سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۸:۴۹ /جمعه/۶ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 15:21 /دوشنبه/2 مهر 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر را می‌توان یکی از پیشرانان مسیر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور برشمرد که سبد سرمایه‌گذاری‌ها و استراتژی‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کرده است که در مسیر رشد سودآوری و افزایش سهم از زنجیره‌های ارزش فلزات اساسی کشور حرکت و از این طریق، نقش مهمی در رشد تولید و شکوفایی بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه زنجیره فولاد ایفا کند.

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر را می‌توان یکی از پیشرانان مسیر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور برشمرد که سبد سرمایه‌گذاری‌ها و استراتژی‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کرده است که در مسیر رشد سودآوری و افزایش سهم از زنجیره‌های ارزش فلزات اساسی کشور حرکت و از این طریق، نقش مهمی در رشد تولید و شکوفایی بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه زنجیره فولاد ایفا کند. این شرکت در همین راستا و هم‌سو با طرح‌های توسعه، در مجمع عمومی خود، افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی از محل سود انباشته را به تصویب رساند تا طی آن سرمایه این شرکت به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر «وکغدیر» که سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع و معادن را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده است، در جهت ارتقای ارزش دارایی سهام‌داران خود از طریق فعالیت در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی گام بر‌می‌دارد. این شرکت چشم‌انداز حضور در میان پنج شرکت برتر بورسی در بخش معدن و صنایع معدنی به لحاظ ارزش بازار را برای خود ترسیم کرده است. نگاهی به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر نشان می‌دهد که این شرکت در بیش از یک دهه از عمر خود ، نقش انکارناپذیری در رشد و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در کشور به ویژه زنجیره فولاد ایفا کرده است. همچنین با توجه به توسعه دامنه فعالیت‌های این شرکت به سایر زنجیره‌های معدنی، چشم‌اندازی روشن‌تر از امروز برای این شرکت قابل تصور است.

افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی 

اساسا از افزایش سرمایه به عنوان یکی از نشانه‌های توسعه‌گرا بودن هر شرکت یاد می‌شود. این در حالی است که شاید اهمیت این مسئله برای شرکت‌هایی با ماهیت سرمایه‌گذاری پررنگ‌تر نیز به نظر برسد. شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ به طوری که تنها نیم‌نگاهی به دامنه گسترده فعالیت‌های «وکغدیر» برای درک اهمیت بالای افزایش سرمایه در این شرکت کافی به نظر می‌رسد. از این رو، شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر با هدف تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۳، مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام این شرکت را در تاریخ هشتم مرداد ماه سال جاری برگزار کرد. این مجمع با سه دستور جلسه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه این شرکت، اصلاح ماده مرتبط با میزان سرمایه و تعداد سهام شرکت در اساس‌نامه و در نهایت اصلاح اساس‌نامه شرکت مطابق با نمونه ارائه‌ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار و با حضور بیش از ۹۱ درصدی سهام‌داران همراه شد.

میزان سرمایه ثبتی شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر در نمودار یک ارائه شده است. چنانچه در نمودار نیز مشاهده می‌شود، سرمایه ثبتی این شرکت در سال ۱۳۹۳ به میزان سه هزار میلیارد ریال بوده که این عدد پس از چنین مرحله افزایش سرمایه صورت‌گرفته، به ۳۸ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲رسیده است. افزایش سرمایه‌های انجام‌ شده در این شرکت تا قبل از این مجمع، عمدتا از محل مطالبات حال‌ شده و بعضا سود انباشته محقق شده است. گفتنی است که میزان افزایش سرمایه پیشنهادی در این مجمع عمومی فوق‌العاده، ۶۱ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال بوده که با تصویب آن، سرمایه ثبتی این شرکت به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال معادل ۱۶۰٫۷ درصد افزایش سرمایه رسیده است.

نمودار یک. سرمایه ثبتی شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر در سال‌های اخیر

این افزایش سرمایه به طور ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته محقق شده که مصارف آن نیز شامل شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های معدنی و صنعتی گهرزمین به میزان بیش از ۹ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال، توسعه آهن و فولاد گل‌گهر (پنج هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال)، توسعه معادن و صنایع مس جانجا (یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال)، فولاد آلیاژی ایران (۹ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال)، موتوژن (دو هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال) و آهن و فولاد غدیر ایرانیان به میزان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین پرداخت اقساط فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز دیگر منبع مصرف سرمایه در شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر بوده است. از جمله موارد قابل توجه در خصوص مشارکت «وکغدیر» در افزایش سرمایه این شرکت‌ها می‌توان به احداث دو واحد مگامدول آهن‌اسفنجی در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، پیشبرد پروژه‌های یزد یک و وایر آلیاژی در شرکت فولاد آلیاژی ایران و کمک به جریان نقدی در شرکت موتوژن اشاره کرد.

از مواد اولیه تا خلق ارزش افزوده

شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر با هدایت هوشمندانه سرمایه‌های خود به بخش معدن و صنایع معدنی، نقش پررنگی در رشد و توسعه این بخش ایفا می‌کند. از جمله اقدامات این شرکت در بخش بالادستی زنجیره فولاد می‌توان به احداث واحد کنسانتره‌سازی بهاباد با ظرفیت یک میلیون تن و با هدف تامین بخشی از خوراک واحد گندله‌سازی، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافق با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال، احداث کارخانه گندله‌سازی بهاباد و افزایش ظرفیت تولید آن از ۳٫۴ میلیون تن اولیه به چهار میلیون تن در سال و همچنین پروژه گندله‌سازی فولاد غدیر نی‌ریز با ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن در سال اشاره کرد.

شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر در حوزه تولید آهن‌ اسفنجی و فولادسازی نیز گام‌های ارزشمندی برداشته است که طرح دو واحد مگامدول آهن‌ اسفنجی در شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، پروژه یک میلیون تنی فولادسازی در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، طرح سه میلیون تنی اسلب نازک در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و همچنین واحد فولادسازی شماره ۲ شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی و آغاز احداث واحد تولید وایر آلیاژی در همین شرکت با هدف توسعه سبد محصول و تکمیل زنجیره ارزش فولاد به ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن وایر آلیاژی در قطرهای پنج تا ۲۵ میلی‌متر از آن جمله‌اند. گفتنی است که این وایرهای آلیاژی در صنایع مختلفی از جمله خودرو‌سازی و لاستیک‌سازی به کار می‌روند.

سهم هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر از حوزه سنگ‌آهن در کشور ۲۱ درصد، بدون در نظر گرفتن درصد سهام‌داری بوده و این در حالی است که این شرکت با سرمایه‌گذاری‌های راهبردی خود، در صدد افزایش آن به ۵۰ درصد طی سال‌های آینده است. جایگاه «وکغدیر» در حلقه‌های بعدی زنجیره فولاد نیز به گونه‌ای است که این شرکت در حوزه کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی به ترتیب سهم ۱۰ درصدی، ۱۵ درصدی و ۱۸ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد و همچنین چشم‌انداز کسب سهم ۴۰ درصدی، ۳۳ درصدی و ۲۹ درصدی این سه بازار را برای خود ترسیم کرده است. شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر همچنین ۷ درصد از تولید فولاد خام کشور را در اختیار دارد؛ در حالی که تلاش می‌کند تا با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده، این سهم را به ۳۱ درصد ارتقا ببخشد.

