سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۸:۴۹ /جمعه/۶ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:14 /سه شنبه/3 مهر 1403

به‌کارگیری روشی نوین در حوزه مواد معدنی حیاتی؛

مدولار بودن یک ضرورت در زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی آمریکا است

شرکت «Nth Cycle» در روز دوشنبه 9 سپتامبر 2024 از آغاز فعالیت واحد پالایش فلزات حیاتی خود در مقیاس تجاری در آمریکا خبر داد. طبق اعلام این شرکت، محصولاتی مانند رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل و کبالت با خلوص بالا (MHP) در واحد مذکور تولید می‌شود.

شرکت «Nth Cycle» در روز دوشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ از آغاز فعالیت واحد پالایش فلزات حیاتی خود در مقیاس تجاری در آمریکا خبر داد. طبق اعلام این شرکت، محصولاتی مانند رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل و کبالت با خلوص بالا (MHP) در واحد مذکور تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مگان اوکانر، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» در روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ (روز آغاز به کار واحد پالایش این شرکت) از برنامه‌های آتی شرکت «Nth Cycle»، جایگاه فعلی زنجیره تامین مواد حیاتی فعلی در ایالات متحده آمریکا و اروپا و همچنین استفاده از فناوری استخراج الکترومغناطیسی با نام سیستم «Oyster» که از آن به منظور فرایند پالایش انواع مواد اولیه حاوی نیکل، مواد اولیه موجود در باتری‌ها یا فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت استفاده می‌شود، سخن گفت.

وی عنوان کرد: شرکت «Nth Cycle» سیستم «Oyster» را در حدود ۲۰ هزار فوت مربع از تاسیسات نصب و عملیاتی کرده است که در آن فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت و سایر قراضه‌های فلز نیکل فرآوری می‌شود. علاوه‌براین، از فضای مذکور به عنوان مکانی برای انجام آزمایش‌ها و تست‌های مورد تقاضای مشتریان و شرکای شرکت «Nth Cycle» استفاده خواهد شد.

بر اساس متن بیانیه مطبوعاتی شرکت «Nth Cycle» که در روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر شد، در واحد فرآوری این شرکت با نام «Fairfield» مستقر در ایالت اوهایو، سالانه سه هزار و ۱۰۰ تن قراضه به منظور تولید حدود ۹۰۰ تن رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل در سال فرآوری می‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی مذکور اعلام شده است که استفاده از سیستم «Oyster»، پسماند صنعتی قابل بازیافت و سنگ معدن استخراج شده را به انوع مختلفی از فلزات حیاتی، تبدیل کرده که به دنبال آن، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند بازیافت تا بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

طبق گفته مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle»، به‌کارگیری سیستم «Oyster» در فرایند فرآوری فلزات حیاتی بازدهی‌ای بیش از ۹۰ درصد به همراه دارد.

به گفته اوکانر، شرکت «Nth Cycle» اولین شرکتی محسوب می‌شود که در مسیر تامین امنیت داخلی مواد معدنی حیاتی در ایالات متحده آمریکا گام نهاده است.

وی انتخاب تاسیسات «Fairfield» واقع در ایالت اوهایو را به دلیل مالکیت آن توسط شرکت «Nth Cycle» و امکان بهره‌برداری سریع‌تر از واحد فرآوری مذکور را اقدامی هوشمندانه دانست و تصریح کرد: شرکت نامبرده قصد دارد امکان مشارکت و حضور دیگر شرکای تجاری خود در واحد فرآوری مذکور را حداقل در کوتاه‌مدت فراهم کند.

این مشارکت‌ها احتمالا شامل تاسیسات بازیافت منطقه‌ای در مقیاس کوچک‌تر یا حضور شرکت‌های تولیدکننده خودرو در مقیاس بزرگ، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) یا سایر تولیدکنندگان صنعتی خواهد بود.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» اظهار داشت: شرکت «Nth Cycle» قصد دارد به منظور امکان استفاده از فناوری سیستم «Oyster»، مکانیزم قراردادهای کارمزدی را با شرکای خود ایجاد کند. از این رو تاسیسات «Fairfield» تنها مرکزی خواهد بود که «Nth Cycle» مواد تولیدی در واحد فرآوری خود را به فروش می‌رساند.

