سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

۱۷:۴۲ /چهارشنبه/۱۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:23 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق مطرح کرد:

نیروی انسانی، شریان اصلی تولید

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: هیچ شکی در این موضوع نیست که نیروی انسانی سرمایه اصلی بنگاه‌های اقتصادی و محرکه رشد صنعت به شمار می‌آید زیرا در صورت کمبود نیروی کار، انجام اقدامات توسعه‌ای نظیر به‌روزرسانی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و افزایش میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حوزه تولید مفید فایده نخواهد بود. کمااینکه اکنون کمبود نیروی انسانی به معضل بزرگی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است و آن‌ها نمی‌توانند از فرصت‌های موجود به بهترین نحو بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: هیچ شکی در این موضوع نیست که نیروی انسانی سرمایه اصلی بنگاه‌های اقتصادی و محرکه رشد صنعت به شمار می‌آید زیرا در صورت کمبود نیروی کار، انجام اقدامات توسعه‌ای نظیر به‌روزرسانی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و افزایش میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حوزه تولید مفید فایده نخواهد بود؛ کمااینکه اکنون کمبود نیروی انسانی به معضل بزرگی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است و آن‌ها نمی‌توانند از فرصت‌های موجود به بهترین نحو بهره ببرند.

محمد مرادی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در پاسخ به این سوال که شرایط بازار مصرف قطعات ریختگی آلومینیوم در چهار ماهه نخست سال جاری چگونه بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه تولیدات شرکت نوین ‌گدازه مطلق توسط خودروسازان مصرف می‌شوند، باید گفت که طی این مدت چالش خاصی در زمینه تامین مواد اولیه نداشته‌ایم و نوسان شدیدی در میزان تولید و فروش رخ نداده است. البته در این میان باید اضافه کنم که بحث قیمت‌گذاری محصولات و عدم تطابق مکانیزم‌های تعیین قیمت با شرایط تورم و افزایش هزینه‌های تولید، یکی از مسائلی است که در مسیر تولید با آن مواجه هستیم.

حفظ کیفیت مهم‌تر از ارتقای آن

وی در همین راستا ادامه داد: همان‌طور که به آن اشاره شد، برخی از محصولات شرکت نوین ‌گدازه مطلق در صنعت خودروسازی کاربرد دارند و این مجموعه قطعات نیمه‌ساخته خودرویی را در اختیار شرکت‌های مصرف‌کننده قرار می‌دهد؛ به همین دلیل تولید قطعات باکیفیت بر اساس استانداردهای معتبر ملی و حفظ این فرایند برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و سعی بر این داریم تا با قدرت به مسیر خود در حوزه تولید ادامه دهیم. خوشبختانه شیب تقاضای مشتریان نیز در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعودی و میزان سفارشات در وضعیت مناسبی بوده است اما مجددا تاکید می‌‎کنم که همچنان با چالش قیمت‌گذاری محصولات روبه‌رو هستیم. شایان ذکر است که در شرایط فعلی با وجود تحریم‌ها و هزینه‌ بالای به‌روزرسانی ماشین‌آلات و زیرساخت‌های سخت‌افزاری، حفظ کیفیت محصولات از ارتقای آن دارای اهمیت بیشتری است؛ به عبارت دیگر، بهبود مستمر مولفه‌های کیفی بدون انجام اقدامات توسعه‌ای معنایی نخواهد داشت و در این وضعیت حفظ کیفیت برای جلب رضایت مشتریان در اولویت قرار دارد. این مجموعه نیز حفظ مولفه‌های کیفی را در دستور کار خود قرار داد اما از بهبود مستمر در زمینه توسعه بازارهای هدف، گسترش طیف مشتریان و… غافل نشده است.

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق در رابطه با چالش محدودیت مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، ابراز کرد: متاسفانه این معضل گریبان‌گیر اکثر صنایع بوده و یکی از چالش‌های مشترک تولیدکنندگان به شمار می‌آید که آن‌ها امکان تغییر شرایط فعلی را ندارند. در نتیجه شرکت نوین ‌گدازه مطلق برای برطرف کردن این چالش و کاهش تاثیرات منفی آن بر فرایند تولید، دو راهکار شامل خرید مولدهای برق و توسعه توان آن‌ها و جابه‌جایی روزهای تعطیل با روزهایی که مجموعه با محدودیت انرژی مواجه می‌شود، اتخاذ کرده است. باید توجه داشت که راهکار جابه‌جایی روزهای کاری در برخی از واحدهای تولیدی اجرا شده است اما مسئله اینجاست که انجام این کار برای طولانی‌مدت امکان‌پذیر نبوده و ممکن است تنش‌هایی میان کارکنان و کارفرما به وجود آید؛ خوشبختانه شرکت نوین ‌گدازه مطلق به این موضوع توجه داشته و تاکنون مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است.

