سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۵۴ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:15 /شنبه/28 مهر 1403

تحقق یک توسعه همه‌جانبه؛

مسیر رشد تولید، فروش و درآمدزایی شرکت فولاد مبارکه

صنعت فولاد با توجه به پتانسيل‌هاي ذاتي‌ای که برای رشد و توسعه آن در ايران وجود دارد، يکي از پايه‌های اساسی رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود. شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از سال‌های دور لقب پرچمدار صنعت فولاد ايران را يدک می‌کشد، توانسته است نقش پيشران و پيشگام توسعه کمی و کيفی اين صنعت را ايفا کند و نام خود را به عنوان يکی از تامين‌کنندگان محصولات فولادی استراتژيک در بازارهاي جهانی مطرح سازد.

صنعت فولاد با توجه به پتانسیل‌های ذاتی‌ای که برای رشد و توسعه آن در ایران وجود دارد، یکی از پایه‌های اساسی رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود. شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از سال‌های دور لقب پرچمدار صنعت فولاد ایران را یدک می‌کشد، توانسته است نقش پیشران و پیشگام توسعه کمی و کیفی این صنعت را ایفا کند و نام خود را به عنوان یکی از تامین‌کنندگان محصولات فولادی استراتژیک در بازارهای جهانی مطرح سازد. این شرکت در تداوم مسیر رشد متوازن و پایدار خود، استراتژی‌های کلانی را در مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، توسعه فراگیر و پایدار و نوآوری و به روزرسانی فناوری‌های خطوط تولید خود دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، شرکت فولاد مبارکه اصفهان پیشران و پرچمدار توسعه و رشد صنعت فولاد در کشور به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر همواره تلاش داشته است تا هم از جنبه رشد تولید و هم توسعه سبد محصولات و عرضه محصولات با ارزش افزوده بالاتر ضمن تامین حداکثری نیاز داخلی، پرچم صنعت فولاد ایران در بازارهای جهانی را برافراشته‌تر کند. این شرکت با هدف حفظ و ارتقای روز افزون جایگاه خود در صنعت فولاد، پنج استراتژی اساسی را تعریف کرده و در دستور کار قرار داده است. راهبرد نخست شرکت فولاد مبارکه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است. گفتنی است که شرکت فولاد مبارکه در سه سال اخیر به رغم مواجهه با محدودیت‌های حوزه انرژی و تامین مواد اولیه، با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و این در حالی است که در بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور، تنها از حدود نیمی درصد ظرفیت موجود استفاده می‌شود. توسعه کمی و کیفی متوازن، به عنوان راهبرد دوم شرکت فولاد مبارکه مطرح شده است. در این راستا، شرکت فولاد مبارکه توسعه‌های کمی محقق‌شده در سال‌های گذشته و نیز روندهای توسعه‌ای جدید را به سمت و سوی توسعه کیفی و متوازن هدایت می‌کند. این استراتژی نه تنها باعث ارتقای کیفیت محصولات این شرکت شده بلکه به تولید گریدهای جدید نیز منجر شده است. علاوه بر آن‌ها، با توجه به اهمیت نوآوری و فناوری‌های نوین در صنعت فولاد، تمرکز بر این حوزه به عنوان سومین راهبرد شرکت فولاد مبارکه تعریف شده است. توجه شرکت فولاد مبارکه به این مقوله تا حدی است که بومی‌سازی ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز خود را با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های سازنده داخلی و مراکز علمی و تحقیقاتی در کارنامه خود ثبت کرده و در گام بعد نیز، پیشگامی در زمینه تکنولوژی را مد نظر قرار داده است.

از طرف دیگر، حرکت در مسیر تحقق صنعت سبز به یکی از ابرروندهای جهان در صنعت فولاد تبدیل شده است. در همین راستا، شرکت فولاد مبارکه نیز حرکت در این مسیر و تبدیل شدن به صنعت سبز را چهارمین راهبرد اساسی خود قرار داده است. از این رو، این شرکت کلیه رویکردهای خود از جمله تولید محصول و مصرف انرژی را به نوعی طراحی می‌کند که با مسیر تحقق فولاد سبز همسو باشند. شرکت فولاد مبارکه همچنین پنجمین راهبرد اساسی خود را به توسعه سرمایه‌های انسانی اختصاص داده است. این شرکت با توجه به نقش تعیین‌کننده نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در راستای ارتقای دانش این سرمایه‌های اساسی سازمان انجام داده است. تردیدی نیست که این پنج استراتژی کلیدی در شرکت فولاد مبارکه، به طور مستقیم بر عملکرد این شرکت در حوزه‌های مختلف تاثیر می‌گذارند. بررسی عملکرد این شرکت در بخش‌های تولید و فروش نیز از روند رو به رشد آن در چند سال اخیر حکایت دارد که خود مهر تاییدی بر اثربخشی بالای این استراتژی‌های پنج‌گانه و سیاست‌های شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌شود.

یک رکورد تاریخی

محصولات اصلی شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور و نقش‌آفرینان زنجیره فولاد را تختال، محصولات گرم (شامل کویل گرم، کلاف و ورق‌های نورد گرم)، محصولات سرد (شامل کلاف سرد، کلاف سخت سرد، ورق سرد، کلاف‌های سیاه و کویل اسید‌شوئی) و محصولات پوشش‌دار (شامل کلاف گالوانیزه، کلاف رنگی و کلاف و ورق قلع‌اندود) تشکیل می‌دهند. بررسی عملکرد تولید شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته و ۶ ماهه نخست سال جاری، حاکی از روند رو به رشد و همچنین رکوردشکنی جدیدی در این شرکت است.

شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ با تولید هفت میلیون و ۳۳۵ هزار تن تختال، رکورد جدیدی را در زمینه تولید این محصول از ابتدای بهره‌برداری تا کنون به ثبت رسانده و این در حالی است که ظرفیت اسمی تولید تختال در این شرکت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. شرکت فولاد مبارکه همچنین در سال گذشته پنج میلیون و ۱۸۴ هزار تن کلاف گرم (بدون احتساب کلاف گرم فولاد سبا که برابر با یک میلیون و ۴۳۸ هزار تن است)، یک میلیون و ۵۵۳ هزار تن کلاف سرد و ۴۱۶ هزار تن محصولات پوشش‌دار تولید کرده است. همچنین نگاهی به عملکرد تولید در شرکت فولاد مبارکه در مدت ۶ ماهه نخست سال جاری نیز نشان می‌دهد که این شرکت، ۱۴۳ هزار تن محصولات پوشش‌دار، دو میلیون و ۷۶۸ هزار تن محصولات گرم و ۷۰۸ هزار تن محصولات سرد تولید کرده است.

رشد پیوسته

نگاهی به کارنامه فروش شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته، از روند رو به رشد آن در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حکایت دارد. شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته بیش از هشت میلیون و ۷۹۴ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده که به معنای رشد ۶٫۷ درصدی مقدار فروش در مقایسه با سال قبل از آن است. همچنین از کل مقدار فروش شرکت فولاد مبارکه، بیش از هفت میلیون و ۳۹۳ هزار تن سهم بازارهای داخلی و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیز سهم بازارهای صادراتی بوده است. این عملکرد فروش به نوعی بیانگر اولویت‌بخشی شرکت فولاد مبارکه به تامین نیاز داخل کشور و همچنین حفظ بازارهای صادراتی است.

عملکرد فروش شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی برای این شرکت به همراه داشته که در این میان، بیش از ۲۱۳ هزار میلیارد تومان از بازارهای داخلی و ۲۷ هزار میلیارد تومان نیز از بازارهای صادراتی حاصل شده است. این میزان درآمد کسب ‌شده که با رشد ۵۰ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ همراه بوده، شرکت فولاد مبارکه را در جایگاه نخست شرکت‌های فعال در این صنعت قرار داده است. گفتنی است که درآمدهای فروش داخلی این شرکت در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال مالی قبل، رشد ۴۹٫۴ درصدی داشته که این موضوع ناشی از افزایش بیش از ۵ درصدی مقدار فروش و نیز رشد ۴۴٫۴ درصدی میانگین نرخ‌های فروش بوده است. علاوه بر آن، درآمدهای صادراتی شرکت فولاد مبارکه نیز در سال ۱۴۰۲ با رشد ۵۴٫۵ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن همراه بوده است.

شرکت فولاد مبارکه در مدت ۶ ماهه نخست سال جاری نیز چهار میلیون و ۴۴۲ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده که بخش عمده آن به میزان چهار میلیون و ۱۰۲ هزار تن حاصل فروش در بازارهای داخلی بوده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در مدت شش ماهه نخست امسال، بیش از ۱۴۴ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷ درصدی داشته است. گفتنی است که از مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد مبارکه در بازه زمانی مورد بررسی، بیش از ۱۳۷ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان از بازارهای داخلی حاصل شده است.

این روند رو به رشد فروش محصول در شرکت فولاد مبارکه، در رشد سودآوری این شرکت نمود یافته است. شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته بیش از ۹۲۵ هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که به این به معنای رشد بیش از ۳۶ درصدی سود خالص این شرکت در مقایسه با سال ۱۴۰۱ است. همچنین بررسی عملکرد سودآوری شرکت فولاد مبارکه از کیفیت بالای سود آن حکایت دارد زیرا بیش از ۷۲٫۵ درصد از سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۲ از منابع عملیاتی حاصل شده است. این موضوع در عملکرد سودآوری شرکت فولاد مبارکه در سال‌های قبل نیز به وضوح قابل مشاهده است؛ به طوری که ۷۱٫۸ درصد و ۸۰٫۸ درصد از سود خالص این شرکت به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ نیز حاصل منابع عملیاتی بوده است.

نمودار ۲ روند کسب درآمدهای عملیاتی در شرکت فولاد مبارکه را به تصویر می‌کشد. چنان‌که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، درآمدهای عملیاتی این شرکت روند رشد پیوسته‌ای در چند سال اخیر داشته؛ به طوری که از حدود ۳۹ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۲۴۱ هزار و ۸۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. شرکت فولاد مبارکه همچنین در بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال جاری نیز بیش از ۱۴۴ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده؛ عددی که از نیمی از درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۲ این شرکت نیز بیشتر است. از این رو، می‌توان انتظار داشت که این روند رشد درآمدها در شرکت فولاد مبارکه در سال جاری نیز تداوم یابد و در پایان امسال، رکورد جدیدی در زمینه درآمدهای شرکت فولاد مبارکه به ثبت برسد.

نمودار ۱٫ عملکرد فروش در شرکت فولاد مبارکه به تفکیک نوع محصول

نمودار  ۲٫ درآمدهای عملیاتی و سودخالص شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر

نمودار ۳٫ روند کسب درآمدهای عملیاتی در شرکت فولاد مبارکه در شش ماهه نخست سال‌های اخیر و سال جاری

انتهای پیام//

در نخستین رویداد سراسری تولید مسئولانه و بهره‌وری،

8:02 /چهارشنبه/25 مهر 1403

هم‌زمان با اعمال محدودیت‌های انرژی در فصل تابستان،

8:03 /سه شنبه/24 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

محمود لندی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:53 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/26

197786

فلزات آنلاین

1403/07/26

554000

فلزات آنلاین

1403/07/26

764363

فلزات آنلاین

1403/07/26

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/26

22490

فلزات آنلاین

1403/07/26

11941

فلزات آنلاین

1403/07/26

40588

فلزات آنلاین

1403/07/26

49535

فلزات آنلاین

1403/07/26

42008

فلزات آنلاین

1403/07/26

40638

فلزات آنلاین

1403/07/26

26495

فلزات آنلاین

1403/07/26

28277

فلزات آنلاین

1403/07/26

26435

فلزات آنلاین

1403/07/26

34320

فلزات آنلاین

1403/07/26

32049

فلزات آنلاین

1403/07/26

45328

فلزات آنلاین

1403/07/26

26090

فلزات آنلاین

1403/07/26

39304

فلزات آنلاین

1403/07/26

42284

فلزات آنلاین

1403/07/26

4162500