سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۷ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:17 /یکشنبه/11 شهریور 1403

در صورت بازیابی بازار لیتیوم محقق خواهد شد؛

شرکت «Sigma Lithium» به دنبال افزایش تدریجی ظرفیت تولید

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» گفت: این شرکت ظرفیت تولید خود را در وضعیت فعلی بازار لیتیوم به تدریج افزایش خواهد داد اما در صورت بهبود اوضاع بازار ماده معدنی مذکور، برنامه‌ای را برای افزایش سرعت تولید لیتیوم خود تدوین کرده است.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» گفت: این شرکت ظرفیت تولید خود را در وضعیت فعلی بازار لیتیوم به تدریج افزایش خواهد داد اما در صورت بهبود اوضاع بازار ماده معدنی مذکور، برنامه‌ای را برای افزایش سرعت تولید لیتیوم خود تدوین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، آنا کابرال در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد: برخلاف زمانی که این شرکت برای اولین بار فرایند تولید لیتیوم را در پروژه «Grota do Cirilo» تحت مدیریت خود در برزیل آغاز کرد، تصمیم گرفته است که فرایند تولید در دو فاز دیگر پروژه مذکور را در فاصله زمانی طولانی‌تری آغاز کند.

وی در ادامه افزود: شرایط بازار لیتیوم در حال حاضر با سال ۲۰۲۲ متفاوت است. در آن زمان شرکت «Sigma Lithium» در تلاش بود که برای افزایش سهم خود در بازار ظرفیت تولید خود را به سرعت افزایش دهد اما اکنون با توجه به قیمت فعلی لیتیوم، این شرکت عجله‌ای برای افزایش ظرفیت لیتیوم خود نداشته و این کار را به تدریج انجام خواهد داد.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» تصریح کرد: این شرکت فعلا به دنبال استفاده از هزینه‌های سرمایه‌ای به منظور رشد ظرفیت تولید خود نیست. همچنین فرایند تولید در فاز ۲ در پروژه «Grota do Cirilo» که قرار بود در یک باز زمانی ۹ ماهه آغاز شود، در یک بازه زمانی ۱۲ تا ۱۵ ماهه انجام خواهد شد.

کابرال تاکید کرد: قرار بر این است که فرآوری مواد اولیه تولید لیتیوم در فاز ۲ و ۳ پروژه نامبرده با روشی مشابه فاز یک انجام شود. از همین رو اگر شرایط بازار لیتیوم بهبود پیدا کند، شرکت «Sigma Lithium» به منظور رشد ظرفیت تولید خود از هزینه‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده برای این کار استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر وضعیت در بازار لیتیوم بازیابی شود، شرکت «Sigma Lithium» به منظور افزایش سهم خود در شرایط رقابتی ظرفیت تولید خود را طبق طرح تدوین شده برای شرایط بهبود بازار افزایش می‌دهد و در صورتی که این اتفاق نیفتد، روند افزایش ظرفیت به صورت تدریجی خواهد بود.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium»، تحت هر شرایطی فرایند تولید لیتیوم در این شرکت ادامه خواهد داشت. با این حال، دیدگاه شرکت «Sigma Lithium» در خصوص میزان افزایش تولید در شرایط مختلف متفاوت است.

کابرال با اشاره به سرعت بالای راه‌اندازی پروژه «Grota do Cirilo» در مقایسه با پروژه‌های لیتیوم سایر شرکت‌ها، اظهار داشت: هدف از این کار، تلاش شرکت «Sigma Lithium» برای تغییر دیدگاه‌ها در خصوص صنعت لیتیوم است.

وی ابراز کرد: در صنایع معدنی راه‌اندازی و توسعه معادن مطابق با زمان‌بندی‌های انجام شده مبتنی بر مولفه زمین‌شناسی انجام می‌شود اما شرکت ما قصد دارد این دیدگاه را به سمت راه‌اندازی و توسعه معادن مبتنی بر استفاده از فناوری برای صرفه‌جویی در زمان سوق دهد.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» افزایش همکاری میان شرکت‌های فعال در زمینه صنعت لیتیوم و صنایع مرتبط با آن به خصوص شرکت‌های فناورمحور را عامل بسیار مهمی در راستای انجام این کار عنوان کرد.

