سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۱ /شنبه/۷ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:06 /شنبه/7 مهر 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

به دنبال توسعه پروژه‌های برون‌مرزی در صنعت برق هستیم/ تولید سوئیچگیرهای گازی فشار متوسط در آینده نزدیک

در حال حاضر شرکت‌های دانش‎‌بنيان به عنوان مهم‌ترين بازيگران اقتصاد دانش‌محور به شمار می‌آيند که از جايگاه و اهميت بسزايی در مسير توسعه و رشد اقتصادی برخوردارند. شرکت پترو فولاد بهمن، يکی از معتبرترين شرکت‌های دانش‌بنيان در سطح کشور محسوب می‌شود که در حوزه ارائه خدمات فنی، رتروفيت و بازرگانی تخصصی در بخش‌های الکتريکال و در سطوح فشار قوی و فشار متوسط، اتوماسيون صنعتی، کنترل و ابزار دقيق فعاليت دارد.

در حال حاضر شرکت‌های دانش‎‌بنیان به عنوان مهم‌ترین بازیگران اقتصاد دانش‌محور به شمار می‌آیند که از جایگاه و اهمیت بسزایی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی برخوردارند. شرکت پترو فولاد بهمن، یکی از معتبرترین شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور محسوب می‌شود که در حوزه ارائه خدمات فنی، رتروفیت و بازرگانی تخصصی در بخش‌های الکتریکال و در سطوح فشار قوی و فشار متوسط، اتوماسیون صنعتی، کنترل و ابزار دقیق فعالیت دارد. این شرکت طی یک سال اخیر به دستاوردهای قابل‌توجهی دست یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با شرکت «PINGGAO» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده سوئیچگیر (GIS) در آسیا و نیز راه‌اندازی کلیدهای ژنراتوری نیروگاه برق ابرپروژه اومااویا در کشور سریلانکا اشاره کرد. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با هدف بررسی رویکردهای شرکت دانش‌بنیان پترو فولاد بهمن و همچنین ضرورت تامین پایدار برق صنایع کشور به ویژه کارخانه‌های فولادی، گفت‌وگویی را با بهداد قزه‌گوزلو، مدیرعامل این شرکت تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص اقدامات و دستاوردهای شرکت پترو فولاد بهمن طی یک سال اخیر توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت پترو فولاد بهمن فعالیت خود را در دو زمینه طی ماه‌های اخیر گسترش داد. نخست، تکمیل و راه‌اندازی کارخانه رتروفیت کلیدهای قدرت بود که ما برای نخستین بار در کشور، موفق به احداث چنین کارخانه‌ای در شهرک صنعتی شمس‌آباد شدیم و زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۴۵ نفر را فراهم ساختیم. لازم به ذکر است که تا پیش از این، هیچ شرکتی موفق به اخذ جواز احداث چنین کارخانه‌ای در کشور نشده بود؛ ضمن اینکه بخش عمده‌ای از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در این کارخانه توسط کارشناسان خود شرکت ساخته شدند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد دستگاه‌ها ساخت داخل هستند. دوم، پذیرش نمایندگی و انتقال تکنولوژی شرکت «PINGGAO» به عنوان یکی از تولیدکنندگان نام آشنای سوئیچگیر (GIS) در جهان به داخل بود که خوشبختانه ما موفق شدیم به صورت رسمی نمایندگی این شرکت را بر عهده بگیریم و در حال بومی سازی محصولات تولیدی آن در کشور هستیم. علاوه‌براین دستاوردهای مهم، چند پروژه تعمیرات اساسی «Overhaul» کلیدهای ژنراتوری در نیروگاه‌های برق کشور عمان داشتیم؛ به نحوی که موفق به عقد هشت قرارداد در این زمینه شدیم که هم‌اکنون سه پروژه به اتمام رسیده است و چهارمین پروژه را در ماه آینده آغاز خواهیم کرد؛ البته بیش از ۲۰ پروژه اورهال کلیدهای ژنراتوری در نیروگاه‌های داخلی نیز در دست داشتیم که آن‌ها را عملیاتی کردیم. همچنین در ابرپروژه اومااویا کشور سریلانکا بخش راه‌اندازی کلیدهای ژنراتوری نیروگاه آن بر عهده ما بود که خوشبختانه و با افتخار موفق به اجرای آن شدیم. از آنجایی که شرکت پترو فولاد بهمن یک شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود، پس از ارزیابی‌های انجام شده گواهی دانش‌بنیان شرکت به مدت سه سال دیگر تایید شد.

