سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۴۲ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:24 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

به دلیل محدودیت دسترسی به فلز سرخ،

تولیدکنندگان مس به دنبال فرایند ادغام و اکتساب هستند

شرکت‌های تولیدکننده بزرگ مس در جهان پیش‌بینی کرده‌اند که همکاری میان خودروسازان و برخی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده برق با مصرف‌کنندگان نهایی در بحبوحه چالش ایجاد شده در زنجیره تامین فلز مذکور و بسیار حیاتی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، به دلیل محدودیت دسترسی و احتمال ادامه این روند در آینده، افزایش پیدا کند.

شرکت‌های تولیدکننده بزرگ مس در جهان پیش‌بینی کرده‌اند که همکاری میان خودروسازان و برخی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده برق با مصرف‌کنندگان نهایی در بحبوحه چالش ایجاد شده در زنجیره تامین فلز مذکور و بسیار حیاتی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، به دلیل محدودیت دسترسی و احتمال ادامه این روند در آینده، افزایش پیدا کند. بررسی تحلیلگران بازار نشان می‌دهد که شماری از شرکت‌های پیشرو در تولید و استخراج‌ مس به دنبال تغییر روش معاملات خود هستند و قصد دارند به طور مستقیم با تولیدکنندگان کابل و سایر مصرف‌کنندگان بزرگ مس به منظور تامین فلز مورد نیاز برای گذار به فرایند الکتریکی‌سازی در روند تولید و در جهت ارائه محصولاتی با قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه تعامل کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری فاینانشال تایمز، جاناتان پرایس مدیر اجرایی شرکت «Teck Resources» به عنوان یک شرکت کانادایی تولیدکننده مس و روی بیان کرد: مصرف‌کنندگان بزرگ مس که از این فلز در تولید ایستگاه‌های شارژ باتری خودروهای الکتریکی، ساخت زیرساخت‌های شبکه برق یا تولید وسایل نقلیه و… استفاده می‌کنند، تمایل دارند به زنجیره تامین فلز مس دسترسی بهتری داشته باشند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد تعامل و همکاری میان شرکت‌های تولیدکننده و استخراج‌کننده مس با مصرف‌کنندگان نهایی به تدریج افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که اخیرا شرکت «Anglo American» پیشنهاد خرید سهام این شرکت به ارزش ۳۹ میلیارد پوندی ارائه شده از سوی شرکت «BHP» را نپذیرفت. همچنین قیمت مس به بالاترین حد خود معادل ۱۱ هزار دلار در هر تن در سه ماهه دوم سال جاری میلادی افزایش یافت و توجه فعالان در صنعت مس را به محدودیت دسترسی احتمالی به این فلز طی چند سال آینده جلب کرد.

در همین راستا، انتظار می‌رود حجم تقاضا برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌روزرسانی زیرساخت‌های شبکه برق و تولید خودروهای الکتریکی به روند افزایشی خود ادامه دهد؛ با این حال باید این مسئله را در نظر داشت که راه‌اندازی معادن جدید به مرور زمان در آینده به دلیل سخت‌گیری‌های وضع شده مشکل‌تر خواهد شد. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود که دسترسی به فلز مس در سال‌های آتی با محدودیت بیشتری مواجه شود.

پیش‌بینی محدودیت دسترسی به فلز مس در سال‌های آینده

بانک «Bank of America» پیش‌بینی کرده است که حجم عرضه مس تا سال ۲۰۳۰ حدود پنج میلیون تن یا ۱۵ درصد کمتر از حجم تقاضا برای این فلز باشد. بر اساس پیش‌بینی ارائه شده از سوی تحلیلگران بانک مذکور، افزایش حجم عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر، رشد هزینه‌کردهای اختصاص یافته در زیرساخت‌های شبکه برق و جهش تولید خودروهای الکتریکی در سطح جهان، حجم تقاضا برای فلز مس را از میانگین تاریخی ۲ درصد به ۴ درصد در سال افزایش خواهد داد.

