سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۵۲ /یکشنبه/۱۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:36 /یکشنبه/11 شهریور 1403

در هفته منتهی به روز 16 آگوست 2024 رخ داد؛

سقوط آزاد قیمت سنگ معدن پرعیار منگنز در چین

قیمت‌ محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز پرعیار با شرط تحویل‌ به بنادر اصلی چین در هفته منتهی به جمعه 16 آگوست 2024 به ‌دلیل افزایش مقاومت مصرف‌کنندگان در برابر رشد قیمت‌ها، افت قیمت محموله‌های عرضه شده در مناقصه‌های فروش شرکت «Hebei Steel» و افت حجم تقاضا برای سیلیکو منگنز در صنایع پایین‌دستی به شدت کاهش یافت.

قیمت‌ محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز پرعیار با شرط تحویل‌ به بنادر اصلی چین در هفته منتهی به جمعه ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ به ‌دلیل افزایش مقاومت مصرف‌کنندگان در برابر رشد قیمت‌ها، افت قیمت محموله‌های عرضه شده در مناقصه‌های فروش شرکت «Hebei Steel» و افت حجم تقاضا برای سیلیکو منگنز در صنایع پایین‌دستی به شدت کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت سنگ معدن منگنز نیمه کربنات نیز با افزایش حجم نقدینگی به علت افت حجم معاملات، روندی نزولی به خود گرفت.

به گفته شماری از منابع، قیمت محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز پرعیار با شرط تحویل چند روزه در بنادر چین به علت وضعیت رکود در ثبت سفارش‌ها در واحدهای ذوب که در حال حاضر فرایند تولید در آن‌ها علی‌رغم افت شدید حاشیه سود همچنان ادامه دارد، کاهش یافت. همچنین، قیمت محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز نیمه کربنات با شرط تحویل در انبار ذخایر بنادر چین به دلیل افزایش حجم محموله‌های نگهداری شده در این انبارها افت پیدا کرد.

وضعیت قیمت محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز پرعیار

قیمت سنگ معدن منگنز پرعیار در هفته منتهی به روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ به میزان قابل‌توجهی به سبب وضعیت نامناسب ثبت قراردادها در بازار صنایع پایین‌دستی کاهش یافت. در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» شاخص قیمت سنگ معدن منگنز پرعیار با شرط تحویل در بندر تیانجین چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را در روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ حدود ۶٫۰۲ دلار به ازای هر تن خشک (dmtu) اعلام کرد که رقم آن نسبت به قیمت ۸٫۹۷ دلار به ازای هر تن خشک گزارش شده در روز ۹ آگوست سال جاری میلادی، کاهش حدود ۲٫۹۵ دلار در هر تن خشک (۳۲٫۸۹ درصد) را به ثبت رساند.

ناگفته نماند قیمت پیشنهادی ۶ دلار به ازای هر تن خشک برای محموله سنگ معدن منگنز پرعیار گزارش شد که با قیمت پیشنهادی ۹ دلار به ازای هر تن خشک گزارش شده در جلسه قیمت‌گذاری قبلی موسسه مذکور قابل مقایسه است.

گفتنی است که شاخص قیمت این ماده اولیه به دنبال تعلیق فعالیت استخراج سنگ معدن منگنز توسط شرکت استرالیایی «GEMCO» پس از آغاز طوفان حاره‌ای (استوایی) مگان در روز ۱۸ مارس سال ۲۰۲۴، به طور کلی از ماه آوریل سال جاری میلادی روندی صعودی را تجربه کرده بود.

برخی از منابع اظهار داشتند که حجم خرید سنگ معدن منگنز پرعیار به طور کلی در بازار کاهش یافته و قیمت‌های پیشنهادی نیز در طول هفته منتهی به روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ روند نزولی را تجربه کرده است. با این حال، آنچه که مسلم بوده این است که مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید سنگ معدن منگنز پرعیار با چنین قیمت‌های پیشنهادی بالایی ندارند.

