سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۱:۵۹ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:37 /شنبه/6 مرداد 1403

برای سومین ماه متوالی،

میزان تولید باتری نیکل کبالت منگنز در چین کاهش یافت

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین (CABIA)، میزان تولید باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در این کشور در ماه ژوئن به 20.5 گیگاوات ساعت کاهش یافت که حدود 1.5 گیگاوات ساعت (معادل 6.8 درصد) نسبت به میزان تولید 22 گیگاوات ساعت گزارش شده در ماه می 2024 و حدود 3.7 گیگاوات ساعت (معادل 15.3 درصد) در مقایسه با رقم 24.2 گیگاوات ساعت ارائه شده در ماه مارس سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین (CABIA)، میزان تولید باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) در این کشور در ماه ژوئن به ۲۰٫۵ گیگاوات ساعت کاهش یافت که حدود ۱٫۵ گیگاوات ساعت (معادل ۶٫۸ درصد) نسبت به میزان تولید ۲۲ گیگاوات ساعت گزارش شده در ماه می ۲۰۲۴ و حدود ۳٫۷ گیگاوات ساعت (معادل ۱۵٫۳ درصد) در مقایسه با رقم ۲۴٫۲ گیگاوات ساعت ارائه شده در ماه مارس سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شماری از تحلیلگران بازار اعلام کردند که کاهش میزان تولید باتری نیکل کبالت منگنز در چین مطابق با انتظارات بازار بوده است.

قبل از انتشار داده‌های اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین (CABIA)، تعدادی از فعالان بازار در گفت‌و‌گوی خود با موسسه مذکور عنوان کرده بودند که برخی از تولیدکنندگان کاتد باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در بحبوحه کاهش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید این باتری‌ها در صنایع پایین‌دستی، ظرفیت تولید خود را در ماه ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهند داد.

کاهش حجم تقاضا برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM)، منجر به افت حجم نقدینگی در بازار فیزیکی هیدروکسید لیتیوم طی ماه‌های اخیر شده است و باعث شده حجم تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان برای این محصول در بازار مذکور روندی نزولی داشته باشد.

در همین راستا، ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار یوان (۱۱,۰۳۰ تا ۱۱,۷۱۹ دلار) در هر تن در روز ۱۱ جولای ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که ۱۳ هزار یوان در هر تن در مقایسه با قیمت ۹۱ تا ۱۰۰ هزار یوان در هر تن گزارش شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی کاهش داشت.

برخی منابع اظهار داشتند که در میان عملکرد ضعیف بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز، هیدروکسید لیتیوم چین در ماه ژوئن نسبت به کربنات لیتیوم با تخفیف بیشتری در بازار عرضه شد. علاوه‌براین، سهم باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در این کشور همچنان نسبت به سهم باتری‌های نیکل کبالت منگنز برتری خود را حفظ کرده است.

همچنین، موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با حداقل غلظت ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی را رقمی حدود ۸۸ تا ۹۰ هزار یوان در هر تن در روز ۱۱ جولای ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۹۸ تا ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ یوان اعلام شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی، حدود ۱۰ هزار و ۷۵۰ یوان در هر تن کاهش را به ثبت رساند.

علاوه‌براین، اختلاف قیمت میان دو نمونه نمک لیتیوم چین در روز ۱۱ جولای ۲۰۲۴ به طور متوسط به ​​۶ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن رسید که در قیاس با اختلاف قیمت چهار هزار و ۲۵۰ یوان در هر تنی ارزیابی شده در روز ۶ ژوئن سال مذکور افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش اتحادیه نوآوری باتری خودرو‌ها در چین (CABIA)، میزان تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در چین در ماه ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۵٫۴ درصد نسبت به یک ماه قبل از آن رشد داشت و به ۶۳٫۸ گیگاوات ساعت رسید. همچنین سهم بازار این نوع باتری در کشور نامبرده از ۷۳٫۱ درصد در ماه می ۲۰۲۴، به ۷۵٫۵ درصد در ماه ژوئن سال جاری میلادی افزایش یافت.