به عنوان مثال، رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل تولید شده در تاسیسات «Fairfield» از طریق ثبت چندین نوع قرارداد مختلف عرضه می‌شود. علاوه‌براین، محصول نامبرده در بازار فیزیکی به کمک شرکای تجاری فعال در بخش بازیافت به فروش گذاشته خواهد شد.

اوکانر در رابطه با رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل (MHP) تولید شده در این تاسیسات، ابراز کرد: تاکنون بازخورد مثبتی از محصول نامبرده شده دریافت نشده است.

وی در رابطه با رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل تولید شده در تاسیسات مذکور، خاطرنشان کرد: تاکنون رسوب هیدروکسید مخلوط نیکلی در جهان با چنین کیفیت بالایی تولید نشده است؛ چراکه در تولید رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل (MHP) از کبالت با خلوص بالا استفاده شده است و به نظر می‌رسد در مقایسه با محصولات مشابه تولید شده در دیگر کشورها، کیفیت بسیار بالاتری داشته باشد.

در همین رابطه می‌توان به مصاحبه گیلرمو اسپیگا، معاون مدیر توسعه کسب‌و‌کار شرکت «Nth Cycle» که در سال ۲۰۲۳ با موسسه «Fastmarkets» انجام شد، اشاره نمود.

وی در مصاحبه خود به استفاده از سیستم «Oyster» در تولید رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل (MHP) و به‌کارگیری محتوای حداقل کبالت و نیکل ترکیبی ۵۵ تا ۶۰ درصد اشاره کرد؛ این در حالی است که به گفته معاون مدیر توسعه کسب‌و‌کار شرکت «Nth Cycle»، در تولید رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل اندونزی از محتوای حداقل نیکل و کبالت ۳۵ تا ۴۰ درصد استفاده شده است.

اهمیت تولید مواد معدنی حیاتی

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» در خصوص وضعیت فعلی بازار مواد اولیه باتری و تاثیر این مواد بر صنایع پایین‌دستی سخن گفت و در ادامه مصاحبه خود، به کاهش شاخص قابل‌ فروش فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده ‌بازیافتی در بازار آسیا، اروپا و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

اوکانر یادآور شد: در ابتدا استراتژی شرکت «Nth Cycle» بر مبنای تولید مواد اولیه مورد نیاز باتری همچون نیکل و کبالت اعلام شد اما به تدریج نیاز به حضور در بخش مواد اولیه حیاتی بیش از پیش نمایان گشت.

به گفته وی، آمریکا در حال حاضر بیشتر مواد معدنی حیاتی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند. علاوه‌براین، تولیدکنندگان مواد اولیه حیاتی انگشت‌ شمار در آمریکا نیز به منظور فرآوری، محصولات تولیدی خود را به کشورهای آسیایی همچون چین و کره‌جنوبی صادر می‌کنند.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» یکی از مزیت‌های بزرگ سیستم «Oyster» را امکان فرآوری هم‌زمان چندین مواد اولیه حیاتی بازیافتی عنوان کرد و گفت: محصولات فرآوری شده از طریق سیستم مذکور در مقایسه با نمونه‌های خارجی کیفیت بسیار بالاتری دارند و می‌توان این محصولات را در بازار مصرف‌کننده نهایی مختلفی در بخش نیکل عرضه کرد.

اوکانر خاطرنشان کرد: شرکت «Nth Cycle» احتمال مواجهه با قیمت نزولی مواد اولیه حیاتی در آینده را پیش‌بینی کرده بود و از قضا در حال حاضر چنین وضعیتی بر بازار قیمت مواد اولیه حیاتی حاکم شده است.

وی تاکید کرد: شرکت «Nth Cycle» از پیش استراتژی‌های لازم برای حل مشکلاتی این چنینی را اتخاذ کرد تا امکان تولید در شرایط ذکر شده وجود داشته باشد.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» در رابطه با استراتژی تعیین شده، بیان کرد: شرایط به گونه‌ای هموار شده است تا به کمک سیستم مذکور بتوان در زمان روند نزولی قیمت‌ها به فرایند تولید ادامه داد.

اوکانر امکان ادامه فرایند تولید در شرایط نزولی قیمت‌ها را یکی از نقاط قوت سیستم «Oyster» و استراتژی تعیین شده از سوی شرکت «Nth Cycle» دانست و مطرح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد سیستم مذکور، پویایی در میزان ظرفیت تولید است؛ به گونه‌ای که امکان تغییر ظرفیت تولید شرکت «Nth Cycle» مطابق با نیاز مشتریان و مصرف‌کنندگان وجود دارد.

وی ابراز کرد: ویژگی مذکور در بخشی از قابلیت مدولار بودن سیستم «Oyster» که امکان راه‌اندازی و به کارگیری آن در سریع‌ترین حالت ممکن در زمان افزایش و کاهش شدید قیمت مواد اولیه حیاتی است، وجود دارد.از طرفی، برخلاف دیگر سیستم‌های تولید که تمرکز آن‌ها تنها بر روی یک مکان ثابت و مشخص است، سیستم مذکور از قابلیتی چندگانه برخوردار است.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» در رابطه با برنامه‌های این شرکت به منظور فرآوری مواد معدنی حیاتی متعدد و بیشتر در آینده، اظهار داشت: فرایند توسعه و استقرار سیستم «Oyster» به منظور فرآوری قراضه کبالت و نیکل، جزو اهداف کوتاه‌مدت دسته‌بندی شده‌اند و امید است که در حدود یک تا دو سال آینده، به طور کامل امکان فرآوری قراضه مس در تاسیسات «Fairfield» فراهم شود.

اوکانر با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان فرآوری مس از قراضه نیکل از طریق سیستم مذکور وجود دارد، عنوان کرد: فرآوری قراضه عناصر نادر خاکی در بلندمدت نیز در دستور کار شرکت «Nth Cycle» قرار دارد. علاوه‌براین، شرکت مذکور به دنبال توسعه روشی با هدف استفاده از سیستم نامبرده شده و استفاده از محصول جانبی از فرآوری نیکل کبالت به منظور تولید آب نمک لیتیوم است.

موانع رشد صنعت مواد اولیه حیاتی

وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که صنعت و زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی با آن روبه‌رو است را سرعت پایین تولید و عرضه این مواد معدنی دانست و با پر اهمیت شمردن مقوله سرعت تولید و عرضه در صنعت مذکور، مطرح کرد: شرکت «Nth Cycle» از هفت سال گذشته برنامه‌ریزی‌های خود را در راستای رفع مشکل مذکور انجام داده است.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» بار دیگر بر ویژگی پویایی امکان تغیر ظرفیت تولید مبتنی بر نیاز مشتریان با استفاده از سیستم «Oyster» تاکید کرد و افزود: شرکت «Nth Cycle» تا حد امکان سیستم‌ مذکور را در واحدهای تولید خود ظرف یک بازه زمانی ۱۲ ماهه مستقر می‌کند.

به گفته اوکانر، شرکت «Nth Cycle» تلاش می‌کند تا روند نصب سیستم «Oyster» طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و علی‌رغم شرایط نزولی قیمت مواد اولیه حیاتی ادامه پیدا کند زیرا مشکل زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی آمریکا تنها با اتکا بر مفهوم مدولار بودن قابل حل خواهد بود.

وی زیرساخت‌های در مقیاس گسترده واحدهای تولید و فرآوری مواد اولیه حیاتی در آسیا را یکی از نقاط قوت کشورهای تولیدکننده در این قاره دانست و افزود: در حال حاضر آمریکا و اروپا از داشتن چنین اهرم برتری در بخش مذکور بی‌بهره هستند.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» در خلال مصاحبه خود از سرمایه‌گذاری‌های کلان تخصیص یافته به منظور راه‌اندازی واحدهای فرآوری در ایالات متحده آمریکا سخن گفت و تاکید کرد: این مسئله از جهاتی دیگر ممکن است موجب افزایش ریسک در صنعت مواد اولیه حیاتی در کشور نامبرده شود.

اکانر خاطرنشان کرد: سیستم «Oyster» بر مبنای مفهوم مدولار بودن ساخته شده است و در آینده شرکت‌های بیشتری از مقوله مدولار بودن در فرایند تولید استفاده خواهند کرد.

وی ضمن اشاره به برداشت‌های مختلف مشارکت‌کنندگان بازار از وضعیت صنعت و زنجیره تامین، یادآور شد: در حال حاضر شرایطی در صنعت مواد اولیه حیاتی به وجود آمده است که برخی معتقدند حجم فروش خودروهای الکتریکی در حال کاهش است.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» اظهار داشت: برخی از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی بر این باورند طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، افزایش نرخ تولید و ضریب جذب خودروهای الکتریکی در بازه زمانی تعیین شده محقق نخواهد شد. بر همین اساس، اینگونه القا شده است که لزوما با چنین وضعیتی، در حال حاضر نیازی به افزایش سرعت و یا ظرفیت تولید مواد معدنی حیاتی نیست.

به گفته اوکانر، بر خلاف تصور ایجاد شده، هنوز یک فرصت بزرگ و یک احساس نیاز گسترده در خصوص توسعه صنعت مواد اولیه حیاتی وجود دارد. همچنین بخش مواد اولیه حیاتی یکی از صنایع بزرگی است که امکان دستیابی به انرژی پاک و رشد اقتصادی را فراهم خواهد کرد. از طرفی، بخش خودروهای الکتریکی و صنعت باتری تنها بخش کوچکی از روند توسعه مواد اولیه حیاتی هستند.

وی ابراز کرد: سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در صنعت مواد اولیه حیاتی در حال انجام بوده و واحدهای فرآوری فراوانی در دست ساخت هستند. با این حال، تعداد زیادی از این واحدهای فرآوری هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» مطرح کرد: در صنعت مواد اولیه حیاتی آمریکا، شرکت «Nth Cycle» توانسته است گام بسیار بلندی با ساخت تاسیسات «Fairfield» و بهره‌برداری از واحد فرآوری جدید بردارد که در آن امکان فرآوری فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده حیاتی قابل‌ بازیافت فراهم شده و حاکی از پیشرفت زنجیره تامین صنعت مواد اولیه حیاتی آمریکا است.

بازار مواد اولیه حیاتی در اروپا

یکی دیگر از برنامه‌های شرکت «Nth Cycle»، حضور در بازار مواد اولیه حیاتی در قاره اروپاست که در قالب سرمایه‌گذاری محقق خواهد شد.

اوکانر وجود سازمان‌های نظارتی متعدد را یکی از ویژگی‌های برجسته در صنعت مواد اولیه حیاتی در قاره اروپا دانست و افزود: ایالات متحده آمریکا نیز در صنعت مواد اولیه گام‌های مثبتی برداشته است؛ قانون کاهش تورم آمریکا (IRA) را می‌توان یکی از این موارد عنوان کرد که به عنوان قطعه کوچکی از پازل صنعت مذکور خواهد بود و موجب توسعه آن می‌شود.

از دیدگاه وی، اروپا عملکرد بهتر و سرعت بالاتری در توسعه صنعت مواد اولیه حیاتی خود داشته است و تولیدکنندگان، بازیافت‌کنندگان و واحدهای فرآوری و دیگر فعالان زنجیره تامین، عملکرد مثبتی در روند توسعه صنعت مذکور در اروپا از خود نشان داده‌اند.

مدیر اجرایی شرکت «Nth Cycle» در پایان مصاحبه خود بیان کرد: اکثر فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت تولید شده در اروپا در حال حاضر به عنوان پسماند خطرناک برچسب‌گذاری شده است. این مسئله بدان معناست که نمی‌توان مواد مذکور را به مناطقی خارج از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یافته (OECD) منتقل کرد.

به گفته اوکانر، تجارت در کشورهای عضو سازمان «OECD» تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اطلاع‌رسانی‌های لازم مطابق با قوانین کنوانسیون بازل صورت گرفته باشد.

وی یکی از مزیت‌های سیستم «Oyster» را عدم نیاز به جابه‌جایی محموله فلزات حیاتی موجود در باتری‌های مستهلک شده قابل بازیافت تولید شده در اروپا دانست و یادآور شد: هم‌اکنون امکان نصب سیستم مذکور در محل واحدهای تولیدی و فرآوری و بازیافتی فراهم شده است.

انتهای پیام//

هدف‌گذاری دستیابی به انتشار کربن صفر؛

10:52 /سه شنبه/27 شهریور 1403

با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی شکل گرفت؛

7:23 /سه شنبه/20 شهریور 1403

با توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در آینده،

11:19 /یکشنبه/11 شهریور 1403

تا سال ۲۰۲۷ به وقوع خواهد پیوست؛

14:21 /شنبه/10 شهریور 1403

در صورت ادامه کاهش قیمت لیتیوم،

13:06 /دوشنبه/5 شهریور 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100