سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۳۶ /چهارشنبه/۲۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 11:47 /سه شنبه/24 مهر 1403

با توجه به اقدام اخیر شرکت «Vale»،

صنعت فولاد در ماه‌های پایانی ۲۰۲۴ چگونه طی خواهد شد؟

پریمیوم تعیین شده از سوی شرکت برزیلی «Vale» در سه ماهه چهارم سال 2024 برای گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی، به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال جاری میلادی کاهش یافته است.

پریمیوم تعیین شده از سوی شرکت برزیلی «Vale» در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ برای گندله سنگ‌آهن، به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال جاری میلادی کاهش یافته است. بر همین اساس این سوال که آیا اقدام شرکت «Vale» در راستای کاهش پریمیوم گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی تولیدی خود، تاثیری بر صنعت فولاد در سه ماهه پایانی ۲۰۲۴ خواهد گذاشت یا بازار فولاد همچنان وضعیت فعلی خود را حفظ می‌کند، از سوی فعالان بازار فولاد مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Vale» در برزیل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جهان شناخته می‌شود. این شرکت علاوه بر سنگ‌آهن به عنوان محصول اصلی، در تولید نیکل و مس نیز فعالیت دارد و دارای پروژه‌های اکتشافی جدید در تعدادی از کشورهای جهان است. شرکت «Vale» همچنین در اجرا و بهره‌برداری سیستم‌های لجستیک شامل خطوط ریلی، پایانه‌های دریایی و بندرگاه‌ها در برزیل و دیگر کشورهای دنیا نیز سرمایه‌گذاری کرده و در سراسر جهان، دارای مراکز توزیع جهت پشتیبانی فروش و تحویل سنگ‌آهن به مصرف‌کنندگان است.

شرکت «Vale» پریمیوم گندله سنگ‌آهن را برای سه‌ ماهه چهارم ۲۰۲۴ حدود ۴۸ دلار به ازای هر تن خشک تعیین کرد که دو دلار در هر تن نسبت به پریمیوم ۵۰ دلار به ازای هر تن خشک اعلام شده برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.

طبق آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم گندله سنگ‌آهن رقمی حدود ۴۸ دلار در هر تن در روز اول اکتبر ۲۰۲۴ تعیین شد که در مقایسه با پریمیوم ۵۰ دلار در هر تن به ثبت رسیده در روز نخست جولای سال جاری میلادی، حدود دو دلار در هر تن کاهش را تجربه کرد.

اقدام شرکت «Vale» در خصوص کاهش پریمیوم گندله ‌سنگ‌آهن، سومین باری است که از ابتدای سال جاری میلادی اتفاق می‌افتد. در همین رابطه، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم گندله ‌سنگ‌آهن را حدود ۵۵ دلار در هر تن برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ارزیابی کرد. به علاوه موسسه مذکور پریمیوم سه ماهه دوم سال جاری را حدود ۵۳ دلار در هر تن گزارش کرد که حاکی از روند نزولی رقم اعلامی به نسبت پریمیوم ارائه شده در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ است.

لازم به ذکر است که موسسه «Fastmarkets» پریمیوم گندله ‌با محتوای حداقل ۶۵ درصد سنگ‌آهن با مبدا تولید برزیل و با شرط تحویل محموله به بندر چینگ‌دائو چین و تقبل هزینه بیمه با خریدار و هزینه حمل با فروشنده (CFR) را ارزیابی و محاسبه می‌کند.

مصرف گندله احتمالا کاهش می‌یابد

به گفته یک معامله‌گر مستقر در سنگاپور، افت حجم تقاضا از سوی بخش‌های تولید و ساخت‌وساز جهان به همراه افزایش چشمگیر صادرات فولاد با قیمت رقابتی از چین، فشار نزولی قابل‌توجهی بر تولیدکنندگانی که اقدام به واردات گندله ‌سنگ‌آهن می‌کنند، وارد کرده است.

در همین راستا، می‌توان به ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که از فولاد ارزان‌ چین سود می‌برد، اشاره کرد. بر همین اساس و مطابق با ارزیابی‌های انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، شاخص قیمت فولاد نورد گرم با شرط تحویل محموله در بندر اصلی ترکیه و تقبل هزینه بیمه با خریدار و هزینه حمل با فروشنده (CFR)، رقمی حدود ۴۹۷٫۵ تا ۵۱۰ دلار در هر تن در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ گزارش شد که در مقایسه با میانگین قیمت ۵۵۸٫۷۵ تا ۵۷۵ دلار در هر تن اعلام شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی، حدود ۶۳٫۱۳ دلار به ازای هر تن یا ۱۱ درصد کاهش را به ثبت رساند.

یکی از تولیدکنندگان فولاد مستقر در خاورمیانه در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: افت حجم تقاضا برای واردات از سوی مصرف‌کنندگان نهایی در اروپا بر قیمت‌های فولاد ساخته‌ شده در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تاثیر گذاشته و در نتیجه حاشیه‌ سود فولادسازان را کاهش داده است.

وی افزود: واحدهای تولید فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، در حال حاضر به دنبال تهیه مواد اولیه با قیمت مقرون‌ به صرفه‌تر به منظور کاهش فشار نزولی ایجاد شده بر روی حاشیه سود و میزان درآمد خود هستند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان فولاد مستقر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) مطرح کرد: حفظ میزان مصرف فعلی گندله پرعیار آهن اسفنجی با در نظر گرفتن این موضوع که قیمت‌ها در بخش صنایع پایین‌دستی فولاد کاهش یافته و هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت تقاضا در ماه‌های آینده مشاهده نمی‌شود، امری غیرقابل توجیه است.

وی عنوان کرد: افزایش حجم صادرات فولاد از آسیا نیز مسئله مهمی است که فولادسازان مستقر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در حال حاضر با آن سر‌وکار دارند.

کاهش حجم تقاضای داخلی چین برای فولاد

بر اساس محاسبات انجام شده از سوی موسسه «Fastmarkets»، مطابق با داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴، کاهش حجم تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین به این معنی است که حجم صادرات ورق کویل نورد گرم فولادی و ورق‌های گرم فولادی از مبدا این کشور به ۲٫۳۷ میلیون تن در ماه آگوست سال جاری میلادی افزایش یافته است که در مقایسه با رقم ۱٫۴۳ میلیون تن گزارش شده در ماه جولای ۲۰۲۴، نزدیک به ۶۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در همین راستا، موسسه مذکور قیمت ورق کویل نورد گرم فولادی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازر داخلی این کشور، به طور متوسط رقمی حدود ​​۳,۱۳۴٫۲۱ تا ۳,۱۵۲٫۱۱ یوان در هر تن (۴۴۷ تا ۴۴۹ دلار) در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ ارزیابی شد که ۶۲۸ یوان نسبت به قیمت ۳,۷۶۰٫۵۳ تا ۳,۷۸۱٫۵۸ یوان در هر تن اعلام شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی، کاهش را تجربه کرد.

یکی از معامله‌گران بازار مستقر در شهر شیامن چین تصریح کرد: اکثر فولادسازان بزرگ‌تر که قصد ندارند با وجود کاهش افت حجم تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین، ظرفیت تولید خود را کاهش دهند، می‌توانند حجم مازاد محموله‌های تولیدی خود را با قیمت‌های پایین‌تر به کشورهای دیگر صادر کنند. در صورتی که این فولادسازان اقدام مذکور را در پیش بگیرند، می‌توانند حجم درآمد به دست آمده خود را حفظ کنند. از این رو دیگر نیازی به کاهش ظرفیت تولید از سوی فولادسازان مذکور نخواهد بود.

وی اضافه کرد: کاهش هزینه‌های تولید به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های حاصل از تولید انبوه، تولیدکنندگان فولاد در چین را قادر خواهد ساخت تا حجم عظیمی از محموله‌های تولیدی خود را با قیمت‌هایی رقابتی به بازارهای هدف صادر کنند.

فولادسازان آسیایی به دنبال گزینه‌های با صرفه اقتصادی بیشتر

شرکت «Vale» در بیاینه اخیر خود پریمیوم گندله سنگ‌آهن تولیدی خود را برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۴، حدود ۳۸ دلار در هر تن اعلام کرد که حاکی از کاهش دو دلاری به ازای هر تن نسبت به پریمیوم اعلام شده برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی است.

به گفته برخی از منابع آگاه، در حال حاضر پریمیوم گندله سنگ‌آهن در بازار آسیا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ رسیده؛ به طوری که حجم تقاضا برای ماده اولیه مذکور از سوی واردکنندگان آن از برزیل با کاهش شدیدی مواجه شده است.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار فولاد مستقر در سنگاپور در گفت‌وگو با موسسه «Fastmarkets» ابراز کرد: قیمت فولاد تولید شده در منطقه‌های مختلف قاره آسیا، تحت تاثیر حجم بالای صادرات فولاد چین به دیگر کشورها قرار گرفته است.

در همین رابطه، ارزیابی موسسه مذکور نشان می‌دهد که شاخص قیمت ورق کویل نورد گرم فولادی تولید شده در ژاپن، کره‌ جنوبی و تایوان با شرط تحویل محموله‌ها به بنادر ویتنام و تقبل هزینه بیمه با خریدار و هزینه حمل با فروشنده (CFR) به طور متوسط حدود ​​۵۰۲ تا ۵۱۳٫۷۵ دلار در هر تن در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ گزارش شد که ۶۲٫۱۲ دلار در هر تن یا ۱۱ درصد نسبت به میانگین قیمت ۵۶۵ تا ۵۷۵ دلار در هر تن اعلام شده در ماه ژوئن ۲۰۲۴، کاهش را به ثبت رساند.