آغاز یک مسیر جدید   

شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر پتانسیل نقش‌آفرینی خود را محدود به زنجیره فولاد نمی‌داند و در همین راستا، نقش‌آفرینی موثر در زنجیره مس و طلای کشور را نیز در دستور کار خود قرار داده است. از جمله اقدامات شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر در زنجیره‌های مس و طلا می‌توان به ظرفیت تولید سالانه یک هزار تن کاتد مس در شرکت زاگرس مس‌سازان با بهره‌برداری از سه معدن مس، احداث کارخانه شمش طلا به ظرفیت سالانه ۴۰۰ کیلوگرم در شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر، امضای تفاهم‌نامه‌های اولیه برای تملک یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا در کشور ونزوئلا و همچنین انجام مذاکراتی با شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در خصوص تملک معدن طلای بزمان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. گفتنی است که با توجه به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در خصوص احداث کارخانه شمش طلا، انتظار می‌رود که بتوان در خرداد ماه ۱۴۰۴، به نخستین شمش طلای این کارخانه دست یافت.

اگرچه این شرکت در حال حاضر تنها یک درصد از بازار کاتد مس در کشور سهم دارد اما چشم‌انداز دستیابی به سهم ۳ درصدی از این بازار را تا پایان سال ۱۴۰۵ برای خود ترسیم کرده است. علاوه‌براین، «وکغدیر» در حال حاضر سهمی از بازار طلا و کنسانتره مس را در اختیار ندارد. با این حال، با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته، چشم‌انداز دستیابی به سهم ۱۸ درصدی از حوزه طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ و ۱۱ درصدی از بازار کنسانتره مس تا پایان سال ۱۴۰۵ در این شرکت تعیین شده است.

نمود گام‌های رو به جلوی شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر در مسیر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، به روشنی در عملکرد مالی این شرکت قابل مشاهده است. در همین راستا، نگاهی به عملکرد سودآوری «وکغدیر» نشان می‌دهد که میزان سود خالص این شرکت از چهار هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹، به ۷۵ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسیده است که این به معنای رشد ۱۸ برابری سودآوری «وکغدیر» تنها در یک بازه زمانی سه ساله بوده است. همچنین خالص ارزش دارایی‌های این شرکت نیز که در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷۶ هزار میلیارد ریال بود، امروز از مرز ۸۷۹ هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

انتهای پیام//

پرپتانسیل و از جنس طلا؛

13:46 /چهارشنبه/4 مهر 1403

پاسخ هلدینگ صدرتامین به اخبار منتشر شده؛

13:20 /چهارشنبه/4 مهر 1403

استمرار در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی؛

6:31 /دوشنبه/2 مهر 1403

استاندار پیشین کردستان عنوان کرد:

14:25 /یکشنبه/1 مهر 1403

در 12 ماه منتهی به مرداد ماه امسال،

9:57 /دوشنبه/26 شهریور 1403

علی خطیبی، مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

13:22 /دوشنبه/2 مهر 1403

محمدهادی صادق، مدیر امور بازرگانی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:05 /شنبه/21 مرداد 1402

علیرضا ضیایی، مدیرعامل شرکت کاوند نهان زمین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:33 /شنبه/7 آبان 1401

غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:10 /چهارشنبه/26 مرداد 1401

سید مصطفی سبزواری، مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی هلدینگ میدکو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:31 /شنبه/15 مرداد 1401

محمدوحید شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

13:05 /شنبه/19 تیر 1400

آینده فلزات در ایران چگونه است؟

8:54 /سه شنبه/6 شهریور 1403

عباس ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج طی یادداشتی در «فلزات‌انلاین» مطرح کرد:

5:54 /شنبه/14 مرداد 1402

احمد عروجی،مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

8:04 /شنبه/10 تیر 1402

با هدف افزایش نقش بخش معدن در رشد اقتصادی کشور صورت پذیرفت؛

10:01 /شنبه/3 شهریور 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه میدکو،

15:48 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

در سال مالی منتهی به آذر ماه 1402 تحقق یافت؛

13:04 /چهارشنبه/12 اردیبهشت 1403

نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛

13:28 /شنبه/5 اسفند 1402

نگاهی به شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه؛

5:50 /شنبه/28 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100