سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۴۳ /شنبه/۷ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:10 /سه شنبه/3 مهر 1403

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» پیش‌بینی کرد:

افزایش ریسک در زنجیره تامین آند ایالات متحده آمریکا

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» مستقر در استرالیا، در مصاحبه‌ خود با موسسه «Fastmarkets» که در ماه آگوست 2024 انجام شد، گفت: تاخیر در اجرای سیاست‌گذاری‌های حمایتی آمریکا از زنجیره تامین داخلی آند، روند تصمیم‌گیری شرکت‌ها به منظور سرمایه‌گذاری در این بخش را حتی با در نظر گرفتن احتمال ادامه وضعیت محدودیت دسترسی به آند در میان‌مدت دشوارتر کرده است.

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» مستقر در استرالیا، در مصاحبه‌ خود با موسسه «Fastmarkets» که در ماه آگوست ۲۰۲۴ انجام شد، گفت: تاخیر در اجرای سیاست‌گذاری‌های حمایتی آمریکا از زنجیره تامین داخلی آند، روند تصمیم‌گیری شرکت‌ها به منظور سرمایه‌گذاری در این بخش را حتی با در نظر گرفتن احتمال ادامه وضعیت محدودیت دسترسی به آند در میان‌مدت دشوارتر کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شان ورنر اظهار داشت: تاخیر در آغاز اجرای سیاست‌گذاری‌های وضع شده در رابطه با محدودیت‌های تامین گرافیت از کشورهایی که دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs) هستند، زمان بیشتری را برای مصرف‌کنندگان فراهم کرده تا به جای تامین آند مورد نیاز خود از شرکت‌هایی مانند شرکت «Syrah Resources» همچنان از آند تولید شده در چین استفاده کنند.

لازم به ذکر است که شرکت «Syrah Resources» یک تولیدکننده بزرگ گرافیت مستقر در استرالیا بوده و مدیریت یکی از بزرگ‌ترین معادن گرافیت جهان در موزامبیک را در اختیار دارد و دارای یک واحد بزرگ تولید آند گرافیت در ایالات متحده آمریکا است.

وی همچنین بر چشم‌انداز مثبت بخش آند گرافیت در بلندمدت تاکید کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ حجم تقاضا برای آند به طور قابل‌توجهی از حجم عرضه آن از طریق منابع تامین که در فهرست کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs) قرار ندارتد، پیشی خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است که ایالات متحده آمریکا در راستای حمایت از زنجیره تامین و تولید مواد اولیه باتری در این کشور، سیاست‌گذاری‌هایی را در قالب قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) تدوین کرده است.

به گفته مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources»، تاخیر در اجرای برخی از مکانیزم‌های ارائه شده در قانون کاهش تورم آمریکا (IRA)، برگزاری رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌ جمهوری در این کشور و وجود سیاست‌گذاری‌های زیست‌محیطی به عنوان مانعی بر سر توسعه برخی واحدهای تولیدی در آمریکا از جمله مواردی به شمار می‌آیند که موجب شده‌اند توسعه بخش آند آمریکا در وضعیت نامشخصی قرار داشته باشد.

علاوه‌براین، هنوز یک وضعیت عدم شفافیت در خصوص اجرای سیاست‌گذاری‌های از قبل تدوین شده مانند تعرفه‌های بخش ۳۰۱ از قانون توسعه تجارت آمریکا که برای اولین بار در ماه می ۲۰۲۴ ارائه شد و حتی اعلام زمان اجرای آن که دو مرتبه به تعویق افتاد، وجود دارد.

ورنر عنوان کرد: سرانجام زمان اجرای این تعرفه‌ها در روز ۱۳ سپتامبر سال جاری میلادی اعلام شد و بر مبنای آن، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات گرافیت طبیعی چین به آمریکا اعمال خواهد شد که اجرای آن از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود.

نتایج به تعویق انداختن الزامات اجرای محدودیت‌های تامین گرافیت

تغییرات در الزامات اجرای محدودیت‌های تامین گرافیت از کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs)، یکی از عوامل کلیدی در ایجاد وضعیت بلاتکلیفی در بخش توسعه آند آمریکا است. بر اساس تغییرات ایجاد شده، خودروهای الکتریکی حاوی مواد اولیه در سطح مشخص شده که در چین تولید شده‌اند، واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی مبتنی بر بخش «۳۰D» از قانون کاهش تورم آمریکا نخواهند بود.