به گفته کابرال، در رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در این مسیر، نیاز به تغییر الگوها و فرهنگ قالب در صنایع معدنی خواهد بود و اگر قرار باشد سهم یک تولیدکننده لیتیوم در بازار به عنوان یک شرکت برتر روندی صعودی به خود بگیرد، باید سرعت پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان افزایش پیدا کند.

وی در همین خصوص با اشاره به مثالی، بیان کرد: اگر به یک شرکت فناورمحور اعلام شود که فرایند صدر مجوز تا زمان آغاز تولید لیتیوم ۱۳ سال به طول خواهد انجامید، احتمالا این شرکت در استفاده از لیتیوم تجدیدنظر خواهد کرد.

از دیدگاه این مدیر اجرایی، در حال حاضر رسیدن به این مفهوم که برخورداری از مصرف‌کننده نهایی در صنایع مبتنی بر فناوری اهمیت بسیار بالایی دارد، در کل زنجیره تامین درک شده است.

شرکت «Sigma Lithium» با تکیه بر چنین درکی توانست از فرایند مطالعات امکان‌سنجی در سال ۲۰۱۹ به مرحله تولید تجاری در ماه آوریل ۲۰۲۳ برسد. بازه زمانی اعلام شده نسبت به میانگین حدود هشت تا ۹ سال تدوین شده برای صنعت لیتیوم به منظور رسیدن از فاز مطالعات امکان‌سنجی به مرحله تولید تجاری در پروژه تولید سنگ سخت لیتیوم قابل مقایسه است.

پروژه «Grota do Cirilo»

این پروژه که در ایالت میناس گرایس برزیل واقع شده، شامل واحد تولید «Greentech» است که در آن سالانه ۲۷۰ هزار تن لیتیوم بدون کربن یا حدود ۳۷ هزار تن کربنات لیتیوم معادل (LCE) تولید می‌شود. پروژه «Grota do Cirilo» چهارمین پروژه معدنی تولید سنگ سخت لیتیوم در جهان پس از پروژه‌ «Greenbushes»، پروژه «Pilgangoora» و پروژه «Wodgina» و اولین در نوع خود خارج از استرالیا به شمار می‌رود.

کابرال با اشاره به سرعت راه‌اندازی پروژه «Grota do Cirilo» به عنوان مزیت رقابتی نسبت به دیگر شرکت‌های تولیدکننده، اظهار داشت: راه‌اندازی پروژه مذکور تحت تاثیر صدور مجوزهای مربوط به تولید پایدار، شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و سایر معیارهای مهم دیگر در این خصوص قرار نگرفته است. همچنین هدف این شرکت تعیین استانداردهایی مبتنی بر اهداف در نظر گرفته شده است تا بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود.

وی اضافه کرد: شرکت «Sigma Lithium» در این پروژه تمام انرژی مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌کند و همه آب مصرفی در این شرکت نیز دوباره تصفیه شده و از هیچ‌گونه مواد شیمیایی مضری در فرایند تولید استفاده نمی‌شود. همچنین به جای استفاده از سد باطله، این شرکت از پسماند تصفیه شده در فرایند تولید خود که در انبار ذخیره شده است، بهره می‌برد.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium»، هزینه تمامی مراحل وابسته به فرایند تولید در این پروژه باید با نرخ پایین تامین شود زیرا اگر هزینه‌ها افزایشی باشد، این شرکت توانایی رقابت در بازار لیتیوم در سطح جهانی را به خصوص در برابر رقبای چینی خود از دست خواهد داد.

