سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۵۶ /چهارشنبه/۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:10 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

ارتقای سودآوری با کنترل هزینه‌های تولید

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: هزینه‌های‌ تولید یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر ادامه فعالیت واحدهای صنعتی و قدرت ‌رقابت‌پذیری آن‌ها در بازار به شمار می‌آید زیرا با محاسبه این هزینه‌ها مشخص خواهد شد که تولید محصولات و سود به دست آمده از فروش دارای صرفه اقتصادی است یا خیر. به همین دلیل مدیریت و کاهش هزینه‌های تولید برای صنعتگران بسیار حائز اهمیت بوده و برای دستیابی به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: هزینه‌های‌ تولید یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر ادامه فعالیت واحدهای صنعتی و قدرت ‌رقابت‌پذیری آن‌ها در بازار به شمار می‌آید زیرا با محاسبه این هزینه‌ها مشخص خواهد شد که تولید محصولات و سود به دست آمده از فروش دارای صرفه اقتصادی است یا خیر. به همین دلیل مدیریت و کاهش هزینه‌های تولید برای صنعتگران بسیار حائز اهمیت بوده و برای دستیابی به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره تولید فولاد در کشور با اتخاذ راهبردهایی کاربردی و عملیاتی کردن آن‌ها در واحدهای مختلف شرکت، موفق شده است در زمینه مدیریت هزینه‌های تولید عملکرد مطلوبی داشته باشد.

مجتبی حمیدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در پاسخ به این سوال که با توجه به زمان‌بر بودن و هزینه بالای فعالیت اکتشافی و استخراجی از معادن، فعالان بالادست زنجیره فولاد باید چه تمهیداتی را در راستای کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده محصول بیندیشند، بیان کرد: با توجه به دستاوردهای ارزشمند صنعت فولاد و پیشرفت‌های قابل‌توجهی که این صنعت طی سالیان اخیر تجربه کرده است، در حال حاضر فولاد یکی از صنایع مهمی به شمار می‌آید که سهم آن در اقتصاد، توسعه زیرساخت‌ها و بهبود زندگی افراد، اشتغال‌زایی، توانمندسازی تولیدکنندگان و فعالان پایین‌دست زنجیره تولید و ارزش، ارزآوری و توسعه صادرات غیرقابل‌ انکار است. به همین دلیل حفظ قدرت و توان رقابتی صنعت فولاد در سطوح مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و هوشمندی در این خصوص به منظور اعتلای هرچه بیشتر صنعت مذکور تدوین شود. برای تحقق این مهم، تولیدکنندگان باید در وهله نخست متغیرها و عواملی را که بر قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها تاثیرگذار هستند شناسایی کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: البته باید در نظر داشت که با توجه به نوع محصول تولیدی، تکنولوژی‌های مورد استفاده، محدوده جغرافیایی، توانمندی و دانش کارکنان، منابع مالی موجود و… مولفه‌های ‌تاثیرگذار و حیاتی برای هر کدام از واحدهای تولیدی یکسان نیستند. با این وجود، متغیرهای مشترکی هم میان واحدهای صنعتی وجود دارد و صاحبان کسب‌و‌کارها برای حفظ و ارتقای سودآوری خود به دنبال کنترل آن‌ها هستند. یکی از این مولفه‌های مشترک، هزینه‌های تولید است که به صورت مستقیم روی بهای تمام شده محصول و توان رقابتی تولیدکنندگان در بازار تاثیر می‌گذارد. باید گفت فعالان بالادست زنجیره فولاد که وظیفه مهم تامین مواد اولیه و پایداری تولید را بر عهده دارند، بر کاهش هزینه‌های کل زنجیره فولاد موثر هستند زیرا یکی از متغیرهای تولید در واحدهای پایین‌دستی، تامین مواد اولیه مرغوب با هزینه مناسب است. در نتیجه فعالان بخش معدن باید اتخاذ استراتژی‌هایی را به منظور مدیریت هزینه‌های تولید در اولویت قرار دهند اما فعالیت‌های معدن‌کاری زمان‌بر و هزینه‌بر هستند؛ در این صورت فعالان این بخش و تامین‌کنندگان مواد اولیه فولادسازان کشور می‌توانند از طریق روش‌هایی همانند افزایش ریکاوری در فرایند تغلیظ و تولید کنسانتره آهن، ارتقای بهره‌وری تولید و نرخ تولید جهت بهای تمام شده هر واحد محصول در کلیه کارخانجات و انجام اصلاحات متعدد با هزینه نه‌چندان بالا برای افزایش عیار و ریکاوری در کارخانه کنسانتره‌سازی و افزایش بازدهی در کارخانه گندله‌سازی، هزینه‌های تولید و بهای تمام شده محصول را تقلیل دهند.

