سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۶:۵۲ /یکشنبه/۱۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:58 /یکشنبه/15 مهر 1403

در پی مخالفت‌های جوامع محلی در کانادا،

راه‌اندازی پروژه گرافیت شرکت «Lomiko Metals» لغو خواهد شد؟

مخالفت‌های جوامع محلی در کانادا ممکن است مرحله پیش ‌امکان‌سنجی پروژه گرافیت «La Loutre» تحت مدیریت شرکت «Lomiko Metals» که هفتمین ذخایر بزرگ گرافیت توسعه نیافته جهان به شمار می‌رود، پس از اینکه مقامات مسئول از تامین مالی آن منصرف شدند را با چالشی جدی مواجه کرده باشد.

مخالفت‌های جوامع محلی در کانادا ممکن است مرحله پیش ‌امکان‌سنجی پروژه گرافیت «La Loutre» تحت مدیریت شرکت «Lomiko Metals» که هفتمین ذخایر بزرگ گرافیت توسعه نیافته جهان به شمار می‌رود، پس از اینکه مقامات مسئول از تامین مالی آن منصرف شدند را با چالشی جدی مواجه کرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، برای معدن «La Loutre» که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال اتاوا پایتخت کانادا قرار دارد، اعتبار مالی در راستای تحقیق و توسعه به ارزش ۱۱٫۲ میلیون دلار کانادا از سوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و ۴٫۹ میلیون دلار کانادا از طرف سازمان منابع طبیعی کانادا در ماه می ۲۰۲۴ اختصاص یافت. از سوی دیگر، دو مقام وزیر استان کبک کانادا در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ تاکید کردند که مجوز استفاده از بودجه زیرساختی کلیدی اختصاص یافته از سوی دولت استانی کبک مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه ۲۳۶ میلیون دلاری مذکور را صادر نخواهد کرد؛ چراکه پروژه مذکور فاقد حمایت جوامع محلی است.

به نظر می‌رسد پروژه «La Loutre» به یک نقطه سرنوشت‌ساز شکست یا موفقیت رسیده باشد. این مسئله در حالی مطرح می‌شود که کشورهای غربی اکنون تمرکز خود را بر روی راه‌اندازی و توسعه پروژه‌های فلزات حیاتی باتری در راستای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و کاهش وابستگی به چین در خصوص تامین و فرآوری مواد معدنی حیاتی معطوف ساخته‌اند.

از سوی دیگر، موضوع صادر نشدن مجوز استفاده از بودجه تخصیص یافته از سوی دولت استانی کبک که یکی از سهلگیرانه‌ترین قوانین مربوط به صدور مجوز در خصوص توسعه ظرفیت تولید مواد اولیه حیاتی در باتری‌ها‌ را در کشور کانادا دارد، ممکن است راه‌اندازی پروژه «La Loutre» را با شکست مواجه کند.

انجمن «Petite-Nation Lakes Protection Group» به نمایندگی از اعضای پنج شهرداری در منطقه «Laurentian Mountains» که پروژه «La Loutre» در آن واقع شده است، اعلام کرد: بیم آن می‌رود راه‌اندازی پروژه مذکور موجب آلوده شده آب‌های دو حوزه آبخیز واقع در منطقه نامبرده شده شود.

تاثیر منفی توسعه پروژه «La Loutre» بر محیط زیست منطقه «Laurentian Mountains»

لوئیس سنت هیلر، رئیس انجمن «Petite-Nation Lakes Protection Group» روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ بیان کرد: در اطراف این پروژه، دریاچه‌های بسیار بزرگی وجود دارد و هزاران نفر که از ساکنان دائمی این مناطق هستند، در حومه این دریاچه‌ها زندگی می‌کنند.

وی یکی از عوامل اصلی در توقف راه‌اندازی پروژه «La Loutre» را مخالفت سرسختانه ساکنان محلی مناطق مذکور اعلام کرد.

بلانشت ویزینا، وزیر منابع طبیعی استان کبک کانادا عنوان کرد: آژانس سرمایه‌گذاری «Investissement Quebec» بودجه این پروژه را تامین نخواهد کرد؛ چراکه طبق گفته فرانسوا لگو، نخست وزیر استان کبک پروژه‌های معدنی برای تصویب نیاز به حمایت مردمی دارند.

