سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۵۰ /شنبه/۲۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:29 /شنبه/20 مرداد 1403

مقداد ملکی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

راشا؛ نماد خودباوری و مرجع توسعه فناوری در صنعت فولاد

بخش معدن و صنايع معدنی از اهميت بسزايی در توسعه و رشد اقتصادی کشور برخوردار بوده و بر همين اساس جايگزينی اقتصاد معدن به جاي نفت، مورد تاکيد مسئولان قرار گرفته است. در حالی که اقتصاد کشور تا چند دهه گذشته، تا حد زيادی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی وابسته بود اما هم‌زمان با توسعه بخش معدن و صنايع معدنی به ويژه صنعت استراتژيک فولاد ...

بخش معدن و صنایع معدنی از اهمیت بسزایی در توسعه و رشد اقتصادی کشور برخوردار بوده و بر همین اساس جایگزینی اقتصاد معدن به جای نفت، مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است. در حالی که اقتصاد کشور تا چند دهه گذشته، تا حد زیادی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی وابسته بود اما هم‌زمان با توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه صنعت استراتژیک فولاد، ارزش‌آفرینی و توسعه صنعتی از این طریق محور برنامه‌های کلان بلندمدت اقتصادی کشور قرار گرفت. در حال حاضر ایران در میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار دارد و تولیدکنندگان فولاد کشور در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان، در مسیر توسعه فناوری و نوآوری گام برداشته‌اند و به نتایج قابل‌توجهی نیز در این زمینه دست یافته‌اند. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی دستاوردها، چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا به عنوان یکی از مطرح‌ترین و برجسته‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت فولاد کشور، گفت‌وگویی با مقداد ملکی، مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص اهم دستاوردها و موفقیت‌های شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در سال ۱۴۰۲ و چهار ماهه ابتدایی سال جاری توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا بر اساس ماموریت خود در کاوش فرصت‌ها و چالش‌های فناورانه صنایع معدنی و فولادی و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه‌های مختلف زنجیره تولید آهن و فولاد در جهت خلق ارزش افزوده از طریق پروژه‌های دانش‌بنیان اقدام کرده است. حوزه‌های اصلی مجموعه که با تیم‌های تخصصی خود اقدام به ارائه راهکار جهت حل چالش‌های صنایع معدنی و فولادسازی کرده است، شامل اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، هوشمندسازی و توسعه فناوری‌های نوین، بهینه‌سازی نوآورانه خطوط تولید، خدمات مهندسی و ساخت تجهیزات فناورانه و همچنین محیط زیست و انرژی می‌شود. در اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، ما طرح مدیریت جامع پسماندهای مراحل مختلف تولید از معدن تا پایین‌دست را اجرا کرده‌ایم که از نمونه‌های شاخص نتایج این طرح، می‌توان به ارائه راه‌حل نوآورانه فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی و تولید بریکت از پسماندهای واحد احیا اشاره کرد. در هوشمندسازی و توسعه فناوری‌های نوین، هدف ما از ابتدا استفاده عملیاتی از هوش مصنوعی در افزایش بهره‌وری فرایندها بوده و محصولات متنوعی در این راستا از هوشمندسازی آسیای گلوله‌ای تا تجهیزات هوشمند آزمایشگاهی توسعه داده شده است اما بزرگ‌ترین دستاورد دانش‌بنیان شرکت راشا در این حوزه، بهره‌برداری عملیاتی از نرم‌افزار هوشمند کنترل کوره احیا مستقیم (DRI) در یکی از واحدهای تولیدی آهن اسفنجی بوده است. این نرم‌افزار با استفاده از هوش مصنوعی، پارامترهای کلیدی کوره احیا مانند کیفیت آهن اسفنجی، آنبالانسی دما، کلاسترینگ کوره و سایر شاخص‌های مهم را تخمین زده و پیش‌بینی می‌کند. در ادامه برای توسعه این پروژه، توسعه دوقلوی دیجیتال کوره احیا مستقیم در چهار ماهه ابتدایی امسال را آغاز کرده‌ایم و به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافته‌ایم. در حوزه محیط زیست و انرژی، پروژه‌های تولید فولاد سبز با پایش مقدار انتشار «CO2» در فرایندهای مختلف، بررسی راه‌های کاهش، کسب دانش فنی و توسعه تکنولوژی جذب کربن و همچنین ارزیابی فنی و اقتصادی کاربردهای جذب کربن را انجام‌ داده‌ایم. همچنین ارزیابی فنی و اقتصادی تامین گاز واحدهای فولادی با رویکرد تصمیم‌سازی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام شده است. در بحث بهینه‌سازی خطوط تولید نیز با دارا بودن یک تیم تخصصی از نخبگان دانشگاهی و خبرگان صنعتی، توانسته‌ایم خطوط تولید فرآوری، گندله‌سازی، احیا و ذوب را با موفقیت بهینه‌سازی کنیم و موجب افزایش ظرفیت تولید، بهبود کیفیت مواد و کاهش توفقات تجهیزات شویم.

