• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیرعامل شرکت ایستا کامپوزیت ورق رایان:

تولید بدون حمایت دولت و بانک‌ها تداوم نخواهد یافت

  • کد خبر : 6560
  • 11 مهر 1400 - 16:24
تولید بدون حمایت دولت و بانک‌ها تداوم نخواهد یافت
مدیرعامل شرکت ایستا کامپوزیت ورق رایان گفت: اولین اولویت هر تولیدکننده‌ای، تامین مواد اولیه است که انجام این اقدام، به نقدینگی مناسبی نیازمند است که بخشی از آن توسط سهامداران و بخش دیگر باید از طریق دولت و بانک‌ها تامین شود.
مدیرعامل شرکت ایستا کامپوزیت ورق رایان گفت: اولین اولویت هر تولیدکننده‌ای، تامین مواد اولیه است که انجام این اقدام، به نقدینگی مناسبی نیازمند است که بخشی از آن توسط سهامداران و بخش دیگر باید از طریق دولت و بانک‌ها تامین شود.

افسانه محمدپور طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص معضلات تولید در سال جدید اظهار داشت: سالانه ۱۶ هزار تن و ماهانه ۱۲۰ تا ۱۶۰ تن ورق آلومینیومی تولید می‌کنیم که این میزان وابسته به پروژه‌هایی است که از سوی مشتریان به شرکت پیشنهاد می‌شود. طبیعی است که هرچه تعداد پروژه‌هایی که در اجرای آن‌ها مشارکت داریم بیشتر باشد، میزان تولید نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: قطعی برق به نوبه خود یکی از مشکلاتی است که بر روند تولید این شرکت تاثیرگذار بوده است؛ هر هفته یک روز تعطیلی برای قطعی برق، برنامه‌ریزی شده بود و با این روند تا حدودی کنار آمدیم اما متاسفانه وزارت نیرو به قول خود عمل نکرد و طی دو ماه ابتدایی تابستان، حداقل دو روز در هفته با قطعی برق و تعطیلی تولید مواجه بودیم. این ناهماهنگی هم آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر را به فعالیت ما وارد کرده است.

بانک‌ها باید حامی تولید باشند

این تولیدکننده ورق آلومینیومی عنوان کرد: بانک‌ها به عنوان یک بنگاه تامین مالی بزرگ برای تولیدکنندگان، موظف هستند نیاز مالی آن‌ها را پوشش دهند و با ارائه تسهیلات مقرون‌به‌صرفه، حمایت لازم را از تولید به عمل بیاورند. در حال حاضر، نقدینگی شرکت به اتمام رسیده و تقریبا عمده آن صرف تامین مواد اولیه شده است. با توجه به نیاز شرکت به نقدینگی بالا به منظور تامین هزینه‌های تولید، منتظر هستیم تا مواد اولیه‌ای که انبار شده است را به طور کامل مورد استفاده قرار دهیم و بعد از تخلیه کامل انبار، ادامه فعالیت تولیدی را مجددا مورد بررسی قرار دهیم؛ چراکه تولید دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

نرخ سنگین وام‌های بانکی

محمدپور همچنین اضافه کرد: تسهیلاتی که از بانک‌ها به تولیدکننده اعطا می‌شود، بسیار کم است و کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد و با مبلغ آن تنها می‌توانیم ضایعات مورد نیاز برای تولید ورق آلومینیومی را خریداری کنیم. نرخ سودی که برای وام در نظر گرفته شده، بسیار بالا بوده که با این اوضاع اقتصادی که هم‌اکنون بر کشور حاکم است، برای همه تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند وام دریافت کنند و چند برابر آن را به بانک برگردانند.

شرایط با گذشته قابل مقایسه نیست

مدیرعامل شرکت ایستا کامپوزیت ورق رایان در پاسخ به این سوال که فرایند دریافت وام از بانک در مقایسه با سال‌های گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: این میزان تفاوت به وجود آمده اصلا قابل مقایسه نیست. در حال حاضر، هیچ‌گونه حمایتی از سوی بانک‌ها و دولت نمی‌شود و فرایند دریافت وام بسیار پیچیده و زمان‌بر است.

