سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۴۷ /یکشنبه/۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:44 /یکشنبه/8 مهر 1403

در واکنش به چالش‌های زیست‌محیطی شکل گرفت؛

اعتراض به ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی در استرالیا و اروپا

زمانی مبارزه بیل تامپسون برای متوقف کردن ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی تنها محدود به ایالت کوچک رود آیلند، محل زدگی وی در ایالات متحده آمریکا بود. با این حال، امروز وی بخشی از یک جنبش جهانی مبارزه علیه این اقدام است.

زمانی مبارزه بیل تامپسون برای متوقف کردن ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی تنها محدود به ایالت کوچک رود آیلند، محل زدگی وی در ایالات متحده آمریکا بود. با این حال، امروز وی بخشی از یک جنبش جهانی مبارزه علیه این اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در ماه آوریل ۲۰۲۴، بیل تامپسون که در حال حاضر مدیر گروه «Green Oceans» است، ایمیلی از یک گروه مخالف ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی با نام «Responsible Future» که بیش از ۱۰ هزار مایل (۱۶ هزار کیلومتر) با ایالت کوچک رود آیلند آمریکا فاصله دارد، دریافت کرد.

این گروه از تامپسون درخواست کرده بودند که راهکارهایی برای مبارزه با راه‌اندازی پروژه‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی در سواحل جنوب شرقی استرالیا را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

در ماه آگوست سال جاری میلادی، وی درخواست دیگری در همین رابطه این بار مرتبط با راهکارهای مبارزه با راه‌اندازی پروژه‌های مذکور از گروهی با نام «PIEBIEM» دریافت کرد.

مدیر گروه «Green Oceans» در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز، از وجود افرادی با ایده‌های مشابه که کیلومترها با یکدیگر فاصله دارند، ابراز خوشحالی کرد.

این گروه‌های مخالف نیروگاه‌های بادی فراساحلی بخشی از ده‌ها یا صدها سازمان‌ها و جنبش‌های فعال محلی در سراسر ایالات متحده آمریکا، اروپا و استرالیا هستند که قصد دارند ایده‌ها، راهکارها و زمینه‌های مشترک خود را در راستای مبارزه علیه ساخت نیروگاه‌های مذکور با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

به گفته این گروه‌ها و سازمان‌های فعال محیط زیست، تلاش خواهد شد که سازماندهی میان مخالفان در سراسر جهان به گونه‌ای ایجاد شود تا همه آن‌ها به یک شبکه و سازمان متحد بین‌المللی مبارزه علیه ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی تبدیل شوند.

در همین رابطه، چندین گروه مخالف راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی اعلام کردند که دولت‌ها و توسعه‌دهندگان این نوع نیروگاه‎‌ها مانند شرکت‌های «Orsted»،«Avangrid» و «Shell» آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از توسعه پروژه‌های مذکور را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند؛ چراکه شرکت‌های توسعه‌دهنده منابع انرژی تجدیدپذیر معتقدند هدف اصلی از انجام چنین کاری، تنها مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد بود.

در بیشتر موارد، این گروه‌های فعال محیط زیستی برای دریافت مشاوره در خصوص مبازره علیه توسعه پروژه‌های مبتنی بر ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی، به گروه و فعالان زیست محیطی مستقر در سواحل شرقی آمریکا رجوع می‌کنند. این گروه‌های فعال محیط زیستی هدف از درخواست ارائه راهکار مبارزه علیه ساخت پروژه‌های مذکور از گروه مخالفان فعال در سواحل شرقی آمریکا را سال‌ها موفقیت این گروه در کاهش ظرفیت تولید یا توقف ساخت پروژه‌های بزرگ نیروگاه‌های بادی فراساحلی، از بین بردن حمایت افکار عمومی در استفاده از این پروژه‌ها و جلب نظر سیاستمداران محافظه‌کار مانند رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ که دولت تحت مدیریت وی از ساخت نیروگاه‌های بادی فراساحلی حمایت می‌کرد اما اکنون به ‌عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه به شدت با آن مخالفت می‌کند، اعلام کردند.