در همین راستا، دستورالعمل‌های اعلام شده توسط شماری از آژانس‌های مستقل دولت آمریکا در ماه می ۲۰۲۴، یک دوره گذار برای محدودیت تامین گرافیت از کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs) مانند چین را مشخص کرده است که بر اساس آن، اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد.

گفتنی است اگرچه چین بیشتر مواد فعال آند در جهان را تولید می‌کند اما با این حال تولید ورقه‌های گرافیتی در خارج از این کشور از جمله از معدن «Balama» که تحت مدیریت شرکت «Syrah Resources» قرار دارد، سهم قابل‌توجهی از میزان تولید آند را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص دوره گذار به تولید داخلی آند در آمریکا، اظهار داشت: مدت زمان اعلام شده بر فوریت تقویت زنجیره تامین گرافیت آمریکا و کاهش وابستگی به تامین ماده معدنی نامبرده از تولیدکنندگان چینی تاثیر منفی گذاشته و موجب تردید در تصمیم سرمایه‌گذاران بخش آند آمریکا شده است.

علی‌رغم موانع اجرای برخی از سیاست‌گذاری‌های تدوین شده در بخش آند آمریکا، مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» همچنان معتقد است که چشم‌انداز زنجیره تامین آند داخلی در بلندمدت مثبت خواهد بود.

ورنر تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان آند در خارج از چین در تلاشند تا در جهت دستورالعمل‌های تدوین شده به منظور دریافت اعتبار مالی و حتی سرمایه‌گذاری در بخش آند آمریکا گام بردارند. با این حال، بعضی از افراد با توجه به موانع ایجاد شده در این رابطه دچار تردید شده‌اند.

وی در خصوص وضعیت واحد تولید «Vidalia» مستقر در ایالت کنتاکی آمریکا، ابراز کرد: فرایند تولید مواد آند فعال در تاسیسات مذکور اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز شد.

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال ۲۰۲۵ و زمان اجرای محدودیت تامین گرافیت از کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs)، بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل داشتند گرافیت مورد نیاز خود را از واحد تولید «Vidalia» و دیگر تولیدکنندگان آند گرافیت خارج از چین تامین کنند تا اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه تولیدی آن‌ها مشمول دریافت اعتبار مالی مبتنی بر بخش «۳۰D» از قانون کاهش تورم آمریکا خواهد بود، با این حال، با توجه به تغییر زمان‌بندی اجرای دستورالعمل‎‌ها، تمایل مصرف‌کنندگان به تامین گرافیت مورد نیاز خود از منابع موجود در خارج از چین روندی کاهشی را تجربه کرده است.

به گفته ورنر، به نظر می‌رسد تمایل شماری از شرکت‌ها در راستای واجد شرایط بودن به منظور دریافت اعتبار مالی، تلاش برای تسریع در روند ساخت واحدهای تولید گرافیت و همچنین انگیزه مصرف‌کنندگان برای تامین گرافیت مورد نیاز خود از کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs) کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مالی میان فصلی شرکت «Syrah Resources» که در ابتدای نیمه دوم ماه سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر شد، حدود ۳۴ هزار و ۹۰۰ تن گرافیت در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در معدن «Balama» تولید شد و حدود ۲۹ هزار و ۸۰۰ تن از این محموله‌های گرافیت به مشتریان شخص ثالث تحویل داده شد که مقصد ۱۰ هزار تن از این محموله‌های تولیدی کشور اندونزی بود.

وی در ادامه معدن «Balama» را یکی از نقاط قوت شرکت «Syrah Resources» معرفی کرد و گفت: آن دسته از تولیدکنندگانی که قصد راه‌اندازی واحدهای تولید گرافیت را دارند، ظرفیت تولید گرافیت در معدن مذکور را به عنوان شاخص در نظر می‌گیرند.

طبق آمار ارائه شده در گزارش مالی مذکور در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، حدود ۵۰۰ تن گرافیت از معدن «Balama» به واحد تولید «Vidalia» مستقر در ایالت کنتاکی آمریکا ارسال شد.