وی در ادامه گفت: کارخانه ما تنها کارخانه‌ای است که از نظر تامین مواد اولیه در حال حاضر به هیچ‌گونه وارداتی وابسته نیست و دارای چهار خط تولید و رنگ ورق آلومینیومی هستیم. دستگاهی که برای رنگ کردن ورق‌های آلومینیومی استفاده می‌کنیم، منحصرا در اختیار این شرکت قرار دارد. ماشین‌آلات و دستگاه‌ها را از کشورهای تایوان و چین تامین کرده‌ایم. رنگ مورد مصرف را از کشور ترکیه وارد می‌کردیم اما اکنون آن را از شرکت‌های داخلی تهیه می‌کنیم.

نقدینگی، نیاز اصلی برای ادامه تولید

محمدپور اظهار کرد: نمی‌توان به راحتی برای منابع مالی که در اختیار هست، برنامه‌‌ریزی کرد؛ چراکه به عنوان مثال، طی یک هفته به قیمت شمش آلومینیومی ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزوده می‌شود. به طوری که این افزایش قیمت باعث شد تا عمده نقدینگی شرکت صرف خرید مواد اولیه شود.

وی اضافه کرد: اخیرا برای خرید رنگ اقدام کردیم که آن هم مانند آلومینیوم افزایش قیمت داشته است و همچنین گرانولی که برای تولید استفاده می‌کنیم نیز رشد قیمت فراوانی را به ثبت رسانده است. طبیعی است که نتوانیم به سهولت مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم و از برنامه‌ای که برای تولید در نظر گرفته بودیم، عقب بمانیم.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: برای تداوم تولید، باید حتما از تسهیلات استفاده کرد و حداقل ۲۰ درصد نقدینگی از طریق سرمایه شخصی و مابقی از سوی دولت تامین شود. چراکه صاحبان هر شرکتی، تا اندازه‌ محدودی توان سرمایه‌گذاری دارند اما این موضوع مورد توجه دولت‌ها قرار نمی‌گیرد.

میزان تسهیلات، کافی نیست

مدیرعامل شرکت ایستا کامپوزیت ورق رایان در مورد اقدام این شرکت جهت دریافت تسهیلات بانکی، یادآور شد: طی دو سال گذشته اقدامات لازم جهت دریافت وام بانکی را انجام دادیم اما مبلغی که دریافت کردیم بسیار کمتر از میزان نیاز ما بود و همین امر، دشواری در ادامه مسیر تولید را به همراه داشت. برای مثال، وقتی تسهیلات به مبلغ یک میلیارد تومان دریافت می‌کنیم که این میزان فقط برای خرید یک ماه شمش آلومینیومی هزینه می‌شود و صرف امور دیگری نمی‌شود. ضمن اینکه نرخ سودی که برای وام‌ها در نظر گرفته می‌شود، حدود ۱۸ درصد است که صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد.

اولویت اول، تامین مواد اولیه است

محمدپور با اشاره به تامین سرمایه برای خرید مواد اولیه، تصریح کرد: صرفا به جهت خرید مواد اولیه، اقدام به تامین سرمایه از بانک کردیم؛ چراکه در یک واحد تولیدی، باید همیشه در ابتدا، انبار مواد اولیه تکمیل باشد و منتظر این نباشیم که با قبول سفارش از سوی مشتری، به سراغ تهیه مواد اولیه برویم. مشتری زمانی که محصولی را به شرکت سفارش می‌دهد، ظرف مدت دو هفته مهلت می‌‌دهد تا محصول نهایی را تحویل بگیرد. باید طبق قرارداد عقد شده، بتوانیم سر زمان تعیین شده در قرارداد، کالا را تحویل دهیم نه اینکه مهلت ۴۰ روزه از مصرف‌کننده دریافت کنیم که به سراغ تامین مواد اولیه برویم.

شرایط به نفع تولید نیست

این تولیدکننده در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا با چه معضلاتی در زمینه صادرات مواجه هستید، متذکر شد: در حال حاضر به کشور عراق محصول صادر می‌کنیم که این امر نیز همیشه سرشار از مشکل بوده است؛ چون نوسانات نرخ دلار در ایران و خارج از کشور تفاوت بسیار زیادی دارد و همچنین قیمت‌ها با هر نوسانی که تجربه می‌کند، ضرر تازه‌ای به همراه دارد. واردات ارز حاصل از صادرات از طریق سامانه نیما نیز چالش دیگری است که در این زمینه با آن مواجه هستیم؛ به طوری که نرخ ارز نیمایی و آزاد با یکدیگر متفاوت است و این موجب ضرر شرکت‌ها است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6560
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی