سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۴۹ /دوشنبه/۲۳ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:28 /یکشنبه/22 مهر 1403

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

رشد چشمگیر ضریب خوش‌قولی تولید محصولات تخت فولاد مبارکه

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال‌های اخیر در قسمت برنامه‌ریزی و کنترل تولید، تلاش‌های بسیاری چه در زمینه به‌روزرسانی فرایندها با به‌کارگیری الگوریتم‌ها و روش‌های نوین برنامه‌ریزی و چه در زمینه بهبودهای مستمر انجام داده‌ایم که ماحصل آن، رشد چشمگیر ضریب خوش‌قولی تولید انواع محصولات بوده است.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال‌های اخیر در قسمت برنامه‌ریزی و کنترل تولید، تلاش‌های بسیاری چه در زمینه به‌روزرسانی فرایندها با به‌کارگیری الگوریتم‌ها و روش‌های نوین برنامه‌ریزی و چه در زمینه بهبودهای مستمر انجام داده‌ایم که ماحصل آن، رشد چشمگیر ضریب خوش‌قولی تولید انواع محصولات بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تحویل به‌موقع سفارش‌ها، یکی از عوامل مهم در رضایت مشتریان است که دستیابی به آن در گرو داشتن فرایندهای دقیق برنامه‌ریزی تولید، فروش و تولید و همچنین اجرای دقیق این فرایندها و بهبود مستمر و به‌روزرسانی آن‌هاست. میزان رضایت مشتریان از تحویل به‌موقع، به‌ صورت مرتب در قالب نظرسنجی پایش می‌شود. برای اندازه‌گیری میزان خوش‌قولی، شاخص‌های متعددی وجود دارد که پرکاربردترین آن‌ها ضریب خوش‌قولی است که از تقسیم وزن سفارش‌های به‌موقع تحویل‌ شده مربوط به یک بازه زمانی مشخص، به کل وزن سفارش‌های آن بازه زمانی به دست می‌آید.

یاسر حاجی‌حیدری، مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید، محی‌الدین اتحادتوکل، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید نورد سرد و علی رادهوش، رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در این باره چنین گفتند:

حاجی‌حیدری در این خصوص بیان کرد: خوش‌قولی به‌ علت اهمیت فوق‌العاده آن از جمله شاخص‌های عملکرد سازمان‌هاست که به یکی از اجزای بدیهی کیفیت ارائه خدمات تبدیل شده است؛ یعنی صحبت از کیفیت ارائه کالا و خدمات یک سازمان بدون اشاره به انجام سفارش مشتری در موعد مقرر بی‌معناست. به همین دلیل، امروزه تحویل به‌موقع، به‌ نوعی به شرط حیات شرکت‌ها تبدیل شده و شرکت‌هایی می‌توانند در فضای شدید رقابتی دوام بیاورند و رشد کنند که قادر باشند تعهدات خود را در وهله اول به‌موقع و بعد در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رقبا انجام دهند.

وی ادامه داد: خوش‌قولی در تحویل محصولات، یکی از عوامل کلیدی در جلب رضایت مشتریان است. زمانی که مشتریان مطمئن باشند سفارشات در زمان مقرر و با کیفیت مناسب به دست آن‌ها می‌رسد، اعتماد بیشتری به شرکت خواهند داشت. برای بهبود این شاخص، لازم است از ابزارهای پیشرفته برنامه‌ریزی و کنترل تولید استفاده کنیم. این سیستم‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا پیش‌بینی دقیق‌تری از زمان تولید و تحویل داشته باشیم. بهبود فرایندهای ارتباطی با مشتریان و فراهم کردن اطلاعات به‌روز از وضعیت سفارش نیز ازجمله مواردی است که می‌تواند به ارتقای این شاخص کمک کند.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: این عوامل را می‌توان به دو دسته درون و برون‌سازمانی تقسیم‌بندی کرد. عوامل برون‌سازمانی ناشی از محیط بیرونی است؛ مانند قوانین بالادستی، سیاست‌های حاکمیتی، محدودیت‌های ترافیکی و حمل‌ونقلی در بعضی از برهه‌ها و محدودیت‌های تامین مواد اولیه، انرژی و… که در حیطه تصمیم‌گیری و اثرگذاری مستقیم ما نیستند اما می‌توانیم با پیش‌بینی روندهای محتمل هر یک از این عوامل و اتخاذ استراتژی‌های مناسب در صورت وقوع، اثر منفی آن‌ها در دستیابی به خوش‌قولی مطلوب را به حداقل برسانیم.

حاجی‌حیدری خاطرنشان کرد: در مورد عوامل داخلی ابتدا باید گفت خوش‌قولی در تحویل شاخصی است که وضعیت کلی سازمان را نشان می‌دهد زیرا همه فرایندهای سازمان باید دقیق، به‌روز و کارآمد باشند تا به تحویل به‌موقع منجر شود. فرایندهایی که مستقیما بر این عامل تاثیر می‌گذارند، فرایندهای برنامه‌ریزی تولید و حمل، تولید و فروش هستند؛ البته این تاثیرگذاری منحصر به همین سه فرایند نیست و همه قسمت‌هایی را که در این فرایندها درگیرند نیز شامل می‌شود. پس از اینجا، اهمیت تعریف و اجرای دقیق و همچنین بهبود مستمر و به‌روزرسانی این فرایندها مشخص می‌شود.

وی در خصوص لزوم بهبودهای فرایندی تاکید کرد: در سال‌های اخیر در قسمت برنامه‌ریزی و کنترل تولید، تلاش‌های بسیاری چه در زمینه به‌روزرسانی فرایندها با به‌کارگیری الگوریتم‌ها و روش‌های نوین برنامه‌ریزی و چه در زمینه بهبودهای مستمر انجام داده‌ایم. نمونه اصلی آن پروژه «IPSO» است که هم‌زمان با تغییر سیستم‌های اطلاعاتی شرکت تعریف شد و هم‌اکنون بخش‌های عمده‌ای از آن در حال کار است. این پروژه شامل الگوریتم‌های پشتیبانی تصمیم است که برنامه‌ریزی تولید را در ساختن تصمیمات بهتر یاری می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: یکی دیگر از ابزارهای کلیدی که در تحقق این مهم نقش بسزایی دارد، فرایند تحلیل داده‌ها و استفاده از آمار و اطلاعات است. با استفاده از داده‌های گذشته، می‌توان الگوهایی را شناسایی کرد که به ما در پیش‌بینی خوش‌قولی تحویل و تاخیرات احتمالی کمک می‌کند. در این زمینه، پروژه ارتقای سیستم اضافه درخواست سفارش تعریف شده و در حال انجام است؛ البته در بقیه بخش‌ها نیز فعالیت‌های شایان‌توجهی انجام شده که از آن جمله می‌توان به افزایش کمیت و کیفیت تولید در برخی از نواحی تولیدی اشاره کرد.