استفاده بهینه از منابع

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در خصوص رویکرد و اقدامات این شرکت در زمینه مدیریت هزینه‌های تولید، عنوان کرد: در ابتدا باید توضیح مختصری در رابطه با فرایند تولید گندله ارائه کنم که شامل سه مرحله آماده‌سازی، تشکیل گندله خام و پخت است. برای تولید این محصول، کنسانتره آهن به همراه مواد افزودنی در میکسر مخلوط شده و جهت تنظیم میزان رطوبت به آن آب اضافه می‌شود؛ سپس در بالینگ دیسک‌ها گندله خام شکل می‌گیرد و از طریق نوار نقاله‌ها و تنظیم دانه‌بندی به کمک سرندها به ناحیه پخت هدایت می‌شود. مرحله پخت شامل پیش‌گرم، خشک کردن، پخت کامل، تولید محصول نهایی، خنک کردن آن و هدایت به سمت انبارهای محصول است. در نواحی پیش‌گرم و خنک کردن مقداری ریزش و هدررفت مواد به دلیل فرایند تولید وجود دارد که به آن‌ها نرمه گندله و داست اطلاق می‌شود و عمدتا کنسانتره تغییر ماهیت یافته است. جهت استفاده مجدد از نرمه گندله و داست در تولید محصول در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، طرح‌ها و اقداماتی صورت گرفته و علاوه بر کنترل میزان ریزش نرمه گندله و داست، پس از طی فرایند مجددا به عنوان مواد اولیه استفاد می‌شود. همچنین جهت استفاده حداکثری از خطوط تولید و ماشین‌آلات آن‌ها، نسبت به مطالعه و رفع گلوگاه‌های تولید جهت افزایش تولید و بهره‌وری از منابع اقدام شده است.

حمیدیان اظهار داشت: اقدامات شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در زمینه مدیریت هزینه‌های تولید و بهینه‌سازی مصارف مواد و منابع به این موارد خلاصه نمی‌شود و این مجموعه پروژه‌های متعددی همچون خروج باربرگشتی از مدار آسیاها در راستای افزایش کمی و کیفی تولید را در دست اجرا دارد. شایان ذکر است که اجرای این پروژه با توجه به محدودیت در منابع معدنی سنگ‌آهن کشور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا پروژه باربرگشتی امکان استخراج آهن باقی مانده از سنگ‌های برگشتی از کارخانه فرآوری، کاهش استهلاک دستگاه‌ها، استفاده از سنگ‌های دانه‌بندی و تسهیل جداسازی‌ محصول از باطله را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اقدامات دیگری نظیر تغییر در مگنت سپراتورها، بومی‌سازی قطعات و کاهش هزینه‌های تامین را به منظور مدیریت هزینه‌های تولید انجام داده است. همچنین این مجموعه نسبت به کنترل مصرف قطعات و انجام فعالیت‌های مختلف فنی و پژوهشی در راستای افزایش عمر مفید قطعات (در برخی موارد سه برابر عمر قطعه اولیه) اقدام کرده است.