یکی از معامله‌گران در همین خصوص بیان کرد: جای تعجب نیست که در صورت ادامه وضعیت موجود قیمت‌ها روند نزولی بیشتری را تجربه کنند؛ چراکه مصرف‌کنندگان حاضر به خرید محموله مورد نیاز خود با قیمت‌های پیشنهادی بالا نیستند.

به گفته شماری از منابع، پس از کاهش قیمت پیشنهادی محموله‌های عرضه شده در مناقصه‌های فروش شرکت «Hebei Steel» در ماه آگوست ۲۰۲۴، تردید مصرف‌کنندگان به منظور خرید محموله‌های مورد نیاز خود بیشتر شده است.

در همین رابطه، شرکت «Hebei Steel» به عنوان یکی از فولادسازان پیشرو در چین، در روز ۱۴ آگوست ۲۰۲۴ قیمت اولیه مناقصه فروش محموله سیلیکومنگنز را رقمی حدود ۶ هزار و ۱۰۰ یوان (۸۵۱ دلار) در هر تن با شرط تحویل در ماه آگوست سال جاری میلادی اعلام کرده کرد که یک هزار و ۵۵۰ یوان در هر تن در مقایسه با قیمت پیشنهادی ارائه شده برای مناقصه فروش ماه جولای ۲۰۲۴ کاهش را به ثبت رساند.

یکی دیگر از معامله‌گران مطرح کرد: وضعیت روند تقاضا برای سنگ معدن منگنز پرعیار چندان مناسب نیست. قیمت فولاد نیز روند نزولی به خود گرفته است و از سوی دیگر ظرفیت تولید میلگرد فولادی در چین نیز افت را تجربه کرده است. همچنین در بخش تولید آلیاژ سیلیکومنگنز، برخی از واحدهای ذوب در چین ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، در ماه جولای ۲۰۲۴ حدود ۱۵ میلیون و ۶۴۵ هزار تن میلگرد در این کشور تولید شد که نسبت به میزان تولید ۱۹ میلیون و ۹۵۵ هزار تن اعلام شده در ماه جولای سال جاری میلادی حدود ۴٫۳۱ میلیون تن (۲۱٫۶ درصد) کاهش داشت.

قیمت‌ها در بازار سنگ معدن منگنز نیمه کربنات کاهش را البته با شیب ملایم‌تری به ثبت رسانده است. چنین وضعیتی باعث شده مصرف‌کندگان بیشتری به خرید سنگ معدن منگنز نیمه کربنات اقدام کنند. با این حال، برخی از فروشندگان همچنان تمایل ندارند حداقل در کوتاه‌مدت محموله‌های محصول نامبرده شده موجود در انبار ذخایر خود را به فروش برسانند.

در همین راستا، طبق ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت سنگ منگنز نیمه کربنات با محتوای حدود ۳۶٫۵ درصد منگنز، با شرط تحویل در بندر تیانجین چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۳٫۸۷ دلار به ازای هر تن خشک در روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ اعلام شد که حدود ۴٫۱۴ دلار به ازای هر تن خشک ارائه شده در روز ۹ آگوست سال جاری میلادی، حدود ۲۷ سنت کاهش را تجربه کرد.

لازم به ذکر است که شاخص قیمت سنگ منگنز نیمه کربنات برای ۱۰ هفته متوالی پس از ارزیابی شاخص قیمت این محصول در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ که حدود ۶٫۲ دلار به ازای هر تن خشک گزارش شده بود، به دلیل نبود تمایل از سوی مصرف‌کنندگان به خرید و افزایش حجم ذخایر انبار سنگ منگنز نیمه کربنات در بنادر چین کاهش را به ثبت رسانده است.

به گفته یکی از فعالان بازار، در چنین شرایطی حجم نقدینگی در بازار افزایش می‌یابد. همچنین برخی معامله‌گران با توجه به اینکه انتظار می‌رود قیمت‌‌ها به نرخ کف در روزهای آینده برسد، ترجیح می‌دهند یک تا دو ماه دیگر از فروش محموله‌های سنگ منگنز نیمه کربنات موجود در انبار ذخایر خود اجتناب کنند.

