نمایشگاهها به عنوان پلتفرمهایی برای توسعه تجارت، ترویج برندها و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و خریداران، نقشی حیاتی در اقتصاد بازی میکنند. اهمیت بررسی فواید اقتصادی برگزاری نمایشگاه در این عصر از دو منظر قابل توجه است. اول، در شرایط اقتصادی نامطمئن کنونی نیاز به شناخت دقیقتر منابع و هزینههای مربوط به فعالیتهای تجاری و توسعه بازارهای جدید بیش از پیش احساس میشود. این روزها که نمایشگاههای تخصصی در سطح داخلی و بینالمللی بیش از هر زمان دیگری برگزار میشوند، میتوانند فرصتی عالی برای کسبوکارها باشند تا با یکدیگر آشنا شوند، محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند، برند خود را معرفی کنند و با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند. در واقع نمایشگاهها دروازه ای برای ورود به بازارهای جدید هستند و با پایان نمایشگاه، کار تمام نمیشود. با وجود مشتریان جدید، سرمایهگذاران و تجربیات و اطلاعاتی که در نمایشگاه به دست آوردهاید، اتفاقا کار شما تازه شروع میشود و لازم است بر اساس نتایج، بازخوردها و دستاوردهایی که از نمایشگاه کسب کردهاید، هدفگذاری و برنامهریزی کنید.
نمایشگاهها را میتوان رویدادی برای تبلیغ زنده نامید زیرا میتوان در آن توزیعکنندگان، مصرفکنندگان، کالا و خدمات را در یک زمان و مکان مناسب گرد هم آورد. کارشناسان تبلیغات و بازاریابی، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی را یکی از مهمترین راههای بازاریابی میدانند؛ همچنین طیق تجربیات قبلی، شرکتهایی که در نمایشگاهها شرکت کردهاند، میتوان ثابت کرد که میزان سود به دست آمده از حضور در نمایشگاهها، بسیار بیشتر و چشمگیرتر از دیگر روشهای تبلیغاتی بوده و چندین برابر هزینههای انجام شده برای آن است. در نمایشگاهها، شرکتها فرصتی را برای دیدار حضوری با مشتریان پیدا میکنند و همچنین فرصتهای بیشماری برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار، دیدار با رقبا و مشاهده آخرین دستاوردها در زمینههای مختلف فراهم میشود.
چرا شرکت در نمایشگاهها مهم است؟
نمایشگاهها میتوانند نقش مهمی در موفقیت کسبوکارها ایفا کنند. شرکتهایی که به طور منظم در نمایشگاهها حضور پیدا میکنند، اغلب نسبت به شرکتهایی که حضور ندارند، از مزایای رقابتی بیشتری برخوردارند. در اینجا برخی از دلایلی که نمایشگاهها میتوانند کلید موفقیت کسبوکارها باشند، آورده شده است:
نمایشگاهها فرصتی است تا محصولات و خدمات، دستاوردهای نوین، نوآوریها و تکنولوژیهای استفاده شده در شرکت خود را به معرض دید عموم قرار داده و آگاهی از برند خود را افزایش دهید. در نمایشگاهها میتوانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و با آنها تعامل داشته باشید. این امر میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا تصویر مثبتی از برند شما ایجاد و مشتریان جدیدی جذب شود.
نمایشگاهها فرصتی عالی برای کسبوکارها هستند تا مشتریان جدیدی جذب کنند. در نمایشگاهها میتوان با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرد و با آنها تعامل داشت.
- تقویت روابط مطلوب با سهامداران:
حضور در نمایشگاهها و بازدید سهامداران از غرفه شرکت میتواند باعث تقویت روحیه سهامداران از جهت ایستایی شرکت و نمایش موفقیتهای آن برای سرمایهگذاران و سهامداران شده و در نهایت باعث میشود سهامداران در تزریق سرمایه به شرکت دریغ نکنند و با خیال راحت در افزایش سرمایهها شرکت کنند.
- تقویت روابط با مشتریان فعلی:
حضور فعال در نمایشگاهها فرصتی است که میتوان در آن با مشتریان فعلی خود ارتباط برقرار کنید و از آنها در مورد محصولات و خدمات جدید خود بپرسید. این کار میتواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را بهبود بخشید و رضایت مشتریان فعلی خود را افزایش دهید . بازدیدکنندهای که از نمایشگاه بازدید میکند، این فرصت را دارد که محصولات را از نزدیک ببیند، لمس کند و مورد تجزیهوتحلیل قرار دهد؛ کارهایی که از طریق تلفن یا اینترنت ممکن نیستند.
