سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۵۳ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 5:41 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صادرات مصمم هستیم

افزايش ظرفيت توليد، تکميل زنجيره‌های ارزش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای از جمله فاکتورها و راهکارهای ارتقای سطح رقابت‌پذيری، رشد درآمدهای عملياتی و حضور موفق بنگاه‌ها در بازار برشمرده می‌شوند؛ موضوعي که مجتمع فولاد غدير نی‌ريز به آن‌ها توجه ويژه‌ای دارد و  واحد فولادسازی خود را به منظور تکميل زنجيره ارزش و حضور در بازارهای بين‌المللی به بهره‌برداری رسانده است و همچنين پروژه احداث واحد گندله‌سازی را نيز در دست اقدام دارد.

افزایش ظرفیت تولید، تکمیل زنجیره‌های ارزش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای از جمله فاکتورها و راهکارهای ارتقای سطح رقابت‌پذیری، رشد درآمدهای عملیاتی و حضور موفق بنگاه‌ها در بازار برشمرده می‌شوند؛ موضوعی که مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارد و  واحد فولادسازی خود را به منظور تکمیل زنجیره ارزش و حضور در بازارهای بین‌المللی به بهره‌برداری رسانده است و همچنین پروژه احداث واحد گندله‌سازی را نیز در دست اقدام دارد. این مجتمع طی اقدام جسورانه‌ای، به حوزه معدن نیز ورود کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، بهره‌برداری از یک محدوده معدنی سنگ‌آهن را آغاز کند که به دنبال این دستاورد، احداث کارخانه تولید کنسانتره در این مجتمع نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز پروژه‌های احداث واحد تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی، پلنت اکسیژن و کارخانه آهک را نیز به ثمر رسانده و برای احداث زیرساخت برق و آب نیز اقدام کرده است تا از طریق توسعه‌ای فراگیر و همه‌جانبه، بتواند حضور موفقی را در عرصه بین‌المللی به منصه ظهور بگذارد. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» به بهانه ثبت رکوردها و موفقیت‌های پیاپی در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز طی ماه‌های اخیر، گفت‌وگویی را با محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل این مجتمع تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

مسیر راه‌اندازی کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز چگونه طی شد و احداث کارخانه گندله‌سازی این مجتمع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و نقش صنعت فولاد در رشد تولید، اشتغال‌زایی و تحقق توسعه پایدار، استراتژی‎ تکمیل زنجیره‌ ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده مولفه‌ای کلیدی برای ارتقای سطح رقابت‌پذیری فعالان این زنجیره محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز نقش‌آفرینی موثر آن‌ها در تعالی اقتصاد ایران باشد. در همین راستا مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز که سال‌های اخیر در حوزه تولید آهن‌ اسفنجی فعالیت کرده است، در اهداف و چشم‌اندازهای خود تکمیل زنجیره ارزش در حوزه بالادست و پایین‌دست را ترسیم کرده و با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام‌ شده، این مجتمع از شرایط تک‌محصولی به سمت تشکیل سبد محصولاتی متنوع گام برداشته است. ما علاوه بر اینکه تولید آهن‌ اسفنجی با کیفیت بالا را در واحد احیا مستقیم خود به منصه ظهور گذاشته‌ایم، در سال جاری موفق شدیم واحد فولادسازی را نیز به بهره‌برداری برسانیم؛ اگرچه در عمل تولید این واحد به دلیل مشکلات ناشی از محدودیت‌های مصرف برق طی هفته‌های گذشته متوقف بوده است اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته پس از عبور از این شرایط، واحد فولادسازی مجتمع با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شمش وارد مرحله تولید مستمر خواهد شد. به این ترتیب شمش فولادی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز طی چند ماه آینده به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود. از آنجایی که ما تکمیل زنجیره ارزش را به عنوان استراتژی توسعه در اولویت قرار داده‌ایم، طرح‌ها و پروژه‌های متعددی را در دستور کار داریم که سرمایه‌گذاری برای پیشرفت این پروژه‌ها به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌ شده انجام می‌شود. به طور کلی، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با در نظر گرفتن روند پیشبرد برنامه‌ها و پروژه‌ها طی دو سال گذشته، احداث واحد فولادسازی خود را اجرایی کرده است. در واقع احداث واحد فولادسازی و تولید شمش پس از راه‌اندازی واحد احیا مستقیم، در راس اهداف و چشم‌اندازهای مجتمع قرار گرفت و سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت‌وسو هدایت شدند. در گام بعدی و در راستای تکمیل زنجیره ارزش، احداث واحد تولید گندله را در دستور کار قرار داده‌ایم و برنامه‌‌های مجتمع به سمت تحقق این مهم شتاب گرفته‌اند. در همین راستا، مذاکرات متعددی در خصوص تامین تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید گندله و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه با شرکت‌ها و تامین‌کنندگان خارجی انجام داده‌ایم که بخش قابل‌توجهی از این مذاکرات به نتیجه رسیده‌اند. لازم به ذکر است که جلسات دوجانبه تا رسیدن به نتیجه نهایی و احداث واحد تولید گندله ادامه خواهند یافت و با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر پروژه گندله‌سازی، انتظار می‌رود که این پروژه طی یک سال آینده وارد مدار تولید شود.