گفتنی است که صنعت نیروگاه‌های بادی فراساحلی یک صنعت نوپا در ایالات متحده آمریکا و یکی از پایه‌های اصلی طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است. به نظر می‌رسد طرح‌های ارائه شده از سوی دولت جو بایدن در خصوص نصب توربین‌های بادی در امتداد خط ساحلی ایالات متحده آمریکا، به دلیل افزایش هزینه‌ها و مشکلات زنجیره تامین با چالش مواجه است. علاوه‌براین، شکایت‌های متعددی مرتبط با توسعه پروژه‌های بادی فراساحلی به دلیل نگرانی‌ها در خصوص تاثیر این صنعت بر عملکرد صنعت گردشگری، ماهیگیری، بخش املاک و زیستگاه‌های دریایی مطرح شده است.

ارزیابی گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که چگونه همکاری جهانی این گروه‌های معترض چالش جدیدی را برای صنعت نیروگاه‌های بادی فراساحلی ایجاد کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد مانع پیشرفت سال‌ها کار انجام شده توسط شرکت‌های فعال در صنعت مذکور شوند. به علاوه در بسیاری از موارد، این نوع از همکاری‌ها ممکن است موجب گسترش و فراگیر شدن چنین جنبش‌هایی  و انتقال پیامی سیاسی و قدرتمند اما گاها نادرست مانند تاثیر بسیار منفی نصب توربین‌های بادی در از بین رفتن برخی از گونه‌های نهنگ در حال انقراض در سراسر جهان شود.

بن بک ول، مدیرعامل انجمن جهانی انرژی بادی مستقر در لیسبون پرتغال بر این باور است که همکاری گروه‌های مخالف راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی در سراسر جهان در حال گسترش است و فعالان صنعت مذکور هنوز چاره‌ای برای حل مشکل به وجود آمده نیندیشیده‌اند.

گروهی از مخالفان راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی در همین راستا عنوان کردند: این راه را تا رسیدن به اهداف مورد نظر ادامه خواهند داد و اقدامات انجام شده تازه شروع ماجرا است.

اریک سارتوری، دبیر انجمن«PIEBIEM» احتمال ارائه بیانیه‌های مشترک از سوی گروه‌های مخالف در سراسر جهان که تاثیری عمیق و بازتابی گسترده‌ای در رسانه‌ای جمعی در راستای آگاه کردن افکار عمومی داشته باشد را دور از انتظار ندانست.

یکی از گروه‌های مخالف راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی مستقر در ساحل غربی آمریکا در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری رویترز، مطرح کرد: این گروه در حال تشکیل یک سازمان ملی مبارزه علیه ساخت نیروگاه‌های نامبرده است. سایر گروه‌های مخالف از جمله گروه «Responsible Future» اعلام کردند که در حال بحث و گفت‌و‌گو به منظور تشکیل یک ائتلاف جهانی هستند و این اقدام هم‌زمان با تلاش دیگر گروه‌های مخالف در چین، بریتانیا و آلمان به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان انرژی بادی فراساحلی در حال انجام است.

وضعیت تعداد نیروگاه‌های بادی فراساحلی راه‌اندازی شده در جهان طی سال‌های ۲۳-۲۰۱۵

دوئل گروه‌های حامی محیط زیست با سازمان‌های مبتنی بر توسعه انرژی‌های پاک

ساتوری در خصوص اولین ارتباط میان انجمن «PIEBIEM» با گروه «Green Oceans» و یک گروه مخالف دیگر، اولین بار پس از دیدن تصاویری از پره‌های شکسته توربین بادی در نزدیکی سواحل ایالت ماساچوست در تابستان ۲۰۲۴ که در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شده بود، سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: بیل تامپسون در همین رابطه حمایت‌های زیادی از انجمن «PIEBIEM» داشته و حتی یک نقل قول از یکی از آژانس‌های دولتی ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه نیروگاه‌های بادی فراساحلی هیچ مزیتی در جلوگیری از گرمایش جهانی ندارد را مطرح داده است.

در حال حاضر این نقل قول مبنی بر اینکه پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی هیچ تاثیر قابل‌توجه مثبتی بر توقف گرمایش جهانی نداشته باشد، در وب‌ سایت انجمن «PIEBIEM» در کنار تصاویری از پره‌های شکسته توربین بادی در نزدیکی سواحل ایالت ماساچوست موجود و قابل دسترس است.