- دریافت بازخورد فوری از طریق نظرسنجی:
حضور در نمایشگاهها به شما فرصتی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و همکاران میدهد و این امکان را فراهم میسازد که به صورت مستقیم با نیازها و توقعات مخاطبان آشنا شده و در جهت افزایش شناخت برند و اعتبار اقدام کنید.
نمایشگاهها فرصتی مناسب برای آشنایی با همکاران و شرکتهای دیگر در حوزه فعالیت شما است که به شما کمک میکند فرصتهای تجاری جدید را شناسایی کنید و ارتباطات جدید کاری تشکیل دهید. این تجربه به کسبوکار شما کمک میکند تا به دور از رقابتهای معمولی، با شرکتها همکاریهای موفق را آغاز کنید.
چند نکته برای چگونگی برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان و جذب آنها:
کارکنان غرفه خود را از میان افرادی انتخاب کنید که دارای روابط عمومی قوی و دانش کافی در زمینه محصولات و خدمات شما هستند (انتخاب کارکنان با مهارتهای مناسب). کارکنان باید صبور باشند تا بتوانند به سوالات بازدیدکنندگان به طور کامل و دقیق پاسخ دهند؛ همچنین دریافت اطلاعات تماس بازدیدکنندگان برای پیگیریهای بعدی بسیار مفید است (برخورد صبورانه و اطلاعرسانی جامع و کامل). ارائه فرمهای نظرسنجی به بازدیدکنندگان به شما کمک میکند تا بازخورد مفیدی درباره عملکرد غرفه نمایشگاهی و محصولات و خدمات خود دریافت کنید. این فرمها میتوانند به صورت فیزیکی و یا دیجیتالی ارائه شوند (ارائه فرم نظرسنجی). ارائه کاتالوگ و بروشور مناسب میتواند یکی از موثرترین روشهای جذب مخاطب، جذب مشتری، برندسازی و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی همکاران حاضر در غرفه باشد (استفاده از کاتالوگ های معرفی شرکت). ارائه هدایای تبلیغاتی و نمونههای رایگان به بازدیدکنندگان، یک روش موثر برای جذب آنها و ایجاد یک تجربه مثبت از برند شما است (استفاده از هدایا و نمونههای رایگان).
جمعبندی:
همانطور که پیشتر گفته شد، حضور در نمایشگاهها علیرغم اینکه مزایای زیادی برای کسبوکارها به همراه دارد، میتواند معایبی نیز داشته باشد که در این مقاله مجال پرداخت به آنها نیست اما تا همین حد کافیست که بدانیم مزایای حضور در نمایشگاه به قدری است که معایب کوچک آن را پوشش خواهد داد. در نهایت، تصمیمگیری در مورد اینکه آیا شرکت در نمایشگاه برای کسبوکارها مناسب است یا خیر، به عوامل مختلفی مانند بودجه، هدف و زمان شرکتها نیز بستگی دارد.
یادداشت: مرتضی محمدی – کارشناس ارتباطات و رسانه
انتهای پیام//
مزایای حضور در نمایشگاهها چیست؟
قدم زدن در نمایشگاهها، دروازه ورود به بازارهای جدید
نمایشگاهها به عنوان پلتفرمهایی برای توسعه تجارت، ترویج برندها و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و خریداران، نقشی حیاتی در اقتصاد بازی میکنند. اهمیت بررسی فواید اقتصادی برگزاری نمایشگاه در این عصر از دو منظر قابل توجه است. اول، در شرایط اقتصادی نامطمئن کنونی نیاز به شناخت دقیقتر منابع و هزینههای مربوط به فعالیتهای تجاری و توسعه بازارهای جدید بیش از پیش احساس میشود. این روزها که نمایشگاههای تخصصی در سطح داخلی و بینالمللی بیش از هر زمان دیگری برگزار میشوند، میتوانند فرصتی عالی برای کسبوکارها باشند تا با یکدیگر آشنا شوند، محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند، برند خود را معرفی کنند و با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند. در واقع نمایشگاهها دروازه ای برای ورود به بازارهای جدید هستند و با پایان نمایشگاه، کار تمام نمیشود. با وجود مشتریان جدید، سرمایهگذاران و تجربیات و اطلاعاتی که در نمایشگاه به دست آوردهاید، اتفاقا کار شما تازه شروع میشود و لازم است بر اساس نتایج، بازخوردها و دستاوردهایی که از نمایشگاه کسب کردهاید، هدفگذاری و برنامهریزی کنید.
نمایشگاهها را میتوان رویدادی برای تبلیغ زنده نامید زیرا میتوان در آن توزیعکنندگان، مصرفکنندگان، کالا و خدمات را در یک زمان و مکان مناسب گرد هم آورد. کارشناسان تبلیغات و بازاریابی، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی را یکی از مهمترین راههای بازاریابی میدانند؛ همچنین طیق تجربیات قبلی، شرکتهایی که در نمایشگاهها شرکت کردهاند، میتوان ثابت کرد که میزان سود به دست آمده از حضور در نمایشگاهها، بسیار بیشتر و چشمگیرتر از دیگر روشهای تبلیغاتی بوده و چندین برابر هزینههای انجام شده برای آن است. در نمایشگاهها، شرکتها فرصتی را برای دیدار حضوری با مشتریان پیدا میکنند و همچنین فرصتهای بیشماری برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار، دیدار با رقبا و مشاهده آخرین دستاوردها در زمینههای مختلف فراهم میشود.
چرا شرکت در نمایشگاهها مهم است؟
نمایشگاهها میتوانند نقش مهمی در موفقیت کسبوکارها ایفا کنند. شرکتهایی که به طور منظم در نمایشگاهها حضور پیدا میکنند، اغلب نسبت به شرکتهایی که حضور ندارند، از مزایای رقابتی بیشتری برخوردارند. در اینجا برخی از دلایلی که نمایشگاهها میتوانند کلید موفقیت کسبوکارها باشند، آورده شده است:
نمایشگاهها فرصتی است تا محصولات و خدمات، دستاوردهای نوین، نوآوریها و تکنولوژیهای استفاده شده در شرکت خود را به معرض دید عموم قرار داده و آگاهی از برند خود را افزایش دهید. در نمایشگاهها میتوانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و با آنها تعامل داشته باشید. این امر میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا تصویر مثبتی از برند شما ایجاد و مشتریان جدیدی جذب شود.
نمایشگاهها فرصتی عالی برای کسبوکارها هستند تا مشتریان جدیدی جذب کنند. در نمایشگاهها میتوان با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرد و با آنها تعامل داشت.
حضور در نمایشگاهها و بازدید سهامداران از غرفه شرکت میتواند باعث تقویت روحیه سهامداران از جهت ایستایی شرکت و نمایش موفقیتهای آن برای سرمایهگذاران و سهامداران شده و در نهایت باعث میشود سهامداران در تزریق سرمایه به شرکت دریغ نکنند و با خیال راحت در افزایش سرمایهها شرکت کنند.
حضور فعال در نمایشگاهها فرصتی است که میتوان در آن با مشتریان فعلی خود ارتباط برقرار کنید و از آنها در مورد محصولات و خدمات جدید خود بپرسید. این کار میتواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را بهبود بخشید و رضایت مشتریان فعلی خود را افزایش دهید . بازدیدکنندهای که از نمایشگاه بازدید میکند، این فرصت را دارد که محصولات را از نزدیک ببیند، لمس کند و مورد تجزیهوتحلیل قرار دهد؛ کارهایی که از طریق تلفن یا اینترنت ممکن نیستند.
حضور در نمایشگاهها به شما فرصتی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و همکاران میدهد و این امکان را فراهم میسازد که به صورت مستقیم با نیازها و توقعات مخاطبان آشنا شده و در جهت افزایش شناخت برند و اعتبار اقدام کنید.
نمایشگاهها فرصتی مناسب برای آشنایی با همکاران و شرکتهای دیگر در حوزه فعالیت شما است که به شما کمک میکند فرصتهای تجاری جدید را شناسایی کنید و ارتباطات جدید کاری تشکیل دهید. این تجربه به کسبوکار شما کمک میکند تا به دور از رقابتهای معمولی، با شرکتها همکاریهای موفق را آغاز کنید.
