ۷۵ درصد درصد هزینه ارسال محموله به بنادر اصلی کره‌جنوبی (CIF) در روز چهارشنبه ۱۷ جولای ۲۰۲۴ اعلام شد که یک تا ۰٫۲ درصد کاهش را نسبت به یک هفته قبل از تاریخ مذکور به ثبت رساند.

مطابق با ارزیابی هفتگی صورت گرفته از سوی موسسه مذکور، شاخص قابل‌فروش معاملاتی پیشنهادی موسسه «Fastmarkets» برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم مستهلک شده صادراتی آمریکا، با محتوای لیتیوم و لحاظ شاخص قابل‌فروش کربنات نیکل با خلوط حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری، رقمی معادل ۳ تا ۵ درصد هزینه ارسال محموله به بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CIF) در روز ۱۷ جولای ۲۰۲۴ گزارش شد.

علاوه‌براین، در بازار ایالات متحده آمریکا شاخص قابل‌فروش پیشنهادی برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده با حداقل محتوای نیکل ۲۰ تا ۲۵ درصد رقمی معادل ۷۵ درصد هزینه ارسال محموله درب کارخانه تولیدکننده در آمریکا در روز ۱۷ جولای سال جاری میلادی اعلام شد که نسبت به شاخص قابل‌فروش پیشنهادی در یک هفته پیش از تاریخ مذکور معادل ۷۳ تا ۷۴ درصد هزینه ارسال محموله درب کارخانه تولیدکننده در آمریکا قابل مقایسه است.

به علاوه، شاخص قابل‌فروش پیشنهادی برای فلزات حیاتی موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز مستهلک شده با محتوای حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد محتوای نیکل و محتوای حداکثر ۲ درصد مس و آلومینیوم جهت عرضه در بازار ایالات متحده آمریکا، رقمی برابر با ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه ارسال محموله درب کارخانه تولیدکننده در آمریکا گزارش شد.

در همین رابطه، اخیرا موسسه مذکور اعلام کرد قصد دارد سیستم ارزیابی‌های هفتگی خود برای شاخص قابل‌فروش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده را از اوایل ماه آگوست ۲۰۲۴ در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کند.

جولیا هارتی پیش‌بینی می‌کند که تعداد واحدهای جدید فرآوری فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده طی سال‌های آتی روند صعودی را تجربه کند. با این حال، وضعیت آتی بازار این مواد اولیه قابل بازیافت در آمریکا ظرف این مدت مشخص نخواهد بود.

به گفته وی، سناریوهایی همچون احتمال ادامه روند صادرات فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده از آمریکا به کشورهای آسیایی، افزایش حجم استفاده از این مواد اولیه قابل بازیافت در پروژه‌های تحقیقاتی و در مقیاس تجاری یا استفاده از آن در توسعه پروژه‌های فرآوری آینده محتمل هستند.

هارتی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم بوده، این است که بخش بازیافت باتری به طور قطع به حیات خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام//

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/1

151696

فلزات آنلاین

1403/05/1

483684

فلزات آنلاین

1403/05/1

551690

فلزات آنلاین

1403/05/1

2788352

فلزات آنلاین

1403/05/1

22831

فلزات آنلاین

1403/05/1

12510

فلزات آنلاین

1403/05/1

41095

فلزات آنلاین

1403/05/1

49860

فلزات آنلاین

1403/05/1

44700

فلزات آنلاین

1403/05/1

42029

فلزات آنلاین

1403/05/1

26142

فلزات آنلاین

1403/05/1

28556

فلزات آنلاین

1403/05/1

26217

فلزات آنلاین

1403/05/1

36615

فلزات آنلاین

1403/05/1

33312

فلزات آنلاین

1403/05/1

44746

فلزات آنلاین

1403/05/1

25663

فلزات آنلاین

1403/05/1

39887

فلزات آنلاین

1403/05/1

43347

فلزات آنلاین

1403/05/1

3353100