سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۵۶ /یکشنبه/۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:51 /شنبه/27 مرداد 1403

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان:

با برنامه‌‌ریزی دقیق می‌توان در راستای توسعه معدن و صنایع معدنی گام برداشت

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: ایران بهشت معادن دنیا و از نظر تنوع معدنی و حجم ذخایر جزو کشورهای با پتانسیل بالا است. به همین دلیل استفاده دقیق و بهینه از این ظرفیت‌ها می‌تواند به عاملی مهم برای توسعه در کشور تبدیل شود.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: ایران بهشت معادن دنیا و از نظر تنوع معدنی و حجم ذخایر جزو کشورهای با پتانسیل بالا است. به همین دلیل استفاده دقیق و بهینه از این ظرفیت‌ها می‌تواند به عاملی مهم برای توسعه در کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، علی‌ ‎اکبر اکبری بیان کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان برای هشت سال پیاپی به عنوان واحد نمونه صنعتی در سال ۱۴۰۳ انتخاب شد و در سال‌‌‌های اخیر به واسطه تدوین استراتژی‌‌‌های دقیق، کارآمد و علمی به یک شرکت پیشرو در بهره‌‌‌وری کل عوامل تبدیل شده است. بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور در پنج سال گذشته در حوزه‌‌‌های مختلف تولید، بازرگانی، سودآوری و مسئولیت‌‌‌های اجتماعی کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشته است؛ همچنین فولاد سنگان توانسته است با به‌کارگیری و مشارکت دادن کلیه عوامل و سرمایه‌‌‌های انسانی خود در امور تصمیم‌سازی و اقدامات کارشناسی، در کنار آموزش کارکنان و به حداکثر رساندن ظرفیت‌‌‌های مجموعه به بزرگ‌ترین واحد صنعتی شرق کشور بدل شود.

وی با اشاره به‌ اینکه در حال حاضر ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه تولید فولاد است، عنوان کرد: محصول نهایی یعنی فولادی که در قالب محصولات مختلف به بازار عرضه می‌شود، حاصل فرایندهای زنجیروار در تولید است. در ابتدای زنجیره تولید فولاد، معادن و شرکت‌های معدنی تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان قرار دارند. در حال حاضر در بخش معدن و صنایع معدنی، با چالش‌هایی نظیر استخراج اصولی و علمی به منظور بهره‌برداری بهینه و همچنین گسترش دامنه اکتشاف معادن و عمق‌سنجی، در وهله اول و سپس چالش‌هایی نظیر کمبود انرژی نظیر برق و گاز و در نهایت مشکل عدم تناسب ظرفیت تولید با میزان سرانه و ظرفیت خطوط ریلی در کشور مواجه هستیم.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص محدودیت تامین انرژی، اظهار داشت: مشکلات انرژی نظیر محدودیت‌های گاز و برق در فصول مختلف سال، از جمله چالش‌هایی به شمار می‌آید که امروزه به مشکل عمده‌ای برای فولادسازان و شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور تبدیل شده است. زنجیره تولید فولاد، از اهمیت بالایی برای صنعت و اقتصاد کشور برخوردار و حل مشکلات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه کشور و استفاده از فناوری‌های نوین دنیا، دو عامل مهم برای توسعه صنعت کشور است؛ البته اقداماتی در طول این سال‌‌ها انجام شده است که جای تقدیر دارد اما راهکار قطعی که دولت به‌ عنوان بخش حاکمیتی در این خصوص ارائه دهد و بتواند مشکلات انرژی را حل کند، هنوز موفق نبوده است و کماکان در تابستان و زمستان چالش انرژی برای واحدهای صنعتی و معدنی وجود دارد. در این سطح با توجه به تاثیر مستقیم این چالش‌ها بر تولید و سودآوری، انجام پروژه‌ها و طرح‌های توسعه نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در حال حاضر بر اساس گزارش‌های اخیر، ۷۸ هزار مگاوات برق در کشور مصرف شده که این رکورد خیلی زیادی بوده و متاسفانه ناترازی برق کشور در همین مدت اخیر به ۱۸ هزار مگاوات رسیده است. برای رفع این مشکل، نیاز به حمایت جدی دولت، بخش خصوصی و اصلاح سیاست‌های توسعه‌ای و صنعتی در کشور وجود دارد.