ناگفته نماند که تعداد محدودی معامله فروش سنگ منگنز نیمه کربنات با قیمت پیشنهاد ۳٫۹ دلار به ازای هر تن خشک در روزهای گذشته به ثبت رسیده است.

در همین رابطه، مطابق با ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت نیمه کربنات سنگ منگنز کربنات با محتوای حدود ۳۶٫۵ درصد منگنز، با شرط تحویل محموله در بندر الیزابت و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (fob)، رقمی حدود ۳٫۰۳ دلار به ازای هر تن خشک در روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ گزارش شد که به نسبت قیمت ۳٫۳۸ دلار به ازای هر تن خشک ارائه شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود ۳۵ سنت به ازای هر تن خشک افت پیدا کرد.

وضعیت محموله‌های دریایی سنگ معدن منگن

بعضی از منابع آگاه به وضعیت بازار اظهار داشتند که قیمت محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز با موعد تحویل چند روزه در چین به دلیل کاهش حجم ثبت سفارش‌ها از سوی واحدهای ذوب و کاهش حجم تقاضا به دلیل کاهش ظرفیت تولید در این واحدها روند نزولی به خود گرفت.

طبق محاسبات موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت سنگ معدن منگنز با شرط تحویل در بندر تیانجین چین، حدود ۴۹٫۵ یوان به ازای هر تن خشک در روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ ارزیابی شد که در مقایسه با شاخص قیمت ۵۵٫۷ یوان به ازای هر تن خشک ارائه شده در روز ۹ آگوست سال جاری میلادی، حدود ۶٫۲ یوان به ازای هر تن خشک کاهش را تجربه کرد.

یکی از معامله‌گران در همین خصوص ابراز کرد: در حال حاضر بیشتر واحدهای ذوب در وضعیت نابسامانی از لحاظ حاشیه سود قرار دارند. یکی از رویکردهای این واحدهای ذوب به منظور کاهش هزینه تولید، استفاده از حجم کمتری از سنگ معدن منگنز پرعیار در فرایند تولید است.

بر همین اساس، حجم تقاضا برای سنگ معدن منگنز به دلیل کاهش ظرفیت تولید برخی واحد‌های ذوب افت پیدا کرده است. به گفته معامله‌گر مذکور، ثبت سفارش‌های سنگ معدن منگنز به ویژه از سوی تولیدکنندگان آلیاژ منگنز جنوب چین در وضعیت رکود قرار دارد.

معامله‌گر مذکور با درک وضعیت رکود در ثبت سفارش سنگ معدن منگنز از سوی تولیدکنندگان جنوب چین، تاکید کرد: چنین اقدامی به سبب افزایش هزینه‌های تولید سنگ معدن منگنز و کاهش قیمت آلیاژ سیلیکومنگنز در بازار صورت پذیرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت سنگ معدن منگنز نیمه کربنات به دلیل افزایش حجم دسترسی به آن در انبار ذخایر بنادر چین کاهش اندکی را به ثبت رساند.

در همین راستا، ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت سنگ منگنز نیمه کربنات با محتوای حدود ۳۶٫۵ درصد منگنز و با شرط تحویل محموله در بندر تیانجین چین، رقمی حدود ۳۵٫۵ یوان به ازای هر تن خشک در روز ۱۶ آگوست سال ۲۰۲۴ گزارش شد که ۰٫۷ یوان به ازای هر تن خشک در مقایسه با شاخص قیمت ۳۶٫۲ یوان به ازای هر تن خشک اعلام شده در روز ۹ آگوست سال جاری میلادی کاهش داشت.

علاوه‌براین، موسسه مذکور، حجم ذخایر سنگ معدن منگنز موجود در ذخایر انبار بنادر چینژو و تیانجین را حدود ۵٫۲۵ تا ۵٫۴۳ میلیون تن در روز ۱۹ آگوست ۲۰۲۴ ارزیابی کرد. این در حالی است که حجم انبار ذخایر سنگ معدن منگنز برای دو بندر مذکور از سوی موسسه «Fastmarkets» در روز ۱۲ آگوست سال مذکور، رقمی حدود ۴٫۷۸ تا ۴٫۹۹ میلیون تن اعلام شده بود.

