سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۵۳ /دوشنبه/۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:31 /یکشنبه/7 مرداد 1403

علی‌رغم شعله‌ور شدن تنش‌های تجاری محقق شد؛

حضور پررنگ تولیدکنندگان چینی در صنعت توربین‌های بادی اروپا

یکی از تولیدکنندگان توربین‌های بادی چینی در ماه جولای 2024 توانست اولین سفارش بزرگ محصولات تولیدی خود را به یکی از مشتریان در آلمان تحویل دهد؛ مسئله‌ای که منجر به افزایش نگرانی‌ها مبنی حضور پررنگ تولیدکنندگان چینی در صنعت توربین‌های بادی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

یکی از تولیدکنندگان توربین‌های بادی چینی در ماه جولای ۲۰۲۴ توانست اولین سفارش بزرگ محصولات تولیدی خود را به یکی از مشتریان در آلمان تحویل دهد؛ مسئله‌ای که منجر به افزایش نگرانی‌ها مبنی حضور پررنگ تولیدکنندگان چینی در صنعت توربین‌های بادی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تنش‌ها میان چین و اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان توربین‌های بادی جهان افزایش یافته است؛ چراکه کمیسیون اروپا قصد دارد فرایند تحقیقاتی در خصوص استفاده احتمالی تولیدکنندگان توربین‌های بادی چینی مستقر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یارانه‌های دولتی در تولید محصولات خود را آغاز کند.

با این وجود، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از اقدام خود در یک دهه گذشته یعنی درست زمانی که سیاست‌گذاران در قاره سبز محدودیت‌هایی را بر روی واردات سیستم‌های خورشیدی تولید چین وضع کردند که به موجب آن بسیاری از تولیدکنندگان این سیستم‌ها در قاره سبز با خطر ورشکستی مواجه شدند، درس گرفته باشد.

تولیدکنندگان چینی از جمله شرکت‌های «Goldwind»، «Mingyang Smart Energy» و «Windey» تاکنون کمتر از یک درصد از ظرفیت تولید توربین‌های بادی در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند اما داده‌های ارائه شده از سوی شرکت «WindEurope» نشان می‌دهد که حجم تحویل سفارش‌های این شرکت‌ها تنها در سال ۲۰۲۳ به ۱٫۲ گیگاوات (GW) معادل رقمی که در گذشته نصب آن یک دهه به طول می‌انجامید، رسید.

در حال حاضر حجم سفارش توربین‌های بادی ساخت شرکت‌های چینی از سوی کشورهای اروپایی به ۵۴۶ مگاوات رسیده است. از جمله مهم‌ترین این سفارش‌ها می‌توان به درخواست شرکت «Luxcara» در آلمان از شرکت «Mingyang» به منظور تحویل و نصب تعدادی توربین‌های بادی با ظرفیت مجموعا ۲۹۶ مگاوات اشاره کرد.

این اولین محموله سفارشی توربین‌های بادی ساخت کشور چین از آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود. در همین رابطه، دولت مرکزی آلمان اعلام کرد که قرارداد میان دو شرکت مذکور را زیر ذره‌بین قرار داده است.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان توربین بادی در جهان

مقامات مسئول صنعت توربین بادی اروپا بر این باورند که شرکت‌های چینی در نظر دارند تا سهم بازار محصولات خود را در بازار اروپا افزایش دهند و به هر روشی جایگاه خود را در این بازار مستحکم کنند.

ولفرام آکستلم، مدیرعامل انجمن انرژی بادی آلمان «BWE» معتقد است هنگامی که فضا برای حضور شرکت‌های خارجی در اروپا فراهم می‌شود، امکان ایجاد محدودیت فعالیت و یا حضور آن‌ها در بازار قاره سبز نسبت به قبل بسیار دشوارتر خواهد شد.

وی افزود: ایجاد ظرفیت مازاد در بازار توربین‌های بادی اروپا بدین معنی است که احتمال تسخیر این بازار توسط شرکت‌های رقیب یعنی تولیدکنندگان چینی را باید در نظر گرفت.