به گفته برخی مدیران اجرایی شرکت‌های تولیدکننده مس، مجموعه‌ای از عوامل موجب شده راه‌اندازی و یا توسعه پروژه‌های بزرگ مس با مشکل مواجه شود. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به بدتر شدن شرایط زمین‌شناسی، طولانی شدن زمان صدور مجوزهای فعالیت و استخراج شرکت‌های تولیدکننده و افزایش هزینه‌کردها در نتیجه رشد تورم و برآورده ساختن الزامات شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی اشاره کرد. کاهش حجم تقاضای سرمایه‌گذاران برای دریافت سود سهام بیش از رشد قیمت مس نیز یکی دیگر از این مشکلاتی است که شرکت‌های تولیدکننده مس با آن مواجه هستند.

تریستان پاسکال، مدیر اجرایی شرکت «First Quantum» که فعالیت معدن تحت مدیریت این شرکت در پاناما توسط دادگاه عالی این کشور به علت مطابق نبودن متن توافق با قانون اساسی پاناما متوقف شده است، عنوان کرد که راه‌اندازی معادن جدید مس به تدریج سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: فرقی نمی‌کند که شرکت‌های معدنی چه منطقه‌ای از جهان را برای راه‌اندازی معادن جدید مس انتخاب کنند، چراکه قوانین وضع شده و محدودکننده دولت‌ها در کنار مشکلات ایجاد شده در صنعت مس، کار را برای ساخت معادن جدید نسبت به گذشته بسیار دشوارتر کرده است.

با در نظر گرفتن وضعیت فعلی صنعت مس، دو گزینه پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد. شرکت‌های فعال در صنعت مس همانند شرکت‌های فعال در صنعت گاز و نفت یا باید با شرکت‌های بزرگ‌تر دیگر ادغام شده و به اصطلاح به سمت فرایند ادغام و اکتساب حرکت کنند، یا اینکه باید هزینه‌های بسیار زیادی به منظور راه‌اندازی معادن جدید اختصاص دهند.

افزایش تمایل شرکت‌های تولیدکننده مس به منظور انجام فرایند ادغام و اکتساب با دیگر شرکت‌ها یکی از گزینه‌های مناسبی است که می‌تواند نگرانی‌های مصرف‌کنندگان نهایی و مشکلات فعلی زنجیره تامین که شرکت‌هایی نظیر «BHP» ،«Glencore» ،«Freeport-McMoRan» و «Rio Tinto» با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را تا حدودی کاهش دهد.

یکی از بزرگ‌ترین فرایند ادغام و اکتساب انجام شده در صنعت مس تا به امروز، قرارداد میان شرکت خودروسازی «Stellantis» به عنوان سهام‌دار شرکت‌های خودروسازی «Jeep» «Fiat» و «Peugeot» و شرکت معدنی «McEwen Copper» با مجموعه‌ای از چندین شرکت تولیدکننده و تامین‌کننده زیرمجموعه آن بوده است.

برخی از مدیران شرکت‌های تولیدکننده مس معتقدند که صنعت فلز مذکور می‌تواند همانند فعالان صنایع لیتیوم، نیکل و کبالت از سرمایه‌گذاری خودروسازان در صنایع خود بهره ببرد یا مانند شرکت‌های تامین‌کننده و تولیدکننده برق با شرکت‌های نوپای تولیدکننده اورانیوم به منظور تامین سوخت نیروگاه‌های تولید انرژی‌ خود قراردادهای بلندمدت امضا کند.

پاول گیت، مدیر بخش استراتژی فعال در شرکت «Anglo American» بر این باور است که مشارکت مصرف‌کنندگان نهایی در صنعت مس مشابه آنچه در بخش تامین و تولید فلزات باتری وجود دارد، با تولیدکنندگان مس افزایش می‌یابد و احتمالا مسیری مشابه در صنعت فلز مس طی خواهد شد.