این شرکت چه اهداف و پروژه‌هایی را در ادامه سال ۱۴۰۳ در دستور کار خود قرار داده است؟

شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا با برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت همواره به توسعه دانش فنی و تکنولوژی ادامه می‌دهد. در همین راستا از مهم‌ترین برنامه‌های مجموعه برای سال جاری می‌توان به احداث خط فناورانه اقتصادی فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی، توسعه تکنولوژی فرآوری گرم سرباره با هدف بهسازی خواص شیمیایی و فیزیکی سرباره و افزایش مقدار آهن فلزی موجود در آن جهت استفاده در صنعت، توسعه دوقلوی دیجیتال کوره احیا مستقیم، هوشمندسازی کوره قوس الکتریکی و توسعه تکنولوژی سامانه آنلاین تشخیص خودکار سرباره در هنگام تخلیه مذاب پاتیل، توسعه تکنولوژی جذب کربن برای واحدهای تولید آهن اسفنجی و بهره‌برداری عملیاتی از آن، طراحی و ساخت سیستم صنعتی زدایش کربن دی‌اکسید از آب در واحد احیا مستقیم و همچنین سرمایه‌گذاری و حمایت از طرح‌های نوآورانه در راستای حل چالش‌های صنایع معدنی و فولادی اشاره کرد.

شرکت راشا به طور مشخص با چه چالش‌هایی در مسیر توسعه و اجرای پروژه‌های خود مواجه بوده است و راهکارهای پیشنهادی شما جهت رفع این مشکلات چیست؟

توسعه طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی دیگر از معضلاتی که ما با آن مواجه هستیم، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و خلاق است که در این خصوص، همراهی صنعت و دولت با نگاه حمایتی و بلندمدت از جمله خرید تضمینی فناوری می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند. ما معتقدیم دولت و نهادهای مربوطه با آماده‌سازی بستر توسعه نوآوری و وضع قوانین تسهیل‌کننده، از نقش کلیدی در زیست‌بوم نوآوری کشور برخوردارند. بر همین اساس دولت با وضع قوانین مربوطه برای صنایع می‌تواند صنعت را به استفاده از نوآوری و محصولات دانش‌بنیان تشویق کند؛ ضمن اینکه دولت با اقدامات حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان مانند ارائه تسهیلات و تضمین بازار، نقش مهمی در تکمیل زیست‌بوم نوآوری کشور ایفا می‌کند که امیدواریم این مهم در آینده تحقق بیشتری پیدا کند.

با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای داخلی و خارجی فولاد، تحلیل جنابعالی از آینده این صنعت در ایران و جهان چیست و توسعه متوازن زنجیره ارزش فولاد کشور را مستلزم چه مواردی می‌دانید؟