آکستلم خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان چینی توربین‌های بادی مشوق‌هایی از جمله امکان خرید قسطی را برای فروش محصولات خود ارائه می‌دهند و حتی محصولات خود را حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت محصولات تولیدی رقبای اروپایی عرضه می‌کنند.

بر اساس گزارش شورای جهانی انرژی بادی، ظرفیت تولید توربین‌های بادی توسط شرکت‌های چینی در حدود ۸۲ گیگاوات اعلام شده که بیش از آن چیزی است که بازار داخلی اروپا در سال ۲۰۲۴ قادر به جذب آن بود و نزدیک به چهار برابر ظرفیت تولید توربین‌های بادی در اروپا محسوب می‌شود.

انجمن انرژی بادی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور به تولیدکنندگان توربین‌های بادی چینی یارانه‌ای اختصاص نمی‌دهد.

در این بیانیه ذکر شده که اروپا نیازمند به خرید تجهیزات مورد نیاز برای تولید توربین‌های بادی از چین است و در صورتی که این کار انجام نشود، دسترسی به اهداف تعیین شده به منظور توسعه انرژی بادی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا میسر نخواهد شد و شکاف ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی در قاره سبز به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

کین هایان، دبیرکل انجمن انرژی بادی چین در همین راستا اظهار داشت: مقوله رقابت‌پذیری توربین‌های بادی تولید شده توسط شرکت‌های چینی مبتنی بر مقیاس بازار هدف و صرفه اقتصادی این محصولات و عرضه آن‌ها در بازار با قیمت‌هایی کمتر است.

وی عنوان کرد: موضوع آغاز تحقیقات ضد انحصارگرایی از سوی اتحادیه اروپا پیرامون شرکت‌های تولیدکننده توربین‌های بادی چینی به منظور دستیابی به اهداف توسعه انرژی بادی قاره سبز و همچنین در جهت دستیابی به اهداف جهانی تغییرات اقلیمی، بازخوردی مثبت نخواهد داشت.

شرکت‌های تولیدکننده توربین‌های بادی چین به دنبال تسخیر بازار اروپا

توسعه‌دهندگان بزرگ پروژه نیروگاه‌های بادی مانند شرکت‌های «EnBW» و «BayWa» تاکنون از به‌کارگیری توربین‌های تولید شرکت‌های چینی اجتناب کرده‌اند.

سوون اوترمولن، مدیر بخش نیروگاه‌های بادی فراساحلی شرکت «RWE» طی پستی در شبکه اجتماعی لینکدین در اوایل ماه جولای ۲۰۲۴ مطرح کرد: از تاسیسات تولید شرکت چینی «Mingyang» بازدید کرده‌ایم تا از نزدیک محصولات تولیدی این شرکت را ارزیابی کنیم.

در همین رابطه، سخنگوی شرکت «RWE» به عنوان دومین توسعه‌دهنده بزرگ نیروگاه‌های بادی فراساحلی جهان تاکید کرد که به همکاری خود با دیگر شرکت‌های شناخته شده و فعال در این صنعت ادامه خواهد داد.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه بازارهای هدف، نیازمند ارزیابی توانایی تامین‌کنندگان آسیایی در زمینه‌ ارائه فناوری‌های مرتبط و تولید قطعات باکیفیت، ایمن و مقرون به صرفه است.

شرکت «Luxcara» طی بیانیه‌ای که اخیرا متن آن منتشر شد، اعلام کرد که طبق بررسی‌های انجام شده شرکت چینی «Mingyang» تنها شرکتی بوده که قادر به تحویل توربین‌های بادی با ظرفیت تولید انرژی به میزان ۱۸٫۵ مگاوات تا سال ۲۰۲۸ است.

در بیانیه مذکور به قابلیت تامین برق برای حدود ۳۰ هزار خانوار از طریق توربین بادی فراساحلی با ظرفیت ۱۸ مگاواتی اشاره شده است.

سخنگوی شرکت «RWE» اظهار داشت: جاه‌طلبی‌های شرکت‌های چینی را می‌توان در ظرفیت تولید آن‌ها مشاهده کرد. لازم به ذکر است شرکت «Mingyang» توربین‌های بادی فراساحلی با قطر ۲۶۰ متر را تولید می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین توربین‌های تولید شده در صنعت انرژی‌های بادی به شمار می‌رود.

