سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۱:۳۵ /چهارشنبه/۲۵ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:44 /سه شنبه/24 مهر 1403

در ماه سپتامبر 2024،

شاخص نرخ اشتغال در آمریکا در مسیر رشد قرار گرفت

شاخص نرخ اشتغال در ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر 2024 به بالاترین میزان خود طی 6 ماه گذشته رسید و نرخ بیکاری در این کشور به 4.1 درصد کاهش یافت. نتایج به دست آمده از گزارش ارائه شده نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری بالایی دارد؛ بر همین اساس می‌توان بیان کرد شاید دیگر نباید منتظر کاهش شدید نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو در سال جاری برای رسیدن به چنین نتایجی در راستای افزایش شاخص نرخ اشتغال در آمریکا بود.

شاخص نرخ اشتغال در ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ به بالاترین میزان خود طی ۶ ماه گذشته رسید و نرخ بیکاری در این کشور به ۴٫۱ درصد کاهش یافت. نتایج به دست آمده از گزارش ارائه شده نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری بالایی دارد؛ بر همین اساس می‌توان بیان کرد شاید دیگر نباید منتظر کاهش شدید نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو در سال جاری برای رسیدن به چنین نتایجی در راستای افزایش شاخص نرخ اشتغال در آمریکا بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، علاوه بر افزایش بیش از حد انتظار شاخص میزان اشتغال در بخش غیرکشاورزی در آمریکا که توسط وزارت کار این کشور در روز جمعه چهارم اکتبر ۲۰۲۴ گزارش شد، میزان دستمزدها نیز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی با سرعت قابل‌توجهی افزایش را تجربه کرده است. طبق گزارش مذکور در ماه‌های جولای و آگوست ۲۰۲۴، حدود ۷۲ هزار شغل بیشتر از برآوردهای قبلی ایجاد شده است.

بر اساس متن گزارش ارائه شده، پس از بازنگری در مبناهای سالانه مشخص شد اقتصاد آمریکا در وضعیت بسیار بهتری نسبت به پیش‌بینی‌های ارائه شده قبلی قرار دارد و میزان رشد، درآمد، پس‌انداز و سود شرکت‌ها افزایش قابل‌توجهی را به ثبت رسانده است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در هفته ابتدایی اکتبر ۲۰۲۴ با تایید روند رشد اقتصادی آمریکا، در مقابل انتظارات معامله‌گران و فعالان بازار در راستای کاهش مجدد ۰٫۵ درصدی نرخ بهره بانکی در ماه نوامبر سال جاری میلادی مخالفت کرد و اظهار داشت: سیاست‌گذاری فدرال رزرو به گونه‌ای تدوین می‌شود که هیچ ‌گونه تصمیم عجولانه‌ای در تغییر نرخ بهره بانکی اتخاذ نشود.

جاناتان میلار، اقتصاددان ارشد فعال در موسسه مالی و اعتباری «Barclays» عنوان کرد: گزارش مذکور نشان می‌دهد که موضوع انعطاف‌پذیری بالای اقتصاد ایالات متحده آمریکا در عمل به واقعیت پیوسته و موجب رفع نگرانی‌ها از بدتر شدن شرایط بازار کار و اشتغال در کشور نامبرد شده است.

به گفته وی، موسسه مالی نامبرده همچنان بر کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو در ماه اکتبر ۲۰۲۴ پافشاری می‌کند.

در همین راستا، اداره آمار اشتغال وزارت کار آمریکا طی گزارشی اعلام کرد که میزان حقوق، دستمزد و شاخص میزان اشتغال در بخش غیرکشاورزی این کشور در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ افزایش یافت و در بخش مذکور حدود ۲۵۴ هزار شغل ایجاد شد که بیشترین میزان از ماه مارس سال جاری میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، اعتقاد داشتند که میزان حقوق و دستمزد ۱۴۰ هزار عنوان شغلی پس از گزارش ارائه شده در خصوص ۱۴۲ هزار شغل ایجاد شده در ماه آگوست سال ۲۰۲۴ افزایش را به ثبت رسانده است.

