سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۲:۵۶ /دوشنبه/۳۰ مهر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:38 /یکشنبه/29 مهر 1403

«کنور»، آیینه تمام‌نمای جهش تولید؛

بررسی عملکرد مالی و سودآوری در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بررسی آمارها نشان می‌دهد شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال‌های اخیر توانسته است از جنبه شاخص‌های سودآوری پیشران و پیشگام زنجیره فولاد کشور باشد. در واقع این شرکت در حالی توانست در سال 1402 به حاشیه سود خالص 60.7 درصدی دست یابد که میانگین این شاخص برای بخش استخراج کانه‌های فلزی برابر 34.5 درصد و برای بخش تولید فلزات اساسی 23.5 درصد بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال‌های اخیر توانسته است از جنبه شاخص‌های سودآوری پیشران و پیشگام زنجیره فولاد کشور باشد. در واقع این شرکت در حالی توانست در سال ۱۴۰۲ به حاشیه سود خالص ۶۰٫۷ درصدی دست یابد که میانگین این شاخص برای بخش استخراج کانه‌های فلزی برابر ۳۴٫۵ درصد و برای بخش تولید فلزات اساسی ۲۳٫۵ درصد بوده است. رشد تولید و فروش محصولات، ارتقای آماده‌به‌کاری و بهره‌وری تجهیزات، بهبود سطح دانش و مهارت منابع انسانی و مدیریت هزینه‌ها، از جمله عواملی محسوب می‌شوند که «کنور» را به مجموعه‌ای پیشگام در عرصه سودآوری در حوزه صنایع معدنی و فلزی کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، بخش معدن و صنایع معدنی نظر به دامنه گسترده فعالیت‌های تولیدی و ارزش‌آفرینی و تامین مواد اولیه صنایع و همچنین گستردگی نامتوازن ذخایر معدنی در نقاط مختلف جغرافیای جهان، کلید تحقق رشد اقتصادی کشورها به شمار می‌آیند و می‌توانند بسیاری از معادلات تجاری، اقتصادی و حتی سیاسی جهان را تحت تاثیر قرار دهند. در این بین، بسترسازی مناسب برای ایجاد صرفه اقتصادی و افزایش حاشیه سود می‌تواند نقش مهمی را در رونق بخش معدن و گسیل سرمایه‌گذاری‌ها به این بخش ایفا کند. بهره‌وری تجهیزات و فرایندهای تولید، آموزش و تخصص سرمایه‌های انسانی و اجرای برنامه‌های تولید از عواملی هستند که تاثیر مستقیمی را بر عملکرد و سودآوری فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی دارند. در این بین، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به عنوان بازیگر استراتژیک حلقه‌های بالادستی زنجیره فولاد کشور و یکی از بزرگ‌ترین فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی در غرب کشور، طی سال‌های اخیر توانسته است در مسیر رشد مداوم تولید و ارتقای کارآمدی و بهره‌وری خود حرکت کند و افزایش مستمر شاخص‌های مالی و سودآوری این شرکت، هم‌زمان با شرایط تورمی اقتصاد ایران و بازار ارز، خود آیینه تمام‌نمای رشد همه‌جانبه عملکرد این شرکت است. این شرکت همچنین در ترسیم چشم‌انداز خود برای سه سال آینده نیز نگاه ویژه‌ای به بحث سودآوری داشته است و چشم‌انداز دستیابی به بالاترین نسبت درآمد به هزینه در میان شرکت‌های معدنی ایران و تبدیل شدن به یکی از ۱۰ شرکت سودآور برتر معدنی در کشور را برای خود ترسیم کرده است.

یک روند امید‌بخش 

کارآمدی منابع انسانی و عملکرد تجهیزات، دو عامل اساسی و تعیین‌کننده در عملکرد و سودآوری بخش معدن و صنایع معدنی هستند و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با علم به این موضوع بهبود مستمر را در همه حوزه‌ها دنبال می‌کند تا بتواند به بهترین شکل پاسخگوی نیاز روزافزون کشور به تامین سنگ‌آهن باشد. افزایش ۱۹ درصدی عملیات معدنکاری، رشد ۵ درصدی تولید کنسانتره سنگ‌آهن و افزایش ۳ درصدی تولید گندله خود گویای مسیر بهبود عملکرد این شرکت در سال‌های اخیر است؛ مسیری که البته در سال جاری نیز تداوم دارد و با توجه به افزایش ۱۵ درصدی تولید کنسانتره سنگ‌آهن و رشد ۳۴ درصدی تولید گندله در ۶ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، می‌توان انتظار داشت در پایان سال ۱۴۰۳، رشد چشمگیری را در شاخص‌های عملکردی سالانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور شاهد باشیم.

چنانچه گفته شد، تصویر رشد عملکرد تولید و فروش شرکت معدنی و صنعتی صبانور به وضوح در شاخص‌های مالی این شرکت قابل مشاهده است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال مالی منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۲، بیش از ۵۷ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال درآمد عملیاتی کسب کرده که در مقایسه با سال مالی قبل از آن، با رشد قابل توجه ۱۱۱ درصدی همراه بوده است. علت رشد قابل ملاحظه درآمدهای عملیاتی در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را می‌توان در افزایش حجم فروش محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی، افزایش تقاضای محصولات در بازارهای جهانی و همچنین بهبود عملکرد زنجیره تولید جست‌و‌جو کرد. گفتنی است که ۷۵ درصد از مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۲، به فروش داخلی از طریق بورس کالا و ۲۵ درصد نیز به فروش صادراتی از طریق مزایده عمومی اختصاص داشته است.

همچنین بیش از ۳۶ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال از درآمدهای عملیاتی این شرکت حاصل فروش محصول کنسانتره بوده و بیش از ۲۰ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریال نیز به واسطه فروش محصول گندله به دست آمده است. نمودار یک، روند کسب درآمدهای عملیاتی در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را نشان می‌دهد. چنانچه در نمودار نیز مشاهده می‌شود، درآمدهای عملیاتی این شرکت از ۳۰ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰، به بیش از ۵۷ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسیده است. گفتنی است که روند رو به رشد درآمدهای عملیاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال گذشته، به عملکرد سال جاری این شرکت نیز تسری یافته است. مجموع درآمدهای فروش این شرکت در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۳۲ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل، با رشد نزدیک به ۲۵ درصدی همراه بوده است. بررسی روند کسب درآمدهای عملیاتی در شرکت صبانور نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی این شرکت در ۶ ماهه نخست سال جاری، از کل این میزان در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز بیشتر بوده است. از این رو، رشد درآمدهای عملیاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در پایان سال جاری و تداوم این روند مثبت، دور از دهن به نظر نمی‌رسد.

نمودار ۱٫ روند کسب درآمدهای عملیاتی در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بالاتر از میانگین صنعت

رشد مثبت درآمدهای عملیاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در عملکرد سودآوری این شرکت نمود یافته است؛ به طوری که از برجسته‌ترین دستاوردهای این حوزه در سال مالی ۱۴۰۲، می‌توان به کسب بالاترین سود عملیاتی و خالص از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون اشاره کرد. این شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۲، بیش از ۳۴ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال سود خالص کسب کرده؛ عددی که در مقایسه با سال مالی پیشین این شرکت بیانگر رشد قابل توجه ۸۵٫۳ درصدی است. از اصلی‌ترین علل جهش سود خالص این شرکت در سال مالی مورد بررسی، می‌توان به رشد درآمدهای عملیاتی حاصل از افزایش حجم و نرخ فروش محصولات و همچنین رشد درآمدهای غیرعملیاتی به واسطه شناسایی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در کنار ارتقای سطوح بهره‌وری و مدیریت هزینه‌ها اشاره کرد.

در نمودار ۲، روند تغییرات سود خالص شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور ارائه شده است. همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، سود خالص این شرکت در چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته؛ به طوری که از چهار هزار و ۵۴۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸، به بیش از ۳۴ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسیده است. بررسی عملکرد سودآوری در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، از کیفیت بالای سود این شرکت حکایت دارد؛ به طوری که بخش عمده سود خالص آن (بیش از ۲۷ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال) حاصل منابع عملیاتی بوده و هفت هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال از آن نیز به‌ واسطه منابع غیرعملیاتی به دست آمده است. گفتنی است که بخش عمده سود غیرعملیاتی شرکت صبانور در وهله نخست حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها (عمدتا مربوط به فروش سهام) و در وهله بعد نیز حاصل سود سهام شرکت‌ها بوده است.

