سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲۰:۵۲ /چهارشنبه/۲۴ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:46 /دوشنبه/22 مرداد 1403

با گذشت هشت ماه از سال 2024 میلادی،

مشکلات تحویل فیزیکی در انبار ذخایر بورس «LME» همچنان ادامه دارد

بورس فلزات لندن «LME» به تازگی انبار بندر جده عربستان سعودی را به عنوان یک محل ذخیره مناسب برای تحویل محموله‌های مس و روی این بورس اعلام کرد.

بورس فلزات لندن «LME» به تازگی انبار بندر جده عربستان سعودی را به عنوان یک محل ذخیره مناسب برای تحویل محموله‌های مس و روی این بورس اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، اضافه شدن نام انبار ذخایر بندر جده عربستان سعودی به شبکه جهانی انبارهای تحویل بورس «LME» که سه ماه پس از تایید اولیه نام این انبار رسانه‌ای شد، اولین انبار ذخایر جدید بورس نامبرده از زمان معرفی انبار آمستردام در سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود.

همچنین بورس فلزات لندن در حال بررسی امکان افزودن نام هنگ‌کنگ به لیست انبارهای ذخایر خود است و بدون شک امیدوار بوده که شرکت مادر این بورس یعنی شرکت «Hong Kong Exchanges and Clearing» بتواند رضایت مقامات چینی در برابر افزوده شدن نام این شهر به فهرست انبارهای بورس «LME» را جلب کند.

اعلام نام جدید انبار ذخایر بورس «LME» ممکن است زیرساخت شبکه جهانی انبارهای تحویل بورس نامبرده را که طی ۱۰ سال گذشته شاهد کاهش ظرفیت ذخیره و تعداد متصدیان انبارها بوده است، تقویت کند.

علی‌رغم این مسئله، باید به این نکته اشاه کرد که مشکلات قدیمی در سیستم تحویل محموله‌های ذخیره شده در انبارهای بورس فلزات لندن همچنان پابرجاست. در همین رابطه می‌توان به صف انتظار ۲۵۳ روزه برای بارگیری فیزیکی آلومینیوم از انبارهای بورس «LME» در بندر «Klang» مالزی در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴ اشاره کرد که طولانی‌ترین زمان انتظار برای تحویل محموله‌های سفارش داده شده از انبارهای بورس نامبرده شده از ماه نوامبر ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر تعداد متصدیان اصلی انبار ذخایر بورس «LME» چهار شرکت بوده که در زمان ایجاد مشکلات بالقوه همچون مشکل ایجاد شده در بندر «Klang» مالزی، امکان مدیریت بحران برای بورس مذکور به منظور تحویل محموله‌های سفارش داده شده به مشتریان از طریف این تعداد متصدی انبار با دشواری همراه خواهد بود.

ظرفیت کل انبار بورس «LME» و تغییرات فصلی در آن

کاهش ظرفیت ذخایر انبارهای بورس «LME»

مجموع کل فضا و ظرفیت انبار ذخایر بورس «LME» در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۳٫۳ میلیون مترمربع اعلام شد که نسبت به رقم ۴٫۳ میلیون مترمربع اعلام شده از سوی بورس مذکور طی سه سال میلادی گذشته، کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش رقم کل فضا و ظرفیت انبار ذخایر بورس «LME» تنها در چند ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، حدود ۴۴ هزار مترمربع گزارش شد. با این وجود، تعداد انبارهای بورس «LME» پس از ثبت یک روند نزولی چند ساله، به تعداد ۱۵ واحد انبار ذخایر در ماه ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافت و به ۴۶۸ واحد انبار رسید.

روند نزولی سه ساله فضا و ظرفیت انبار ذخایر بورس «LME»، منعکس‌کننده وضعیت کاهش حجم ذخایر کالاهای انبار شده در این بورس بود و بر همین اساس موجودی ذخایر کالاهایی که حواله فروش برای آن‌ها صادر شده به همراه محموله‌هایی که حواله فروش نداشتند، به کمتر از یک میلیون تن در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ رسید.

از آن زمان به بعد، حجم ذخایر انبارهای بورس «LME» تا پایان ماه می ۲۰۲۴ به ۲٫۳ میلیون افزایش یافته است. با این حال، حجم محموله‌های ورودی تنها در برخی از انبارهای بورس مذکور افزایش قابل‌توجهی را به ثبت رساند.