سخنگوی دفتر آژانس «Bureau of Ocean Energy Management» به عنوان زیرمجموعه وزارت کشور آمریکا در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز، بیان کرد: نقل قول ارائه شده در وب‌ سایت انجمن «PIEBIEM»، بخشی از تجزیه و تحلیل زیست‌محیطی انجام شده مربوط به یک پروژه است و بخش دوم نقل قول مطرح شده، در وب‌ سایت این انجمن ارائه نشده است.

به گفته وی، قسمت دوم نقل قول مذکور مبنی بر اینکه نیروگاه‌های بادی ممکن است منجر به اجرای اقداماتی در راستای کاهش اثرات آتی ناشی از تغییرات اقلیمی شود، در وب‌ سایت انجمن نامبرده وجود ندارد.

در دیگر گروه‌های مخالف، مواردی در راستای ایجاد شک و تردید در مورد توانایی مقاومت توربین‌های بادی در برابر بادهای شدید و همچنین ایجاد ترس در تغییر منظره اقیانوس در افکار عمومی مطرح شده است. با این حال، مهم‌ترین ادعایی که این گروه‌های مخالف در سراسر جهان در حال مانور دادن روی آن هستند، تاثیر بسیار منفی توسعه نیروگاه‌های بادی فراساحلی بر برخی گونه‌های نهنگ در معرض خطر انقراض است.

لازم به ذکر است که این ادعا در اوایل سال ۲۰۲۳ پس از آنکه چندین گروه مخالف مستقر در ایالت نیوجرسی و نیویورک صنعت نیروگاه‌های بادی فراساحلی را به خاطر موجی از مرگ‌و‌میر نهنگ‌ها مقصر دانستند و توجه رسانه‌های محافظه‌کار را به خود جلب کرد، مطرح شد و در آمریکا بازتاب بسیار گسترده‌ای در افکار عمومی داشت.

در حال حاضر این ادعا از سوی سایر گروه‌های مخالف در سراسر جهان از جمله در کشورهایی همچون فرانسه و استرالیا در حال تکرار شدن است.

سخنگوی دولت ایالات متحده آمریکا در همین خصوص عنوان کرد: ادعای مطرح شده از سوی انجمن «PIEBIEM» هیچ پایه و اساسی معتبری ندارد زیرا مرگ ‌نهنگ‌ها ناشی از مداخلات انسانی، حمله به کشتی‌ها و گیر کردن در ابزارهای ماهیگیری است.

انجمن انرژی‌های پاک آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از طریق ایجاد رشد اقتصادی و کمک به استقلال بخش نیروگاه‌های بادی فراساحلی، به سمت مقابله به مثل اقدامات گروه‌های معترض خواهد رفت.

سخنگوی انجمن انرژی‌های پاک آمریکا در ادامه اظهار داشت: ارائه اطلاعات نادرست اعتماد را تضعیف کرده و موجب سردرگمی افکار عمومی می‌شود و شرایط را برای ایجاد چند دستگی در جوامع آمریکا درست زمانی که این کشور به تامین انرژی بیشتری نیاز دارد، فراهم خواهد کرد.

حمایت متخصصان از راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی

گروه «Green Oceans» از حمایت زیست‌شناس دریایی اسپانیایی، جوزپ لورت که نگرانی‌های خود را در خصوص مضرات بالقوه زیست‌محیطی راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی در دریای مدیترانه ابراز کرده و میزبان همایشی با سخنرانی رابرت برایس، روزنامه‌نگار اهل تگزاس که نسبت به گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر بدبین است، در قالب بیانیه‌ای خبر داد.

جنی کالن، رئیس «Responsible Future» استرالیا مطرح کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت گروه «Green Oceans» این بوده که از حمایت شماری از دانشمندان برخوردار است؛ بنابراین به مقالاتی که آن‌ها منتشر می‌کنند، می‌توان استناد کرد.

به گفته وی، تاکتیک‌های به کار رفته از سوی گروه «Green Oceans» موجب شده است صنعت نیروگاه‌های بادی فراساحلی که در دهه‌های قبل در اروپا با مخالفت اندکی روبه‌رو بود، به یک موضوع سیاسی داغ تبدیل ‌شود.

