سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۴۹ /چهارشنبه/۱۱ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:10 /چهارشنبه/11 مهر 1403

در سه ماهه سوم 2024،

صادرات قراضه فولاد بریتانیا به هند نزولی شد

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets» که گزارش آن در روز چهارشنبه 25 سپتامبر 2024 ارائه شد، حجم صادرات قراضه فولاد بریتانیا به هند در سه ماهه سوم 2024 کاهش یافته است. با این حال، برخی منابع بر این باورند احتمال اینکه حجم صادرات فولاد از مبدا بریتانیا به سایر مقاصد هدف روندی صعودی را در پیش بگیرد، دور از ذهن نیست.

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets» که گزارش آن در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴ ارائه شد، حجم صادرات قراضه فولاد بریتانیا به هند در سه ماهه سوم ۲۰۲۴ کاهش یافته است. با این حال، برخی منابع بر این باورند احتمال اینکه حجم صادرات فولاد از مبدا بریتانیا به سایر مقاصد هدف روندی صعودی را در پیش بگیرد، دور از ذهن نیست.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، کاهش حجم تقاضا برای قراضه فولاد در بازار داخلی بریتانیا با روند نزولی مصرف این قراضه‌ها در بخش خودروسازی تا حدودی مرتبط است.

حجم تقاضا در هند برای قراضه فولاد در نیمه اول سال جاری میلادی به همراه تمایل برای خرید قراضه آلومینیوم، روندی افزایشی را تجربه کرد. با این حال، این روند صعودی از ماه جولای ۲۰۲۴ به طور پیوسته کاهش را به ثبت رسانده است.

شماری از منابع اعلام کردند که در حال حاضر واحدهای فرآوری قراضه فولاد در هند، بیشتر مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع مقرون به صرفه‌تر در بازار داخلی تامین می‌کنند. از این رو انتظار می‌رود که هند بیشتر نیاز خود به مواد اولیه تولید فولاد را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ از بازارهای اروپایی تامین نکند.

یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قراضه فعال در بریتانیا با اشاره به اینکه خریداران هند در حال حاضر تمایلی به خرید قراضه از بریتانیا ندارند، عنوان کرد: هند یکی از خریداران بزرگ قراضه فولاد از انگلیس به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد این روند از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ متوقف شده است.

تقاضای هند برای قراضه از اروپا متغیر است

برخی از منابع معتقدند که حجم تقاضای هندوستان برای قراضه از اروپا به طور کلی متغیر است.

به گفته آن‌ها، حجم تقاضای هندوستان برای قراضه اروپا در برخی مواقع از مصر به عنوان دومین خریدار بزرگ قراضه از بریتانیا و اروپا و همچنین ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده قراضه در جهان پیشی می‌گیرد.

منابع مذکور افزودند: زمانی که تمرکز واردکنندگان قراضه هندوستانی از بازارهای بین‌المللی کاهش یابد، سطح تجارت صادرات بریتانیا به هند ممکن است روندی نزولی به خود بگیرد.

شایان ذکر است که قیمت قراضه فولاد بریتانیا برای مصرف‌کنندگان داخلی، حدود پنج پوند (۶٫۶۹ دلار) در هر تن در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ کاهش یافت که حاکی از روند نزولی قیمت این ماده اولیه برای دومین ماه متوالی است. در واقع روند نزولی قیمت قراضه فولاد بریتانیا، منعکس‌کننده افت حجم تقاضای داخلی و صادرات آن است.

در همین راستا و بر اساس آخرین ارزیابی هفتگی انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، قیمت قراضه فولادی خرد شده صادراتی با شرط تحویل به بنادر اصلی بریتانیا و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده (FOB)، رقمی حدود ۳۶۴ تا ۳۶۶ دلار در هر تن در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد که در مقایسه با قیمت ۳۷۴ تا ۳۷۵ دلار به ازای هر تن گزارش شده در تاریخ ۹ آگوست سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.

برخی دیگر از منابع بازار اعلام کردند که قیمت‌های ماهانه قراضه فولادی خرد شده در بازار داخلی در سراسر قاره اروپا به خصوص در آلمان، فرانسه و اسپانیا نیز روندی نزولی را در پیش گرفته است.

به گفته آن‌ها، قیمت ماهانه قراضه فولادی خرد شده در بازار داخلی اسپانیا حدود ۳۵ یورو (۳۹ دلار) در هر تن و قیمت این قراضه در بازار داخلی آلمان و فرانسه حدود ۲۵ یورو در هر تن افت را تجربه کرده است.

حجم صادرات قراضه فولاد بریتانیا سالانه حداقل ۸۰ درصد از ۱۰ میلیون تن قراضه تولید شده در این کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری بریتانیا، این کشور در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۴، حدود ۳٫۰۸ میلیون تن قراضه فولادی صادر کرده است. طبق داده‌های ارائه شده مذکور، حجم سالانه قراضه فولادی صادر شده از بریتانیا در سال ۲۰۲۳ حدود ۷٫۲۲ میلیون تن، در سال ۲۰۲۲ حدود ۸٫۲۴ میلیون تن و در سال ۲۰۲۱ حدود ۷٫۴۴ میلیون تن بوده است.