نمودار ۲٫ روند شناسایی سود خالص در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال‌های مالی اخیر این شرکت

گفتنی است که مدیریت صحیح هزینه‌ها و برخورداری از امتیاز مالکیت و پروانه بهره‌برداری از معادن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سبب شده است که حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۲، سطوحی بالاتر از متوسط این میزان در صنعت را نشان دهند. حاشیه سود خالص و عملیاتی این شرکت در سال مالی مورد بررسی به ترتیب برابر با ۶۰٫۷ درصد و ۵۱٫۷ درصد بوده‌اند؛ این در حالی است که میزان متوسط حاشیه سود خالص و عملیاتی در بخش استخراج کانه‌های فلزی کشور به ترتیب معادل ۳۴٫۵ درصد و ۳۲٫۵ درصد بوده است. در حوزه تولید فلزات اساسی نیز میانگین حاشیه سود خالص و حاشیه سود عملیاتی در سال گذشته به ترتیب برابر با ۲۳٫۵ درصد و ۲۳ درصد بوده است. گفتنی است حاشیه سود خالص و عملیاتی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سه ماهه نخست سال جاری نیز برابر با ۵۵٫۲ و ۵۴٫۳ درصد بوده است. در واقع این‌طور می‌توان بیان کرد که شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور توانسته است از طرفی با افزایش مستمر تولید، فروش و درآمد خود را ارتقا ببخشد و از طرف دیگر با تامین پایدار و به صرفه، ضمن مدیریت هزینه‌ها، کارآیی و بهره‌وری تجهیزات خود را در بالاترین سطح حفظ کند و به این ترتیب نام خود را به عنوان سمبلی برای استفاده از مزیت‌های نسبی و سرمایه‌گذاری‌ انجام‌شده برای خلق ارزش و سودآوری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور مطرح کند.

نمودار ۳٫ مقایسه حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت صبانور با میانگین کشور در سال گذشته

انتهای پیام//

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:31 /یکشنبه/29 مهر 1403

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:52 /شنبه/28 مهر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:41 /شنبه/28 مهر 1403

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:35 /شنبه/28 مهر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:19 /شنبه/28 مهر 1403

سید رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:03 /شنبه/24 شهریور 1403

مصطفی چمران، معاون فروش شرکت آهن و فولاد ارفع طی یادداشتی نوشت:

7:49 /سه شنبه/13 شهریور 1403

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

10:56 /یکشنبه/29 مهر 1403

اینفوگرافیک شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛

9:26 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک عملکرد 6 ماهه چادرملو؛

9:14 /شنبه/21 مهر 1403

اینفوگرافیک مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز؛

6:19 /شنبه/14 مهر 1403

اینفوگرافیک طرح‌های شرکت ذوب آهن اصفهان؛

5:49 /شنبه/24 شهریور 1403

اینفوگرافیک عملکرد چهار ماهه «فخاس»؛

6:16 /شنبه/17 شهریور 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/29

197786

فلزات آنلاین

1403/07/29

554000

فلزات آنلاین

1403/07/29

764363

فلزات آنلاین

1403/07/29

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/29

22490

فلزات آنلاین

1403/07/29

11941

فلزات آنلاین

1403/07/29

40758

فلزات آنلاین

1403/07/29

49535

فلزات آنلاین

1403/07/29

42008

فلزات آنلاین

1403/07/29

40638

فلزات آنلاین

1403/07/29

26528

فلزات آنلاین

1403/07/29

28363

فلزات آنلاین

1403/07/29

26531

فلزات آنلاین

1403/07/29

34320

فلزات آنلاین

1403/07/29

32218

فلزات آنلاین

1403/07/29

45985

فلزات آنلاین

1403/07/29

26082

فلزات آنلاین

1403/07/29

39486

فلزات آنلاین

1403/07/29

42612

فلزات آنلاین

1403/07/29

4179400