اجرای پروژه‌های فراملی توسط شرکت پترو فولاد بهمن چگونه محقق شد و پیامدهای حاصل از همکاری مشترک شما با شرکت چینی چیست؟

شرکت پترو فولاد بهمن، یک واحد تولیدی به‌روز و نوین در حوزه ارائه خدمات فنی، رتروفیت و بازرگانی تخصصی در صنعت برق در سطوح فشار قوی و فشار متوسط، اتوماسیون صنعتی، کنترل و ابزار دقیق است که طی سالیان فعالیت خود توانسته با تکیه بر توان و دانش متخصصان و کارشناسان خبره و همچنین کیفیت بالای محصولات تولیدی، سهم قابل‌توجهی از بازارهای داخلی و همچنین منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این حوزه را به خود اختصاص دهد.در همین راستا، ما اقدام به جذب یکی از پرسنل شرکت که سابقه فعالیت ۴۵ ساله در شرکت «ABB» سوئیس به عنوان مدیر سرویس را دارد، کرده‌ایم و با توجه به اینکه ایشان طی ۱۰ سال آخر فعالیت خود در کشور عمان حضور داشتند، بنابراین توانستیم با استفاده از تجارب و ارتباطات وی و نیز یکی دیگر از کارکنان شرکت که از تجربه فعالیت ۲۳ ساله در شرکت «ABB» و هشت ساله در عمان برخوردارند، اجرای پروژه اورهال کلیدهای ژنراتوری در نیروگاه‌های برق این کشور را بر عهده بگیریم. بر همین اساس می‌توان گفت ما علاوه بر اجرای پروژه‌های فراملی، توانسته‌ایم مهاجرت معکوس نخبگان و افراد با دانش و تجربه در صنعت برق کشور را رقم بزنیم که یکی از مهم‌ترین افتخارات مجموعه محسوب می‌شود. در ابرپروژه اومااویا کشور سریلانکا نیز با توجه به تجربه‌ بالایی که در راه‌اندازی کلید ژنراتوری نیروگاه‌های برق داریم، پس از برگزاری جلسات تخصصی با مدیران شرکت فراب بخش راه‌اندازی کلیدهای ژنراتوری نیروگاه این ابرپروژه را بر عهده گرفتیم. در خصوص پذیرش نمایندگی شرکت «PINGGAO» نیز با توجه به اینکه این شرکت یکی از قدیمی‌ترین و نیز صاحبان تکنولوژی در صنعت برق  محسوب می‌شود، به دنبال برگزاری جلسات با نمایندگان این شرکت در داخل کشور و پس از بررسی‌های انجام شده، توانستیم نظر مثبت آن‌ها را جلب کنیم و در نهایت یک قرارداد همکاری همه‌جانبه را به امضا برسانیم. این موفقیت در حالی به دست آمد که شرکت‌های داخلی دیگری نیز به دنبال عقد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت «PINGGAO» بودند اما خوشبختانه ما توانستیم با تکیه بر تجربه و دانش بالایی که طی سالیان فعالیت خود در عرصه تولید و صنعت به دست آورده‌ایم، این مهم را محقق سازیم و به زودی اجرای پروژه‌های مشترک را آغاز خواهیم کرد. برای مثال، این شرکت از تکنولوژی منحصر به فردی برخوردار است که بر مبنای آن می‌توان تا یک هزار و ۱۰۰ کیلوولت سوئیچگیر «GIS» تولید کرد؛ در حالی که این میزان در کشور ما به ۴۰۰ کیلوولت می‌رسد و پتانسیل افزایش آن تا یک هزار و ۱۰۰ کیلوولت وجود دارد. در واقع اگر وزارت نیرو به عنوان کارفرما بودجه لازم برای عملیاتی شدن چنین پروژه‌ای را تامین کند، ما این آمادگی را داریم که با همکاری طرف چینی، برای اولین بار خط انتقال برق یک هزار و ۱۰۰ کیلوولتی در داخل را راه‌اندازی کنیم. همچنین این شرکت تکنولوژی انتقال برق «DC» به میزان ۸۰۰ کیلوولت را در اختیار دارد و با توجه به اینکه انتقال برق در کشور ما در قالب «AC» است، بنابراین ما می‌توانیم با همکاری این شرکت پروژه مذکور را برای نخستین بار در کشور عملیاتی کنیم. لازم به ذکر است که در اولین گام همکاری با شرکت چینی، به دنبال تولید سوئیچگیرهای گازی در سطح فشار متوسط هستیم و در ادامه به اجرای پروژه‌های مذکور، در صورت حمایت و همکاری دولت و وزارت نیرو ورود پیدا خواهیم کرد.