انتظار می‌رود ظرفیت تولید در فاز ۲ پروژه «Grota do Cirilo» در واحد تولید «Greentech» دو برابر افزایش پیدا کند و به ۵۲۰ هزار تن کنسانتره لیتیوم برسد. بر همین اساس ظرفیت تولید شرکت «Sigma Lithium» در واحد نامبرده در سال ۲۰۲۵، حدود ۷۰ هزار تن تا ۸۰ هزار تن کربنات لیتیوم معادل در سال خواهد بود. همچنین در فاز ۳ این پروژه، میزان تولید لیتیوم شرکت «Sigma Lithium» به ۷۶۶ هزار تن کنسانتره لیتیوم یا ۱۰۴ هزار و ۲۰۰ تن کربنات لیتیوم معادل در هر سال افزایش خواهد یافت.

کابرال در ادامه گفت‌و‌گوی خود خاطرنشان کرد: چشم‌انداز این مجتمع تولیدی در نهایت با نرخ بهر‌برداری ۱۰۰ درصدی برای مدت ۳۰ سال، تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن کربنات لیتیوم معادل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت «Sigma Lithium» قصد دارد در آینده حضوری پررنگ در بخش مواد شیمیایی صنایع میان‌دستی زنجیره تامین لیتیوم داشته باشد، گفت: هم‌زمان با بهره‌برداری از فاز دوم خط تولید پروژه «Grota do Cirilo»، ارتباط متقابل هر دو خط تولید به منظور تامین مواد اولیه در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» ابراز کرد: این شرکت با ارزیابی زنجیره تامین دریافته است که می‌تواند با توجه به تجربه این شرکت در تولید محصولات بدون پسماند و حتی فعالیت در بخش بازیافت، بازدهی مناسبی با حضور در بخش مواد شیمیایی صنایع میان‌دستی داشته باشد.

کابرال با اشاره به تسط چین بر صنعت تولید محصولات تصفیه به دلیل مدیریت قدرتمند در بخش پسماندها، مطرح کرد: قسمتی از تولید در بخش مواد شیمیایی به پسماندها اختصاص دارد. بر همین اساس، امکان تولید محصولات میانی بدون پسماند و کربن صفر توسط شرکت «Sigma Lithium» فراهم است و این شرکت می‌تواند برزیل را به محور اصلی زنجیره تامین و تولید پایدار و کم‌کربن مواد شیمیایی در سراسر جهان تبدیل کند.

دریافت پریمیوم برای محصولات تولیدی شرکت «Sigma Lithium»

اگرچه تعیین پریمیوم از سوی تولیدکنندگان لیتیوم در آینده کمی دور از ذهن و بعید به نظر می‌رسد اما کابرال بر این باور است که روش‌های متفاوتی برای دریافت پریمیوم از محصولات سبز وجود دارد. بدین منظور شرکت «Sigma Lithium» استراتژی‌ای برای مشتریان محصولات سبز تولیدی خود ارائه کرده که به نظر می‌رسد در نهایت خروجی رضایت‌بخشی خواهد داشت.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» اذعان کرد: محصول تولیدی این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن در واحدهای پالایشی، عملکرد و بهره‌وری آن‌ها را در طول فرایند کلسینه‌سازی بهبود خواهد بخشید.

کابرال با اشاره به اینکه انجام چنین کاری، موجب صرف هزینه‌کرد کمتر و سرمایه‌گذاری هزینه صرفه‌جویی شده بر روی تقویت زنجیره تامین خواهد شد، عنوان کرد: اگر مصرف‌کنندگان محصول تولیدی شرکت «Sigma Lithium» را خریداری کنند، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه کمتری نسبت به خرید محصولی مشابه از دیگر شرکت‌های تولیدکننده پرداخت خواهند کرد.

وی در همین خصوص مطرح کرد: شرکت «Sigma Lithium» حدود ۶ ماه از آغاز فرایند تولید خود را صرف برندسازی کرد و در تمام این مدت از مشتریان خود خواست که محصول تولیدی این شرکت را از طریق واحدهای فرآوری آزمایش و عملکرد آن را با محصولات سایر تولیدکنندگان مقایسه کنند. همچنین در پایان نیز هزینه صرفه‌جویی شده را بین خود و شرکت «Sigma Lithium» تقسیم کنند.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» معتقد است برای فرآوری لیتیوم در واحدهای فرآوری، به هفت تن محصول تولیدی این شرکت در مقابل ۹ تا ۱۰ تن محصول شرکت‌های رقیب نیاز خواهد بود.

