سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۴۳ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:51 /یکشنبه/11 شهریور 1403

علی‌رغم برخورداری از ذخایر عظیم معدنی،

آفریقا با بحران زیرساخت‌های لجستیکی مواجه است

منابع معدنی فراوانی از جمله معادن مس و کبالت در قاره آفریقا وجود دارد. با این حال، کشورهای این قاره با مشکلات لجستیکی مداومی همچون اعتصاب کامیون‌داران‌، کمبود ظرفیت حمل‌ونقل و ترافیک بالای ترخیص محموله‌های صادراتی از مبدا بنادر این قاره که باعث تاخیر در تحویل محموله‌های ‌سفارشی خواهد شد، دست و پنجه نرم می‌کنند.

منابع معدنی فراوانی از جمله معادن مس و کبالت در قاره آفریقا وجود دارد. با این حال، کشورهای این قاره با مشکلات لجستیکی مداومی همچون اعتصاب کامیون‌داران‌، کمبود ظرفیت حمل‌ونقل و ترافیک بالای ترخیص محموله‌های صادراتی از مبدا بنادر این قاره که باعث تاخیر در تحویل محموله‌های ‌سفارشی خواهد شد، دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بسته شدن مرز میان دو کشور زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو از جمله آخرین مشکلات لجستیکی در این قاره به شمار می‌رود. در همین راستا، پیش‌بینی شده بود که در صورت بازگشایی مجدد و سریع مرز میان دو کشور، اندکی از نگرانی‌های بازار در مورد اختلال ایجاد شده در عرضه مواد معدنی صادراتی به‌ ویژه مس از زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو مرتفع شود.

لازم به ذکر است پس از آنکه دولت جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) واردات نوشابه و آبجو را از کشور زامبیا ممنوع اعلام کرد، دولت زامبیا در اقدامی متقابل در ۱۰ آگوست ۲۰۲۴ مرزهای خود با جمهوری دموکراتیک کنگو را به طور موقت بست، با این حال دولت زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو اخیرا توافق کردند مرز میان این دو کشور مجددا در ۱۲ آگوست سال ۲۰۲۴ بازگشایی ‌شود.

تاثیرات منفی تاخیر در روند حمل‌و‌نقل فلزات صادراتی از مبدا آفریقا

شماری از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» عنوان کردند که مشکلات دیرینه لجستیکی در قاره آفریقا همچنان بر روند حمل‌و‌نقل فلزات صادراتی از مبدا کشورهای این قاره تاثیر گذاشته است. با این وجود، میزان تاثیرگذاری آن بسته به شرایط بازار متفاوت بوده است.

یکی از معامله‌گران مس فعال در بازار جمهوری دموکراتیک کنگو بیان کرد: مشکلات لجستیکی در قاره آفریقا همیشه وجود داشته است و  اگر در این بازه زمانی همه چیز طبق برنامه پیش برود، این مسئله از سوی فعالان بازار غیرعادی تلقی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: فعالان بازار از وضعیت فعلی و مشکلات پابرجای لجستیکی خسته شده‌اند و تنها کاری که در این خصوص می‌توانند انجام دهند، این است که تا حد امکان میزان تاخیرهای ایجاد شده برای تحویل محموله‌های سفارش داده شده را کاهش دهند.

در همین رابطه، می‌توان بیان کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا دو تامین‌کننده اصلی مس و کبالت در قاره آفریقا به شمار می‌روند. داده‌های موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد که تاخیر مداوم در ارسال محموله‌های صادراتی مس از مبدا دو کشور مذکور، باعث افزایش پریمیوم کاتد مس با گریدهای مختلف (EQ) در شرایطی که وضعیت پنجره آربیتراژ واردات چین در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۴ وضعیت بهتری را تجربه می‌کرد، شده است.

در همین راستا، ارزیابی هفتگی موسسه نامبرده برای پریمیوم کاتد مس با گریدهای مختلف (EQ)، با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن در ۱۳ آگوست سال ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که پنج تا ۱۰ دلار در هر تن نسبت به پریمیوم ۱۰ تا ۲۵ دلار در هر تن گزارش شده در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۳ افزایش را تجربه کرد.