یکی دیگر از فعالان مستقر در یکی از واحدهای فرآوری قراضه مستقر در بریتانیا معتقد است که سه دلیل افت حجم تقاضای قراضه هند را می‌توان کاهش تمایل برای خرید فولاد داخلی، مشکل در دریافت اعتبارات از سوی معامله‌گران قراضه در هند و محدودیت دسترسی به کانتینرهای مستقر در بنادر این کشور دانست.

وی با بیان اینکه دسترسی محدود به کانتینرها در هند منجر به جهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل شده است، مطرح کرد: واردکنندگان قراضه در پاکستان همانند هند با مشکل تامین اعتبار مالی مواجه شده‌اند.

این فعال صنعت فولاد ابراز کرد: کاهش صادرات قراضه فولادی از بریتانیا به شبه قاره هندوستان، چندان موجب افزایش دسترسی به قراضه در بازار بریتانیا نشده است؛چراکه این کشور توانسته بازارهای صادراتی دیگری همچون ترکیه را جایگزین بازار هند کند.

وی تاکید کرد: کاهش ۱۰ درصدی حجم تقاضا برای قراضه فولادی از سوی بخش خودروسازی بریتانیا از ماه جولای ۲۰۲۴، به ویژه در تولید خودروهای الکتریکی منجر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف قراضه در بخش نامبرده شده که این مسئله نقش مهمی در حفظ تعادل کلی در روند عرضه و تقاضای قراضه فولادی داشته است.

کاهش حجم تقاضای بازار داخلی فولاد در هند

روند نزولی تقاضای بازار داخلی برای فولاد هند در پایان سه ماهه دوم ۲۰۲۴ آغاز شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد. بر همین اساس، بسیاری از واحدهای ذوب فولادی، قراضه خریداری شده را در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند و همین مسئله دسترسی به محموله‌های قراضه فولادی در بازار هند را افزایش یافته است.

یکی از معامله‌گران در همین خصوص اظهار داشت: کاهش روند حجم تقاضا برای فولاد در بازار داخلی هند، خریداران در این کشور را بر آن داشته است تا جانب احتیاط را رعایت کنند. از این رو، فولادسازان در هند ظرفیت تولید فولاد خود را کاهش داده‌اند و درصدد هستند تا مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت‌های پایین‌تری از منابع دیگر تامین کنند.

به گفته وی، قیمت قراضه فولادی خرد شده آمریکا نسبت به نمونه مشابه آن در بریتانیا ارزان‌تر است؛ چراکه بر اساس قراردادهای پیش فروش در بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که قیمت این دو نوع قراضه حدود پنج تا هفت دلار در هر تن ارزیابی می‌شود.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی هند، حجم واردات قراضه فولاد از بریتانیا به هند طی ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ با ۳۱ درصد کاهش، به ۶۲۸ هزار و ۶۰۰ تن رسید که در مقایسه با رقم حجم واردات ۹۱۱ هزار و ۹۰۰ تن ارائه شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افت را تجربه کرد.

کاهش واردات قراضه فولاد از بریتانیا به هند در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ به دنبال افزایش ۷۰ درصدی سالانه ارائه شده در کل سال ۲۰۲۳، زمانی که ۱٫۷۴ میلیون تن قراضه از بریتانیا به این کشور وارد شد، اتفاق افتاد.

در همین راستا و بر اساس ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets»، شاخص قراضه فولادی خرد شده وارداتی با شرط تحویل به بندر «Nhava Sheva» هند و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cfr)، رقمی حدود ۳۸۸٫۱۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ گزارش شد که ۴٫۴۱ دلار در هر تن نسبت به قیمت ۳۸۳٫۷۴ دلار در هر تن اعلام شده در روز ۲۰ سپتامبر سال جاری میلادی و ۱٫۸۶ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت ۳۸۶٫۲۹ دلار در هر تن ارائه شده در روز ۱۷ سپتامبر سال مذکور افزایش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

ابراهیم دادرس، مدیرعامل شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:08 /شنبه/11 آذر 1402

علیرضا خیاط، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:45 /یکشنبه/21 مهر 1398

مجید زاهد، مديرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:22 /یکشنبه/26 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/10

191143

فلزات آنلاین

1403/07/10

547589

فلزات آنلاین

1403/07/10

734112

فلزات آنلاین

1403/07/10

2552900

فلزات آنلاین

1403/07/10

22429

فلزات آنلاین

1403/07/10

11830

فلزات آنلاین

1403/07/10

44536

فلزات آنلاین

1403/07/10

49178

فلزات آنلاین

1403/07/10

44588

فلزات آنلاین

1403/07/10

40567

فلزات آنلاین

1403/07/10

26631

فلزات آنلاین

1403/07/10

27715

فلزات آنلاین

1403/07/10

26392

فلزات آنلاین

1403/07/10

34173

فلزات آنلاین

1403/07/10

31651

فلزات آنلاین

1403/07/10

42472

فلزات آنلاین

1403/07/10

26370

فلزات آنلاین

1403/07/10

39394

فلزات آنلاین

1403/07/10

42346

فلزات آنلاین

1403/07/10

3937600