به عنوان مثال، می‌توان به حجم ورودی بالای محموله‌های آلومینیوم تولید روسیه به انبارهای ذخایر بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی و محموله‌های آلومینیوم غیرروسی به انبارهای بندر «Klang» مالزی اشاره کرد. علاوه‌براین، حجم زیادی از محموله‌های سرب و روی در سال ۲۰۲۴ عمدتا به انبارهای ذخایر بورس «LME» در سنگاپور تحویل داده شد.

به طور کلی، ظرفیت ذخایر هر سه انبارهای بورس «LME» در بندر گوانگیانگ کره‌جنوبی، بندر «Klang» و سنگاپور در سال ۲۰۲۳ کاهش را تجربه کرد. با این حال، با توجه به اضافه شدن ۱۱ واحد انبار ذخیره شرکت «ISTIM UK Ltd» به عنوان یکی از متصدیان اصلی انبارهای ذخایر بورس «LME»، انبارهای بندر «Klang» تنها انبار ذخیره‌ای بود که افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی را نسبت به سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.

حجم ذخایر محموله‌های نگهداری شده در انبارهای بورس «LME»

طولانی شدن صف انتظار تحویل محموله‌های انبارهای بورس «LME»

تقسیم سود ناشی از اجاره اشتراکی انبار ذخایر با متصدیان انبارها در قالب تمدید قرارداد، یکی از راه‌حل‌هایی بود که بورس «LME» به منظور کاهش مشکلات طولانی شدن صف انتظار تحویل محموله‌های سفارش داده شده فلزات در سال جاری میلادی از آن استفاده کرد. ثبت چنین معاملاتی برای بورس «LME» که حواله فروش محموله فلزات ذخیره شده در انبارهای آن را صادر می‌کند، فرصتی را فراهم خواهد کرد تا بتواند بخشی از درآمد آتی خود را از طریق اجاره انبارهای ذخیره کالا با دیگر متصدیان، مبتنی بر تقسیم سود ناشی از اجاره اشتراکی انبارها کسب کند.

خریداران محموله‌های فلز از انبارهای بورس «LME» ممکن است تمایلی به تمدید قرارداد نگهداری محموله در انبارهای ذخایر بورس مذکور را نداشته باشند. با این حال، تنها گزینه قابل دسترس دیگر برای آن‌ها بارگیری فیزیکی محموله‌های سفارش داده شده از انبارهای بورس مذکور و تحویل آن به یک شرکت دیگر ارائه‌دهنده خدمات انبارداری است.

در همین رابطه، هرچه تعداد حواله‌های فروش صادر شده برای محموله‌های سفارشی بیشتر باشد، صف انتظار برای تحویل گرفتن آن‌‌ها طولانی‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است که در ماه می ۲۰۲۴، حدود ۶۵۲ هزار و ۵۲۵ تن آلومینیوم به انبارهای بورس مذکور در بندر «Klang» مالزی که مدیریت آن بر عهده شرکت «ISTIM UK Ltd» به عنوان ارائه‌دهنده خدمات انبارداری قرار دارد، تحویل داده شد.

جا‌به‌جایی محموله‌های آلومینیوم سفارش داده شده به دنبال تصمیم خریداران، بلافاصله پس از ورود محموله‌های فلز مذکور به انبارهای بورس «LME» در بندر «Klang» مالزی آغاز شد. بر همین اساس تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۵۰۵ هزار و ۵۰ تن محموله آلومینیوم در صف انتظار بارگیری فیزیکی قرار گرفت.

طی سال‌‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، مشکل مشابهی در انبارهای ذخایر بورس «LME» اتفاق افتاد که در آن، تشکیل صف تحویل بارگیری فیزیکی محموله‌های سفارش داده شده و زمان انتظار ۷۰۲ روزه در انبارهای بورس مذکور در شهر دیترویت آمریکا خشم خریداران را برانگیخت.

پس از وقوع این اتفاق، بورس «LME» اصلاحاتی را در سیستم تحویل بارگیری فیزیکی محموله‌های سفارش داده شده انجام و اطمینان داد که دیگر خریداران با چنین زمان انتظار طولانی مواجه نخواهند شد. در حال حاضر بورس «LME» صف تشکیل شده برای تحویل محموله‌های موجود در انبارهای خود را زمان انتظار عملیاتی می‌نامد.