تولیدکنندگان توربین‌های بادی چینی به دنبال راه‌اندازی واحدهای تولیدی در اروپا

علیرغم چالش حمل‌و‌نقل تجهیزات غول پیکر، شرکت «Mingyang» و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان توربین‌های بادی چینی هیچ تاسیسات تولیدی در خاک اروپا ندارند.

با این وجود، شرکت «Vensys» به عنوان زیرمجموعه شرکت «Goldwind» در این زمینه یک استثنا محسوب می‌شود. این شرکت در ماه ژوئن ۲۰۲۴ بدون ارائه جزئیات خاصی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد یک مدل پره توربین بادی به قطر ۸۶ متر را در واحد تولید خود در شهر فریرا در اسپانیا تولید کند.

به گزارش وب‌سایت شرکت مشاوره‌ای «Colliers»، هلدینگ «Zhenshi Holding Group» در ماه مارس ۲۰۲۴ یکی از واحدهای تولیدی شرکت هواپیمایی ایرباس در اسپانیا به منظور تولید پره‌های توربین بادی را خریداری کرد.

ایوجینیا گولشوا، معاون بخش استراتژی و عملیات شرکت «ONYX Insight»، یک شرکت فناور محور فعال در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر که خدماتی را به تولیدکنندگان توربین‌های بادی ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده توربین‌های بادی نیازمند تولید محصولات به صورت بومی هستند. در غیر این صورت، برای تحویل تجهیزات و قطعات سفارش داده شده در مقاصدی با مسافت طولانی‌تر طی بلندمدت با مشکل مواجه خواهند شد.

شرکت چینی تولیدکننده توربین‌های بادی «Sany» سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در حال بررسی راه‌اندازی یک واحد تولیدی توربین بادی در خاک اروپاست.

سخنگوی شرکت «Mingyang» اخیرا عنوان کرد: ورود شرکت‌های تولیدکننده توربین‌های بادی چینی به رقابت در تولید این محصولات در اروپا به نفع تولیدکنندگان در این قاره خواهد بود. با این حال، بسیاری از حضور شرکت‌های چینی استقبال نمی‌کنند.

ژانگ کین، مدیر ارشد بخش فناوری شرکت «Mingyang» در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری رویترز بیان کرد: برخی از شرکت‌های اروپایی رقیب با حضور شرکت‌های تولیدکننده توربین‌های بادی چینی در این قاره مخالفند که البته قابل درک است اما هر زمان که کشورهای غربی نیازمند استفاده از توربین‌های شرکت‌های تولیدکننده چینی باشند، نیازهای آن‌ها مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام//

به دنبال افزایش عرضه برق از انرژی‌های تجدیدپذیر،

8:36 /شنبه/23 تیر 1403

در پنج ماهه نخست 2024 تحقق یافت؛

7:04 /پنجشنبه/17 خرداد 1403

در سال گذشته میلادی محقق شد؛

10:24 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو عنوان کرد:

8:02 /سه شنبه/8 خرداد 1403

با هدف تامین برق پایدار صنایع،

8:21 /شنبه/1 اردیبهشت 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:31 /شنبه/6 آبان 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/7

156179

فلزات آنلاین

1403/05/7

542326

فلزات آنلاین

1403/05/7

727147

فلزات آنلاین

1403/05/7

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/7

25367

فلزات آنلاین

1403/05/7

12530

فلزات آنلاین

1403/05/7

41625

فلزات آنلاین

1403/05/7

49860

فلزات آنلاین

1403/05/7

44700

فلزات آنلاین

1403/05/7

41837

فلزات آنلاین

1403/05/7

26143

فلزات آنلاین

1403/05/7

28543

فلزات آنلاین

1403/05/7

26281

فلزات آنلاین

1403/05/7

36389

فلزات آنلاین

1403/05/7

33399

فلزات آنلاین

1403/05/7

44666

فلزات آنلاین

1403/05/7

25668

فلزات آنلاین

1403/05/7

41275

فلزات آنلاین

1403/05/7

43910

فلزات آنلاین

1403/05/7

3388200