با توجه به روند فعلی و پیش‌بینی‌ها نسبت به صنعت فولاد در جهان، نرخ استفاده از این فلز همچنان افزایشی است. از طرفی با کاهش منابع پرعیار و افزایش قراضه، رویکرد اقتصاد چرخشی و توسعه تکنولوژی برای استفاده از منابع کم‌عیار باید در دستور کار قرار گیرد. صنعت فولاد در ایران نیز با چالش کاهش منابع مگنتیتی، افزایش هزینه‌های تولید، چالش دسترسی به انرژی و نیاز به افزایش بهره‌وری روبه‌رو است. از این رو با توجه به چشم‌انداز تولید سالیانه ۵۰ میلیون تن فولاد در کشور، صنایع فولادی نیازمند استفاده از منابع کم‌عیار هستند. در حال حاضر محدودیت‌های انرژی صنایع را ناچار به افزایش بهره‌وری کرده است؛ همچنین با توجه به افزایش هزینه تولید، صنایع مجبور به افزایش کیفیت تولید و خلق ارزش افزوده حداکثری برای ماندن در بازار رقابتی شده‌اند. بر همین اساس برای دستیابی به این اهداف، صنعت فولاد ایران باید نگاه بلندمدتی برای استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، اقتصاد چرخشی، مدیریت باطله و پسماند، توسعه تکنولوژی‌های جدید و استفاده از منابع کم‌عیار داشته باشد.

به طور کلی شرکت راشا چه دورنمایی برای خود در حوزه‌های مختلف اعم از هوشمندسازی، بومی‌سازی فناوری و… در بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد متصور است؟

دورنمای شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا مرجع توسعه فناوری‌های نوین در معدن و صنایع معدنی با تمرکز بر زنجیره تولید آهن و فولاد کشور است. ما با تدوین نقشه راه بلندمدت در حوزه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی و توسعه فناوری‌های نوین در نظر داریم طی چند سال آینده بتوانیم نسل جدید نرم‌افزارهای هوشمند کنترل فرایند تولید بر پایه دوقلوی دیجیتال را توسعه دهیم. همچنین در راستای بومی‌سازی و توسعه فناوری با توجه به چالش‌های پیش‌روی صنایع فولادی، گام‌های بسیار مهمی برای توسعه تکنولوژی استفاده از منابع هماتیتی و کم‌عیار و همچنین افزایش بهره‌وری تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی با توسعه فناوری‌های روز دنیا در طول زنجیره فولاد برداشته‌ایم و به دنبال توسعه اقدامات خود در آینده نزدیک هستیم.

انتهای پیام//

در جلسه برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت ایریتک،

11:31 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

با حمایت‌های «ومعادن» صورت می‌‎پذیرد؛

8:18 /سه شنبه/16 مرداد 1403

با هدف حرکت به سمت توسعه و بین‌المللی‌سازی،

8:31 /شنبه/13 مرداد 1403

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

5:54 /شنبه/13 مرداد 1403

با هدف توسعه مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی کار صورت پذیرفت؛

16:09 /سه شنبه/2 مرداد 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌‎آنلاین»:

4:56 /شنبه/6 مرداد 1403

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:22 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:59 /شنبه/19 اسفند 1402

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:17 /شنبه/14 بهمن 1402

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:15 /شنبه/17 تیر 1402

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:

8:32 /یکشنبه/16 بهمن 1401

سيد محمدحسين موسوی‌زاده، مشاور مديرعامل شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

7:52 /شنبه/9 تیر 1403

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:20 /شنبه/26 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

5:54 /شنبه/13 مرداد 1403

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

6:24 /شنبه/19 خرداد 1403

نگاهی به شرکت بین­‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)؛

7:30 /شنبه/21 بهمن 1402

اینفوگرافیک شرکت پیشگامان فولاد جنوب؛

5:23 /شنبه/9 دی 1402

اینفوگرافیک معرفی شرکت؛

14:58 /چهارشنبه/23 فروردین 1402

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/18

154107

فلزات آنلاین

1403/05/18

542326

فلزات آنلاین

1403/05/18

725147

فلزات آنلاین

1403/05/18

2292049

فلزات آنلاین

1403/05/18

25701

فلزات آنلاین

1403/05/18

12560

فلزات آنلاین

1403/05/18

47103

فلزات آنلاین

1403/05/18

49178

فلزات آنلاین

1403/05/18

44588

فلزات آنلاین

1403/05/18

41293

فلزات آنلاین

1403/05/18

26880

فلزات آنلاین

1403/05/18

28418

فلزات آنلاین

1403/05/18

27189

فلزات آنلاین

1403/05/18

36474

فلزات آنلاین

1403/05/18

34257

فلزات آنلاین

1403/05/18

43469

فلزات آنلاین

1403/05/18

26565

فلزات آنلاین

1403/05/18

42139

فلزات آنلاین

1403/05/18

44806

فلزات آنلاین

1403/05/18

3582600