اهمیـت صـادرات در حفـظ و پیشبـرد تمامـی صنایـع کشـور از جملـه صنعـت فولاد هـر روز افزایـش پیدا میکند. صـادرات به دلیل گسـترده شـدن بازارهـای در اختیـار تولیدکننـدگان امـکان رشـد و افزایـش سـودآوری واحدهـای تولیـدی را به وجـود مـیآورد و در کنار ایـن امر با ایجـاد اشـتغال و ارزآوری بـه بهبود اوضـاع اقتصادی کشـور نیز کمک میکنـد.
در همیـن راسـتا تکیه بر صـادرات از اهمیت زیـادی برخوردار اسـت. امـا تولیدکننـدگان کشـور بـرای صـادرات محصولات خـود بـا مشـکلاتی مانند، عدم ثبات قوانین، عدم توسـعه مناسـب زیرساختهای صادراتـی، نداشـتن مناسـبات تجاری مناسـب بـا دنیـا و… مواجهاند.
از آنجاییکـه در سـند چشـمانداز توسـعه کشـور نیـز بـه افزایـش صادرات کشـور تاکیـد شـده بـرای تحقـق ایـن امـر بایـد دولـت در جهـت رفع مشـکلات موجـود برآید و بـا حمایـت از تولیدکنندگانی کـه محصولات
خود را صادر میکنند، صادرات کشور را افزایش دهد.
صـادرات در توسـعه تمامـی صنایـع از جملـه صنعــت فــوالد از اهمیــت ویــژهای برخــوردار اسـت. تولیدکنندهای کـه بتوانند محصول خود را صــادر کنــد، بازارهــای بیشــتری در اختیــار خواهــد داشــت و همیــن امــر موجــب افزایــش تولیــد، افزایــش ســودآوری و افزایــش اشــتغال خواهد بود. تولیدکنندهای که محصول تولیدی خـود را صـادر میکنـد، بـرای حفـظ بـازار بایـد در حفظ و بهبود مسـتمر کیفیت محصول تولیدی خود بکوشـد و همواره از تکنولوژی روز اسـتفاده کنـد، همیـن امـر موجـب ارتقـای تکنولـوژی در صنایـع کشـور خواهـد بـود. در کنـار ایـن مـورد، صـادرات موجـب ایجـاد ارزآوری بـرای کشـور و همچنین موجب چرخیدن چرخ صنعت کشـور
میشود.
دیپلماسی اقتصادی، عامل توسعه صادرات یکــی از مهمتریــن مســائل پیــشروی صادرکننــدگان کشــور، مناســبات تجــاری بــا دنیاســت. در همیــن راســتا لازم اســت کــه بــه دیپلماســی اقتصــادی در تیــم وزارت خارجــه اهمیـت بیشـتری داده شـود. به عنـوان مثـال در همســایگی مــا بــازار ۱۵۰ میلیــارد دلاری عــراق وجــود دارد کــه به علــت ارتباطــات عمیــق فرهنگــی و تاریخــی شــرایط بــرای حضــور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی بیش از هر نقطـه دیگـری از جهـان مهیاسـت.
امـا بایـد دیـد کــه در به دســت آوردن ایــن بــازار تــا چــه میــزان موفــق عمــل شــده اســت. در ۶ ماهــه نخســت امسـال در حـدود ۳٫۵ میلیـارد دلار کالای ایرانـی به عراق صادر شـده اسـت و در خوشـبینانهترین
حالـت تـا پایـان سـال ایـن رقـم بـه ۷ میلیـارد دلار خواهــد رســید. در واقــع ســهم صــادر کننــده ایرانـی از بـازار عـراق تنهـا ۵ درصد بـوده و مابقی بـازار در اختیـار کالاهـای چینی و ترک قـرار دارد.
دولــت چیــن بــا پرداخــت هزینــه حمــل کالای صادراتـی تـا مقصـد و دولـت ترکیـه بـا پرداخـت هزینههــای نمایشــگاهی و تبلیغاتــی از صادرکننــدگان خــود حمایــت میکنــد امــا در ایــران هنــوز جوایــز صادراتــی ســال ۹۵ پرداخــت نشده است.
در دنیــای امــروز، توســعه صنعــت فولاد و به دســت آوردن بازارهــای رقابتــی داخلــی و بینالمللـی کـه در بسـیاری موارد دچـار رکود نیز میشــود از اهمیــت ویــژهای برخــوردار اســت. رشـد صـادرات و فـروش در بازارهـای خارجـی بـر پایـه قیمـت، کیفیـت و زمـان تحویـل قـرار دارد.
تولیدکننـدهای کـه بتوانـد در بازارهـای خارجـی در ایـن سـه عامـل بـر رقبـا مزیـت داشـته باشـد میتوانــد بــه رشــد و توســعه صــادرات خــود امیدوار باشـد. در کنار این عوامل که شرطهای لازم بـرای صـادرات هسـتند، توجـه بـه مـواردی نظیــر اســتفاده از تکنولوژیهای روز، تولیــد محصولات متنـوع، تحویـل به موقـع محصولات بـه مشـتریان، داشـتن برنـد، فـروش اعتبـاری و… میتواننـد موجـب موفقیـت بیشـتر در کسـب بازارهای دنیا شود.