سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۷:۴۸ /چهارشنبه/۱۱ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:27 /دوشنبه/9 مهر 1403

شرایط ناامیدکننده صنعت باتری در قاره سبز؛

صنعت باتری طی دو دهه آینده متحول خواهد شد

شرکت «Northvolt AB» قرار بود نیاز شرکت‌هایی مانند تسلا و سایر تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی فعال در بازار اروپا را در رقابت با شرکت‌های تولیدکننده چینی تامین کند اما به نظر می‌رسد این شرکت سوئدی شرایط مالی چندان مساعدی ندارد و در حال حاضر تنها برای بقا تلاش می‌کند.

شرکت «Northvolt AB» قرار بود نیاز شرکت‌هایی مانند تسلا و سایر تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی فعال در بازار اروپا را در رقابت با شرکت‌های تولیدکننده چینی تامین کند اما به نظر می‌رسد این شرکت سوئدی شرایط مالی چندان مساعدی ندارد و در حال حاضر تنها برای بقا تلاش می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌نقل از سایت «mining.com»، با توجه به بحران نقدینگی فزاینده‌ای که شرکت «Northvolt AB» با آن مواجه است، اعضای هیئت مدیره به همراه مدیران عامل و سایر سهام‌داران این شرکت در روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ در راستای تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از بودجه اضطراری برای بقای شرکت مذکور در بازار تشکیل جلسه دادند.

هارالد میکس، بنیان‌گذار شرکت «Northvolt AB» و مالک ۷٫۲ درصد از سهام آن، با اشاره به نقش برجسته شرکت سوئدی نامبرده در بازار رقابتی باتری اروپا، عنوان کرد که قصد دارد شرایط را به منظور جذب سرمایه جدید برای شرکت «Northvolt AB» فراهم کند.

شرکت «Northvolt AB» که در تحویل محموله باتری‌های تولیدی به مشتریان خود با چالشی بسیار جدید مواجه شده است، اخیرا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد حدود یک پنجم کارکنان این شرکت در سطح جهان را تعدیل کند و توسعه واحد اصلی تولید خود در شمال سوئد را به حالت تعلیق در آورد. با در نظر گرفتن امکان تبدیل ایجاد رکود در صنعت باتری اروپا، پیش‌بینی می‌شود شرکت «Northvolt AB» با شرایط بسیار چالش‌برانگیزتری مواجه شود.

فردریک اریکسون، مدیر اندیشکده مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین‌المللی مستقر در بروکسل معتقد است که حجم تقاضای کافی از سوی مصرف‌کندگان باتری برای عرضه وجود ندارد و شرکت «Northvolt AB» ممکن است به اولین قربانی اصلاح روند بازار در اروپا که در حال حاضر جریان یافته است، تبدیل شود.

بر همین اساس به نظر می‌رسد تلاش اروپا برای راه‌اندازی و تقویت صنعت مواد اولیه حیاتی و کاهش وابستگی به بازار جهانی این مواد اولیه که در حال حاضر تحت تسلط چین و شرکت‌هایی مانند «Contemporary Amperex Technology Co» و «BYD» فعال در بازار اروپا که باتری‌ها و خودروهای الکتریکی تولیدی خود را با قیمت‌هایی بسیار پایین به فروش می‌رسانند، با چالش‌هایی بزرگ همراه شده باشد؛ همچنین مشکلات شرکت «Northvolt AB» ممکن است جاه‌طلبی‌های اروپا برای ایجاد یک اقتصاد سبز مستقل را زیر سوال ببرد.

نکته بسیار جالب در خصوص شرکت مذکور این است که کمتر از یک سال گذشته و در سال ۲۰۲۳، قیمت عرضه اولیه برنامه‌ریزی شده فروش سهام شرکت «Northvolt AB» حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام شده بود. شرکت مذکور را می‌توان اولین شرکت تولیدکننده باتری در اروپا که از مزایای طرح سبز اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از مهاجرت کسب‌وکارها به آمریکا تحت قانون کاهش تورم آمریکا استفاده کرده است، معرفی کرد. ارائه چنین طرح‌هایی در اتحادیه اروپا و آمریکا، امیدها برای راه‌اندازی واحدهای تولید بزرگ در سراسر قاره سبز و منطقه آمریکا شمالی را زنده کرده است.

شرکت «Northvolt AB» در اولین تلاش خود و با امضای قراردادی با شرکت خودروسازی «Rivian Automotive Inc»، سعی در تامین باتری مورد نیاز برای تولید خودروی الکتریکی شرکت خودروسازی مذکور کرد. با این حال، نتوانست طبق وعده داده شده محموله‌های باتری مورد نیاز شرکت خودروسازی نامبرده را تامین کند.

همچنین، شرکت «Northvolt AB» در تحویل سلول‌های باتری مورد نیاز به شرکت‌هایی مانند «BMW AG» و «Scania CV AB» بسیار با تاخیر اقدام کرد و دوباره موفق نشد سر موعد تعیین شده سفارش‌ها را به مشتریان خود تحویل دهد.