وی در همین راستا در کنفرانسی که در روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار شد، مطرح کرد: راه‌اندازی پروژه «La Loutre» نیازمند حمایت دولتی است که در حال حاضر پروژه مذکور از چنین پشتوانه‌ای برخوردار نیست.

ویزینا ابراز کرد: اگرچه راه‌اندازی پروژه «La Loutre» در راستای تقویت زنجیره تامین مواد اولیه حیاتی کانادا است اما باید در چنین مواردی به شهروندانی که مخالف راه‌اندازی این پروژه‌ها هستند، اطمینان داد که از آن‌ها در مواردی این چنینی حمایت خواهد شد.

شرکت «Lomiko Metals» پس از اعلام مخالفت وزرای استانی کبک کانادا، از آن‌ها به دلیل جلوگیری از راه‌اندازی پروژه مذکور که در راستای توسعه زنجیره تامین فلزات حیاتی باتری نیز قرار دارد، بدون در نظر گرفتن نتایج فاز مطالعات ‌امکان‌سنجی به شدت انتقاد کرد.

انتقاد شدید شرکت «Lomiko Metals» از مقامات دولتی استان کبک کانادا

شرکت «Lomiko Metals» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت از نظرات منفی اعضای دولت کبک کانادا نسبت به راه‌اندازی پروژه «La Loutre» متعجب و ناامید شده است. مطابق با بیانیه شرکت مذکور، به نظر می‌رسد که نظرات ارائه شده از سوی دولت استانی کبک با طرح توسعه زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی و استراتژیک در سطح جهانی و با چهار ابتکار ارائه شده توسط مقامات استان نامبرده شده در تضاد باشد.

بر اساس بیانیه مذکور، مقامات دولتی استان کبک به شرکت «Lomiko Metals» فرصت انتشار نتایج مطالعات امکان‌سنجی پروژه مذکور که نشان می‌دهد راه‌اندازی آن از لحاظ تجاری الزام‌آور خواهد بود را نداده است. گفتنی است شرکت مذکور در حال انجام تحقیقاتی مرتبط با اثرات زیست‌محیطی راه‌اندازی پروژه «La Loutre» است تا بتواند شریکی تجاری خود به منظور توسعه پروژه مذکور را انتخاب کند.

در ادامه بیانیه مذکور به اعلام تصمیم پیش‌دستانه دولت استانی کبک کانادا در خصوص توقف توسعه پروژه «La Loutre» اشاره شده است. علاوه‌براین، در بیانیه شرکت «Lomiko Metals» بر تعهد خود نسبت به توسعه کسب‌وکار به بهترین شکل ممکن تاکید شده است و اعلام شده شرکت نامبرده با هر کس که نگرانی‌هایی در خصوص احتمال تاثیر منفی توسعه کسب‌و کار این شرکت را داشته باشد، به طور کامل با تعامل رفتار خواهد کرد و نگرانی‌های آن‌ها را از طریق مذاکرات بر طرف خواهد کرد؛ همچنین نتایج مذاکرات را با انجمن‌های فعال در صنعت گرافیت و دیگر جوامع مرتبط به اشتراک خواهد گذاشت.

معیارهای تامین مالی پروژه «La Loutre»

روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴، وزیر منابع طبیعی استان کبک کانادا تصریح کرد: شرکت «Lomiko Metals» معیارهای لازم برای دریافت کمک مالی از آژانس سرمایه‌گذاری «Investissement Quebec» را ندارد.

وی از طریق ایمیلی به هفته‌نامه «The Northern Miner» اعلام کرد که دولت استانی کبک کانادا در خصوص حمایت کردن یا نکردن از راه‌اندازی یک پروژه خودسرانه تصمیم‌گیری نمی‌کند.

ویزینا در ادامه خاطرنشان کرد: چهارچوب قانونی و نظارتی در این استان وجود دارد تا با استفاده از آن بتوان راه‌اندازی یا توسعه پروژه‌های اقتصادی از جمله پروژه‌های معدنی را در دستور کار قرار داد.

وزیر منابع طبیعی استان کبک کانادا یادآور شد: زمانی دولت استانی تصمیم خواهد گرفت که در پروژه‌ها خود را به عنوان شریک مالی معرفی کند که این اقدام در جهت اولویت‌های تعیین شده در چهارچوب قانونی و نظارتی این استان صورت گرفته باشد.