انتظار شما از دولت و نهادهای بالادستی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرحی همچون پترو فولاد بهمن چیست؟

با توجه به سرمایه هنگفتی که برای اجرای دو پروژه مذکور نیاز است، ما توقع چندانی از دولت در این زمینه نداریم و تنها خواسته ما از دولت این است که با افزایش حمایت‌های خود از وزارت نیرو، بستر همکاری با شرکت‌هایی همچون پترو فولاد بهمن که خود عضوی از خانواده صنعت برق است را فراهم کند. در واقع دولت و مدیران بخش‌های مختلف باید بستر توسعه را برای کل وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی صنعت برق در کشور فراهم سازند تا معضل کمبود برق در داخل مرتفع شود؛ در غیر این صورت در آینده با بحران جدی در تامین برق مواجه خواهیم شد که خسارات جبران‌ناپذیری بر بدنه صنعت و اقتصاد کشور بر جای می‌گذارد.

رفع چالش کمبود برق در روزهای مختلف سال در بخش صنعت به ویژه کارخانه‌های فولادسازی را مستلزم چه عواملی می‌دانید و راهکارهای پیشنهادی شما در این خصوص چیست؟

در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های خوبی از سوی فولادسازان کشور در راستای احداث نیروگاه‌های برق انجام شده است و شرکت‌های فولادی به نوعی آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. در این بین آنچه حائز اهمیت است، تامین پایدار خوراک نیروگاه‌ها (گاز) توسط دولت بوده که باید سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه را انجام دهد. در واقع دولت و وزارت نفت باید به نوعی این ضمانت را به فولادسازان کشور بدهند که در صورت احداث نیروگاه، گاز مورد نیاز آن‌ها به صورت پایدار تامین خواهد شد. متاسفانه گاز برخی نیروگاه‌های برق احداث شده در جنوب کشور طی سه تا چهار ماه از سال قطع است که این مسئله سیاست‌ها و اقدامات شایسته و درخور تقدیر دولت مانند الزام به تامین یک تا ۵ درصد انرژی مورد نیاز صنایع از محل انرژی‌های تجدیدپذیر را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؛ البته پیشنهاد ما این است که سبد انرژی‌های تجدیدپذیر و نو در کشور متنوع‌تر شده و محدود به انرژی خورشیدی نباشد که از جمله این انرژی‌ها می‌توان به بادی، برق‌آبی، زمین گرمایی و… اشاره کرد. در یک نگاه کلی، معتقدیم که حمایت از فولادسازان کشور به ویژه در حوزه تامین پایدار انرژی باید ادامه پیدا کند زیرا فولاد، نقش بسزایی در توسعه صنعتی و رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند و کارخانه‌های فولادسازی تنها حدود ۷ تا ۸ درصد از سهم مصرف برق در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی، با توجه به شرایط تحریم و دشوار اقتصادی که کشور با آن مواجه است، هزینه‌های تولید در کارخانه‌های فولادی نیز افزایش یافته و ضرورت دارد که دولت حداقل تمهیدات لازم جهت تامین پایدار انرژی این واحدها علی‌الخصوص برق را بیندیشد.

انتهای پیام//

تا پایان سال محقق خواهد شد؛

13:53 /چهارشنبه/4 مهر 1403

در پی بحران بی‌سابقه انرژی،

9:00 /یکشنبه/1 مهر 1403

یک مقام مسئول مطرح کرد:

9:46 /دوشنبه/22 مرداد 1403

در راستای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی،

5:24 /دوشنبه/15 مرداد 1403

روند سریع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در آمریکا؛

16:23 /سه شنبه/9 مرداد 1403

علی‌رغم شعله‌ور شدن تنش‌های تجاری محقق شد؛

6:31 /یکشنبه/7 مرداد 1403

بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:31 /شنبه/6 آبان 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/5

177071

فلزات آنلاین

1403/07/5

547589

فلزات آنلاین

1403/07/5

734112

فلزات آنلاین

1403/07/5

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/5

22435

فلزات آنلاین

1403/07/5

11645

فلزات آنلاین

1403/07/5

43677

فلزات آنلاین

1403/07/5

49178

فلزات آنلاین

1403/07/5

44588

فلزات آنلاین

1403/07/5

40530

فلزات آنلاین

1403/07/5

26631

فلزات آنلاین

1403/07/5

27653

فلزات آنلاین

1403/07/5

26259

فلزات آنلاین

1403/07/5

33816

فلزات آنلاین

1403/07/5

31587

فلزات آنلاین

1403/07/5

42311

فلزات آنلاین

1403/07/5

26133

فلزات آنلاین

1403/07/5

38486

فلزات آنلاین

1403/07/5

41728

فلزات آنلاین

1403/07/5

3878100