سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۲:۲۴ /شنبه/۲۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:44 /شنبه/20 مرداد 1403

با هدف رشد سودآوری بخش معدن انجام شد؛

سرمایه‌گذاری هوشمندانه «ومعادن» در بخش معدن و صنایع معدنی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که چشم‌انداز تحقق سود ۱.۱ میلیارد دلاری را برای سال ۱۴۰۶ هدف‌گذاری کرده، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تنوع‌بخشی به پورتفوی خود و تمرکز بر توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج معدنی را محور سرمایه‌گذاری خود قرار داده است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که چشم‌انداز تحقق سود ۱.۱ میلیارد دلاری را برای سال ۱۴۰۶ هدف‌گذاری کرده، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تنوع‌بخشی به پورتفوی خود و تمرکز بر توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج معدنی را محور سرمایه‌گذاری خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی بستر امن خلق ارزش در کشور و سودآوری پایدار برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. بر همین اساس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که چشم‌انداز تحقق سود ۱.۱ میلیارد دلاری را برای سال ۱۴۰۶ هدف‌گذاری کرده، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تنوع‌بخشی به پورتفوی خود و تمرکز بر توسعه فعالیت‌های اکتشاف و استخراج معدنی را محور سرمایه‌گذاری خود قرار داده است.

این استراتژی علاوه بر تحقق رشد ۲۶ درصدی سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۲، موجب تبدیل شدن این شرکت به یکی از هلدینگ‌های پیشتاز بورس اوراق بهادار کشور به لحاظ سودآوری و حفظ منافع سهام‌داران شده است. به نظر می‌رسد که تمرکز بر توسعه حلقه‌های نخست زنجیره‌های ارزش با بهبود فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه، مسیر سودآوری پایدار «ومعادن» را در سال‌های آینده تضمین می‌کند.

اساسا بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشور تلقی می‌شود و سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های معدنی و تبدیل آن به سرمایه‌های مولد و درآمدزا با بالاترین سطح بهره‌وری مسیر دستیابی به این هدف است. توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به برنامه‌ریزی جامع، سرمایه‌گذاری هدفمند، زیرساخت‌های مناسب و چارچوب‌های سیاست‌گذاری‌ معین و کارآمد برای توسعه متوازن و متناسب حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش نیاز دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور شناخته می‌شود که با توجه به ماهیت وجودی خود، سرمایه‌گذاری در چهار حوزه معدن و فلزات، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی را از طریق شرکت‌های سرمایه‌پذیر دنبال می‌کند و از این طریق توانسته است ضمن بسترسازی برای تحقق رشد اقتصادی متوازن و پایدار در کشور، سودآوری بسیار مناسبی را برای سهام‌داران خود نیز کسب کند.

تنوع بالای مواد معدنی در کشور و رویکردهای فراگیر و توسعه‌محور «ومعادن» موجب شده است این هلدینگ بر سرمایه‌گذاری در توسعه زنجیره‌های ارزش و اکتشاف و استخراج مواد معدنی متمرکز شود تا به این ترتیب، ضمن تضمین مسیر رشد پایدار بخش صنایع معدنی و فلزی کشور، بستر مناسبی را برای ارزش‌آفرینی و سودآوری حداکثری خود فراهم آورد.

چشم‌انداز سودآوری ۱.۱ میلیارد دلاری

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در قالب یک هلدینگ سرمایه‌گذاری نقش بسزایی در توسعه افزایش ظرفیت‌های تولید بخش معدن و صنایع معدنی ایفا می‌کند. این شرکت در سال‌های اخیر یکی از مجریان اصلی طرح پیشرانان پیشرفت ایران بوده و نقش مهمی را در پیشرفت و بهره‌برداری از هشت طرح‌ در دست اقدام خود داشته است.

با توجه به چشم‌انداز «ومعادن» در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در چشم‌انداز سال ۱۴۰۶، این شرکت، دستیابی به سود سالانه ۱.۱ میلیارد دلار را هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق آن را نیز پیش‌بینی کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن سهام برخی از شرکت‌های بزرگ معدنی، صنعتی، بازرگانی، خدماتی و … و تامین مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود، درآمدزایی و سودآوری بالایی را در سال‌های اخیر محقق کرده؛ به طوری که درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال مالی قبل از آن، به ۱۷۴ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال رسیده است.

از آنجایی که صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین صنایع ارزش‌افزا و سودآور کشور به شمار می‌آید، یکی از راهبردهای شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تکمیل و بهینه‎‌سازی سبد سرمایه‌گذاری و تمرکز بر نماد‌های معدنی سودآور و فولادی است که این امر می‌تواند بستر مناسبی را برای توازن زنجیره ارزش و تامین پایدار مواد اولیه صنایع فعال در این صنعت ایجاد کند. علاوه‌براین، «ومعادن» سرمایه‌گذاری مشترک در تکمیل سایر حلقه‌های زنجیره‌ را نیز برای خلق ثروت و سودآوری دنبال می‌کند.

همین مسئله موجب شده تا سود عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۱۷۶ هزار و ۲۸۷ میلیارد ریال برسد که نسبت به سال قبل از آن ۲۹ درصد رشد داشت. سود خالص این هلدینگ تخصصی نیز در بازه زمانی یاد شده با رشد ۲۶ درصدی، به ۱۷۴ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال رسید.

درآمد هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات حاصل از سهام شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال و در شرکت‌های غیربورسی به بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده که بیشترین درآمد از «فملی» حاصل شده است.

به علاوه این شرکت از سهام شرکت‌های وابسته بورسی شامل شرکت‌های توسعه معدنی و صنعتی صبانور، تجلی توسعه معادن و فلزات و کارخانجات تولیدی شهید قندی نیز به درآمد ۲۷ هزار و ۹۲ میلیارد ریالی و در شرکت‌های فرعی غیربورسی به درآمد ۴۳ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریالی دست یافته است.

دو شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و تجلی توسعه معادن و فلزات با توجه به پیش‌بینی رشد تقاضای سنگ‌آهن و محصولات معدنی در کشور و با رسالت شناسایی و اکتشاف پهنه‌های معدنی جدید فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا با برقراری توازن در حلقه‌های نخست زنجیره و بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید، درآمدزایی و سودآوری پایدار و مضاعفی را برای هلدینگ «ومعادن» ایجاد کنند. نتیجه این سرمایه‌گذاری، افزایش ذخایر معدنی و اضافه شدن ۲۲۰ میلیون تن ذخیره به ذخایر سنگ‌آهن کشور بود.

ارزش برجای ذخایر سنگ‌آهن اکتشافی در غرب کشور ۷۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. توسعه فعالیت‌های اکتشافی «ومعادن» از طریق بازوهای اجرایی معدنی به تامین پایدار خوراک کارخانه‌های تولید آهن‌ اسفنجی مجتمع فولاد اقلید پارس و شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل، از دیگر پروژه‌های در دست اقدام این شرکت کمک می‌کند و در نهایت منجر به حفظ تولید پایدار و سودآوری می‌شود.

سرمایه‌گذاری هوشمندانه، سودآوری پایدار

سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ماهیت اصلی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بوده اما این هلدینگ تخصصی با ورود به حوزه بنگاه‌داری و نظارت مستقیم بر پروژه‌های معدنی از جمله استخراج سنگ‌آهن، مس و طلا وارد فصل جدیدی از عملکرد مالی و سودآوری شده است.

در حال حاضر این شرکت با رویکرد تامین پایدار مواد اولیه واحدهای صنعتی بر توسعه پروژه‌های حفاری اکتشافی و استخراج معدن متمرکز شده است تا بتواند شاخص‌های سودآوری را بهبود ببخشد و در جهت تحقق چشم‌انداز سود ۱.۱ میلیارد دلاری گام بردارد.

این رویکرد موجب شده است تا بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ معدنی در سال‌های اخیر به انجام پروژه‌های اکتشاف و حفاری اختصاص یابد. مشارکت در پروژه‌های بلندمدت معدنی علاوه بر ریسک و هزینه‌های بالا، پس از عملیاتی شدن، سودآوری «ومعادن» را تضمین می‌کند و منجر به حفظ منافع سهام‌داران می‌شود.

بررسی نرخ بازده دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نشان می‌دهد که این شاخص در سال ۱۴۰۲ به ۳۳ درصد رسیده است. با توجه به اینکه بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در سال‌های اخیر در حوزه اکتشافات معدنی  بوده است و سرمایه‌گذاری در این حوزه دوره بازگشت سرمایه طولانی‌تری دارد، این راهبرد را می‌توان استراتژی دوراندیشانه‌ای برای حفظ عملکرد تولید و ارزش‌آفرینی «ومعادن» و شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته تلقی کرد.

در واقع بازده واقعی سرمایه‌گذاری در بخش معدن پس از اتمام اکتشافات اولیه و استخراج و راه‌اندازی معدن در بلندمدت آشکار می‌شود. بررسی پورتفوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز نشان می‌دهد که ۶۸٫۸ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش دارایی‌های این شرکت در حوزه استخراج کانه‌های فلزی بوده است و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در حوزه فلزات اساسی کمتر از ۹ درصد از پورتفوی این هلدینگ به خود اختصاص می‌دهند.

همین مسئله موجب شده است تا «ومعادن» طی سال‌های اخیر، یکی از پربازده‌ترین و قابل اعتمادترین نمادهای بورسی در کشور باشد. مقایسه سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر هلدینگ‌های بزرگ و تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد که این هلدینگ در سال ۱۴۰۲ توانسته است از طریق کسب سود خالص بیش از ۱۷۴ هزار میلیارد ریالی، یکی از هلدینگ‌های پیشتاز بورس اوراق بهادار تهران به جهت سودآوری و حفظ منافع سهام‌داران باشد.