چند نکته برای چگونگی برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان و جذب آنها:
کارکنان غرفه خود را از میان افرادی انتخاب کنید که دارای روابط عمومی قوی و دانش کافی در زمینه محصولات و خدمات شما هستند (انتخاب کارکنان با مهارتهای مناسب). کارکنان باید صبور باشند تا بتوانند به سوالات بازدیدکنندگان به طور کامل و دقیق پاسخ دهند؛ همچنین دریافت اطلاعات تماس بازدیدکنندگان برای پیگیریهای بعدی بسیار مفید است (برخورد صبورانه و اطلاعرسانی جامع و کامل). ارائه فرمهای نظرسنجی به بازدیدکنندگان به شما کمک میکند تا بازخورد مفیدی درباره عملکرد غرفه نمایشگاهی و محصولات و خدمات خود دریافت کنید. این فرمها میتوانند به صورت فیزیکی و یا دیجیتالی ارائه شوند (ارائه فرم نظرسنجی). ارائه کاتالوگ و بروشور مناسب میتواند یکی از موثرترین روشهای جذب مخاطب، جذب مشتری، برندسازی و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی همکاران حاضر در غرفه باشد (استفاده از کاتالوگ های معرفی شرکت). ارائه هدایای تبلیغاتی و نمونههای رایگان به بازدیدکنندگان، یک روش موثر برای جذب آنها و ایجاد یک تجربه مثبت از برند شما است (استفاده از هدایا و نمونههای رایگان).
جمعبندی:
همانطور که پیشتر گفته شد، حضور در نمایشگاهها علیرغم اینکه مزایای زیادی برای کسبوکارها به همراه دارد، میتواند معایبی نیز داشته باشد که در این مقاله مجال پرداخت به آنها نیست اما تا همین حد کافیست که بدانیم مزایای حضور در نمایشگاه به قدری است که معایب کوچک آن را پوشش خواهد داد. در نهایت، تصمیمگیری در مورد اینکه آیا شرکت در نمایشگاه برای کسبوکارها مناسب است یا خیر، به عوامل مختلفی مانند بودجه، هدف و زمان شرکتها نیز بستگی دارد.
یادداشت: مرتضی محمدی – کارشناس ارتباطات و رسانه
انتهای پیام//
اتابک مطرح کرد:
در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳،
عامل تحقق رونق اقتصادی در کشور چیست؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
بر اساس پیشنهاد وزارت اقتصاد،
در راستای اجرای پروژههای عمرانی در استانهای همدان و کردستان،
علیرضا سلیمانی، مدیر بخش فروش آلومینیوم شرکت جهان عایق پارس در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
سید حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان
ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
رضا رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید
تحقق رشد 13 درصدی بخش معدن مستلزم چیست؟
فرشید سلطانزاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد؟
فرشاد پرویزیان، نایب رئیس انجمن اقتصاددانان طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» مطرح کرد:
در پنج سال گذشته رقم خورد؛
شاخصهای قیمتی فلزات آنلاین
شمش آلومینیوم
فلزات آنلاین
1403/09/3
206000
ورق برنجی
فلزات آنلاین
1403/09/3
573182
ورق مسی
فلزات آنلاین
1403/09/3
769238
لوله مسی
فلزات آنلاین
1403/09/3
2715234
بیلت فولادی
فلزات آنلاین
1403/09/3
23892
آهن اسفنجی
فلزات آنلاین
1403/09/3
12905
ورق گرم اسیدشویی
فلزات آنلاین
1403/09/3
40091
لوله بدون درز
فلزات آنلاین
1403/09/3
49911
لوله اسپیرال
فلزات آنلاین
1403/09/3
42663
لوله درز مستقیم
فلزات آنلاین
1403/09/3
41480
تیرآهن
فلزات آنلاین
1403/09/3
27568
ناودانی
فلزات آنلاین
1403/09/3
29449
نبشی
فلزات آنلاین
1403/09/3
28043
پروفیل
فلزات آنلاین
1403/09/3
37245
ورق گرم
فلزات آنلاین
1403/09/3
34808
ورق رنگی
فلزات آنلاین
1403/09/3
50294
میلگرد آجدار
فلزات آنلاین
1403/09/3
27272
ورق سرد
فلزات آنلاین
1403/09/3
39497
ورق گالوانیزه
فلزات آنلاین
1403/09/3
43987
طلای ۱۸ عیار
فلزات آنلاین
1403/09/3
4519700