بر اساس نتایج نظرسنجی دانشگاه استاکتون در ایالت نیوجرسی که میزان مخالفت با راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی فراساحلی در آن از دیگر ایالت‌های آمریکا بیشتر است، سهم حمایت افکار عمومی از صنعت مذکور از ۸۰ درصد اعلام شده در سال ۲۰۲۰، به ۵۰ درصد رسیده فعلی است.

جنی کالن در ادامه تصریح کرد: حتی دونالد ترامپ نیز به کارزار گروه «Green Oceans» پیوسته و اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توسعه پروژه‌های بادی فراساحلی در این کشور را متوقف خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در زمان دولت دونالد ترامپ طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، راه‌اندازی چندین پروژه نیروگاه بادی فراساحلی به عنوان بخشی از طرح اولویت با آمریکا در دستور کار قرار گرفت و حتی چندین مزایده دولتی برای واگذاری امتیاز راه‌اندازی نیروگاه‌های مذکور در این کشور در سال ۲۰۱۸ برگزار شد.

بر اساس نظرسنجی‌های ارائه شده از سوی شرکت «Freshwater Strategy»، در استرالیا به عنوان یکی از کشورهایی که قرار است پروژه‌های در مقیاس بزرگی از نیروگاه بادی فراساحلی راه‌اندازی شود، گروه‌های مخالف، پشت این جنبش معترضانه قرار داشته و اقدامات آن‌ها موجب شده مخالفت افکار عمومی از راه‌اندازی پروژه‌های مذکور که در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۱۲ درصد اعلام شده بود، به ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد.

در همین راستا، کمیته‌‎ای از مجلس سنای فرانسه در ماه جولای ۲۰۲۴ پیشنهاد کاهش رقم هدف‌گذاری تعیین شده برای پروژه‌ نیروگاه‌های بادی فراساحلی در کشور مذکور با این استدلال که این فناوری هزینه‌بر بوده و هنوز به بلوغ کافی نرسیده را مطرح کرد.

هم‌زمان با موفقیت‌های به دست آمده توسط گروه‌های مخالف ساخت نیروگاه بادی فراساحلی، این گرو‌ه‌ها با اتهاماتی نظیر همکاری با جناح راست که ادعا شده منافعی در صنعت سوخت‌های فسیلی دارد، مواجه شده‌اند.

طبق نتیجه یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۲۳ از سوی محققان دانشگاه براون، پیوندهایی میان گروه‌های مخالف صنعت مذکور در آمریکا با اندیشکده‌های محافظه‌کار وجود دارد.

از جمله این موارد می‌توان به حمایت موسسه «Caesar Rodney Institute» مستقر در ایالت دلاور آمریکا از طرح شکایت گروه «ACK4Whales» در راستای جلوگیری از توسعه پروژه «Winneyard Wind» اشاره کرد.

انتهای پیام//

در اجلاس جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر،

16:06 /شنبه/7 مهر 1403

در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر،

7:26 /سه شنبه/13 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی مطرح کرد:

16:19 /یکشنبه/11 شهریور 1403

تا پایان مرداد ماه سال جاری صورت می‌گیرد؛

12:32 /یکشنبه/11 شهریور 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/7

177071

فلزات آنلاین

1403/07/7

547589

فلزات آنلاین

1403/07/7

734112

فلزات آنلاین

1403/07/7

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/7

22435

فلزات آنلاین

1403/07/7

11645

فلزات آنلاین

1403/07/7

43677

فلزات آنلاین

1403/07/7

49178

فلزات آنلاین

1403/07/7

44588

فلزات آنلاین

1403/07/7

40530

فلزات آنلاین

1403/07/7

26631

فلزات آنلاین

1403/07/7

27653

فلزات آنلاین

1403/07/7

26259

فلزات آنلاین

1403/07/7

33816

فلزات آنلاین

1403/07/7

31587

فلزات آنلاین

1403/07/7

42311

فلزات آنلاین

1403/07/7

26132

فلزات آنلاین

1403/07/7

38486

فلزات آنلاین

1403/07/7

41728

فلزات آنلاین

1403/07/7

3905100