علاوه‌براین، سفارش‌هایی به ارزش بیش از ۵۵ میلیارد دلار از سوی شرکت‌هایی مانند «Volkswagen AG» و «BMW» به شرکت «Northvolt AB» پیشنهاد شد اما به دلیل مشکلات در روند تولید و کاهش حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی در بازار اروپا، شرکت «Northvolt AB» نتوانست قراردادی با این دو شرکت خودروسازی منعقد کند. از این رو این شرکت با مشکلات مالی مواجه شد.

گفتنی است میزان حقوق و سهم بیمه پرداختی کارکنان شرکت «Northvolt AB» در سال ۲۰۲۳، بیش از سه برابر درآمد حاصل از قراردادهایی بود که این شرکت با مشتریان خود منعقد کرد و این مسئله موجب شد بحران مالی شرکت نامبرده تشدید شود. میزان بدهی کل شرکت «Northvolt AB» کمتر از یک سال پس از دریافت وام پنج میلیارد دلاری از طریق طرح سبز اتحادیه اروپا با کسر ارزش سهام این شرکت به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسید و شرکت نامبرده را با کمبود نقدینگی مواجه کرد.

در ادامه روند ناموفق شرکت «Northvolt AB» در صنعت باتری اروپا، این شرکت با امضای قراردادی از شرکت «Teneo» درخواست کرد طرحی را در خصوص ایجاد صندوق بودجه اضطراری در صورت ناتوانی در اجرای شرایط بازنگری شده اعلامی از سوی اعتباردهندگان ارائه دهد. سخنگوی شرکت «Northvolt AB» در ایمیلی مطح کرد: این شرکت طی دو هفته گذشته پیشرفت چشمگیری در مذاکرات تامین مالی داشته است.

میزان اعتبار و وام دریافتی شرکت «Northvolt AB» از بدو تاسیس تا سال ۲۰۲۳

به طور کلی مدتی است که شرکت مذکور با مشکلاتی به خصوص در بخش مالی و تولید دست و پنجه نرم می‌کند. طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت «Northvolt AB»، ضرر عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۳ حدود ۱٫۰۳ میلیارد دلار و میزان درآمد آن در مدت زمان مذکور، حدود ۱۲۸ میلیون دلار اعلام شد. این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد برنامه خود مبنی بر افزایش ظرفیت تولید در چهار واحد تولید را به تعویق بیندازد.

علاوه‌براین، شرکت نامبرده طی بیانیه‌ای که در ماه آگوست ۲۰۲۴ منتشر شد، از بسته شدن یک واحد تحقیقات این شرکت واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا خبر داد. در آخرین تلاش‌های شرکت مذکور برای بقا در بازار بی‌رمق باتری‌ها، شرکت «Northvolt AB» اعلام کرد که قصد دارد یک مرکز تولید مواد فعال کاتدی و یک واحد تولید دیگر خود را که هر دو در سوئد قرار دارند، تعطیل کند.

جوآنا چن، تحلیلگر فعال در خبرگزاری بلومبرگ مستقر در هنگ کنگ بر این باور است که صنعت باتری تحت فشار عواملی همچون کاهش حجم تقاضای جهانی، افت قیمت و رشد رقابت فعالان در این صنعت در بخش تحقیق و توسعه فناوری‌های نسل بعدی باتری‌ها قرار دارد. به گفته وی، حجم رقابت‌ها در اروپا با تولیدکنندگان باتری چینی مانند شرکت «CATL» که ظرفیت تولید در واحدهای خود را افزایش داده، به شدت روندی صعودی به خود گرفته است.

مقایسه هزینه تولید باتری لیتیوم آهن فسفات در چین و جهان در سال ۲۰۲۳

لازم به ذکر است شرکت «Northvolt AB» که توسط دو مدیر سابق شرکت تسلا در سال ۲۰۱۶ پایه‌گذاری شد، در زمانی که دسترسی به سرمایه به دلیل نبود تورم فراهم بود، در ابتدای فعالیت خود عمکلرد بسیار مناسبی داشت. این شرکت که از حمایت مالی شرکت‌هایی همچون فولکس واگن و گلدمن ساکس برخوردار بود، عملیات احداث سه واحد تولیدی را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. اولین واحد تولید سلول باتری لیتیوم‌یون شرکت نامبرده در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به بهره‌برداری رسید.

شرکت «Northvolt AB» ظرفیت جهانی ۲۳۰ گیگاوات ساعت تا سال ۲۰۳۰ در تمامی واحدهای تولید باتری که انرژی لازم برای حدود ۳٫۸ میلیون خودرو را تامین می‌کنند، به عنوان هدف‌گذاری خود تعیین کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «BloombergNE»، تنها واحد فعال تولید این شرکت واقع در نزدیکی شهر شلفتئو سوئد، دارای ظرفیت ۱۶ گیگاوات ساعت تولید سلول باتری است.

شرکت «Northvolt AB» اخیرا اعلام کرد که همچنان به طرح سرمایه‌گذاری مشترک خود با شرکت‌های «Volvo Car AB» در سوئد، «Northvolt Drei» در آلمان و «Northvolt Six» در کانادا متعهد خواهد ماند. طبق بیانیه شرکت مذکور، در پاییز سال ۲۰۲۴ جدول زمانی و طرح صرفه‌جویی در هزینه‌های احتمالی در سه شرکت نامبرده در کشورهای سوئد، آلمان و کانادا ارائه خواهد شد.

