سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۵۱ /سه شنبه/۲۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:36 /سه شنبه/20 شهریور 1403

مدیر تعاونی 4686 صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود عنوان کرد:

مزیت از دست رفته صنعت سیم و کابل

مدیر تعاونی 4686 صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود گفت: در یک برهه زمانی، فعالیت در صنعت سیم و کابل به سبب حاشیه سود مناسب آن از جذابیت بالایی برخوردار بود و همین مسئله زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را فراهم کرد. غافل از اینکه با ورود سرمایه‌گذاران جدید و راه‌اندازی خطوط تولید سیم و کابل بیش از نیاز بازارهای داخلی، نه‌‌تنها مزیتی وجود ندارد بلکه حاشیه سود تولیدکنندگان به طور چشمگیری در مقایسه با سرمایه صرف شده کاهش یافته است.

مدیر تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود گفت: در یک برهه زمانی، فعالیت در صنعت سیم و کابل به سبب حاشیه سود مناسب آن از جذابیت بالایی برخوردار بود و همین مسئله زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را فراهم کرد. غافل از اینکه با ورود سرمایه‌گذاران جدید و راه‌اندازی خطوط تولید سیم و کابل بیش از نیاز بازارهای داخلی، نه‌‌تنها مزیتی وجود ندارد بلکه حاشیه سود تولیدکنندگان به طور چشمگیری در مقایسه با سرمایه صرف شده کاهش یافته است.

مهدی غفارزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به شرایط نامناسب بازار مصرف سیم و کابل در کشور طی نیمه نخست سال جاری، اذعان کرد: مسلما نمی‌توان کاهش میزان تقاضای مشتریان برای خرید محصولات نسبت به سال گذشته و تاثیر این اتفاق را بر میزان تولیدات واحدهای صنعتی انکار کرد زیرا شرایط بازار داخلی سیم و کابل وابسته به قیمت‌ها بوده و معامله‌گران در صورت مشاهده روند نزولی نرخ‌ها به سرعت موضع خود را تغییر داده و دست نگه‌ می‌دارند. این در حالی است که در سال‌های گذشته میزان تولید و فروش تولیدکنندگان تا حدودی مشخص بود و در مسیر ثابتی حرکت می‌کردند اما اکنون با نوسان بازار و قیمت‌ها، درخواست مشتریان و پروژه‌ها دستخوش تغییر می‌شود. لازم به ذکر است که برخلاف کاهش ۵ تا ۶ درصدی بهای سیم و کابل‌های برقی در کشور نسبت به یک تا دو ماه گذشته، شیب تقاضای مصرف‌کنندگان مسیر نزولی را طی کرده است. از سوی دیگر فعالیت برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل نیز تحت تاثیر چالش محدودیت مصرف انرژی با موانعی روبه‌رو شده است؛ به طوری که تولیدکنندگان گرانول به دلیل قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی، در برخی از موارد امکان رفع کامل نیاز مشتریان خود را ندارند و تولیدکنندگان سیم و کابل برای تامین مواد اولیه با چالش مواجه هستند. البته در این میان باید اضافه کنم که این مجموعه در خرید قبلی خود، گرانول مورد نیاز را تامین کرده و مشکلی در این زمینه ندارد و طی گفت‌‌و‌گو‌هایی با سایر تولیدکنندگان که اکنون به دنبال خرید مواد اولیه هستند، این چالش مطرح شد.

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر واحدهای غیرمجازی که در صنعت سیم و کابل فعالیت دارند، واحدهایی هم در زمینه تولید گرانول با کیفیت‌های پایین‌تر مشغول به کار هستند؛ به طوری که قیمت گرانول استاندارد حدود ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و بهای محصولات مشابه تولید شده در این کارگاه‌ها اما با کیفیت کمتر حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. در نتیجه با وجود چالش محدودیت مصرف انرژی، روند تولید در مجموعه‌های بزرگ و معتبر گرانول‌سازی دچار اخلال شد و در مقابل عرضه محصولات غیراستاندارد در بازار ادامه یافت که این مسئله نه به نفع مصرف‌کننده نهایی محصول است نه به نفع تولیدکنندگان محصولات استاندارد. البته باید توجه داشت بنگا‌ه‌هایی که به سبب تولید سیم و کابل‌های باکیفیت موفق به کسیب اعتبار و محبوبیت بالایی در میان مشتریان شده‌اند، از این نوع گرانول‌ها استفاده نمی‌کنند؛ علاوه‌براین، تفکر این افراد صرفا کسب سود نبوده و آن‌ها با توجه به این موضوع که تمام خریداران دارای اطلاعات تخصصی و تجربه بالا در زمینه خرید سیم و کابل نیستند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا محصولات مرغوبی را در بازار عرضه کنند که مشتریان پس از استفاده از آن‌ها با مشکلی روبه‌رو نشوند.