فناوری قلب تپنده تولید

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش و اهمیت استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی‌ها به‌روز در خطوط تولید واحدهای صنعتی را در زمینه مدیریت‌ هزینه‌های تولید چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: امروزه تولید به عنوان یک ابزار رقابتی به شمار می‌آید و تولیدکنندگان در شرایطی با فشار رقابتی بالا، تنوع و تعدد تولید محصولات، تغییر نیاز و انتظارات مشتریان روبه‌رو هستند. در نتیجه محصولات باکیفیت باید در مدت زمان کوتاهی آماده شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرند و تولیدکنندگان با توجه به نیاز مشتریان همواره به دنبال بهبود و ارتقای ویژگی‌های‌ تولیدات خود باشند. این شرایط باعث می‌شود که موضوع اطلاعات برای واحدهای تولیدی اهمیت بالایی داشته باشد، در حالی که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته راهبردهای رقابتی مبتنی بر بازار در حال گذر هستند و راهبردهای رقابتی در آینده مبتنی بر منابع خواهند بود. به همین دلیل رمز موفقیت تولیدکنندگان به جای تبعیت از قوانین و استفاده از فرصت‌ها، بهره‌مندی از مزیت‌ها و اتکا به منابع منحصربه‌فرد سازمان و سرمایه‌گذاری در جهت توسعه و حفظ آن‌ها خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشت که منابع تولیدی صرفا شامل سرمایه، زمین، ماشین‌آلات و تجهیزات نمی‌شوند و در آینده اطلاعات، آموزش و همچنین مدیریت دانش نیز مورد توجه خواهند بود. ازاین‌رو بهره‌مندی از فناوری‌ و تکنولوژی‌ پیشرفته بسیار مهم بوده و کارخانه گندله‌سازی شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا راه‌اندازی شده است؛ علاوه‌براین جهت ارتقای حداکثری بهره‌وری، پروژه هوشمندسازی کارخانه در دست اجراست. همچنین در کارخانه تولید کنسانتره‌ نیز بسیاری از تجهیزات به‌روزرسانی و جایگزین شده‌‌اند و پروژه ارتقای سیستم اتوماسیون صنعتی کارخانه انجام شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در رابطه با استراتژی‌های فعالان بالادست زنجیره فولاد به منظور حفظ روند سودآوری و کنترل هزینه‌ها با وجود نوسان قیمت و کیفیت سنگ‌آهن، خاطرنشان کرد: موفقیت یک سازمان صرفا در گرو اتخاذ استراتژی‌های مناسب نیست زیرا در صورتی نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد که برنامه استراتژیک تبدیل به برنامه عملیاتی شده و به صورت دقیق اجرا شود. گفتنی است سازمان‌هایی موفق خواهند بود که برای اجرای استراتژی‌های خود سیستم یکپارچه‌ای داشته باشند زیرا این سیستم باعث می‌شود تا چالش‌ها و موانع موجود در مسیر اجرای آن‌ها را برطرف کنند؛ به همین دلیل برنامه عملیاتی دستورالعملی برای اجرای برنامه‌های استراتژیک است. باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از هزینه‌ تولید، هزینه ثابت بوده و با افزایش تولیدات تغییری نمی‌کند اما رشد تولید منجر به تقلیل مخارج تولید به‌ ازای هر واحد خواهد شد. به همین دلیل بهترین راه برای کاهش هزینه‌ تولید و حفظ سودآوری، رشد تولیدات به شمار می‌آید که برنامه عملیاتی به منظور تحقق این امر شامل رفع مشکلات گوناگون بر اساس تحلیل وضعیت موجود، تدوین و در حال اجراست؛ شایان ذکر است که این برنامه در کارخانه‌های مختلف نزدیک به ۱۰۰ سرفصل برنامه و پروژه‌های کوچک را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام//

به دنبال تحولات جهانی فولاد رخ داد؛

7:40 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

با حضور کارشناسان موسسه بین‌المللی «SGS»،

6:36 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

در سه ماهه ابتدایی 1403 رقم خورد؛

15:55 /سه شنبه/2 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خبر داد:

15:28 /سه شنبه/2 مرداد 1403

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت:

15:13 /سه شنبه/2 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/2

154179

فلزات آنلاین

1403/05/2

538158

فلزات آنلاین

1403/05/2

727167

فلزات آنلاین

1403/05/2

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/2

25406

فلزات آنلاین

1403/05/2

12510

فلزات آنلاین

1403/05/2

41249

فلزات آنلاین

1403/05/2

49860

فلزات آنلاین

1403/05/2

44700

فلزات آنلاین

1403/05/2

41997

فلزات آنلاین

1403/05/2

26207

فلزات آنلاین

1403/05/2

28556

فلزات آنلاین

1403/05/2

26222

فلزات آنلاین

1403/05/2

36458

فلزات آنلاین

1403/05/2

33507

فلزات آنلاین

1403/05/2

44769

فلزات آنلاین

1403/05/2

25673

فلزات آنلاین

1403/05/2

40067

فلزات آنلاین

1403/05/2

43468

فلزات آنلاین

1403/05/2

3343600