گفتنی است که پروژه «La Loutre» بر اساس ارزیابی اقتصادی اولیه انجام شده در سال ۲۰۲۱ با احتساب مالیات ۸ درصدی، دارای ارزش خالص ۱۸۵٫۶ میلیون دلاری کانادا است. در این مطالعه به نرخ بازدهی پس از احتساب کسر مالیات ۲۱٫۵ درصدی، دوره بازپرداخت ۴٫۲ سال اعتباری مالی پرداخت شده و هزینه نگهداری کلی ۴۰۶ دلار به ازای هر تن کنسانتره گرافیت در طول عمر ۱۵ ساله معدن اشاره شده است. بر اساس آخرین ارزیابی‌‌های ارائه شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، قیمت کنسانتره گرافیت ورقه‌ای در روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ در چین، حدود ۸۳۰ دلار در هر تن گزارش شد.

لازم به ذکر است که پس از اعلام خبر مخالفت مقامات استانی با ادامه روند راه‌اندازی پروژه «La Loutre»، ارزش سهام شرکت «Lomiko Metals» در پایان روز معاملاتی دوشنبه ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی ۶ درصد کاهش یافت و به ۰٫۱۶ دلار کانادا به ازای هر سهم رسید. در مجموع، ارزش کل سهام این شرکت در روز معاملاتی مذکور به ۷٫۲ میلیون دلار کانادا رسید.

آخرین به‌روزرسانی میزان ذخایر فعلی پروژه «La Loutre»

شرکت «Lomiko Metals» در آخرین گزارش به‌روزرسانی شده خود در ماه می ۲۰۲۴ اعلام کرد که پروژه «La Loutre» دارای ۶۸٫۳ میلیون تن ذخایر گرافیت کربن با عیار ۴٫۰۸ درصد با امکان استخراج ۳٫۱ میلیون تن گرافیت (از طریق روش فروشویی برجا «in situ leaching») در سال است. به علاوه، حجم ذخایر قطعی این پروژه ۱۲٫۷ میلیون تن کربن گرافیت با عیار ۴٫۱۱ درصد و امکان استخراج ۸۰۰ هزار تن گرافیت در سال به روش فوق‌الذکر اعلام شد.

میانگین تولید سالانه کنسانتره گرافیت پیشنهادی در معدن مذکور، رقمی برابر با ۱۰۸ هزار تن برای هشت سال ابتدایی راه‌اندازی معدن گزارش شد که با در نظر گرفتن متوسط عمر معدن ​​تولید سالانه در آن پس از هشت سال اعلام شده حدود ۹۷ هزار و ۴۰۰ تن تخمین زده شده است.

لوئیس سنت هیلر، رئیس انجمن «Petite-Nation Lakes Protection Group» در پایان ابراز خوش‌بینی کرد که توسعه پروژه متوقف خواهد شد؛ چراکه تاییدیه‌های نهایی برای راه‌اندازی آن از طریق مقامات استانی صادر نشده است.

انجمن مذکور از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون سه نشست در خصوص پروژه «La Loutre» برگزار کرده و در نظر دارد در ماه نوامبر ۲۰۲۵، یک همه‌پرسی جامع در رابطه با وضعیت پروژه مذکور برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ تن از معامله‌گران فعال در منطقه «Laurentian Mountains» به طور علنی مخالفت خود را با توسعه این پروژه اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام//

به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

در دوره ۱۰ ساله منتهی به ۲۰۲۳ به وقوع پیوست؛

13:01 /سه شنبه/19 تیر 1403

هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

14:20 /چهارشنبه/29 فروردین 1403
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/14

189643

فلزات آنلاین

1403/07/14

545667

فلزات آنلاین

1403/07/14

760363

فلزات آنلاین

1403/07/14

2669403

فلزات آنلاین

1403/07/14

22419

فلزات آنلاین

1403/07/14

11865

فلزات آنلاین

1403/07/14

42291

فلزات آنلاین

1403/07/14

49178

فلزات آنلاین

1403/07/14

44588

فلزات آنلاین

1403/07/14

40567

فلزات آنلاین

1403/07/14

26601

فلزات آنلاین

1403/07/14

27759

فلزات آنلاین

1403/07/14

26399

فلزات آنلاین

1403/07/14

34040

فلزات آنلاین

1403/07/14

31550

فلزات آنلاین

1403/07/14

42617

فلزات آنلاین

1403/07/14

26338

فلزات آنلاین

1403/07/14

40213

فلزات آنلاین

1403/07/14

42511

فلزات آنلاین

1403/07/14

4105000