مدیر تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود در پاسخ به این سوال که استفاده ار گرانول بی‌کیفیت چه خطراتی را به دنبال دارد، عنوان کرد: همان‌طور که کاهش میزان مس به کار رفته در سیم و کابل ممکن است سبب بروز خسارات مالی و جانی شود، استفاده از گرانول‌های غیراستاندارد نیز منجر به همین اتفاقات خواهد شد؛ به طوری که حرارت سیم و کابل با عبور جریانی بیش از توان آن‌ افزایش یافته و احتمال دارد شکل ظاهری محصول دچار تغییر شود و حتی آتش‌سوزی در ساختمان رخ دهد.

پیشروی در زنجیره صنایع بالادستی مس

غفارزاده در ادامه با اشاره به زمینه فعالیت تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود، تصریح کرد: در حال حاضر این مجموعه مشغول به تولید سیم و کابل‌های روکشدار برقی مورد استفاده در ساختمان‌هاست اما در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که ما از ابتدا در حوزه تولید فعالیت نداشتیم. به طوری که در سال‌های گذشته زمینه کاری ما بازرگانی و خرید و فروش محصولات نهایی بود و به سبب حاشیه سود مناسب تولید سیم و کابل و تعداد محدود تولیدکنندگان به سمت سرمایه‌گذاری و احداث واحد تولیدی حرکت کردیم. البته اکنون با توجه به رشد چشمگیر تعداد تولیدکنندگان فعال در صنعت سیم و کابل، فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز و تمرکز روی قیمت محصولات به جای کیفیت آن‌ها، باید گفت که مزیت مربوط به حاشیه سود این صنعت همانند سابق نیست و سود به دست آمده تناسبی با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ندارد؛ از سوی دیگر، اقدامات جدی‌ای توسط سازمان‌های دولتی به منظور ساماندهی بازار سیم و کابل در کشور و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز صورت نمی‌گیرد. ازاین‌رو، فعالیت خود را در زمینه تولید سیم و کابل کاهش داده و درصدد سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی این صنعت یعنی تولید مفتول مسی هستیم که از حاشیه سود بالاتری برخوردار است و تعداد تولیدکنندگان این محصول محدود و همچنین تقاضا برای تولید مفتول بیشتر از سیم و کابل است. البته باید توجه داشت که میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید مفتول مسی قابل مقایسه با فعال‌سازی خط تولید سیم و کابل نیست؛ به عنوان مثال، برای راه‌اندازی یک واحد تولیدکننده سیم و کابل با ظرفیت ۲۰۰ تن در ماه باید حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان و کارخانه مفتول‌سازی با ظرفیت ماهانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تن حدود یک همت سرمایه‌گذاری صورت گیرد. لازم به ذکر است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین کاتد مس از تولیدکنندگان بزرگ در بورس کالای ایران صورت گرفته و امیدواریم اجرای این طرح به خوبی انجام شود تا موفق به تامین نیاز مشتریان و بازار مصرف شویم.