به نظر می‌رسد که اقدامات و برنامه‌های «ومعادن» در خصوص افزایش ظرفیت‌های معدنی و صنعتی، تنوع منابع درآمدی و سرآمدی در بازار سرمایه زمینه تبدیل شدن به برترین شرکت سرمایه‌گذاری تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی را در افق ۱۴۰۴ فراهم می‌کند.

باید اشاره داشت که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تحلیل و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدن و صنعت نسبت به استفاده از این فرصت‌ها اقدام می‌کند تا ضمن تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری، منابع سودآوری مطمئنی را به دست آورد که کمترین ریسک‌ و تاثیرپذیری را از عوامل بیرونی و تحولات بازار سرمایه بپذیرد و توسعه‌ای اثربخش را در بخش معدن و صنایع معدنی کشور رقم بزند.

تکمیل زنجیره فولاد در غرب کشور، از جمله مهم‌ترین استراتژی‌های این هلدینگ تخصصی است که متناسب با آن پروژه‌های معدنی نیز در حال پیشروی و توسعه هستند. باید در نظر داشت که «ومعادن» با نقش دوجانبه خود در صنایع معدنی و فلزی کشور، با دیدگاه برطرف کردن چالش‌های این بخش، مسیر سرمایه‌گذاری خود را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، چالش تامین پایدار انرژی، محرک قدرتمندی برای تسریع در توسعه زیرساخت‌های انرژی بوده و بنابراین تاکنون فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان به عنوان نخستین طرح پیشران اقتصادی با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات (دو خط ۱۸۳ مگاواتی) به شبکه برق کشور اضافه شده است. سپس با احداث و راه‌‎‌اندازی دو واحد بخار ۳۶۰ مگاواتی و اجرای فاز سوم توسعه این نیروگاه در مجموع یک هزار و ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده خواهد شد که می‌تواند با تامین بخشی از انرژی صنایع معدنی و فلزی، زمینه رشد درآمدهای «ومعادن» را فراهم آورد.

باید در نظر داشت که با توجه به ظرفیت‌های معدنی کشور، توسعه زنجیره ارزش مس و طلا نیز در دستور کار «ومعادن» قرار دارد. معدن مس و طلای جانجا از جمله پروژه‌های ومعادن است که می‌تواند در رشد درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری این هلدینگ تاثیر مثبت و به‌سزایی داشته باشد و همچنین درآمدزایی پایدار ۳۰۰ میلیون دلاری را نیز برای استان سیستان‌وبلوچستان ایجاد کند.

انتهای پیام//

 

همگام با توسعه اسکله منطقه ویژه خلیج فارس،

14:09 /شنبه/20 مرداد 1403

معاون مالی و اقتصادی هلدینگ «ومعادن»:

9:06 /سه شنبه/16 مرداد 1403

در جلسه کارگروه کنترل مدیریت «ومعادن» عنوان شد؛

9:50 /یکشنبه/14 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات:

10:07 /سه شنبه/9 مرداد 1403

روابط عمومی‌ها در عصر دیجیتال؛

14:52 /یکشنبه/31 تیر 1403

محمدرضا پیرحسینلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

6:32 /شنبه/9 تیر 1403

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌‎وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:40 /شنبه/19 خرداد 1403

محمدرضا پیرحسینلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

6:51 /یکشنبه/16 اردیبهشت 1403

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:57 /شنبه/5 آذر 1401

محمدحسین قائمی‌راد، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:36 /شنبه/25 تیر 1401
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

نگاهی به شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین؛

13:24 /سه شنبه/15 اسفند 1402

اینفوگرافیک وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی اقتصادی ایران؛

14:13 /شنبه/18 آذر 1402

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/20

154107

فلزات آنلاین

1403/05/20

542326

فلزات آنلاین

1403/05/20

725147

فلزات آنلاین

1403/05/20

2292049

فلزات آنلاین

1403/05/20

25701

فلزات آنلاین

1403/05/20

12560

فلزات آنلاین

1403/05/20

47103

فلزات آنلاین

1403/05/20

49178

فلزات آنلاین

1403/05/20

44588

فلزات آنلاین

1403/05/20

41293

فلزات آنلاین

1403/05/20

26880

فلزات آنلاین

1403/05/20

28418

فلزات آنلاین

1403/05/20

27189

فلزات آنلاین

1403/05/20

36474

فلزات آنلاین

1403/05/20

34257

فلزات آنلاین

1403/05/20

43469

فلزات آنلاین

1403/05/20

26666

فلزات آنلاین

1403/05/20

42139

فلزات آنلاین

1403/05/20

44806

فلزات آنلاین

1403/05/20

3561300