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز چه اهداف و برنامه‌هایی را در راستای فروش شمش فولادی خود ترسیم کرده است؟

برنامه‌ مجتمع برای فروش شمش فولادی خود، در ابتدا تامین بازار داخلی و سپس توسعه بازارهای صادراتی و ارزآوری است. در واقع با توجه به مازاد عرضه فولاد نسبت به تقاضا در کشور، ما راهبرد فروش این محصول را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ضمن پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان داخلی، بتوانیم نیمی از محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.‌ برنامه‌های توسعه صادرات مجتمع از دو جنبه حائز اهمیت است؛ نخست تحقق اهداف و برنامه‌های صادراتی که امکان گسترش ارتباطات بین‎‌المللی و حضور موثر در عرصه بازارهای جهانی را فراهم می‌آورد. از سوی دیگر این مهم با ارتقای سطح درآمدهای صادراتی، ارز مورد نیاز برای اجرای سایر پروژه‌های در دستور کار مجتمع را تامین می‌کند. بنابراین مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز اهداف صادراتی خود را در اولویت قرار می‌دهد تا بتواند پروژه‌های توسعه را در زمان تعیین‌ شده به بهره‌برداری برساند. باید در نظر داشت که تامین بخش عمده‌ای از مواد اولیه، تجهیزات، قطعات و اقلام مصرفی تا حدود زیادی در داخل کشور انجام می‌شود و با توجه به این مسئله می‌توان انتظار داشت که تولید مستمر در کارخانه فولادسازی تداوم یابد و چشم‌اندازهای صادراتی مجتمع محقق شوند.

در خصوص دیگر اقدامات و پروژه‌های مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در مسیر توسعه پایدار و همه‌جانبه تولید توضیحاتی ارائه بفرمایید.

ما توسعه همه‌جانبه را در اولویت قرار داده‌ایم و متناسب با پروژه‌های فولادسازی و گندله‌سازی، پروژه‌های جانبی دیگری را نیز در دستور کار داریم تا بتوانیم توسعه‌ای فراگیر و با کمترین دغدغه به لحاظ تامین نهاده‌های تولید را به ثمر برسانیم. از جمله مهم‌ترین پروژه‌های جانبی مجتمع می‌توان به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی اشاره کرد. راه‌اندازی این پروژه مزیت‌های فراوانی را به همراه داشت و در حال حاضر علاوه بر اینکه آب مورد نیاز واحد احیا مستقیم از محل این پروژه تامین می‌شود، آبیاری فضای سبز مجموعه نیز با استفاده از واحد بازچرخانی و تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه صورت می‌پذیرد. علاوه‌براین، اجرای اکسیژن پلنت مجتمع در مقیاسی طراحی و اجرا شده است که علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز واحد فولادسازی، بتواند پاسخگوی اکسیژن مورد نیاز ظرفیت واحد احیا مستقیم باشد. ورود به حوزه معادن و تملک یک محدوده معدنی، از جمله تصمیم‌گیری‌های جسورانه ما برای حفظ پایداری تولید و ورود به حلقه‌های بالادستی به شمار می‌آید. در این راستا، انجام فعالیت‌های اکتشافی و حفاری در یک محدوده معدنی با ذخیره مناسب و قابل اتکا برای تامین مواد اولیه مجتمع آغاز شده است. مطالعات اولیه و کارشناسانه و همچنین بررسی‌های ژئوفیزیکی زمینی و هوایی، نویدبخش وجود ذخیره‌ای قابل اتکا را داده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، استخراج ماده معدنی و بهره‌برداری از این ذخایر معدنی به مرحله عملیاتی برسد. بهره‌برداری از ذخیره سنگ‌آهن می‌تواند زمینه‌ساز حضور مجتمع در حلقه‌های نخست زنجیره ارزش و تامین مواد اولیه کارخانه‌ فولادسازی باشد.

از آنجایی که ما تکمیل زنجیره ارزش را محوریت طرح‌های توسعه و پیشرفت خود قرار داده‌ایم، در مرحله بعد و پس از تملک محدوده معدنی، طراحی و احداث کارخانه تولید کنسانتره را نیز آغاز می‌کنیم. باید در نظر داشت که هم‌زمان با پروژه‌های در دست اقدام، عملیات انتقال آب خلیج‌ فارس به عنوان یک پروژه‌ زیرساختی مهم که ظرفیت انتقال ۶ میلیون مترمکعب آب در سال را به این مجموعه صنعتی دارد، هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده است. همچنین به منظور حفظ پایداری تولید و عبور از محدودیت‌های مصرف انرژی، پروژه احداث نیروگاه با ظرفیت ۱۵۶ مگاوات را نیز در دستور کار داریم که این پروژه در دست بررسی و مطالعات نهایی است. علاوه‌براین، به منظور تامین نهاده‌های تولید و تکمیل زنجیره، پروژه احداث کارخانه آهک را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، در این کارخانه از به‌روزترین تکنولوژی‌های جهانی برای تولید آهک با قیمت مناسب استفاده خواهد شد. یکی از نکات قابل توجه در پروژه کارخانه تولید آهک، استفاده از فاینانس خارجی است که در حال حاضر این موضوع در دست بررسی قرار دارد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت با توجه به طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، بخشی قابل‌توجهی از اهداف و چشم‌اندازها برای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد یک مجتمع فولادی محقق می‌شود.

تولیدکنندگان فولاد در کشور با چه چالش‌هایی طی سالیان اخیر مواجه بوده‌اند و راهکارهای پیشنهادی جنابعالی جهت رفع این معضلات چیست؟

فعالان زنجیره فولاد در ماه‌ها و سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی به لحاظ تامین انرژی روبه‌رو بوده‌اند که این مسئله به صورت مستقیم عملکرد تولید و سودآوری آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود محدودیت‌های تامین برق و گاز مورد نیاز کارخانه‌های احیا مستقیم و فولادسازی، ما موفق شدیم با تلاش شبانه‌روزی منابع انسانی و برنامه‌ریزی‌های هدفمند در واحد احیای تولید آهن‌ اسفنجی، بیش از ظرفیت اسمی را محقق کنیم که این مسئله دستاورد ویژه و ارزشمندی برای مجموعه به شمار می‌آید. اگرچه واحد فولادسازی مجتمع علی‌رغم هزینه‌های بالا و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه انجام شده، متاثر از محدودیت‌های مصرف برق عملا وارد تولید نشده است اما به جرات می‌توان گفت مجتمع در پایان سال مالی گذشته به لحاظ درآمد و سودآوری عملکرد بسیار مناسبی داشت؛ البته مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سنوات گذشته نیز در تلاش برای تحقق برنامه‌های تولید، عبور از ظرفیت اسمی کارخانه و دستیابی به بالاترین سطح سودآوری بوده است. با وجود ترسیم چشم‌اندازهای توسعه در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور، فعالان زنجیره فولاد همچنان با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای مثال، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، ابلاغیه‌ها و هشدارهایی در خصوص محدودیت‌های مصرف گاز در ماه‌های سرد سال به واحدهای صنعتی داده شده است. باید یادآور شد که اغلب فعالان زنجیره فولاد کشور از جمله مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با توجه به اهمیت توسعه زیرساخت‌های نیروگاهی به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش گام برداشته‌اند. این در صورتی است که احداث زیرساخت‌‌های برق و گاز در حوزه سیاست‌گذاری‌های دولتی (مسئولیت حاکمیتی) قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود که نهادهای دولتی و مرتبط با محیط صنعت و کسب‌وکار با بررسی دقیق چالش‌ها و موانع به سمت برطرف کردن موضوعات مختلف از جمله مسائل تکنولوژیکی و تجهیزاتی گام بردارند تا فعالان زنجیره فولاد با مشکل تامین نهاده‌های تولید مواجه نشوند. در مجموع، رویکردهای کلان کشور باید به سمت توسعه صنعت معطوف شوند تا شاهد رفع موانع تولید و تحقق چشم‌اندازهای توسعه صنعتی کشور باشیم.

انتهای پیام//

در نخستین رویداد سراسری تولید مسئولانه و بهره‌وری،

8:02 /چهارشنبه/25 مهر 1403

هم‌زمان با اعمال محدودیت‌های انرژی در فصل تابستان،

8:03 /سه شنبه/24 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

محمود لندی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:53 /شنبه/28 مهر 1403

احمد صادقیان، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

11:53 /یکشنبه/15 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

همگام با توسعه اکتشافات در غرب کشور رقم خورد؛

11:11 /یکشنبه/18 شهریور 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/26

197786

فلزات آنلاین

1403/07/26

554000

فلزات آنلاین

1403/07/26

764363

فلزات آنلاین

1403/07/26

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/26

22490

فلزات آنلاین

1403/07/26

11941

فلزات آنلاین

1403/07/26

40588

فلزات آنلاین

1403/07/26

49535

فلزات آنلاین

1403/07/26

42008

فلزات آنلاین

1403/07/26

40638

فلزات آنلاین

1403/07/26

26495

فلزات آنلاین

1403/07/26

28277

فلزات آنلاین

1403/07/26

26435

فلزات آنلاین

1403/07/26

34320

فلزات آنلاین

1403/07/26

32049

فلزات آنلاین

1403/07/26

45328

فلزات آنلاین

1403/07/26

26090

فلزات آنلاین

1403/07/26

39304

فلزات آنلاین

1403/07/26

42284

فلزات آنلاین

1403/07/26

4162500