کابرال خاطرنشان کرد: با گذشت زمان، شرکت «Sigma Lithium» در اجرای استراتژی خود مصمم‌تر شده و حتی در برخی مواقع از فروش محصولات خود خودداری کرده است؛ مگر اینکه شرکت‌ها هزینه صرفه‌جویی محصولات خریداری شده را به هر شکلی به شرکت «Sigma Lithium» پرداخت می‌کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: اجرای چنین استراتژی‌ای نتیجه‌بخش بوده است و شرکت «Sigma Lithium» حدود یک سوم از هزینه صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان از محموله‌های خریداری شده را از مشتریان دریافت می‌کند.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium»، قابلیت پایش از طریق زنجیره تامین برای نشان دادن اعتبار پایداری تولید یک محصول بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود. در همین راستا، شرکت نامبرده فرایند تجزیه و تحلیل کامل چرخه عمر محصولات را در سال ۲۰۱۹ انجام داد.

کابرال بر این باور است که اجرای چنین استراتژی‌هایی میان شرکت‌های رقیب به منظور دستیابی به هزینه تولید کمتر مرسوم به نظر می‌رسد. همچنین گاهی تولیدکنندگان برای تولید محصولات ارزان‌قیمت در صنایع مختلف به ویژه صنعت لیتیوم به هر کاری دست خواهند زد؛ حتی اگر چنین کاری موجب ضربه به اعتبار آن‌ها شود.

وی با اشاره کوتاهی به ایجاد تغییرات و اصلاحات در تولید کبالت باتری طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به دلیل نقص حقوق بشر و استفاده از کودکان کار در جمهوری دموکراتیک کنگو، بیان کرد: این تغییرات به دلیل نبود توانایی در پایش چنین تخلفاتی صورت پذیرفت.

شرکت «Sigma Lithium» به دنبال فرایند ادغام و اکتساب نیست

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» اظهار داشت: اگرچه شرکت «Sigma Lithium» هیچ برنامه‌ای برای فرایند ادغام و اکتساب در صنعت لیتیوم ندارد اما این شرکت از رشد در بخش تولید لیتیوم برزیل حمایت خواهد کرد.

کابرال در ادامه افزود: درست است که شرکت «Sigma Lithium» در حال حاضر به دنبال ادغام با دیگر شرکت‌ها نیست اما با این حال از تصمیم هر شرکتی که قصد انجام این کار را داشته باشد، در راستای افزایش ظرفیت تولید لیتیوم در برزیل استقبال خواهد کرد.

در همین راستا، وی به تحت مدیریت قرار گرفتن یک معدن در منطقه «Lithium Valley» برزیل توسط شرکت «Pilbara Minerals» و اختصاص سرمایه ۳۷۰ میلیون دلاری این شرکت برای خرید سهام شرکت «Latin Resources» اشاره کرد.

مدیر اجرایی شرکت «Sigma Lithium» حضور دو شرکت «Pilbara Minerals» و «Sigma Lithium» را وزنه‌هایی سنگین برای صنعت لیتیوم برزیل اعلام کرد و حضور این شرکت‌ها را عامل تقویت جایگاه این کشور در صنعت مذکور در سطح جهانی دانست.

به گفه کابرال، روند نزولی فعلی قیمت لیتیوم مشابه آنچه در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، در نهایت موجب ضرر و زیان برای برخی از شرکت‌های تولیدکننده خواهد شد. با این حال، میزان خسارت‌های وارده به شرکت‌ها به ادامه وضعیت کاهش قیمت‌های کنونی بستگی دارد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به نوپا بودن صنعت لتیوم، شرکت «Sigma Lithium» از موفقیت دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت استقبال می‌کند و باور دارد با توجه به نوپا بودن صنعت لیتیوم، در صورت شکست یکی از تولیدکنندگان لیتیوم خصوصا شرکت‌های مطرح، کل صنعت مذکور از این مسئله متضرر خواهد شد.

انتهای پیام//

به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000