بسیاری از خریداران حتی پس از اجرای اصلاحات صورت گفته در سیستم مذکور، نارضایتی خود مبنی بر ادامه وضعیت زمان انتظار طولانی در بارگیری فیزیکی محموله‌های آلومینیوم موجود در انبارهای بورس «LME» در بندر «Klang» مالزی را ابراز و پیش‌بینی کردند که تحویل محموله‌های سفارش داده شده آن‌ها تا حداقل ماه ژوئن ۲۰۲۵ به طول خواهد انجامید.

حجم کل ذخایر موجود در انبارهای بورس «LME» تحت مدیریت متصدیان انبارها

چهار متصدی اصلی انبارهای بورس «LME»

توانایی شرکت «ISTIM UK Ltd» در جذب چنین حجم بالایی از محموله‌های فلزات در انبارهای تحت مدیریت خود، این شرکت را به یکی از شرکای مهم و تاثیرگذار در سیستم تحویل محموله‌های موجود در انبارهای بورس «LME» تبدیل کرده است. به طور کلی حدود ۵۵ درصد از حجم ذخایر فلزات دارای حواله فروش بورس «LME» تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴ در انبارهای تحت مدیریت شرکت «ISTIM UK Ltd» قرار داشت.

سه شرکت دیگر به نام‌های «Access World»، «C. Steinweg» و «Pacorini Group»، از جمله دیگر شرکای بورس «LME» در زمینه ارائه خدمات انبارداری هستند و حدود ۹۲ درصد از کل موجودی ذخایر فلزات بورس مذکور تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴ در انبارهای تحت مدیریت این سه شرکت قرار داشت. در حال حاضر حدود ۳۴۴ واحد انبار از تعداد کل ۴۶۸ واحد انبار فهرست شده بورس مذکور در سطح جهانی به سه شرکت نام برده شده تعلق دارد.

لازم به ذکر است که سیستم تحویل فیزیکی محموله‌های فلزات از انبارهای بورس «LME» مبتنی بر مدل صنعتی ارائه شده از سوی شرکت «Metro International» که در آن زمان به شرکت «Goldman Sachs» تعلق داشت، شکل گرفت و بر مبنای آن یک انبار در شهر دیترویت آمریکا به عنوان انبار ذخایر جدید فلزات بورس مذکور معرفی شد.

شرکت «Access World» که سهام آن توسط شرکت «Glencore» در سال ۲۰۱۰ خریداری شد، مدلی مشابه برای زمان تحویل فیزیکی بارگیری محموله‌های سفارش داده شده از انبارهای بورس «LME» در بندر «Vlissingen» ارائه کرد و زمان انتظار بارگیری ۷۷۱ روزه را برای تحویل محموله‌های فلز سفارش داده شده موجود در این انبارها اعلام کرد.

بسیاری از خریداران در آن زمان با مشکل تحویل فیزیکی محموله‌های سفارش داده شده مواجه شدند و در حال حاضر اگرچه این مشکلات کاهش یافته‌اند اما هنوز پابرجا هستند. بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انبارداری از آن زمان به امید کسب سود، از تشکیل چنین صف‌های طولانی بارگیری فیزیکی اعلام آمادگی کردند. با این حال، برخی از آن‌ها بنا به دلایلی از تصمیم خود صرف نظر کردند.

تعداد شرکت‌های متصدی انبارهای بورس «LME» از ۳۶ عدد به ۲۵ عدد در طول پنج سال گذشته کاهش یافته است و این تعداد شامل ۹ شرکتی بوده که در راستای ارائه خدمات انبارداری در یک محل با بورس «LME» همکاری داشتند.

مشکلات انبارهای بورس «LME» تحت مدیریت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انبارداری

وضعیت نامطمئن شرکت «Access World» از جمله دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی مانند ترخیص حجم بالایی از محموله‌های سفارش داده شده و تشکیل زمان انتظار بلندمدت در انبارهای ذخایر بورس «LME» تحت مدیریت این شرکت، آن هم در چنین شرایطی که این انبارها ظرفیت پذیرش حجم بالایی از فلزات را ندارند، نشان از ادامه مشکلات در تحویل فیزیکی محموله‌های موجود در انبارهای بورس مذکور دارد.