جیم هاگمن اسناب، مدیر عامل سابق شرکت «Northvolt AB» در اوایل سال ۲۰۲۳ عنوان کرده بود که همه چیز به مقیاس‌پذیری در واحدهای تولید و افزایش طرفیت‌ها بستگی خواهد داشت. به نظر می‌رسد مقیاس‌پذیری مقوله‌ای بوده که شرکت مذکور از ابتدا با آن به مشکل برخورده است.

ناگفته نماند که مشکلات شدید در کیفیت سلول باتری‌های تولیدی از قبیل حجم بالای سلول‎‌های معیوب غیرقابل استفاده و ناتوانی در افزایش سریع ظرفیت تولید انبوه، هر دو باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش حجم درآمد این شرکت شد. همچنین شرکت «BMW» در ماه ژوئن ۲۰۲۴ از لغو سفارش خود به شرکت «Northvolt AB» به ارزش دو میلیارد به دلیل کیفیت پایین باتری‌های تولیدی خبر داد.

علاوه‌براین، شرکت اسکانیا نیز از روند بسیار کند محموله‌های سفارشی خود به شرکت «Northvolt AB» اعلام نارضایتی کرد. با این حال، این شرکت اعلام کرد که از افزایش ظرفیت تولید شرکت «Northvolt AB» همچنان حمایت خواهد کرد.

طبق اظهارات برخی منابع آگاه، شرکت «BMW» همچنان شرکت «Northvolt AB» را به عنوان یکی از گزینه‌های تامین‌کننده باتری مورد نیاز خود در نظر گرفته است اما این کار را منوط به توانایی تولید سلول نسل ششم باتری‌ها و افزایش ظرفیت تولید مطابق با نیاز خود دانست.

آنتونی واگنر جونز، مدیر بخش تجارت و زنجیره تامین انتقال انرژی فعال در موسسه «BloombergNE»، افزایش ظرفیت تولید به صورت هم‌زمان در چندین واحد تولیدی و در بخش‌های مختلفی از زنجیره ارزش را بسیار دشوار توصیف کرد.

پیتر کارلسون، یکی از بنیان‌گذاران شرکت «Northvolt AB»، دسترسی به طراحان بزرگ سلول باتری و افراد با تجربه و به‌کارگیری آن‌‎ها در واحدهای تولید این شرکت را کار بسیار دشواری اعلام کرد.

با توجه به حجم مشکلات بالایی که شرکت «Northvolt AB» با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، دولت سوئد صریحا اعلام کرد که در این مسئله هیچ دخالتی نخواهد کرد. از سوی دیگر، دولت آلمان از ادامه همکاری‌ها با این شرکت خبر داد.

تحلیلگرانی مانند آنتونی واگنر جونز معتقدند که اتحادیه اروپا ممکن است در این خصوص اقداماتی از جمله احتمال بررسی امکان تعیین تعرفه بر باتری‌های وارداتی به قاره سبز را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اقداماتی از این دست، تاثیر مثبتی بر صنعت باتری اروپا نخواهد گذاشت و حتی برخی معتقدند صنعت باتری اروپا توانایی رقابت با چین را در این زمینه ندارد.

به گفته اریکسون، صنعت باتری طی ۲۰ سال آینده دچار تغییرات بسیار بنیادین و گسترده‌ای خواهد شد و به نظر می‌رسد که شرکت‌های اروپایی در این زمینه پیشرو نخواهند بود.

انتهای پیام//

به‌کارگیری روشی نوین در حوزه مواد معدنی حیاتی؛

10:14 /سه شنبه/3 مهر 1403

هدف‌گذاری دستیابی به انتشار کربن صفر؛

10:52 /سه شنبه/27 شهریور 1403

با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی شکل گرفت؛

7:23 /سه شنبه/20 شهریور 1403

با توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در آینده،

11:19 /یکشنبه/11 شهریور 1403

تا سال ۲۰۲۷ به وقوع خواهد پیوست؛

14:21 /شنبه/10 شهریور 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/10

191143

فلزات آنلاین

1403/07/10

547589

فلزات آنلاین

1403/07/10

734112

فلزات آنلاین

1403/07/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/10

22429

فلزات آنلاین

1403/07/10

11830

فلزات آنلاین

1403/07/10

44536

فلزات آنلاین

1403/07/10

49178

فلزات آنلاین

1403/07/10

44588

فلزات آنلاین

1403/07/10

40567

فلزات آنلاین

1403/07/10

26631

فلزات آنلاین

1403/07/10

27715

فلزات آنلاین

1403/07/10

26392

فلزات آنلاین

1403/07/10

34173

فلزات آنلاین

1403/07/10

31651

فلزات آنلاین

1403/07/10

42472

فلزات آنلاین

1403/07/10

26370

فلزات آنلاین

1403/07/10

39394

فلزات آنلاین

1403/07/10

42346

فلزات آنلاین

1403/07/10

3937600