وضعیت قیمت محموله‌های سیلیکومنگنز در بازار چین

برخی منابع اعلام کردند که قیمت سیلیکومنگنز به دلیل کاهش حجم تقاضا از سوی فولادسازان شیب نزولی بیشتری را به ثبت رسانده است.

طبق ارزیابی هفتگی صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، قیمت سیلیکومنگنز با محتوای حداقل ۶۵ درصد منگنز و حداکثر ۱۷ درصد سیلیسویم و با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در چین، رقمی حدود ۶ هزار تا ۶ هزار و ۳۰۰ یوان در هر تن در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ ارزیابی شد که در مقایسه با قیمت ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۴۰۰ یوان در هر تن گزارش شده در روز ۹ آگوست سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

کاهش قیمت‌های پیشنهادی در مناقصه‌های فروش و افت ظرفیت تولید از سوی فولادسازان، از جمله اقدامات انجام شده در واکنش‌ به روند نزولی قیمت‌ سیلیکومنگنز در بازار چین بوده است.

در همین راستا، یکی از تولیدگنندگان سیلیکومنگنز بیان کرد: ظرفیت تولید از سوی فولادسازان نسبت به ظرفیت تولیدکنندگان آلیاژ سیلیکومنگنز بیشتر بوده است. از همین رو همچنان وضعیت مازاد عرضه آلیاژ نامبرده ادامه خواهد داشت.

داده‌های ارائه شده از سوی اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که میزان تولید فولاد خام چین در ماه جولای ۲۰۲۴، حدود ۸۲٫۹۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ و نسبت به رقم ارائه شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی، حدود ۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

علاوه‌براین، شاخص قیمت آتی سیلیکومنگنز در بورس کالای ژنگ‌ژو به دنبال کاهش قیمت‌های پیشنهادی محموله‌های دریایی سنگ معدن منگنز پرعیار در چین افت را به ثبت رساند.

لازم به ذکر است که برخورداری از خواص فیزیکی و شیمیایی خاص و منحصر به‌ فرد منگنز باعث شده است که امروزه کاربرد منگنز در صنعت به شدت افزایش یابد و زمینه‌های مصرف این عنصر به میزان قابل‌توجهی توسعه پیدا کند. عمده مصرف سنگ معدن استخراج شده از معادن دنیا، در صنایع فولاد‌سازی و تولید فروآلیاژهای فولادسازی است.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت سپهران ذوب کرمانشاه:

8:44 /دوشنبه/15 مرداد 1403

مدیر مجتمع فروکروم جغتای مطرح کرد:

13:05 /چهارشنبه/10 مرداد 1403

سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌ شرقی:

9:27 /یکشنبه/7 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت تعاونی قوس آلیاژ پارس مطرح کرد:

14:12 /سه شنبه/12 تیر 1403

پس از توقف فعالیت سیستم قیمت‌گذاری مبنای سه ماهه،

8:46 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

مرصاد محامی آهنگران، مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:55 /شنبه/11 تیر 1401

مدیرعامل فروآلیاژ کرمان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:11 /دوشنبه/28 بهمن 1398

محمدعلی کی‌پور، مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران در گفت‌‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

11:40 /پنجشنبه/26 بهمن 1391
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/10

161714

فلزات آنلاین

1403/06/10

547589

فلزات آنلاین

1403/06/10

707860

فلزات آنلاین

1403/06/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/10

22667

فلزات آنلاین

1403/06/10

13456

فلزات آنلاین

1403/06/10

45314

فلزات آنلاین

1403/06/10

49178

فلزات آنلاین

1403/06/10

44588

فلزات آنلاین

1403/06/10

41080

فلزات آنلاین

1403/06/10

27196

فلزات آنلاین

1403/06/10

28195

فلزات آنلاین

1403/06/10

26857

فلزات آنلاین

1403/06/10

35641

فلزات آنلاین

1403/06/10

33274

فلزات آنلاین

1403/06/10

43342

فلزات آنلاین

1403/06/10

26328

فلزات آنلاین

1403/06/10

40122

فلزات آنلاین

1403/06/10

43528

فلزات آنلاین

1403/06/10

3632000