مایکل ویدمر، استراتژیست بخش کالای فعال در بانک «Bank of America» تاکید کرد: قاعده کلی این است که افزایش ۱۰ درصدی قیمت کالاها، نرخ بازدهی پروژه‌های تجدیدپذیر را برای سرمایه‌گذاران تا حدود یک درصد کاهش دهد که طبیعی به نظر می‌رسد.

شرکت «Nexans» به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کابل در جهان، یکی از اولین شرکت‌های پیشرو در فرایند ادغام و اکتساب در زنجیره تامین بوده است. در همین راستا، شرکت نامبرده با پیش‌بینی احتمال کمبود مس در سال‌های آتی تصمیم گرفت قراردادی بلندمدت برای تامین ورق‌های مس با چندین شرکت تولیدکننده و واحد ذوب منعقد کند.

وینسنت دسل، معاون عملیات شرکت «Nexans» تصریح کرد: در دنیا به اندازه کافی مس وجود دارد اما با این حال، ظرفیت استخراج به اندازه میزان مصرف این فلز افزایش را تجربه نکرده است. افزایش ظرفیت بازیافت قراضه مس از ۵ درصد به ۳۰ درصد می‌تواند تا حدودی مشکلات محدودیت دسترسی به عرضه فلز مس را مرتفع کند.

نوسان قیمت مس در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۶ تا نیمه نخست سال ۲۰۲۴

با این وجود، تمام شرکت‌های فعال در صنعت مس به دنبال اقدامی پیش‌دستانه برای تامین مس مورد استفاده نبوده‌اند و خود را ملزم به انجام فرایند ادغام و اکتساب به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز نمی‌بینند. در همین رابطه می‌توان به کاهش حجم تقاضا برای مس در سال ۲۰۲۴ به ویژه از سوی چین اشاره کرد که موجب شد قیمت این فلز حدود ۱۵ درصد کاهش یابد و به رقم ۹ هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن برسد.

جیمی هرمانسون، معاون ارشد و مدیر تدارکات شرکت «NKT»، یکی از تولیدکنندگان کابل مسی در دانمارک معتقد است که در سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی‌هایی از احتمال شکاف در روند عرضه مس در سال ۲۰۲۳ ارائه شد اما در واقعیت این سناریو در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) به واقعیت نپیوست. به باور این شرکت، دسترسی به فلز مس در سال‌های آینده با محدودیت مواجه نخواهد بود.

در صورت افزایش قیمت مس، به احتمال زیاد جایگزینی و کاهش مصرف مس رخ خواهد داد. در همین راستا، چین قصد دارد در سیم‌کشی سیستم‌های توزیع برق از راه دور، آلومینیوم را جایگزین مس کند.

آنجلو گیت، یکی از مدیران اجرایی شرکت‌های تولیدکننده مس اظهار داشت: سهم مس در بخش لوله‌کشی ۹ درصد است اما با این حال، می‌توان فلزی دیگر را به راحتی جایگزین مس در پروژه‌های لوله‌کشی آتی کرد.

در پایان اغلب تحلیلگران و مدیران اجرایی شرکت‌های تولیدکننده مس بر این باورند که سال‌هاست پیش‌بینی محدودیت در روند عرضه مس به دلیل حجم سرمایه‌گذاری اندک در فرایند اکتشاف و توسعه پروژه‌هایی که حدود ۱۵ سال طول می‌کشد تا به مرحله بهره‌برداری برسند، ارائه می‌شود.

انتهای پیام//

با عرضه محموله‌های انبار شده در بازارهای جهانی،

8:38 /شنبه/9 تیر 1403

همگام با افزایش تقاضای فلز سرخ انجام شد؛

8:26 /شنبه/9 تیر 1403

تولید محصولات با تکنولوژی بالا،

10:16 /سه شنبه/22 خرداد 1403

آیا بزرگ‌ترین معامله بخش معدن رخ خواهد داد؟

8:47 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در «LME»،

14:46 /یکشنبه/6 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000