مرادی مطلق در پاسخ به این سوال که خرید مولدهای برق چه تاثیراتی بر هزینه‌های شرکت نوین ‌گدازه مطلق داشته است، عنوان کرد: مسلما هزینه برقی که توسط مولدهای انرژی تولید می‌شود، بالاتر است و این مسئله افزایش هزینه‌های سربار مجموعه را به دنبال دارد؛ از سوی دیگر، یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان تامین سوخت مورد نیاز این دستگاه‌ها است که در حال حاضر اخذ سهمیه بسیار دشوار بوده و باید بروکراسی‌های اداری طولانی را پشت سر گذاشت. با این وجود، ادامه روند تولید و فعالیت کارخانه برای ما اهمیت بیشتری داشته و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا ذره‌ای از سرعت حرکت شرکت نوین ‌گدازه مطلق کاسته نشود.

وی با اشاره به سایر چالش‌های تولیدکنندگان و صنعتگران، تصریح کرد: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی، معضل بزرگی است که با آن دست به گریبان هستیم و سایر چالش‌ها (محدودیت‌ انرژی، تقاضای بازار و تامین منابع مالی) همانند این موضوع تاثیرات منفی پردامنه و گسترده‌ای ندارند. به طوری که اکنون جذب نیروی کار معمولی هم بسیار دشوار بوده و با توجه به شرایط اقتصادی، افراد با حقوق‌ و مزایای تعیین شده از سوی سازمان‌های مربوطه به واحدهای صنعتی مراجعه نمی‌کنند که در این صورت باید پرداختی‌های آن‌ها ارتقا یابد. اگرچه این مسئله منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات خواهد شد و باید سهم نیروی انسانی از بهای فروش تولیدات بیشتر شود اما این کار از سوی مشتریان قابل قبول نبوده و همواره به دلیل تفاوت فرمول محاسبه هزینه نیروی انسانی در تولید، کشمکش‌هایی میان آن‌ها و تولیدکنندگان وجود دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر تقاضا برای ریخته‌گری قطعات وجود داشته و دستگاه‌های خطوط تولید نیز آماده هستند اما نیروی انسانی برای فعالیت با آن‌ها در دسترس نیست که به همین دلیل می‌توان گفت علی‌رغم وجود فرصت‌های شغلی، کمبود نیروی انسانی مانع بزرگی در مقابل توسعه واحدهای صنعتی به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق در پاسخ به این سوال که فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز چه تاثیراتی بر فرایندهای واحدهای مجاز دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت نوین ‌گدازه مطلق یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی به روش دایکست بوده و قطعات پیچیده‌ای را تولید می‌کند، این کارگاه‌ها رقیب آن محسوب نشده و تاثیری روی فعالیت‌ها و بازار هدف ما ندارند. همچنین تعداد تولیدکنندگان مجازی که توانایی تولید این قطعات را دارند محدود بوده و شرکت نوین ‌گدازه مطلق پس از دریافت سفارش مشتریان نسبت به تولید و تجاری‌سازی محصولات اقدام می‌‎کند.

مرادی مطلق در رابطه با اهمیت مقوله نوآوری و توسعه در شرکت نوین ‌گدازه مطلق، افزود: این شرکت طی دو سال اخیر پروژه‌ای را با یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور در دست اجرا دارد که اهداف و رویکردهای میان‌مدت آن بر اساس توجه به مقوله تحقیق و توسعه «R&D» تبیین شده‌ است. خوشبختانه تاییدیه‌های اولیه این طرح اخذ شده و شرکت نوین ‌گدازه مطلق سرمایه‌گذاری‌ و هزینه‌های مختلفی (نیروی انسانی، ماشین‌آلات، آزمایش‌ و تست‌های مربوطه و…) را در این زمینه به منظور توسعه فعالیت‌ها انجام داده است و از افراد متخصصی در واحد «R&D» خود بهره می‌برد. لازم به ذکر است که طراحی قطعات توسط صنایع مصرف‌کننده انجام می‌شود و این مجموعه وظیفه مهندسی معکوس و تولید انبوه محصولات را بر عهده دارد.