یکی دیگر از معامله‌گران فعال در بازار مس، اظهار داشت: افزایش پریمیوم کاتد مس با گریدهای مختلف (EQ)، با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای عمدتا به دلیل تاخیر مداوم ایجاد شده در روند حمل‌و‌نقل محموله‌های صادراتی از مبدا قاره آفریقا در هنگام بهبود شرایط پنجره آربیتراژ واردات در چین بوده است و به نظر می‌رسد این روند تاخیر به وجود آمده همچنان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: بحران به وجود آمده در دریای سرخ، شرایط تحویل محموله‌های ارسالی از مبدا دو کشور آفریقایی مذکور را بدتر کرده است. اگرچه مشکل مرزی میان جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا طی دو روز مرتفع شد اما این اقدام هنوز هیچ تاثیر مثبتی بر روند حمل‌و‌نقل محموله‌های مس و کبالت ارسالی از این دو کشور نگذاشته است.

شماری از فعالان بازار کبالت بر این باورند که تاخیرهای به وجود آمده در روند حمل‌و‌نقل ناشی از بسته شدن مرز میان جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا به دلیل وضعیت مازاد عرضه هیدروکسید کبالت و افت حجم تقاضا برای آن در صنایع پایین‌دستی، تاثیری بر بازار کبالت نداشته است.

یکی از تولیدکنندگان سولفات کبالت در همین رابطه عنوان کرد: در سال‌های گذشته، اخبار مربوط به ایجاد تاخیر لجستیک در روند حمل‌و‌نقل محمول‌‌های ارسالی از جمهوری دموکراتیک کنگو، با توجه به وضعیت اختلالی که در روند عرضه در بازار به دلیل افزایش حجم تقاضا به وجود آمده بود، تاثیر فوری بر قیمت کبالت می‌گذاشت و وضعیت این بازار را تغییر می‌داد.

به گفته یکی از مصرف‌کنندگان، بازار کبالت چین به خصوص سولفات کبالت در وضعیت رکود قرار دارد و هرگونه تاخیر در تحویل محموله‌های ارسالی مواد اولیه مانند هیدروکسید کبالت از جمهوری دموکراتیک کنگو به مقصد چین، تاثیری محدود در کوتاه‌مدت خواهد داشت.

مطابق با ارزیابی روزانه صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، قیمت هیدروکسید کبالت با محتوای حداقل ۳۰ درصد کبالت،  با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۶٫۳ تا ۶٫۵ دلار به ازای هر پوند در روز چهارشنبه ۱۴ آگوست ۲۰۲۴ گزارش شد که نسبت به قیمت ارائه شده در تاریخ ۳۰ جولای سال جاری میلادی تغییر چندانی را به ثبت نرساند. با این حال در مقایسه با میانگین قیمت ۷٫۱ تا ۷٫۲۵ دلار در هر پوند اعلام شده طی روزهای ۱۲ تا ۲۸ مارس ۲۰۲۴، حدود ۰٫۷۵ تا ۰٫۸ دلار به ازای هر پوند کاهش را به ثبت رساند.

علاوه‌براین و بر اساس گزارش موسسه نامبرده، قیمت سولفات کبالت با محتوای حداقل ۲۰٫۵ درصد کبالت و با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین، رقمی حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار یوان (۳,۹۸۱ تا ۴,۰۵۱ دلار) در هر تن در روز چهارشنبه ۱۴ آگوست ۲۰۲۴ ارزیابی شد. گفتنی است قیمت اعلام شده از زمان شروع به کار سیستم ارزیابی قیمت سولفات کبالت از سوی موسسه «Fastmarkets» در مارس ۲۰۱۸ به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

احتمال افزایش نگرانی‌ها در بازار روی

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که جمهوری دموکراتیک کنگو در میان برترین تولیدکنندگان کنسانتره روی در جهان قرار ندارد اما پیش‌بینی می‌شود که معدن «Kipushi» به عنوان چهارمین معدن روی بزرگ در جهان، نقش مهمی در زنجیره تامین مواد اولیه روی صادر شده به چین ایفا کند.

در همین رابطه برخی از فعالان بازار نگرانی‌های فزاینده‌ خود را در خصوص مشکلات لجستیکی موجود در روند حمل‌و‌نقل از کشورهای آفریقایی ابراز کرده‌اند و معتقدند که تاخیر به وجود آمده ناشی از ارسال محموله‌های کنسانتره روی از مبدا کشورهای این قاره، فشار را بر واحد‌های ذوب چینی که به شدت نیارمند کنسانتره روی هستند، افزایش خواهد داد.