حاجی حیدری در زمینه فرهنگ سازمانی، اظهار داشت: فرهنگ سازمانی نقش بسزایی در بهبود شاخص‌های کلیدی مانند خوش‌قولی دارد. ما تلاش کرده‌ایم فرهنگ مسئولیت‌پذیری و تعهد به تعهدات را در تمام سطوح قسمت‌های زیرمجموعه نهادینه کنیم. این مسئله با تاکید بر اهمیت رضایت مشتری و تاثیر مستقیم تحویل به‌موقع بر این رضایت شروع می‌شود. مشارکت کارکنان در بهبود خوش‌قولی امری حیاتی است. وقتی کارکنان از اهداف سازمان در زمینه رضایت مشتری و خوش‌قولی آگاه باشند، انگیزه بیشتری برای بهبود عملکرد خواهند داشت. آموزش‌های مستمر و ایجاد فضایی که کارکنان بتوانند پیشنهاد‌ها و دیدگاه‌های خود را به‌ راحتی بیان کنند، می‌تواند به ارتقای کیفیت عملکرد افراد و واحدها کمک کند. بهبود ضریب خوش‌قولی تولید و نقش برنامه‌ریزی و کنترل تولید در آن، حاصل تلاش گروهی کارکنان این قسمت در برنامه‌ریزی تولید تمام نواحی است. گفتنی است با توجه به اینکه تولید محصول و شروع جریان سفارش از ناحیه فولادسازی است، نقش برنامه‌ریزی فولادسازی در بهبود ضریب خوش‌قولی تمام محصولات نهایی، بسیار تعیین‌کننده است.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، لزوم داشتن شاخصی است که کل چرخه سفارش از زمان دریافت درخواست مشتری تا تسویه‌ حساب آن را پایش کند. با رصد بهترین شرکت‌های جهانی درمی‌یابیم این شرکت‌ها برای مدت‌ زمان صدور پیش فاکتور تا تسویه‌حساب سفارش‌های خود شاخص تعریف کرده و در حداقل کردن آن در حال رقابت هستند. این موضوع به آن‌ها امکان می‌دهد خود را به‌ عنوان شرکتی که در حداقل زمان به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهد در بازار معرفی کنند؛ البته رسیدن به این سطح مستلزم آن است که شما با تکیه بر سیستم‌های دقیق پیش‌بینی نیاز مشتریان، بسیاری و یا حتی همه فرایندهای تولید را قبل از درخواست مشتری پیش‌بینی کرده باشید.

رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در همین راستا بیان کرد: در دنیا از شاخص‌های متعددی برای پایش خوش‌قولی استفاده می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها که ما نیز استفاده می‌کنیم، ضریب خوش‌قولی است. این شاخص از تقسیم وزن سفارش‌های به‌موقع تحویل‌ شده مربوط به یک بازه زمانی مشخص به کل وزن سفارش‌های آن بازه زمانی به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: در شرکت فولاد مبارکه چون قسمت تولید و آماده‌سازی محصول در معاونت بهره‌برداری و حمل آن در معاونت فروش صورت می‌گیرد، این شاخص را به دو زیرشاخص ضریب خوش‌قولی تولید و ضریب خوش‌قولی حمل تقسیم کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که ضریب خوش‌قولی تحویل حاصل‌ضرب این دو زیرشاخص خواهد بود.

اتحادتوکل مطرح کرد: علاوه بر اجرا و پایش فرایندها که باید برای انجام آن از همه همکاران تشکر کرد، بر اساس یک تحلیل آماری، زمان انجام هر بخش از سیکل تولید تخمین زده و به‌روزرسانی شد. از آنجایی که زمان سیکل نقش بسزایی در جهت‌دهی به خطوط بالادستی نورد سرد دارد، بعد از به‌روزرسانی زمان‌های سیکل شاهد بهبود قابل‌ ملاحظه‌ای در جریان سفارش‌ها در نورد سرد و در نتیجه افزایش ضریب خوش‌قولی بودیم.

رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در مورد چالش‌های سال جاری باید گفت توقفات بلندمدت خطوط تولید نظیر خطوط اسیدشویی و تاندم میل جزو این چالش‌ها بود که با پیش‌بینی اثرات آن در کل زنجیره تولید شرکت فولاد مبارکه و برنامه‌ریزی دقیق، سعی کردیم کمترین تاثیر را بر خوش‌قولی تحویل محصولات داشته باشد. در این زمینه سیستمی برای مدیریت ذخیره‌سازی کلاف خام ایجاد کردیم و بر اساس آن حدود ۲۷ هزار تن کلاف خام ذخیره شد تا کمترین توقف به خطوط نهایی نورد سرد تحمیل و سفارش‌ها به‌موقع به مشتریان تحویل شود.