لازم به ذکر است که برآوردها در خصوص افزایش تعداد مشاغل ایجاد شده برای ماه سپتامبر ۲۰۲۴ از ۷۰ هزار تا ۲۲۰ هزار شغل متغیر بود. همچنین، میانگین سه ماهه رشد تعداد مشاغل در آمریکا از ۱۴۰ هزار شغل در ماه آگوست سال ۲۰۲۴، به ۱۸۶ هزار شغل در ماه سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت. سهم صنایعی که افزایش حقوق و دستمزد را گزارش کردند از ۵۱٫۸ درصد در ماه آگوست ۲۰۲۴، به ۵۷٫۶ درصد در ماه سپتامبر سال مذکور افزایش یافت.

در ادامه روند افزایشی شاخص‌های اقتصادی در آمریکا از جمله شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده، از زمانی که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا رویکرد انبساطی کاهش ۵۰ واحد درصدی نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ را در پیش گرفت، برخی از اقتصاددانان اذعان کردند که ممکن است سیاست‌گذاران فدرال رزرو در خصوص احتمال افزایش نرخ تورم دچار اضطراب شده باشند.

کایل چپمن، تحلیلگر بازار تبادل ارز خارجی یا فارکس فعال در شرکت «Ballinger Group» در همین راستا بیان کرد: اگر فدرال رزرو از قبل می‌دانست که اصلاحات نرخ بهره بانکی در ماه‌های جولای و آگوست سال جاری میلادی چنین تاثیری بر جای می‌گذاشت، به احتمال بسیار زیاد تصمیم می‌گرفت نرخ بهره بانکی در دو ماه مذکور را ۰٫۲۵ درصد کاهش دهد.

پس از کاهش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، ارزش دلار در برابر بسیاری دیگر از ارزهای خارجی به بالاترین میزان هفت هفته اخیر خود رسید. همچنین سهام بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در وال استریت افزایش یافت و بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا رشد را تجربه کرد.

بر اساس نتیجه نظرسنجی ابزار پیش‌بینی «FedWatch» متعلق به بورس کالای شیکاگو (CME)، ۹۵ درصد از مشارکت‌کنندگان در در نظرسنجی مذکور احتمال کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو را در ماه نوامبر ۲۰۲۴ مطرح کردند که نسبت به رقم ۷۱٫۵ درصدی اعلام شده برای پیش‌بینی قبلی ارائه شده توسط ابزار مذکور افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است فدرال رزرو در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ نرخ بهره بانکی را ۵۰ واحد درصد کاهش داد و به محدوده ۴٫۷۵ درصد تا ۰٫۵ درصد رساند. این اولین کاهش چشمگیر نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو از سال ۲۰۲۰  محسوب می‌شود. لازم به یادآوری است که فدرال رزرو در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نرخ بهره بانکی را ۵۲۵ واحد درصد افزایش داده بود.

نرخ تغییرات در تعداد مشاغل آمریکا

چشم‌انداز نامشخص فدرال رزرو برای ماه اکتبر ۲۰۲۴

پس از وقوع طوفان هلن که در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۴ بخش‌های وسیعی از ایالت‌های جنوب شرق آمریکا را در نوردید، بازار کار این کشور ممکن است دچار نوسان در کوتاه‌مدت شود. ده‌ها هزار نفر از کارگران بخش ماشین‌آلات و دستگاه‌ها در شرکت بوئینگ در ماه سپتامبر سال جاری میلادی دست به اعتصاب زدند که تاثیر منفی ملموسی بر تامین‌کنندگان شرکت مذکور داشته است.

در صورتی که اعتصابات بیش از یک هفته به طول بینجامد، این اتفاق ممکن است شاخص میزان اشتغال در بخش غیرکشاورزی در ماه اکتبر ۲۰۲۴ که چند روز قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در روز پنجم نوامبر سال جاری میلادی منتشر می‌شود را کاهش دهد.

در حال حاضر بیشتر رای‌دهندگان آمریکایی نگران افزایش تورم هستند. با این حال، فشار افزایش قیمت‌ها پس از رشد نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل‌توجهی در این کشور کاهش را تجربه کرده است.

روند صعودی نرخ اشتغال طی ماه سپتامبر ۲۰۲۴ در آمریکا موجب شد نتیجه نظرسنجی بازار کار انجام شده از سوی انجمن «Supply Management and Conference Board» آمریکا به چالش کشیده شود.

استخدام در رستوران‌‌ها و کافه‌ها با ثبت ۶۹ هزار شغل در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ که با افزایش حقوق و دستمزد در این صنف‌ها نیز همراه بود، بیشترین رشد را در بازار کار آمریکا در مدت زمان مذکور به خود اختصاص داد.

بخش مراقبت‌های بهداشتی شامل خدمات مراقبت‌های بهداشتی در خانه، بیمارستان‌ها و همچنین پرستاری و مراقبت در منزل با ثبت بیش از ۴۵ هزار شغل، در جایگاه دوم بیشترین رشد شاخص نرخ اشتغال در بازار کار آمریکا قرار گرفت.

همچنین نرخ اشتغال در بخش دولتی و ایالتی با در پیش گرفتن یک روند صعودی، تعداد ۳۱ هزار شغل را در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ به ثبت رساند.

علاوه‌براین میزان حقوق، دستمزد، مزایا و حق بیمه ۲۷ هزار عنوان شغلی در ماه مذکور افزایش را تجربه کرد. نرخ اشتغال در بخش ساخت‌وساز آمریکا با ثبت بیش از ۲۵ هزار موقعیت شغلی جدید افزایش پیدا کرد که منعکس‌کننده دستاوردهای مثبت به دست آمده مرتبط با مشاغل مربوط به پیمانکاری تجارت تخصصی بخش غیرمسکونی است.

ناگفته نماند حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ شغل جدید در بخش خرده‌فروشی و بیشتر در سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها در ماه مذکور در آمریکا ایجاد شد.

در بخش ساخت و تولید آمریکا نیز حدود هفت هزار شغل که بیشتر به صنعت وسایل نقلیه موتوری مربوط بود، افزوده شد. علاوه‌‌براین، در بخش حمل‌و‌نقل و انبارداری حدود هشت هزار و ۶۰۰ عنوان شغلی جدید به ثبت رسید.

تغییرات نرخ رشد مشاغل مختلف در آمریکا در ماه سپتامبر ۲۰۲۴

افزایش رشد دستمزدها در بخش مشاغل آمریکا

افزایش ارقام مربوط به آمار استخدام و کاهش عددهای مرتبط با تعدیل نیروها در بازار کار آمریکا، حاکی از افزایش میانگین درآمد ساعتی کارگران شده که پس از ثبت افزایش ۰٫۵ درصدی در ماه آگوست ۲۰۲۴، رشد ۰٫۴ درصدی را در سپتامبر سال مذکور تجربه کرده است. همچنین میزان دستمزدهای دریافتی پس از افزایش ۳٫۹ درصدی در ماه آگوست، ۴ درصد رشد را در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند. با این حال، میانگین ساعات کار هفتگی در آمریکا از ۳۴٫۳ ساعت در ماه آگوست ۲۰۲۴ به ۳۴٫۲ ساعت در ماه سپتامبر سال مذکور کاهش یافت.

به نظر می‌رسد هنوز صحبت از کاهش مجدد نرخ بهره بانکی در نشست آتی فدرال رزرو در ماه نوامبر سال جاری میلادی در میان فعالان بازار ادامه داشته باشد. به نظر می‌رسد وقوع طوفان هلن و اعتصابات کارکنان بوئینگ بر تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران در جلسه آتی فدرال رزرو تاثیر بگذارد.

مایکل پولیس، اقتصاددان ارشد فعال در هلدینگ ارائه‌دهنده خدمات مالی «Wells Fargo» اظهار داشت: افزایش شاخص نرخ اشتغال در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ در آمریکا لزوما موجب توقف روند نزولی نرخ تورم در این کشور نخواهد شد. به نظر می‌رسد سرعت روند افزایشی ارائه شده برای شاخص نرخ اشتغال در بازار کار آمریکا همچنان به تدریج افت پیدا کند؛ چراکه افزایش در رشد بهره‌وری، فشارهای تورمی متاثر از نوسانات در بازار کار را کاهش خواهد داد.

تغییرات میانگین دستمزد ساعتی دریافتی کارگران در آمریکا

جزئیات نظرسنجی اخذ شده از خانوارهای آمریکایی که به جهت محاسبه تخمینی نرخ بیکاری انجام شده، حاکی از روند مثبت نرخ اشتغال در این کشور است، با این حال نکته قابل‌توجه در خصوص نظرسنجی مذکور این است که  ۱۲۱ هزار نفر از شرکت‌کنندگان اعلام کردند در بیشتر از چندین شغل مشغول به کار هستند.

در همین راستا، نرخ بیکاری در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در مقایسه با رقم ۴٫۲ درصدی اعلام شده برای ماه آگوست ۲۰۲۴ کاهش را به ثبت رساند. این مسئله نشان می‌دهد مشاغل خانگی در ماه مذکور افزایش ۱۵۰ هزار شغل جدیدی را تجربه کرد. با این حال، تعداد مشاغل خانگی ثبت شده برای ماه سپتامبر سال جاری میلادی رقمی بالغ بر ۴۳۰ هزار شغل گزارش شد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نرخ بیکاری در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ نسبت به رقم ۳٫۴ درصدی اعلام شده در ماه آوریل ۲۰۲۳، افزایش داشته که بخشی از آن مربوط به بیکاری جوانان ۱۶ تا ۲۴ سال و افزایش تعدیل نیروی موقت در طول تعطیلی سالانه واحدهای تولید خودرو در جولای سال ۲۰۲۴ است.

گفتنی است نرخ بیکاری در آمریکا برای دومین ماه متوالی است (ماه‌های آگوست و سپتامبر ۲۰۲۴) که روند نزولی را به ثبت می‌رساند. همچنین نسبت اشتغال به جمعیت که به عنوان معیاری برای سنجش قدرت اقتصاد در راستای ایجاد اشتغال در نظر گرفته می‌شود، از ۶۰ درصد در ماه آگوست ۲۰۲۴ به ۶۰٫۲ درصد در ماه سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت. نکته قابل توجه درباره آمار ارائه شده این است که تعداد افرادی که مشغول به کار پاره وقت هستند، در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ کاهش را تجربه کرده است.

اسکار مونوز، استراتژیست ارشد بخش اقتصاد کلان آمریکا فعال در کارگزاری «TD Securities» بر این باور است که به نظر می‌رسد بازار کار آمریکا پس از پشت سر گذاشتن چندین ماه پر از نوسان، به زودی روی ثبات را خواهد دید.

انتهای پیام//

در پی تحولات منطقه خاورمیانه،

13:16 /دوشنبه/9 مهر 1403

حال اقتصاد نامساعد است

8:51 /دوشنبه/9 مهر 1403

هم‌زمان با افزایش حجم ذخایر انبار کالاها،

5:53 /چهارشنبه/4 مهر 1403

چین، بی‌تعادل در اصول بنیادی؛

11:39 /چهارشنبه/28 شهریور 1403

فرود نرم اقتصادی در بازار‌های جهانی؛

15:22 /سه شنبه/27 شهریور 1403

در جریان مناظره ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا،

8:22 /سه شنبه/27 شهریور 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/24

197786

فلزات آنلاین

1403/07/24

554000

فلزات آنلاین

1403/07/24

760363

فلزات آنلاین

1403/07/24

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/24

22490

فلزات آنلاین

1403/07/24

11941

فلزات آنلاین

1403/07/24

39846

فلزات آنلاین

1403/07/24

48948

فلزات آنلاین

1403/07/24

42008

فلزات آنلاین

1403/07/24

40645

فلزات آنلاین

1403/07/24

26519

فلزات آنلاین

1403/07/24

28279

فلزات آنلاین

1403/07/24

26468

فلزات آنلاین

1403/07/24

34153

فلزات آنلاین

1403/07/24

31878

فلزات آنلاین

1403/07/24

44840

فلزات آنلاین

1403/07/24

26064

فلزات آنلاین

1403/07/24

38394

فلزات آنلاین

1403/07/24

41257

فلزات آنلاین

1403/07/24

4107800