به گفته یک معامله‌گر بازار فولاد مستقر در سنگاپور، افزایش حجم صادرات فولاد از چین موجب شده است دیگر فولادسازان فعال در مناطق مختلف آسیا محموله‌های فولادی ساخته شده خود را با قیمت کمتری در بازار عرضه کرده و دیگر تولیدکنندگان فولاد در سایر قاره‌های جهان را مجبور کنند به منظور حفظ حجم فروش، قیمت پیشنهادی محموله‌های تولیدی آن‌ها با ارقام پاین‌تری ارائه شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: برخی از تولیدکنندگان فولاد در کره‌جنوبی در حال بررسی گزینه‌هایی برای کاهش مصرف گندله سنگ‌آهن با استفاده از کاهش ظرفیت تولید یا جایگزینی محموله‌های خریداری شده گندله سنگ‌آهن از برزیل با جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر مانند محموله‌ گندله‌های تولید شده در هند هستند.

این فعال بازار فولاد تاکید کرد: با توجه به پریمیوم بالای گندله سنگ‌آهن وارداتی از برزیل که بخش بزرگی از هزینه‌های مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فولادسازی در کره‌جنوبی و ژاپن را به خود اختصاص داده است، این تولیدکنندگان در نظر دارند مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهای استرالیا و هند که گندله سنگ‌آهن تولیدی مقرون به صرفه‌تری را ارائه می‌دهند، تامین کنند.

به گفته یک معامله‌گر فعال در بازار شانگهای چین، اگرچه افزایش پریمیوم محموله‌های گندله سنگ‌آهن صادر شده از برزیل به منظور عرضه در بازار فیزیکی شرایطی را به وجود آورده که تنها گزینه‌های محدودی برای جایگزینی این مواد اولیه در دسترس قرار داشته باشد اما با این حال، افزایش ظرفیت گندله‌سازی از سوی برخی تولیدکنندگان احتمالا منجر به افزایش عرضه محموله‌های گندله سنگ‌آهن در بازار فیزیکی خواهد شد.

بر همین اساس، با توجه به وضعیت نه چندان مناسب حجم تقاضا برای گندله سنگ‌آهن از سوی مصرف‌کنندگان، احتمال اینکه پریمیوم گندله سنگ‌آهن روندی نزولی را در پیش بگیرد دور از انتظار نخواهد بود.

یک تحلیلگر بازار در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» خاطرنشان کرد: حجم تقاضا برای گندله سنگ‌آهن در نهایت به عوامل بنیادی بازار همچون روند عرضه و تقاضا در بخش پایین‌دستی فولاد بستگی خواهد داشت. بنابراین قبل از هر گونه بازیابی قیمت‌ها، باید حجم مصرف گندله سنگ‌آهن از سوی متقاضیان روندی صعودی را به ثبت برساند.

انتهای پیام//

در نخستین رویداد سراسری تولید مسئولانه و بهره‌وری،

8:02 /چهارشنبه/25 مهر 1403

هم‌زمان با اعمال محدودیت‌های انرژی در فصل تابستان،

8:03 /سه شنبه/24 مهر 1403

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد:

16:28 /یکشنبه/22 مهر 1403

فصل جدید توسعه و تعالی سازمانی در «SKS» آغاز شد؛

16:00 /یکشنبه/22 مهر 1403

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:53 /یکشنبه/15 مهر 1403

هادی عبدی، مدیر مجتمع فولاد قائنات در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:09 /شنبه/14 مهر 1403

محمدرضا کرمی شاهرخی، مدیرعامل موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:36 /شنبه/10 شهریور 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخوز»؛

6:00 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/24

197786

فلزات آنلاین

1403/07/24

554000

فلزات آنلاین

1403/07/24

760363

فلزات آنلاین

1403/07/24

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/24

22490

فلزات آنلاین

1403/07/24

11941

فلزات آنلاین

1403/07/24

39846

فلزات آنلاین

1403/07/24

48948

فلزات آنلاین

1403/07/24

42008

فلزات آنلاین

1403/07/24

40645

فلزات آنلاین

1403/07/24

26519

فلزات آنلاین

1403/07/24

28279

فلزات آنلاین

1403/07/24

26468

فلزات آنلاین

1403/07/24

34153

فلزات آنلاین

1403/07/24

31878

فلزات آنلاین

1403/07/24

44840

فلزات آنلاین

1403/07/24

26064

فلزات آنلاین

1403/07/24

38394

فلزات آنلاین

1403/07/24

41257

فلزات آنلاین

1403/07/24

4107800