وی در رابطه با تفاوت محصولات استاندارد و غیراستاندارد و روش‌های تشخیص آن‌ها از یکدیگر، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از نکات مهمی که مشتریان در زمان خرید سیم و کابل باید به آن توجه کنند، هولوگرام سازمان ملی استاندارد و کد مندرج روی محصولات به منظور پیگیری و اطمینان از اصالت کالاست که باید آن را به سرشماره مخصوصی برای تایید کیفیت محصول ارسال کنند؛ البته بخش عمده‌ای از خریداران به این موضوع توجهی ندارند و امکان اطلاع‌رسانی و قانع کردن تک تک افراد برای تولیدکنندگان فراهم نیست؛ به همین دلیل سازمان‌های دولتی مربوطه باید با توجه به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت صورت گرفته در صنعت سیم و کابل و تاثیرات منفی فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز روی فرایند واحدهای مجاز، اقداماتی را در راستای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از محصولات مرغوب، آموزش و یادآوری نکات مهم در زمان خرید آن‌ها و تمرکز روی مولفه‌های کیفی سیم و کابل انجام دهند. با تمام این اوصاف باید اذعان کنم که برخی از واحدهای غیرمجاز نسبت به کپی‌برداری از کد پیگیری محصولات باکیفیت نیز اقدام می‌‌کنند که برای جلوگیری از انجام این کار، لازم است سازمان ملی استاندارد راهکار کاربردی و اثربخشی را بیندیشد.

راهکارهای موفقیت در زمینه تولید و فروش

مدیر تعاونی ۴۶۸۶ صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود با توجه به تجربه بالای خود در زمینه فروش محصولات سیم و کابلی در خصوص استراتژی‌های فروش در این زمینه، ابراز کرد: بدون شک اکثر تولیدکنندگان با یکدیگر اتفاق نظر دارند که بهترین استراتژی فروش و حفظ سهم از بازار مصرف، توجه و در اولویت قرار دادن مولفه‌های کیفی و قیمت محصولات است. به این ترتیب واحدهایی در زمینه فروش موفق خواهند شد که خط قرمزهای سخت‌گیرانه‌ای در زمینه کیفیت داشته باشند و حتی یک قدم از آن‌ها عقب‌نشینی نکنند زیرا مشتریانی که کیفیت اولویت نخست آن‌هاست، حاضر به پرداخت بهای محصولات مرغوب هستند. البته مدیریت هزینه‌ها و قیمت تمام شده رقابتی سیم و کابل نیز بسیار موثر است زیرا متاسفانه برخی از نمایندگان فروش، سیم و کابل را با قیمتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از تولیدکننده خریداری کرده و این کاهش قیمت را در زمان فروش محاسبه نمی‌کنند. اگرچه ممکن است در صورت پیاده‌سازی این استراتژی‌ها طی یک برهه زمانی تولیدکنندگان محصولات مجاز تحت فشار قرار بگیرند اما توجه به مولفه‌های کیفی و قیمت تمام شده باعث می‌شود تا جایگاه مجموعه در بازار تثبیت شده و برند آن شناخته شود.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان مطرح کرد:

4:49 /یکشنبه/11 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت راهدار صنعت کیهان مطرح کرد:

8:26 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل انصار همدان مطرح کرد:

6:57 /دوشنبه/15 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی سیمیا:

11:46 /سه شنبه/9 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی نورفروزان کرمانشاه:

12:06 /چهارشنبه/27 تیر 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان:

6:39 /چهارشنبه/20 تیر 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397

محمد باقری، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع مس کابل آریا طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:24 /شنبه/23 تیر 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/06/25

161250

فلزات آنلاین

1403/06/25

547589

فلزات آنلاین

1403/06/25

707860

فلزات آنلاین

1403/06/25

2552900

فلزات آنلاین

1403/06/25

22538

فلزات آنلاین

1403/06/25

13481

فلزات آنلاین

1403/06/25

44575

فلزات آنلاین

1403/06/25

49178

فلزات آنلاین

1403/06/25

44588

فلزات آنلاین

1403/06/25

40849

فلزات آنلاین

1403/06/25

27624

فلزات آنلاین

1403/06/25

27945

فلزات آنلاین

1403/06/25

26548

فلزات آنلاین

1403/06/25

34570

فلزات آنلاین

1403/06/25

32617

فلزات آنلاین

1403/06/25

43049

فلزات آنلاین

1403/06/25

26255

فلزات آنلاین

1403/06/25

39394

فلزات آنلاین

1403/06/25

42574

فلزات آنلاین

1403/06/25

3706300