برای رفع مشکل مذکور، شرکت «Glencore» تصمیم گرفت که سهام شرکت «Access World» را در سال ۲۰۲۲ به شرکت  «Global Capital Merchants» واگذار کند. با این حال، با توجه به ناتوانی شرکت‌های متقاضی خرید سهام شرکت «Access World» در پرداخت هزینه کامل خرید، شرکت «Glencore» اعلام کرد که فهرست نام تعداد دیگری از خریدارن احتمالی و بالقوه را اعلام خواهد کرد.

لازم به ذکر است که انبارهای بورس «LME» تحت مدیریت شرکت «Access World»، حدود ۱۲ درصد از حجم ذخایر فلزات دارای حواله فروش در بورس مذکور را تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴ به خود اختصاص دادند. در ادامه این سوال مطرح می‌شود که اصلاح سیستم تحویل فیزیکی محموله‌های بورس «LME» تا چه اندازه در کاهش زمان انتظار برای دریافت سفارش‌ها موثر بوده است؟

بورس «LME» به منظور حفظ اعتبار خود، زمان زیادی را صرف رفع مشکلات موجود در سیستم تحویل فیزیکی سفارش‌ها کرده است. با این وجود، زمان انتظار تحویل فیزیکی محموله‌های سفارش داده شده اندکی کاهش یافته است و مقدار سودی که از طریق تمدید اجاره انبارها نصیب شرکت‌های واسطه و بورس «LME» می‌شد، روند کاهشی را تجربه کرده است.

علاوه‌براین، شفافیت در سیستم تحویل فیزیکی محموله‌های بورس «LME» روند صعودی به خود گرفته است. گزارش‌های ارائه شده حاکی از آن است که حجم روزانه محموله‌های تحویل داده شده به انبارهای بورس مذکور، روندی رو به رشد داشته و مشکل زمان انتظار برای تحویل محموله‌های سفارش داده شده اگرچه به طور جزئی کاهش یافته است اما همچنان پابرجاست.

با این تفاسیر می‌توان بیان کرد که سیستم تحویل فیزیکی محموله‌های بورس «LME» نسبت به ۱۰ سال گذشته که روند اصلاحات آن آغاز شد، بهره‌وری بهتری داشته است. با این حال، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

به نظر می‌رسد همچنان زمان انتظار برای تحویل فیزیکی محموله‌های دارای حواله فروش بورس «LME» از سوی تعدادی از متصدیان انبارهای این بورس، رقم بالای ۲۵۳ روز اعلام شده که زمان بسیار طولانی محسوب می‌شود و بهتر است اقدامات لازم در خصوص رفع این مشکل صورت پذیرد.

انتهای پیام//

در مجمع عمومی عادی سالیانه،

8:45 /پنجشنبه/7 تیر 1403

با تامین مالی و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای،

6:42 /یکشنبه/27 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا عنوان کرد:

6:20 /دوشنبه/21 خرداد 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

در دوره ۱۰ ساله منتهی به ۲۰۲۳ به وقوع پیوست؛

13:01 /سه شنبه/19 تیر 1403

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/23

154107

فلزات آنلاین

1403/05/23

542326

فلزات آنلاین

1403/05/23

725147

فلزات آنلاین

1403/05/23

2292049

فلزات آنلاین

1403/05/23

25651

فلزات آنلاین

1403/05/23

12640

فلزات آنلاین

1403/05/23

46662

فلزات آنلاین

1403/05/23

49178

فلزات آنلاین

1403/05/23

44588

فلزات آنلاین

1403/05/23

41294

فلزات آنلاین

1403/05/23

26749

فلزات آنلاین

1403/05/23

28388

فلزات آنلاین

1403/05/23

27124

فلزات آنلاین

1403/05/23

36372

فلزات آنلاین

1403/05/23

33945

فلزات آنلاین

1403/05/23

43224

فلزات آنلاین

1403/05/23

26452

فلزات آنلاین

1403/05/23

41683

فلزات آنلاین

1403/05/23

44426

فلزات آنلاین

1403/05/23

3542200