به گفته یکی از معامله‌گران کنسانتره روی مستقر در شانگهای، در صورتی که محموله کنسانتره روی از معدن «Kipushi» به چین ارسال شود، این مسئله می‌تواند اندکی از فشارها بر بازار کنسانتره این فلز بکاهد.

طبق بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد محموله‌های کنسانتره روی تولید شده در معدن «Kipushi» جمهوری دموکراتیک کنگو در ماه اکتبر ۲۰۲۴ به چین صادر خواهد شد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود به دلیل مشکلات لجستیکی در قاره آفریقا، محموله‌های ارسال شده با اندکی تاخیر به دست مصرف‌کنندگان در چین برسد.

شایان ذکر است که فرایند تولید در معدن مذکور از ماه جولای ۲۰۲۴ آغاز شد و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری میلادی، میزان تولید کنسانتره روی در این معدن به ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تن برسد که نیمی از آن به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

یکی دیگر از معامله‌گران کنسانتره روی بیان کرد: بیم آن می‌رود که تولیدکنندگان تمرکز خود را بر روی حمل‌و‌نقل محموله‌های مس و کبالت به دلیل حاشیه سود بیشتر برای آن‌ها قرار دهند.

وی معتقد است که معدن روی «Kipushi» در مراحل ابتدایی فرایند تولید خود قرار دارد و تشدید رقابت برای حمل محموله‌های فلزات تولیدی از طریق کامیون‌ها و کشتی‌ها بدین معنی خواهد بود که فروشندگان ترجیح می‌دهند محصولات مس و کبالت که ارزش بسیار بیشتری دارند را به فروش برسانند و از فروش روی که ارزش کمتری برای آن‌ها خواهد داشت، امتناع ورزند.

در همین راستا، قیمت سه ماهه مس در بورس فلزات لندن در پایان روز معاملاتی ۱۶ اگوست ۲۰۲۴ به حدود ۹ هزار و ۱۱۵ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن رسید که نسبت به قیمت ارزیابی شده در روز اول آگوست سال جاری میلادی، حدود ۰٫۷ درصد افزایش را به ثبت رساند.

همچنین، قیمت سه ماهه کبالت در بورس فلزات لندن به حدود ۲۴ هزار و ۹۰۰ دلار در هر تن در روز معاملاتی ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ رسید که ۶٫۰۴ درصد در مقایسه با قیمت اعلام شده در روز نخست ماه آگوست سال مذکور کاهش را تجربه کرد. علاوه‌براین، قیمت سه ماهه روی در بورس نامبرده با ۲٫۰۵ درصد افزایش نسبت به قیمت ارائه شده در روز اول آگوست سال ۲۰۲۴، به رقم دو هزار و ۷۶۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن در روز ۱۶ آگوست سال جاری میلادی رسید.

علاوه‌براین و طبق ارزیابی‌های دو بار در یک ماه انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، تعرفه ذوب کنسانتره روی با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۱۰ تا ۴۰ دلار در هر تن در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۴ گزارش شد که به نسبت تعرفه ارائه شده از سوی این موسسه در روز ۲۶ جولای سال جاری میلادی، کاهش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

با هدف توسعه زیرساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی،

9:03 /چهارشنبه/7 شهریور 1403

در راستای توسعه جایگاه معادن بخش خصوصی،

10:22 /یکشنبه/14 مرداد 1403

با هدف اعتلای بخش معدن و صنایع معدنی،

14:21 /دوشنبه/1 مرداد 1403

در مجتمع فولاد سبا انجام شد؛

5:17 /دوشنبه/4 تیر 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:13 /شنبه/5 خرداد 1403

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:20 /شنبه/13 خرداد 1402

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:55 /شنبه/26 آذر 1401

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

19:53 /چهارشنبه/2 آذر 1401

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:03 /چهارشنبه/18 آبان 1401

علی قبادی، مدیرعامل شرکت چند وجهی فولاد لجستیک در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:37 /شنبه/10 اردیبهشت 1401

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

12:06 /شنبه/5 خرداد 1403
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000