با این وجود، داده‌های اتحادیه نامبرده نشان می‌دهد که سهم بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در ماه ژوئن ۲۰۲۴ به ۲۴٫۳ درصد کاهش یافت که نسبت به سهم ۲۶٫۶ درصد گزارش شده در ماه می سال مذکور کاهش را تجربه کرد.

گفتنی است که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) به دلیل هزینه‌های پایین‌تر، پایداری بیشتر و عملکرد ایمن‌تر آن نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) سهم بازار بیشتری را در چین در اختیار دارد.

یکی از تولیدکنندگن باتری در چین عنوان کرد: هزینه‌های تولید کمتر و دامنه وسیع‌تر استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، منجر به افزایش سهم این نوع از باتری‌ها نسبت به باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) شده است و به نظر می‌رسد این برتری در آینده نیز ادامه یابد.

یکی از معامله‌گران بازار در همین خصوص بیان کرد: روند نزولی قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار چین به سایر بازارهای جهان سرایت کرده و باعث شده است قیمت هیدروکسید لیتیوم با شرط تحویل محموله‌های سفارشی در بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CJK) و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار «CIF» روندی نزولی به خود بگیرد.

رکود در بازار هیدروکسید لیتیوم چین موجب شد قیمت محموله‌های ارسال شده از این محصول به مقصد بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تخفیف بیشتری ارائه شود. با این حال، طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد حتی با چنین قیمتی‌های نزولی، تعداد قراردادهای خرید به ثبت رسیده بسیار کمتر از انتظار تحلیلگران بازار بوده است.

ارزیابی موسسه مذکور نشان می‌دهد که قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محموله‌های سفارشی در بنادر اصلی چین، ژاپن و کره‌جنوبی (CJK) و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار «CIF» در روز ۱۱ جولای ۲۰۲۴ به حدود ۱۱٫۲ تا ۱۲٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم رسید که ۱٫۷ دلار به ازای هر کیلوگرم نسبت به قیمت گزارش شده در این روز کاهش داشت.

چشم‌انداز ادامه روند نزولی کاهش حجم تقاضای باتری‌های نیکل کبالت منگنز

مشارکت‌کنندگان بازار پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی حجم تقاضا برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) همچنان در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

برخی از منابع آگاه اعلام کردند که اگرچه فرایند ذخیره‌سازی هیدروکسید لیتیوم در انبار ذخایر از سوی شماری از تولیدکنندگان کاتد باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) در چین آغاز شده اما این مسئله تاثیری بر افزایش حجم تقاضا و قیمت هیدروکسید لیتیوم نداشته است.

یکی از تولیدکنندگان باتری‌های لیتیومی مطرح کرد: ظرفیت تولید کاتد باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) همچنان روند نزولی خود را در ماه‌های آتی حفظ خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: نمی‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک حجم تقاضا برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) روند افزایش ناگهانی به خود بگیرد.

یکی دیگر از معالمه‌گران بازار در همین خصوص اظهار داشت: حجم تقاضا برای این نوع از باتری‌ها طی ماه‌های جولای و آگوست ۲۰۲۴ تغییری نخواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: نمی‌توان انتظار روند صعودی حجم تقاضا برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) را در آینده‌ای نزدیک متصور شد. با این حال، به نظر می‌رسد این مسئله در پایان ماه آگوست ۲۰۲۴ روندی معکوس به خود بگیرد.

لازم به ذکر است که باتری‌های نیکل کبالت منگنز، همچنان بیشترین سهم را در بازار خودروهای الکتریکی (EV) به خود اختصاص داده‌اند؛ ضمن اینکه افزایش سهم بازار باتری‌های لیتیوم آهن فسفات بر حجم کاهشی تقاضای مصرف‌کنندگان کبالت تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام//

در صورت تامین مواد اولیه محقق خواهد شد؛

13:12 /سه شنبه/2 مرداد 1403

به دنبال اقدامات زمین‌‌شناسان چینی،

11:51 /یکشنبه/17 تیر 1403

با توجه به نیاز روزافزون جهان به لیتیوم،

7:46 /یکشنبه/17 تیر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000