اکبری عنوان کرد: شرکت فولاد سنگان با دو محدودیت اصلی قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان مواجه است. در طی سال‌های گذشته و حال عدم‌النفعی که مجموعه از این قضیه داشت، حدود ۳۰ درصد ظرفیت تولید است اما امسال برای رفع این چالش از نیروگاه سمنان برق تضمینی خریداری کردیم و توانستیم قطعی برق را به حداقل برسانیم. با این وجود، این چالش‌ها هنوز ادامه دارند. به طور مثال در تابستان امسال تا به امروز، ۲۵ مرتبه برق قطع شده که بر اساس تولید روزانه ۱۵ هزار تنی شرکت، حدود ۳۰۰ هزار تن عدم‌النفع داشتیم و این مشکل که از معضل کمبود برق به وجود می‌آید، رقم قابل‌توجهی است. در بحث انرژی گاز نیز این ناترازی در بخش صنعتی و خانگی وجود دارد و هر سال گاز شرکت‌های صنعتی قطع می‌شود. طبق گزارش شورای عالی گاز، تا سال ۱۴۱۰ این ناترازی وجود خواهد داشت و برای رفع این ناترازی‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در سطح کلان کشوری است.

وی، دلیل اصلی ضعف در حمل‌‌ونقل و لجستیک مواد معدنی کشور را چنین توضیح داد: حمل‌‌ونقل مواد معدنی، یکی از مهم‌ترین مراحل این صنعت است و پاسخ مناسب به این موضوع که از کجا به کجا، چه میزان، از کدام ماده معدنی و از چه طریقی جابه‌‌جا شود، می‌تواند به مدیریت هزینه‌‌ها و زمان کمک شایانی کند. در صنایع معدنی و فلزی، حمل‌‌ونقل و لجستیک نقطه پیوند میان حلقه‌‌های زنجیره تلقی می‌شود. به همین دلیل، در بسیاری از کشورهای جهان سیستم‌های حمل‌‌ونقل معادن و صنایع معدنی متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا می‌کنند. از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌‌اند، برخورداری از سیستم حمل‌‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار امری کاملا ضروری به نظر می‌‌رسد. همانند زنجیره فولاد که با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی فرایندی با حجم بسیار بالا بوده و بر همین اساس حمل‌‌ونقل و لجستیک از اهمیت فراوانی برخوردار است.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مطرح کرد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است و در شرایط کنونی باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری خارجی حرکت کرد. به دلیل مشکلاتی که در حوزه بین‌الملل وجود دارد، جذب سرمایه با مشکل مواجه شده است. بنابراین ناوگان حمل‌ونقل کشور متناسب با رشد حوزه صنعت و معدن توسعه نیافته است. در حال حاضر سرانه راه آهن ما نسبت سایر کشورها در رده‌های پایین‌تری قرار دارد. به طور مثال، میزان تولیدات منطقه صنعتی سنگان در سال حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که شامل سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و گندله است اما کل ناوگان ریلی این منطقه سالانه فقط هشت تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن را می‌تواند جا‌به‌جا کند و ۹ میلیون تن دیگر عملا باقی می‌ماند و قاعدتا تاثیر منفی بر تولید می‌گذارد زیرا تولیدهای دپو شده در داخل شرکت‌ها فضا را اشغال و خط تولید عملا به علت کمبود فضا متوقف می‌شود. عدم‌النفع ناشی از این توقفات و تاثیر آن بر منابع مالی شرکت‌ها، باعث تردید در ارائه طرح‌های توسعه می‌شود.

