سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۴۶ /یکشنبه/۱۸ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:56 /یکشنبه/18 شهریور 1403

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

تولید موفقیت‌آمیز کلاف گرم گرید «۴۲CrMo4» در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم برای نخستین بار گرید جدید، استراتژیک و بسیار پرکاربرد «42CrMo4» با موفقیت در مجتمع فولاد سبا و شرکت فولاد مبارکه تولید و به دنبال آن کشور از واردات این محصول نیز بی‌نیاز شد.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم برای نخستین بار گرید جدید، استراتژیک و بسیار پرکاربرد «۴۲CrMo4» با موفقیت در مجتمع فولاد سبا و شرکت فولاد مبارکه تولید و به دنبال آن کشور از واردات این محصول نیز بی‌نیاز شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، غلامرضا سلیمی بیان کرد: این گرید یکی از پرکاربردترین گریدهای مورد استفاده در صنایع قطعه‌سازی و صنایع ماشین‌سازی است و به نام تجاری «Mo40» شناخته می‌شود. این فولاد که در گروه فولادهای عملیات حرارتی‌پذیر قرار می‌گیرد، به‌ واسطه طیف وسیعی از خواص مکانیکی که با استفاده از عملیات حرارتی ایجاد می‌شود، در قطعات مخصوص انتقال قدرت، ساخت قالب‌های صنعتی، فنرهای تخت، ابزارآلات صنعتی و کشاورزی، سیلندرها و چرخ‌دنده‌ها کاربرد دارد. علاوه‌براین، خاصیت سخت‌کاری سطحی و مقاومت به سایش بالا، استفاده از این گریدها در صفحات سایشی و چرخ زنجیرها را ممکن می‌سازد.

وی عنوان کرد: یکی از استراتژی‌های پنج‌گانه شرکت فولاد مبارکه طی حدود سه سال اخیر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر تولید محصولات ویژه با ارزش‌ افزوده بالاتر بوده است و در این مسیر با تولید بسیاری از محصولات که عمدتا وارداتی بوده‌اند، به توفیقات ارزشمندی دست یافته‌ایم. نکته حائز اهمیت در این فرایند این است که فولاد مبارکه با انتقال تجارب خود به سایر تولیدکنندگان داخلی، زمینه را برای حرکت آن‌ها به سمت تولید محصولات تجاری فراهم کرده و خود نیز با تمرکز حداکثری برای تولید محصولاتی که ارزش‌ افزوده بیشتری برای شرکت و کشور فراهم می‌کند، سرمایه‌گذاری، مطالعات و اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه بر این باور است که تحقق این استراتژی، گامی دیگر در مسیر ارتقای جایگاه فولاد مبارکه بوده است؛ اگرچه پیش‌تر این محصول در جهان تولید شده اما به‌ دلیل تحریم‌ها امکان واردات آن‌ها فراهم نبوده است و با این دستاورد کشور ما نیز به جرگه تولیدکنندگان این قبیل محصولات خاص پیوسته است و از واردات آن‌ها بی‌نیاز و طبیعتا از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

سلیمی خاطرنشان کرد: امروز با چنین رویکردی محصول جدید «۴۲CrMo4» که در صنعت بسیار پرکاربرد است، در شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا تولید شده که شایسته است از زحمات همکاران در مجتمع فولاد سبا و شرکت فولاد مبارکه به دلیل همه تلاش‌هایی که برای تحقق اهداف شرکت و توسعه و سربلندی صنعت فولاد کشور متحمل می‌شوند، تشکر و قدردانی نماییم.

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه در این خصوص اظهار داشت: در راستای هدف استراتژیک توسعه محصولات جدید در فولاد مبارکه، گرید عملیات حرارتی‌پذیر «۴۲CrMo4» طراحی و تولید شد. گرید فوق مصارف گسترده‌ای در صنایع به‌ ویژه قطعه‌سازی و ماشین‌آلات دارد. در این فرایند، پس از طراحی آنالیز مناسب شیمیایی و تعیین پارامترهای دمایی نورد گرم در واحد متالوژی و روش‌های تولید در فولادسازی، ذوب‌ریزی و ریخته‌گری این گرید انجام و پس از کنترل‌های لازم در مرحله تولید و کنترل کیفی تختال‌ها به نورد گرم ارسال شد و با در نظر گرفتن شرایط خاص نورد برای چنین محصولاتی، عملیات نورد گرم نیز با موفقیت انجام شد و پس از آن کیفیت محصول مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این فولادها از گروهای عملیاتی حرارتی‌پذیر و مقاوم به سایش بوده و در صنایع خودرویی و کشاورزی کاربرد دارند. همچنین با توجه به نیاز مشتریان، امکان آنیل این محصول نورد گرمی نیز وجود دارد تا مراحل تولید در کارخانه مشتری راحت‌تر انجام شود.

بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: با توجه به اهداف کلان شرکت، همکاران پرتلاش مجتمع فولاد سبا با تدبیر مثال‌زدنی موفق به تولید کلاف گرم گرید «۴۲CrMo4» شدند. این کلاف فولادی برای اولین بار در ضخامت‌های ۶، هشت، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر تولید شد. این گرید ازجمله فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی محسوب می‌شود و از خواص بارز آن می‌توان به استحکام پیچشی و استحکام خستگی بالای آن اشاره کرد که موارد استفاده بسیاری در صنایعی مانند قطعه‌سازی و ماشین‌سازی دارد.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر توسعه سبد محصولات با حمایت مدیریت ارشد سازمان در دستور کار قرار گرفته و هم‌زمان با رشد کمی و کیفی سبد محصولات مجتمع فولاد سبا هم افزوده شده است.

آرش حاجی پور، رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا در این خصوص مطرح کرد: با توجه به دانش و مهارت کارکنان مجتمع فولاد سبا و همچنین احاطه آن‌ها بر تکنولوژی خطوط (CSP) به‌ عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های فولادسازی روز دنیا، استراتژی مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید گریدهایی است که در کشور تولید نشده و یا تولید آن‌ها با چالش‌های جدی همراه بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به گریدهای فولادهای زنگ‌نزن، الکتریکی، دوفازی، کورتن و … اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳، استراتژی مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، تولید بالاتر از ۸۰ درصد گریدهای در حال تولید در برترین کارخانه‌های مشابه خارجی قرار گرفت. عمده این گریدها شامل گریدهای عملیات حرارتی‌پذیر، فولادهای فنر، فولادهای مقاوم به سایش، فولادهای زنگ‌نزن مارتنزیتی و… است؛ بنابراین نقشه راهی در این زمینه تدوین و تولید این گرید نیز در همین راستا تولید شد.

رئیس برنامه‌ریزی و متالورژی مجتمع فولاد سبا خاطرنشان کرد: کلاف گرم فولاد «۴۲CrMo4» اولین بار است که در مجتمع فولاد سبا تولید می‌شود. با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از مصرف این گرید در ضخامت‌های بیش از هشت میلی‌متر است و تاکنون این ابعاد در کشور تولید نشده بود، برنامه‌ریزی بر تولید این ضخامت‌ها انجام شد و ضخامت‌های هشت با ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر گرید «۴۲CrMo4» برای اولین بار در کشور تولید شد.

مهدی ناظم‌الرعایا، رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی مجتمع فولاد سبا افزایش سبد محصولات و در پی آن افزایش رضایت مشتریان است، یکی از گریدهای مورد نیاز بازار «۴۲CrMo4» در برنامه تولید قرار گرفت که در ساخت مخازن و قطعات خودرو استفاده می‌شود. نظر به اینکه استحکام گرم این گرید بالای ۲۰ درصد از گریدهای نرمال بیشتر است، توزیع بار در قفسه‌های نورد جهت جلوگیری از پیچیدگی و توقف نورد بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: با توجه به شرایط متالورژیکی و گریدهای نزدیک، پیش‌بینی‌های لازم و جداول و نیروهای نوردی با هماهنگی کارشناسان مربوطه قبل از نورد به‌ صورت کامل آماده‌سازی شد اما در زمان نورد، پیش‌بینی نیروهای نوردی کمتر از مقدار واقعی بود که به‌ صورت آنلاین تغییرات اصلاحی اعمال شد و در ادامه به شرایط مطلوب و استاندارد رسیدیم. در واقع دستیابی به این هدف بزرگ، نتیجه تشکیل کارگروهی کامل و قابل‌تقدیر واحدهای مختلف تولید و برنامه‌ریزی تولید و پشتیبانی است.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید مجتمع فولاد سبا در این راستا عنوان کرد: یکی از پرکاربردترین گریدهای مورد استفاده قطعه‌سازان، گرید «۴۲CrMo4» مطابق با استاندارد (DIN17200) است. این فولاد که در گروه فولادهای عملیات حرارتی‌پذیر قرار می‌گیرد، به‌ واسطه طیف وسیعی از خواص مکانیکی که می‌تواند با استفاده از عملیات حرارتی ایجاد کند، کاربردهای وسیعی پیدا کرده است. علاوه بر موارد ذکر شده، خاصیت سخت‌کاری سطحی و مقاومت به سایش بالا، استفاده از این گرید را در صفحات سایشی و چرخ زنجیرها ممکن ساخته است.

رسول رحمانی، تکنسین تولید فولادسازی مجتمع فولاد سبا گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تهیه دستورالعمل تولید گرید «۴۲CrMo4»، با تلاش و همت کارکنان شیفت و نظارت کارشناسان مربوطه این محصول تولید شد.

وی اضافه کرد: از تمهیدات ویژه تولید این محصول در واحد فولادسازی می‌توان به تنظیم دمایی خاص این گرید جهت ریخته‌گری، احیای سرباره و ذوب قبل از افزودن فروآلیاژها، افزودن فروآلیاژهای خاص در زمان و مقدار موردنیاز برای رسیدن به آنالیز موردنظر اشاره کرد.

