سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۴۱ /چهارشنبه/۱۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:16 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت پالوده مس هرمزگان مطرح کرد:

لزوم توسعه متوازن زنجیره ارزش بخش معدن

مدیرعامل شرکت پالوده مس هرمزگان، تولیدکننده کاتد مس گفت: در حال حاضر به دلیل اهمیت بالا و تاثیرگذاری بخش معدن بر اقتصاد، توسعه این بخش بسیار حائز اهمیت است؛ البته این رشد و توسعه باید شامل کل زنجیره تولید و ارزش شود تا به جای خام‌فروشی مواد معدنی، شاهد فرآوری و فروش محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر باشیم. در نتیجه حمایت از صنایع پایین‌دستی بخش معدن به خصوص مس، ضرورتی انکارناپذیر است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت پالوده مس هرمزگان، تولیدکننده کاتد مس گفت: در حال حاضر به دلیل اهمیت بالا و تاثیرگذاری بخش معدن بر اقتصاد، توسعه این بخش بسیار حائز اهمیت است؛ البته این رشد و توسعه باید شامل کل زنجیره تولید و ارزش شود تا به جای خام‌فروشی مواد معدنی، شاهد فرآوری و فروش محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر باشیم. در نتیجه حمایت از صنایع پایین‌دستی بخش معدن به خصوص مس، ضرورتی انکارناپذیر است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

محمد دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که این واحد صنعتی در مسیر تولید با آن‌ها دست به گریبان است، بیان کرد: این مجموعه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، کنسانتره مس با عیار مناسب را که برای فرآوری مقرون به صرفه است از معادن فعال در استان سیستان و بلوچستان خریداری کرده و آن را به استان هرمزگان که کارخانه در آنجا واقع شده است، انتقال می‌دهد. البته این کار هزینه‌های زیادی را برای مجموعه به همراه دارد، به طوری که در گذشته هزینه حمل‌و‌نقل ۲۵ تن کنسانتره مس حدود یک تا دو میلیون تومان بود اما اکنون به ۳۷ میلیون تومان افزایش یافته است. علاوه‌ بر خوراک اولیه، یکی از مواد دیگری که برای استحصال و جداسازی یون مس به آن نیاز داریم، نفت است اما در استان هرمزگان سهمیه‌ای به تولیدکنندگان اختصاص داده نمی‌شود و آن‌ها باید این فرآورده را بر اساس قیمت «FOB» خلیج فارس (یک لیتر نفت برابر با ۱۱ هزار تومان) خریداری کنند؛ این در حالی است که نفت با قیمت سه هزار تومان به ازای هر لیتر در اختیار عشایر قرار می‌گیرد. برای رفع این معضل پیگیری‌های فراوانی را به عمل آورده و درخواست خود را به سازمان‌های مربوطه ارسال کردیم؛ حتی مسئولان بلندپایه کشوری از شرکت پالوده مس هرمزگان بازدید کردند اما با تغییر دولت، بخش‌نامه جدیدی ابلاغ شد که باید نفت مورد نیاز را خود تامین کنیم. متاسفانه خرید نفت با قیمت‌های بالا برای ما صرفه اقتصادی نداشت و همین موضوع باعث شد تا این مجموعه که تنها تولیدکننده کاتد مس در استان هرمزگان است و برای بیش از ۳۷ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده بود، غیرفعال شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در زمینه تولید کاتد مس در این استان صورت نگرفته است، اذعان کرد: متاسفانه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آید و علی‌رغم تلاش‌های فراوان ما برای تملک معادن مس، تامین پایدار مواد اولیه و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، نتیجه‌ای حاصل نشد. شایان ذکر است که در شهرستان حاجی‌آباد (شهرستانی با فاصله ۱۶۵ کیلومتری از بندرعباس) معادن مس مناسبی وجود دارد که برای تامین کنسانتره از این معادن درخواست‌های زیادی را ثبت کردیم اما در نهایت به ما اعلام شد که باید از پیمانکاران خوراک مورد نیاز را خریداری کنیم. زمانی که برای تملک معادن در مزایده‌ها شرکت می‌کنیم، شروطی را اعلام می‌کنند که انجام این کار برای ما خارج صرفه اقتصادی است؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران غیربومی معادن را به تملک خود درآورده و نسبت به خام‌فروشی مواد معدنی اقدام می‌کنند. در حالی که فعالیت ما فرآوری مواد معدنی و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است و با این وجود، موفق به تملک معادن نمی‌شویم؛ به طوری که ۲۵ تن مواد معدنی خام با عیار ۲ درصد حدود ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما با فرآوری این مقدار مواد، یک تن کاتد مس با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان به دست می‌آید.