رویکرد محتاطانه شرکت «Syrah Resources» جهت توسعه ظرفیت تولید تاسیسات «Vidalia»

وضعیت بلاتکلیفی در خصوص اجرای برخی سیاست‌گذاری‌های بخش آند آمریکا موجب شده شرکت «Syrah Resources» در خصوص توسعه ظرفیت تولید تاسیسات «Vidalia» رویکردی محتاطانه را در پیش بگیرد.

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» مطرح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید آند در تاسیسات «Vidalia» حدود ۱۱ هزار و ۲۵۰ تن در سال است و این شرکت در حال اجرای فاز مطالعات امکان‌سنجی و تصمیم‌گیری نهایی به منظور فراهم کردن شرایط جذب سرمایه است.

ورنر تصریح کرد: در صورت تامین مالی و در راستای توسعه ظرفیت پروژه و ثبت قراردادهای پیش فروش با مصرف‌کنندگان، ظرفیت تولید در تاسیسات نامبرده به سالانه ۴۵ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی معتقد است هرچه تاخیر به وجود آمده در خصوص اجرای برخی سیاست‌گذاری‌های بخش آند آمریکا طولانی‌تر شود، امید مصرف‌کنندگان به اجرای این سیاست‌گذاری‌ها کم فروغ‌تر می‌شود. از این رو، تصمیم‌گیری در رابطه با سرمایه‌گذاری در بخش گرافیت آمریکا دشوارتر خواهد شد.

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» ابراز کرد: این شرکت قصد دارد برای مدیریت هزینه‌های عملیاتی و سرمایه در گردش خود، ظرفیت تولید در تاسیسات «Vidalia» را تا رسیدن به سطح کیفی مورد نیاز مصرف‌کنندگان افزایش دهد.

ورنر معتقد است که اگر سازندگان تجهیزات اصلی و تولیدکنندگان باتری برنامه خود در رابطه با منابع تامین مواد اولیه را اعلام نکنند، احتمال می‌رود تغییر سیاست‌ها، هم بر حجم تقاضای آند در کوتاه‌مدت تاثیر بگذارد و هم تردید بیشتری بر تصمیم سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه‌گذاری بر روی زنجیره تولید گرافیت از منابعی خارج از فهرست کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs) ایجاد کند.

وی یادآور شد: تحولات اخیر در سیاست‌گذاری‌های مربوط به بخش مواد اولیه حیاتی در چین، به ویژه توسعه ظرفیت تولید گرافیت مصنوعی در این کشور، بر اجرای برنامه‌های شرکت «Syrah Resources» تاثیر گذاشته است.

طبق تحقیقات انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، افزایش چشمگیر تولید آند گرافیت مصنوعی در چین در تغییر وضعیت محدودیت عرضه و تقاضای جهانی و تبدیل آن به وضعیت مازاد تولید تاثیرگذار بوده است.

گئورگی گئورگیف، تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: وضعیت مازاد تولید در بخش گرافیت مصنوعی چین، عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت این ماده معدنی طی دو سال گذشته بوده است.

وی عنوان کرد: در حالی که تولیدکنندگان گرافیت طبیعی خارج از چین در حال کاهش حجم عرضه محصولات تولیدی خود بودند، شرکت‌های با مالکیت دولتی در چین به روند عرضه گرافیت در بازار همچنان ادامه می‌دهند که در عمل این مسئله، کاهش حجم عرضه گرافیت از آفریقا به مقصد چین را جبران کرده است.

اقدام شرکت‌های با مالکیت دولتی در چین در خصوص عرضه گرافیت در بازار در کنار افت حجم تقاضا برای این ماده معدنی از سوی مصرف‌کنندگان باعث شد قیمت گرافیت ورقه‌ای دانه‌بندی‌ شده که در تولید گرافیت کروی بدون پوشش، مواد واسطه فعال گرافیت استفاده می‌شود، کاهش پیدا کند.

گئورگیف اظهار داشت: تقاضا برای مواد آند گرافیت مصنوعی روند رو به رشدی را تجربه کرده است؛ چراکه تولیدکنندگان این نوع از گرافیت قیمت‌های خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند.

به گفته وی، در برخی موارد تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی با هدف افزایش سهم بازار و نرخ بهره‌برداری خود، این ماده معدنی را با قیمت کمتری نسبت به قیمت آندهای گرافیت طبیعی در بازار عرضه کرده‌اند.

تحلیلگر فعال در موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان سلول باتری از فرصت به وجود آمده برای کاهش بیشتر هزینه‌های تولید خود در یک بازار بسیار رقابتی نهایت بهره‌برداری را کرده‌اند.