گره کور صنعت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر ارزیابی شما از مقایسه تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری داخلی با کشورهای همسایه چیست، گفت: در میان کشورهای همجوار، ترکیه طی ۱۰ سال اخیر در صنعت ریخته‌گری قطعات خودرویی و ماشین‌کاری آن‌ها به واسطه تعاملات خود با کشورهای توسعه‌یافته و اروپایی، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است. همین موضوع سبب شده تا این کشور در صنعت ریخته‌گری از ما پیشی بگیرد و تولیدکنندگان ایرانی به دلیل سطح پایین تکنولوژی و فناوری‌های ماشین‌آلات مورد استفاده، توانایی رقابت با همتایان ترک خود را نداشته باشند. باید توجه داشت که این صنعت علی‌رغم تمایل سرمایه‌گذاران برای به‌روزرسانی خطوط تولید و صادرات محصولات، با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه کشور توسعه نیافته است؛ ازاین‌رو ناچاریم که تمرکز خود را روی برطرف کردن نیاز بازارها و حفظ مشتریان داخلی معطوف کنیم. البته باید اذعان کنم که در صورت رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری در این زمینه، باز هم نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد زیرا تکنولوژی‌های به‌روز نیازمند به‌کارگیری افراد متخصص و ماهر هستند که کمبود آن‌ها به شدت در حوزه تولید و صنعت احساس می‌شود؛ در نتیجه باید گفت که این مشکل پیچیده‌تر شده و تامین منابع مالی و به‌روزرسانی خطوط تولید تنها راه‌حل آن نخواهند بود. به عنوان مثال، در گذشته سه کارشناس متالورژ در این مجموعه فعالیت داشتند که اکنون به کشورهای توسعه‌یافته مهاجرت کرده‌اند و بازگشت آن‌ها حتی با انجام اقدامات توسعه‌ای امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق در رابطه با اقدامات انجام شده به منظور تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم اقداماتی که به منظور جلوگیری از مهاجرت نخبگان صورت گرفته است، همچنان با این معضل دست به گریبان هستیم. ضمن اینکه تاسیس شرکت‌های متعدد و کوچک‌مقایس چندان تاثیرگذار نخواهد بود و باید توانمندسازی و توسعه واحدهای «R&D» شرکت‌های بزرگ و باسابقه همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته در دستور کار قرار گیرد.

مرادی مطلق با اشاره به چشم‌انداز صنعت ریخته‌گری به خصوص تولید قطعات خودرویی در ایران، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که دورنمای این صنعت وابسته به فعالیت صنعت خودروسازی در کشور است؛ به همین دلیل اگر تغییری در رویکردهای کلان، شرایط و کیفیت تولیدات اکثر صنایع مصرف‌کننده و رفع معضل کمبود نیروی انسانی حاصل نشود، نمی‌توان به آینده امیدوار بود و حتی ممکن از تولیدکننده به واردکننده تبدیل شویم که همین مسئله هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

انتهای پیام//

مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی نوین دایکست مطرح کرد:

12:38 /چهارشنبه/3 مرداد 1403

در راستای افزایش تولید آلومینیوم بازیافتی صورت گرفت؛

7:45 /سه شنبه/29 خرداد 1403

مدیر گروه صنعتی کیمیاگران سرو فارس:

10:57 /سه شنبه/1 خرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

6:56 /چهارشنبه/15 فروردین 1403

حبیب‌اله کوچک‌نیا، مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»، مطرح کرد:

6:42 /شنبه/28 مرداد 1402

امین صفایی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلیاژ ناب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:21 /شنبه/24 دی 1401

سعید فتحی، مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح(فارکو) در گفت‌گو با «فلزات آنلاین»:

16:09 /سه شنبه/18 آذر 1399

علیرضا اقصایی، مدیرعامل شرکت صنعتی پژوهان کیا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:21 /شنبه/15 تیر 1398

سعيد فتحي، رئيس هيئت مديره شرکت فرآوری آميژه‌های رنگين فتح در یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:44 /شنبه/16 دی 1402

علی اصغر زرنوشه فراهانی، مدیرعامل شرکت پرتو آلیاژ پارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلابن» مطرح کرد:

5:11 /شنبه/27 آبان 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/16

154107

فلزات آنلاین

1403/05/16

542326

فلزات آنلاین

1403/05/16

725147

فلزات آنلاین

1403/05/16

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/16

25701

فلزات آنلاین

1403/05/16

12620

فلزات آنلاین

1403/05/16

42403

فلزات آنلاین

1403/05/16

49178

فلزات آنلاین

1403/05/16

44700

فلزات آنلاین

1403/05/16

41429

فلزات آنلاین

1403/05/16

27052

فلزات آنلاین

1403/05/16

28523

فلزات آنلاین

1403/05/16

27046

فلزات آنلاین

1403/05/16

36512

فلزات آنلاین

1403/05/16

33684

فلزات آنلاین

1403/05/16

45204

فلزات آنلاین

1403/05/16

26632

فلزات آنلاین

1403/05/16

42139

فلزات آنلاین

1403/05/16

44879

فلزات آنلاین

1403/05/16

3560200