شکوفایی در دل مشکلات

مدیرعامل شرکت پالوده مس هرمزگان در همین راستا ادامه داد: این مجموعه با هدف جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و ارزش‌آفرینی بیشتر احداث شد و با تکیه بر دانش و تجربه خود، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید را بومی‌سازی کردیم. شایان ذکر است که در سال ۱۳۹۲ برای احداث این خط از منابع داخلی و خارجی استعلام قیمت انجام دادیم و اعلام شد که باید حدود چهار میلیارد تومان هزینه صرف این کار شود اما ما با هزینه کمتر موفق به بومی‌سازی ماشین‌آلات شدیم؛ به طوری که با استفاده از خطوط معمولی باید برای تولید ۵۰۰ کیلوگرم کاتد مس در روز چند میلیارد هزینه و مقدار زیادی نفت صرف می‌شد و ما این هزینه را به ۱۰۰ میلیون تومان با بهره‌وری بالاتر و استفاده کمتر از نفت تقلیل دادیم. متاسفانه علی‌رغم اقدامات نوآورانه‌ و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام دادیم، حمایت‌های لازم از این مجموعه به عمل نیامد و در یک برهه زمانی به دلیل درخواست از سوی کشور عمان به دنبال ادامه فعالیت خود در این کشور و مهاجرت بودیم اما با توجه به اینکه اولویت ما اشتغال‌زایی برای جوانان این مرزوبوم است، از این کار منصرف شدیم. باید ضافه کنم که شرکت پالوده مس هرمزگان تنها مجموعه‌ای که موفق به بومی‌سازی روش الکترووینیگ (کمک سلول‌های الکتروشیمیایی استوانه‌ای) شده است و برخلاف سایر واحدها که توانایی تولید کاتد از محلول پرعیار مس کمتر از ۴۰ گرم بر لیتر را ندارند، این مجموعه توانایی تولید مس با محلول هشت گرم بر لیتر را دارد.

دهقانی در رابطه با دلایل غیرفعال شدن این کارخانه توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: در یک برهه زمانی به این مجموعه وام و تسهیلات با درصد بانکی پایین اعطا شد که در نهایت بعد از گذشت ۶ ماه و طی کردن بروکراسی اداری، موفق به اخذ آن شدیم اما مبلغی که به بانک پرداخت کردیم با سود بانکی بالاتری بود و علی‌رغم درخواست‌ ما مجددا این وام تمدید نشد. همچنین با گذشت زمان و شرایط تورمی کشور، مبلغی که برای وام در نظر گرفته شد بود پاسخگوی نیاز ما نبود و هزینه‌های ثابت و متغییر تولید افزایش پیدا کرده بودند.

وی در رابطه با تاریخچه شکل‌گیری شرکت پالوده مس هرمزگان، تصریح کرد: ما در ابتدا در زمینه بهره‌برداری از معادن سرمایه‌گذاری کردیم اما با کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فرآوری، علم شیمی و متالورژی و اختلاف زیاد قیمت مواد اولیه با محصول نهایی تصمیم گرفتیم تا خط تولید کاتد مس را راه‌اندازی کنیم. شایان ذکر است که مسئولان شهرک صنعتی که مجموعه در آن واقع شده است، در سال ۱۳۹۲ بیان کردند که اگر بتوانیم خط تولید را طی ۶ ماه راه‌اندازی و محصول نهایی را تولید کنیم، شامل بخشودگی مالی خواهیم شد. خوشبختانه طی ۴۵ روز پروانه ‌بهره‌برداری مجموعه اخذ شد و فعالیت خود را آغاز کردیم اما با تغییر مدیران این شهرک، وعده‌هایی که به ما داده شده بود عملی نشد و باید برای حفظ زمین مجموعه به جای ۱۵ میلیون تومان، ۳۲۳ میلیون تومان بپردازیم. باید اضافه کنم که سرمایه اولیه ما برای راه‌اندازی خط تولید ۶۰۰ هزار دلار (نرخ دلار برابر با ۸۰۰ تومان) بود.

گنجینه‌ای ارزشمند

مدیرعامل شرکت پالوده مس هرمزگان در خصوص سرمایه‌گذاری در صنعت مس، عنوان کرد: در حال حاضر توصیه می‌کنیم که اگر سرمایه‌گذاران از اطلاعات و دانش کافی در زمینه تولید کاتد مس بهره‌مند نیستند، به این حوزه ورود پیدا نکنند زیرا تخصص و توانمندی باعث می‌شود که فعالیت در هر زمینه‌ای لذت‌بخش باشد و فرایندهای تولید به خوبی انجام شوند. باید توجه داشت که کانی‌هایی که در ایران وجود داشته و به صورت خام به فروش می‌رسند، دارای عناصر بسیاری همچون سرب، طلا، نقره و… هستند که می‌توان با فرآوری آن‌ها و استحصال هر کدام از این فلزات، ارزش‌آفرینی بسیاری برای کشور به ارمغان آورد و مانع از واردات محصولاتی با قیمت بالاتر شد. از سوی دیگر ایران جزو کشورهای معدن‌خیز جهان به شمار می‌آید و برخلاف سایر کشورها که برای استخراج مواد معدنی به سمت حفاری‌های عمیق حرکت کرده‌اند، ما هچنان دارای ذخایر سطحی مس با عیار قابل‌توجهی هستیم. لازم به ذکر است که یکی از مزیت‌های استان هرمزگان برای تولید کاتد مس، آب‌وهوای گرم آن است زیرا تولیدکنندگان سایر استان‌ها برای افزایش دمای «PLS» و جداسازی یون‌های مس باید از بویلر در فرایند تولید استفاده کنند اما ما نیازی به آن نداریم.

دهقانی با اشاره به هزینه‌های خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز، ابراز کرد: در حال حاضر قیمت یک دستگاه بالمیل ایرانی با توان خردایش ۱۰ تن بر ساعت با مش ۱۰۰، حدود پنج تا هفت میلیارد تومان است اما نمونه چینی این دستگاه با احتساب هزینه‌های نصب و راه‌اندازی قیمتی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دارد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگرچه اکنون قیمت مس در کانال هشت هزار دلاری قرار دارد اما پس از انتخابات ایالات متحده آمریکا و تا پایان سال جاری میلادی قیمت این فلز سرخ مجددا در مدار صعودی قرار خواهد گرفت و به طوری چشمگیری رشد می‌یابد.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت مروارید رفاه مس کارمانیا:

14:27 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت جمشید توژال:

6:36 /چهارشنبه/2 اسفند 1402

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع آذرین کار:

13:56 /چهارشنبه/27 دی 1402

در اولین هفته معاملاتی 2024،

5:55 /دوشنبه/18 دی 1402

عباس ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:38 /شنبه/22 مهر 1402

علی بهرامی، مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

8:12 /شنبه/29 اردیبهشت 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/16

154107

فلزات آنلاین

1403/05/16

542326

فلزات آنلاین

1403/05/16

725147

فلزات آنلاین

1403/05/16

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/16

25701

فلزات آنلاین

1403/05/16

12620

فلزات آنلاین

1403/05/16

42403

فلزات آنلاین

1403/05/16

49178

فلزات آنلاین

1403/05/16

44700

فلزات آنلاین

1403/05/16

41429

فلزات آنلاین

1403/05/16

27052

فلزات آنلاین

1403/05/16

28523

فلزات آنلاین

1403/05/16

27046

فلزات آنلاین

1403/05/16

36512

فلزات آنلاین

1403/05/16

33684

فلزات آنلاین

1403/05/16

45204

فلزات آنلاین

1403/05/16

26632

فلزات آنلاین

1403/05/16

42139

فلزات آنلاین

1403/05/16

44879

فلزات آنلاین

1403/05/16

3560200