اسماعیل سلیمیان، کارشناس فرایند مجتمع فولاد سبا در این زمینه مطرح کرد: در راستای هدف‌گذاری شرکت فولاد مبارکه نسبت به تکمیل سبد محصولات، تامین نیازهای کشور و افزایش سود شرکت با تولید گریدهایی با ارزش‌ افزوده بالا، با تشکیل جلسات منظم و برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته موفق به تولید این گرید شدیم که در صنعت قطعه‌سازی و ماشین‌سازی بسیار پرکاربرد است.

وی یادآور شد: امید است با برنامه‌ریزی منسجم و کار تیمی، فرایند تولید گریدهای جدید بر اساس نیاز بازارهای داخلی و خارجی ادامه یابد و در آینده نزدیک موفق به تولید انبوه فولادهای الکتریکی و سایر گریدهای ویژه شویم.

حامد نوری، کارشناس تولید مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: از سال گذشته در واحد ریخته‌گری تختال نازک و با همکاری دفتر فنی تولید و حمایت‌های مدیریت، اقدام به تولید آزمایشی گریدهای پرکربن و ایجاد دانش فنی در تولید این گریدها شده و به خواست خداوند متعال و با تلاش همکاران، موفقیت‌های مهمی در این راستا حاصل شده است.

وی تاکید کرد: در آخرین تلاش صورت‌گرفته، گرید پرکاربرد مذکور با تنظیم پارامترهای ماشین ریخته‌گری توسط دفتر فنی تولید و کنترل دقیق شرایط ریخته‌گری توسط همکاران تولید، با موفقیت تولید شد و تختال‌های تولید شده از نظر کیفی نیز مورد تایید قرار گرفت.

عبدالله ملکی، تکنسین فرایند مجتمع فولاد سبا در این خصوص اظهار داشت: جهت تولید گرید «۴۲CRMO4»، نیاز به مطالعه و طراحی کلیه پارامترهای تولید از جمله پارامترهای خنک‌کاری، سرعت و کاهش ضخامت و همچنین جایگزینی آن‌ها در سیستم «LEVEL 2» ریخته‌گری بودیم که با همکاری و همت کلیه همکاران موفق به تولید این گرید پرکاربرد فولاد شدیم.

محسن حسن‌زاده، کارشناس فرایند مجتمع فولاد سبا خاطرنشان کرد: نورد گرید «۴۲CrMo4» با کد استاندارد داخلی ۵۹۲۹ برای اولین بار در فولاد سبا به‌ صورت آزمایشی با توجه به محدودیت‌های مصرف برق و نیاز به عدم کاهش تولید در شرایط دو ماشین ریخته‌گری فعال انجام شد.

وی یادآور شد: دو کلاف ضخامت ۱۰ و دو کلاف ضخامت ۱۲ بدون مشکل کیفیت تولید شد. تجربیات این آزمایش و ایده‌های رفع ریسک مشکلات در تست‌های بعدی گریدهای دیگر به کار گرفته خواهد شد.

علیرضا عطاری، تکنسین حمل مواد مجتمع فولاد سبا در این خصوص مطرح کرد: نکته حائز اهمیت در چنین گریدهایی این است که شارژ فروآلیاژهایی مانند فروکروم و مولیبدن در ذوب بسیار حساس بوده و با وزن مشخص و دقیق و مرحله‌به‌مرحله و بعضا در وزن‌های کم و به‌ صورت دستی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا، واحد حمل مواد که وظیفه ذخیره‌سازی و ارسال مواد اولیه به فولادسازی و همچنین سرویس و نگهداری تجهیزات نوار نقاله‌ها را ایفا می‌کند، در چنین گریدهایی بنا بر نیاز فولادسازی، فروآلیاژهای خاص را با وزن‌های مشخص بسته‌بندی و ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام//

رئیس کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه خبر داد:

7:48 /یکشنبه/10 تیر 1403

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا:

10:00 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه:

6:20 /یکشنبه/13 اسفند 1402

صادق شهرستانی، مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:37 /شنبه/6 آذر 1400

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:08 /شنبه/21 فروردین 1400

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

18:02 /سه شنبه/14 بهمن 1399

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

9:31 /سه شنبه/2 اردیبهشت 1399

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

11:43 /شنبه/25 آبان 1398
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/15

161714

فلزات آنلاین

1403/06/15

547589

فلزات آنلاین

1403/06/15

707860

فلزات آنلاین

1403/06/15

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/15

22572

فلزات آنلاین

1403/06/15

13456

فلزات آنلاین

1403/06/15

45314

فلزات آنلاین

1403/06/15

49178

فلزات آنلاین

1403/06/15

44588

فلزات آنلاین

1403/06/15

41010

فلزات آنلاین

1403/06/15

27356

فلزات آنلاین

1403/06/15

28180

فلزات آنلاین

1403/06/15

26830

فلزات آنلاین

1403/06/15

35210

فلزات آنلاین

1403/06/15

33298

فلزات آنلاین

1403/06/15

43342

فلزات آنلاین

1403/06/15

26290

فلزات آنلاین

1403/06/15

40122

فلزات آنلاین

1403/06/15

43528

فلزات آنلاین

1403/06/15

3643300