در همین راستا و مطابق با ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت ورقه‌ای با محتوای حداقل گرافیت ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ و با شرط تحویل محموله در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (FOB)، رقمی حدود ۴۶۰ تا ۴۸۹ دلار در هر تن در روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴ گزارش شد که در مقایسه با رقم ۴۶۰ تا ۵۰۸ دلار به ازای هر تن اعلام شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور و نسبت به قیمت ۵۳۰ تا ۵۷۷ دلار در هر تن ارائه شده در ابتدای ماه ژانویه سال مالی جاری کاهش را به ثبت رساند.

گفتنی است قیمت‌ گرافیت ورقه‌ای دانه‌بندی‌‌ شده در اروپا تاکنون در سال جاری افزایش را تجربه کرده است. با این حال، چنین روند صعودی‌ای بیشتر به دلیل رشد هزینه‌های حمل‌و‌نقل و محدودیت‌های وضع شده بر روی صادرات برخی محصولات گرافیت از مبدا چین بوده است.

بر اساس ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت ورقه‌ای با محتوای حداقل گرافیت ۹۴ درصد، مش منفی ۱۰۰ و با شرط تحویل محموله در بنادر اروپا و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF)، رقمی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد که در مقایسه با قیمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر تن ارائه شده در تاریخ پنجم سپتامبر سال جاری میلادی کاهش داشت.

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» در ادامه گفت‌و‌گوی خود تاکید کرد: آن دسته از تولیدکنندگانی که قصد دارند در راستای تقویت زنجیره تامین گرافیت آمریکا گام بردارند، به افزایش تولید و توسعه ظرفیت در صنایع پایین‌‎دستی و دسترسی به منابع عرضه در صنایع بالادستی خارج از کشورهای دارای تعارض منافع با آمریکا (FEOCs) نیاز خواهند داشت؛ از این رو، مناسب‌ترین گزینه‌ها در همین رابطه معدن «Balama» تحت مدیریت شرکت «Syrah Resources» است.

به گفته ورنر، شرکت «Syrah Resources» به منظور تامین گرافیت مورد نیاز شرکت‌های «POSCO» و نیز «BTR» در اندونزی قراردادهایی را به امضا رسانده است.

 سایه انتخابات آمریکا بر اجرای سیاست‌های حمایتی از زنجیره تامین داخلی آند

وی آینده توسعه زنجیره تامین گرافیت در آمریکا را علی‌رغم شرایط انتخاباتی این کشور مثبت دانست و تاثیر برد دونالد ترامپ در مقابل کامالا هریس در رقابت‌های انتخاباتی بر این مسئله را قابل‌قیاس اعلام کرد.

در همین رابطه، دونالد ترامپ با انتقاد از قانون کاهش تورم  آمریکا، تصریح کرد که در نظر دارد به تخصیص اعتبار مالیاتی هفت هزار و ۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای الکتریکی پایان دهد.

با این وجود، این کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا معتقد است که افزایش تعرفه واردات مواد اولیه از چین بر زنجیره تامین داخلی این مواد اولیه در آمریکا تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

مدیر اجرایی شرکت «Syrah Resources» در پایان یادآور شد: اگرچه نحوه اجرای سیاست‌گذاری‌ها از سوی هر دو دولت احتمالی ممکن است متفاوت باشد اما خروجی احتمالی این سیاست‌گذاری‌ها از نظر توسعه روند عرضه مواد معدنی حیاتی به خصوص گرافیت در بازار داخلی آمریکا کاملا مشابه خواهد بود.

انتهای پیام//

طی ماه می 2024 صورت گرفت؛

13:05 /سه شنبه/30 مرداد 1403

علی‌رغم به‌کارگیری مکانیزم «CRMA»،

5:30 /دوشنبه/18 تیر 1403

در نهمین کنفرانس «Current Trends in Mining Finance» مطرح شد؛

11:21 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

با اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا،

16:25 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

با تاکید بر اهمیت در صنایع مختلف،

7:30 /پنجشنبه/3 خرداد 1403

در بازدید از کارخانه نوین الکترود اردکان عنوان شد:

8:53 /دوشنبه/24 اردیبهشت 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

در بازه زمانی 23-2014 محقق شد؛

7:50 /سه شنبه/23 مرداد 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100