وی یادآور شد: بهبود حاصل شده چشمگیر بوده است و امیدواریم بتوانیم با کمک همه همکاران در نیمه دوم سال، آن را تثبیت و ارتقا ببخشیم. ضریب خوش‌قولی تولید محصولات سرد و پوشش‌دار از ۵۶٫۸ درصد در سال ۱۴۰۲، در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به ۸۵ درصد رسید که این میزان با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده و این عملکرد بی‌سابقه است.

رئیس برنامه‌ریزی و کنترل تولید نورد گرم شرکت فولاد مبارکه نیز در این راستا اظهار داشت: در سال جاری با تلاش جمعی همکاران در مجموعه برنامه‌ریزی تولید و سایر همکاران در فرایند فروش، تولید، آماده‌سازی و حمل محصولات، شاخص خوش‌قولی تولید سفارش‌های محصول کلاف گرم روندی صعودی داشته است و از عدد ۷۴٫۵ درصد در انتهای سال ۱۴۰۲، به عدد ۹۶٫۵ درصد در انتهای شهریور ماه ۱۴۰۳ رسیده که با رشد ۲۸ درصدی همراه بوده است.

رادهوش عنوان کرد: برنامه‌ریزی هماهنگ زنجیره تولید در شرکت فولاد مبارکه، تاثیر زیادی بر دستیابی به میزان بالای خوش‌قولی دارد. یکی از چالش‌های اساسی در این بین، برهم خوردن توازن تولید ناشی از محدودیت‌های انرژی است. محدودیت‌های برق اعمال‌ شده به شرکت فولاد مبارکه در فصل تابستان می‌توانست تاثیر مستقیمی بر تامین تختال ناحیه نورد گرم و در نتیجه بر هم زدن ثبات تولید داشته باشد.

وی مطرح کرد: با پیش‌بینی این شرایط و به دنبال آن برنامه‌ریزی دقیق در زنجیره تولید از حداقل چهار ماه پیش از آغاز محدودیت برق، ترکیب مناسبی از تختال‌ها ذخیره و تا حد بسیار زیادی تاثیر این عامل بر نورد گرم خنثی شد و امکان دستیابی به این میزان از خوش‌قولی تولید را فراهم کرد. عوامل متعدد دیگری نیز بر دستیابی به درصد بالای خوش‌قولی اثرگذار بود که از آن جمله می‌توان به ثبات در تولید از لحاظ کیفی و کمی اشاره کرد.

انتهای پیام//

فصل جدید توسعه و تعالی سازمانی در «SKS» آغاز شد؛

16:00 /یکشنبه/22 مهر 1403

رئیس پشتیبانی فنی مشتریان شرکت فولاد مبارکه:

13:31 /یکشنبه/22 مهر 1403

به همت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر محقق شد؛

12:26 /یکشنبه/22 مهر 1403

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزرات صمت:

10:59 /یکشنبه/22 مهر 1403

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان:

10:02 /یکشنبه/22 مهر 1403

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:53 /یکشنبه/15 مهر 1403

هادی عبدی، مدیر مجتمع فولاد قائنات در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:09 /شنبه/14 مهر 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخوز»؛

6:00 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/22

198893

فلزات آنلاین

1403/07/22

545667

فلزات آنلاین

1403/07/22

760363

فلزات آنلاین

1403/07/22

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/22

22463

فلزات آنلاین

1403/07/22

11885

فلزات آنلاین

1403/07/22

40561

فلزات آنلاین

1403/07/22

48948

فلزات آنلاین

1403/07/22

42611

فلزات آنلاین

1403/07/22

40646

فلزات آنلاین

1403/07/22

26567

فلزات آنلاین

1403/07/22

27870

فلزات آنلاین

1403/07/22

26453

فلزات آنلاین

1403/07/22

34212

فلزات آنلاین

1403/07/22

31889

فلزات آنلاین

1403/07/22

43691

فلزات آنلاین

1403/07/22

26191

فلزات آنلاین

1403/07/22

39304

فلزات آنلاین

1403/07/22

43727

فلزات آنلاین

1403/07/22

4036500