سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۴۸ /سه شنبه/۳۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:35 /سه شنبه/30 مرداد 1403

پیشرفت «فخاس» همگام با فناوری؛

دسترسی به تکنولوژی نوین، عامل چابکی شرکت مجتمع فولاد خراسان است

به واسطه رویکردهای شرکت مجتمع فولاد خراسان در خصوص هوشمندسازی و تحول دیجیتال، این شرکت هم‌اکنون قادر به استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها در فرایندها و خطوط تولید خود است که نتیجه این مهم در ارتقای کمی و کیفی محصولات، رشد سودآوری و درآمدهای عملیاتی و افزایش فروش طی ماه‌ها و سال‌های اخیر مشاهده می‌شود.

به واسطه رویکردهای شرکت مجتمع فولاد خراسان در خصوص هوشمندسازی و تحول دیجیتال، این شرکت هم‌اکنون قادر به استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها در فرایندها و خطوط تولید خود است که نتیجه این مهم در ارتقای کمی و کیفی محصولات، رشد سودآوری و درآمدهای عملیاتی و افزایش فروش طی ماه‌ها و سال‌های اخیر مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، آمادگی برای مواجهه با تغییر و مدیریت ریسک در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی، ‌مستلزم رسیدن به درک درستی از شرایط تحولات جهانی و نقش فناوری‌های نوین در کسب‌وکار و استفاده بهینه از آن‌ها در راستای بهبود شاخص‌های عملکرد سازمان است تا در نهایت ارتقای بهره‌وری در تمامی ابعاد سازمان، محقق و رشد درآمد و سودآوری پایدار تضمین شود. پایش و بررسی روندهای مهم جهانی نشان می‌دهد که هوشمندسازی و مدیریت اطلاعات، از مهم‌ترین مباحث تحولات دنیای کسب‌وکار به شمار می‌آیند و هر سازمانی که این دو مقوله را به عنوان یک اولویت مد نظر قرار دهد، می‌تواند به سطح جدیدی از رقابت‌پذیری دست یابد. به طور کلی هوشمندسازی فرایندهای جاری سازمان، مزیت‌هایی مانند ارتقای سطح بهره‌وری، کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت را در پی دارد.

شرکت مجتمع فولاد خراسان به منظور تبدیل شدن به مجموعه‌ای پیشرو و هوشمند در صنعت فولاد کشور، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را محور راهبردها و سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده است. این شرکت برای تحقق کارخانه‌ای هوشمند، تمامی فاکتورها و پارامترهای موثر بر ارتقای بهره‌وری را پایش و بررسی و به موازات آن‌ها برنامه تحولی خود را تدوین و اجرا می‌کند. از آنجایی که شرکت مجتمع فولاد خراسان از ابتدای فعالیت خود، همگام شدن با آخرین پیشرفت‌های فناورانه را در اولویت قرار داده است، می‌توان گفت که این شرکت، بستر مناسب ایجاد تحول دیجیتال را در اختیار دارد و می‌تواند به کارخانه‌ای هوشمند در صنعت فولاد کشور تبدیل شود.

رکوردزنی؛ دستاورد تکنولوژی مدرن

همگام شدن با موج تحولات جهانی، یکی از اصول حضور پایدار و موثر در بازارهای بین‌المللی است و تحول دیجیتال و هوشمندسازی از جمله زیرساخت‌های ضروری برای تحقق این مهم به شمار می‌آیند. از آنجایی که شرکت مجتمع فولاد خراسان در زمره صادرکنندگان برتر محصولات فولادی شمال شرق قرار می‌گیرد، پیاده‌سازی تحول دیجیتال را به صورت عملی در دستور کار قرار می‌دهد. این شرکت برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب تحول دیجیتال با شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون (ایریسا) مشارکت می‌کند. شرکت مجتمع فولاد خراسان همکاری دیرینه‌ای با شرکت ایریسا دارد و این گسترش همکاری با دسترسی به زیرساخت‌های مناسب، سطح جدیدی از بهره‌وری و کارآیی را برای این مجموعه به ارمغان می‌آورد.

به صورت کلی، ایجاد بسترهای مناسب هوشمندسازی می‌تواند از چندین جنبه فعالیت شرکت مجتمع فولاد خراسان را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش بهره‌وری در واحدهای تولید، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای سطح کیفیت محصول و رشد فروش، از جمله نتایج تحول دیجیتال در این مجموعه است. بهینه‌سازی مصرف انرژی در شرایطی که صنعت فولاد کشور هم به لحاظ تامین پایدار با چالش‌های مهمی مواجه شده و هم هزینه‎‌های تامین آن افزایش یافته است، تاثیر بسزایی در مدیریت بهینه بهای تمام‌ شده محصولات شرکت مجتمع فولاد خراسان دارد و منجر به افزایش حاشیه سود این شرکت می‌شود. باید در نظر داشت که در کارخانه هوشمند با سطح تکنولوژی بالا، خودکار شدن فرایندهای تولید با کاهش دخالت نیروی انسانی همراه است که این مسئله دقت عملیات را افزایش می‌دهد، ایمنی در کار را بهبود می‌بخشد و تولید محصولاتی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی را محقق می‌کند.

تاثیر سطح بالای تکنولوژی را می‌توان در رشد کمی و کیفی محصولات شرکت مجتمع فولاد خراسان طی سال‌های اخیر مشاهده کرد و رشد وزنی فروش و افزایش درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش داخلی و صادراتی این شرکت نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. آمار وزنی فروش صادراتی این شرکت در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ دو برابر شده و درآمدهای حاصل از آن نیز با رشد ۹۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به یک هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال رسیده است. مجموع تناژ فروش صادراتی شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال گذشته نیز بیش از ۲۲۰ هزار و ۷۴۸ تن بود که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجه ۴۹ درصدی داشت و فروش داخلی نیز با رشد ۱۷ درصدی به ۸۰۷ هزار و ۱۳۶ تن رسید. به علاوه، مجموع درآمدهای فروش داخلی این شرکت نیز در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۶۵ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال بود که با رشد حدود ۵۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

رشد چشمگیر درآمدهای عملیاتی و افزایش فروش محصول را می‌توان حاصل برنامه‌ریزی شرکت مجتمع فولاد خراسان و برخورداری از برنامه هدفمند و تولید همگام با استانداردهای جهانی قلمداد کرد. با این حال، نباید اهمیت و نقش استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در این مجموعه را نادیده گرفت. این مسئله نه‌ تنها عامل مهمی برای ارتقای کیفیت محصولات است بلکه منجر به رشد کمی محصول و ثبت رکوردهای جدید در تولید می‌شود. در کارنامه سال ۱۴۰۳ شرکت مجتمع فولاد خراسان، تولید روزانه یک هزار و ۳۳۶ تن میلگرد با مقطع ۱۰ میلی‌متر، رکورد جدیدی در تولید این محصول است. در حالی که رکورد قبلی برای تولید این محصول یک هزار و ۲۲۱ تن در سال ۱۳۹۶ بود. باید یادآور شد که در فروردین‌ ماه سال جاری رکوردهای ماهانه جدیدی در تولید واحدهای گندله‌سازی و احیای مستقیم این شرکت به ثبت رسید و به این ترتیب رکورد تولید ماهانه گندله و آهن‌ اسفنجی این شرکت به ۲۱۷ هزار و ۷۷۶ تن و ۷۳ هزار و ۶۹۸ تن افزایش یافت.

ضرورت درک دیجیتالیسم

دستیابی به رکوردهای جدید در تولید و فروش جز با تامین به موقع مواد اولیه، ارتقای آماده‌به‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید و تحلیل و بررسی به موقع اطلاعات امکان‌پذیر نیست. در این راستا باید اشاره کرد که شرکت مجتمع فولاد خراسان با یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی موفق شده است تا بستر مناسبی را برای دسترسی به اطلاعات واحدهای تولید، خرید، فروش و …، کنترل و مدیریت آن‌ها فراهم آورد و به این ترتیب زمینه ارتقای بهره‌وری را در همه ابعاد سازمانی فراهم آورد. بنابراین می‌توان اذعان داشت که هم‌اکنون این شرکت از زیرساخت مناسبی برای مدیریت داده‌ها و اطلاعات موجود در سازمان برخوردار است. این نکته را باید یادآور شد که آینده صنعت فولاد تحت تاثیر ابرروندهای مرتبط با آن قرار دارد و دسترسی به داده‌های حقیقی و تجزیه و تحلیل مستمر آن‌ها  مسیر شرکت‌های فولادی را تعیین می‌کند، بنابراین مدیریت داده‌ها به عنوان بخشی از فرایند گسترده کارخانه هوشمند می‌تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد شرکت مجتمع فولاد خراسان داشته باشد.

این شرکت دو مقوله مدیریت اطلاعات و تحول دیجیتال را از مسیر مشارکت در همایش‌های معدنی و صنعتی و برقراری ارتباط با شرکت‌های ارائه‌دهنده و ایجادکننده زیرساخت‌های ضروری آن‌ها دنبال می‌کند. حضور در همایش‌ها و گردهمایی‌های حوزه هوشمندسازی از چندین جنبه برای شرکت مجتمع فولاد خراسان اهمیت دارد؛ نخست با تبادل اطلاعات میان شرکت‌های فولادی، صنعتی و معدنی، آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات در حوزه صنعت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، دانش، تجربه و راهکارهای شرکت‌های پیشرو در تحول دیجیتال می‌تواند مسیر روشن و اهداف جدیدتری را برای این شرکت مشخص کند. به عنوان مثال، تولید فولاد سبز، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی و گازهای گلخانه‌ای، اقتصاد چرخشی و اینترنت اشیا از مهم‌ترین مباحث جدید در صنعت فولاد به شمار می‌آیند و بسیاری از شرکت‌های برتر فولاد در کشور و جهان نیز در جهت ارتقای دانش فنی و علمی و تحقق اهداف آن‌ها گام برداشته‌اند.

شرکت مجتمع فولاد خراسان نیز به عنوان یکی از نقش‌آفرینان برجسته بازار صادراتی محصولات فولادی، به منظور حفظ جایگاه فعلی، افزایش رقابت‌پذیری و توسعه بازارهای صادراتی شرق و شمال شرق در این مسیر حرکت می‌کند. در واقع این شرکت با اعتقاد به اینکه آینده صنعت فولاد معطوف به فناوری خواهد بود، استراتژی‌های آگاهانه و هدفمندی را در این زمینه دنبال می‌کند و تاکنون اقدامات متعددی را در این راستا انجام داده است. برخی اقدامات این شرکت سرمایه‌گذاری در پروژه‌‎های زیرساختی است. سرمایه‌گذاری در پروژه تصفیه‌خانه و انتقال پساب شهری نیشابور، راه‌اندازی حوضچه ۳۶۰ هزار متر مکعبی به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی و مدیریت منابع آبی و کاهش برداشت از ذخایر آب زیرزمینی، انجام آزمایش‌های زیست‌محیطی به صورت دوره‌ای و ایجاد، حفظ و نگهداری فضای سبز در محوطه مجتمع و همچنین شهرستان نیشابور از جمله اقدامات این شرکت در خصوص حفظ منابع طبیعی هستند که می‌توان این اقدامات را در دسته مسئولیت‌های اجتماعی نیز طبقه‌بندی کرد.

به علاوه شرکت مجتمع فولاد خراسان با بهبود و به‌روزرسانی سیستم‌های داخلی و فضای داخلی خطوط تولید، در صدد به حداقل رساندن آلودگی‌های زیست‌محیطی است. از جمله اقدامات این شرکت می‌توان به سرویس‌کاری مداوم غبارگیرها در واحدهای احیا مستقیم و گندله‌سازی، تعویض بگ‌فیلترهای سیستم تسویه دود و غبار در واحد فولادسازی، تفکیک ضایعات نسوز در مبدا و جمع‌آوری آن‌ها، احداث حوضچه انتهای کانال جمع‌آوری‌کننده روغن و نصب استراکچر و پوشش ایستگاه‌های پمپاژ کولینگ تاورها در نواحی فولادسازی یک و دو اشاره کرد.

انتهای پیام//

به همت شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان،

16:28 /یکشنبه/28 مرداد 1403

با هدف بررسی چشم‌انداز آینده و تدوین استراتژی‌های جدید،

14:13 /چهارشنبه/24 مرداد 1403

توانایی راشا در ارتقا و رسوخ فناوری صنایع معدنی؛

16:10 /سه شنبه/23 مرداد 1403

در جلسه برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت ایریتک،

11:31 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

مقداد ملکی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:29 /شنبه/20 مرداد 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌‎آنلاین»:

4:56 /شنبه/6 مرداد 1403

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

7:22 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:59 /شنبه/19 اسفند 1402

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:17 /شنبه/14 بهمن 1402

مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:15 /شنبه/17 تیر 1402

سيد محمدحسين موسوی‌زاده، مشاور مديرعامل شرکت مهندسين مشاور پيشگامان فولاد جنوب طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

7:52 /شنبه/9 تیر 1403

محمدحسین مولوی‌زاده، مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:20 /شنبه/26 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

5:54 /شنبه/13 مرداد 1403

اینفوگرافیک شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان؛

6:24 /شنبه/19 خرداد 1403

نگاهی به شرکت بین­‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)؛

7:30 /شنبه/21 بهمن 1402

اینفوگرافیک شرکت پیشگامان فولاد جنوب؛

5:23 /شنبه/9 دی 1402

اینفوگرافیک معرفی شرکت؛

14:58 /چهارشنبه/23 فروردین 1402

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/29

154607

فلزات آنلاین

1403/05/29

542326

فلزات آنلاین

1403/05/29

718860

فلزات آنلاین

1403/05/29

2552900

فلزات آنلاین

1403/05/29

25640

فلزات آنلاین

1403/05/29

13331

فلزات آنلاین

1403/05/29

44901

فلزات آنلاین

1403/05/29

49178

فلزات آنلاین

1403/05/29

44588

فلزات آنلاین

1403/05/29

41217

فلزات آنلاین

1403/05/29

27181

فلزات آنلاین

1403/05/29

28318

فلزات آنلاین

1403/05/29

27021

فلزات آنلاین

1403/05/29

36069

فلزات آنلاین

1403/05/29

33767

فلزات آنلاین

1403/05/29

43096

فلزات آنلاین

1403/05/29

26393

فلزات آنلاین

1403/05/29

39675

فلزات آنلاین

1403/05/29

43494

فلزات آنلاین

1403/05/29

3477500