اکبری در ارتباط با دلایل اصلی مشکل حمل‌ونقل و لجستیک مواد معدنی در کشور، تصریح کرد: زیرساخت‌‌های ناکافی حمل‌‌ونقل، وسایل حمل‌‌ونقل فرسوده، شبکه جاده‌‌ای ناقص، انبارهای ناکافی، شبکه راه‌‌آهن اندک، چالش‌های اقتصادی و عدم‌ توجه به مزیت اقتصاد رقابتی از جمله این چالش‌ها به شمار می‌آیند. فولاد سنگان برای حل این معضل، در ابتدا خرید تضمینی برق از سمنان را انجام داد و در ادامه نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۰۰ کیلو ولت را در نظر دارد که در حال توسعه و در دست اجرا است. همچنین قدم بعدی تاسیس نیروگاه برق‌بادی است؛ با توجه به اینکه در منطقه جغرافیایی شرکت فولاد سنگان در کریدور بادی شرق کشور قرار دارد و ظرفیت خدادای بسیار خوبی در این منطقه موجود بوده که در بعضی مواقع سرعت آن‌ها به ۹۰ کیلومتر نیز می‌رسد و این مسئله پتانسیل بسیار خوبی برای تولید برق است. بر این اساس شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان طرح احداث نیروگاه برق‌بادی ۲۰۰ مگاواتی را در چهار فاز ۵۰ مگاباواتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیون یورویی به پیش می‌برد. در حال حاضر مناقصه و فراخوان این پروژه انجام شده و شرکت‌ها در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: قابل ذکر است این طرح در مرحله ارزیابی کیفی و توانمندی شرکت‌ها است که امیدواریم بتوانیم آن را به عنوان یک ابرپروژه در این حوزه به انجام برسانیم تا ضمن تامین برق کارخانه‌های شرکت، مازاد آن را به شبکه سراسری برق کشور انتقال دهیم. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، این پروژه از زمان شروع عملیات اجرایی طی چند ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان صیانت از محیط زیست را از جمله اولویت‌های اصلی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست در فعالیت‌‌های معدنی و صنایع معدنی یکی از الزاماتی است که باید به آن توجه شود. در سال‌های اخیر کشور‌‌ها و شرکت‌‌های معدنی به دنبال تحقق اهداف زیست‌محیطی هستند تا علاوه بر انجام فعالیت‌‌های خود و درآمدزایی بتوانند خسارات وارده بر محیط زیست را به کمترین حد خود رسانده و همچنین با اقداماتی موثر بخشی از صدمات را جبران کنند. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز در همین راستا فعالیت‌های چشمگیری داشته است؛ به نحوی که در حوزه محیط زیست برای اولین بار توانست سند «GRI» را تنظیم کند. (به مفهوم صنعت توسعه پایدار که بخشی از تولیدات به محیط زیست برگشت داده می‌شود(

اکبری تاکید کرد: فولاد سنگان در حوزه تکنولوژی و حفاظت از محیط زیست سلسله پروژه‌های محیط زیستی را با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا تعریف کرده است و در راستای صیانت از محیط زیست علاوه بر سرمایه گذاری، در زمینه آبگیری باطله‌های تولیدی کارخانه‌های کنسانتره که منجر به کاهش قابل توجه مصرف آب شده است، با تعریف و اجرای پروژه سیستم انباشت مکانیزه باطله تر، از ایجاد سدهای باطله تر و پرریسک برای طبیعت و محیط زیست اجتناب کرده است. به این معنی که بخشی از سنگ‌آهنی که وارد کارخانه کنستانتره می‌شود، باطله است و پس از عملیات خردایش و جدایش از طریق نوار نقاله‌ها، دفع و از کارخانه خارج می‌شود. در این پروژه باطله‌ها به صورت خشک دپو و سپس فشرده شده و به این ترتیب ذرات میکرونیزه در هوا منتشر نمی‌شود.

وی در پایان یادآور شد: از این فناوری نوین تا به امروز تنها در کشور برزیل و استرالیا استفاده شده است و در ایران، شرکت صنایع فولاد سنگان سومین شرکت در دنیا بوده که از این فناوری نوین استفاده می‌کند. در این پروژه سرمایه‌گذاری حدود ۲۳ میلیون یورویی انجام شده و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری ریالی این طرح است.

انتهای پیام//

مدیر واحد احیا مستقیم شماره یک شرکت فولاد مبارکه خبر داد:

12:00 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای مسئولیت‌های اجتماعی «فولاد» انجام شد؛

8:57 /یکشنبه/28 مرداد 1403

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه:

7:53 /یکشنبه/28 مرداد 1403

در راستای تکمیل زنجیره فولاد محقق شد؛

14:42 /شنبه/27 مرداد 1403

فولاد خوزستان در بهینه‌سازی مصرف آب پیشگام است؛

13:43 /شنبه/27 مرداد 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

با بومی‌سازی تکنولوژی فولادسازی محقق شد؛

8:02 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کچاد»؛

5:58 /شنبه/6 مرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/27

154607

فلزات آنلاین

1403/05/27

542326

فلزات آنلاین

1403/05/27

718860

فلزات آنلاین

1403/05/27

2552900

فلزات آنلاین

1403/05/27

25651

فلزات آنلاین

1403/05/27

12640

فلزات آنلاین

1403/05/27

44901

فلزات آنلاین

1403/05/27

49178

فلزات آنلاین

1403/05/27

44588

فلزات آنلاین

1403/05/27

41279

فلزات آنلاین

1403/05/27

27226

فلزات آنلاین

1403/05/27

28376

فلزات آنلاین

1403/05/27

27075

فلزات آنلاین

1403/05/27

36242

فلزات آنلاین

1403/05/27

33823

فلزات آنلاین

1403/05/27

43096

فلزات آنلاین

1403/05/27

26437

فلزات آنلاین

1403/05/27

39675

فلزات آنلاین

1403/05/27

43494

فلزات آنلاین

1403/05/27

3467100