مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار. وقتی الزامات حضور در بازارهای جهانی را رعایت میکنیم برخی در داخل ما را متهم به ارزان فروشی میکنند.
به گزارش فلزاتآنلاین و به نقل از ایلنا، بهرام سبحانی، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: به اشاره ضرورتهای صادرات محصولات فولادی در بازارهای جهانی گفت: بعد از برجام نخست وزیر ایتالیا به ایران آمد و در حضور وی در اتاق بازرگانی ۱۶ تفاهمنامه امضا شد.
۱۵ تفاهمنامه به واردات تکنولوژی، ماشینآلات و تجهیزات از ایتالیا مربوط میشد و تنها یک مورد از این ۱۶ تفاهمنامه، صادراتی و شامل صادرات ورقهای فولادی فولاد مبارکه به صنایع ایتالیا بود.
در مذاکرات، طرف ایتالیایی به خرید ماهانه ۱۰۰ هزار تن محصول فولادی اصرار داشتند که در نهایت بر ماهانه ۷۵ هزار تن توافق کردیم. وی افزود: علت این نیست که محصولات ما ارزانتر است.
ما محصولاتمان را به قیمت جهانی میفروشیم. حتی گاهی چند دلار بالاتر از قیمت چین میفروشیم. علت تقاضای طرف اروپایی این است که آنان کیفیت محصولات ما را قبول دارند و نام فولاد مبارکه برند شده و خریداران خارجی اعتماد کردهاند. این یک افتخار برای کشور است که یک شرکت ایرانی محصولش در اروپا برند شده است.
سبحانی تاکید کرد: این وضعیت ساده به دست نیامده است که به سادگی از دست بدهیم. قرار است که کشور در افق ۱۴۰۴ در سال ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کند. اگر ۵۵ میلیون تن محقق نشود، ۴۵ میلیون تن در سال در دسترس است.
در بهترین وضعیت رونق اقتصادی، نیاز مصرف داخلی سالانه ۳۰ میلیون تن است. با ۱۵ میلیون تن مازاد چه باید کرد؟ باید آنرا صادر کنیم. ۱۵ میلیون تن فولاد را که یک شبه نمیتوان صادر کرد.
جلوی واردات ۱۵ میلیون تن فولاد را با یک بخشنامه میتوان گرفت ولی ۱۵ میلیون تن فولاد را که یک شبه و با یک بخشنامه نمیتوان صادر کرد. باید آهسته جلو رفت. باید بازار سازی کرد. با مقادیر کم باید آغاز کرد. خریدار خارجی محصول را ببرد، کیفیت و تعهد ما را ببیند. به لحاظ کیفیت و زمان تحویل، به ما اعتماد کند.
این پیشکسوت صنعت فولاد در ادامه گفت: ما اگر میخواهیم وارد بازار جهانی شویم و سالی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن فولاد صادر کنیم از حاال باید تمرین کنیم. فولاد مبارکه این تمرین را انجام داده و جای پای خود را در دنیا پیدا کرده است.
ما در حال حاضر به اتحادیه اروپا صادرات داریم. به خاورمیانه و جنوب خلیج فارس، ارمنستان، ترکمنستان، تایلند، مالزی، تایوان، الجزایر و مراکش و … نیز محصوالت فوالدی صادر میکنیم.
سبحانی با اشاره با ادعای برخی مبنی بر این که فولاد مبارکه ارزان فروشی میکند ، اظهار داشت: این موضوع واقعیت ندارد. نرخ فولاد در بازار جهانی در سال ۱۳۹۴ به دلیل رکود جهانی در صنعت فولاد از ۵۵۰ دلار به زیر ۳۰۰ دلار رسید.
عامل اصلی سقوط قیمت هم چین بود. در دنیا در سال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولاد تولید میشود که بیش از ۸۰۰ میلیون تن آن را چین تولید میکند. تولید چین را با تولید ۲۰ میلیون تنی خودمان قیاس کنید.
چین بیش از ۵۰ درصد فولاد دنیا را تولید میکند. بنا بر این بازار دست چین است و بازار جهانی را کارگردانی میکند. اگر چین قیمتش را کاهش دهد همه کسانی که میخواهند در بازار جهانی باقی بمانند باید قیمت خود را کاهش دهند. چین میخواهد ۱۲۰ میلیون تن از تولیدات فولادی خود را صادر کند.
ما با صادرات یک میلیون تن در سال چه کاری در مقابل چین می توانیم انجام بدهیم؟ چین لیدر بازار فولاد است و چینیها در بازار تعیینکننده هستند.
شرایط مستمرا عوض میشود کما این که قیمت صادراتی ما امروز بالاتر از قیمتهای داخلی است. منتقدان داخلی چرا امروز نمیگویند به قیمت صادرات به آنها محصول بفروشیم؟ آیا امروز راضی هستند به قیمت خریدار خارجی به متقاضیان داخلی محصول بفروشیم؟
حضور در بازارهای جهانی یعنی تبعیت از منطق بازار. وی ادامه داد: وقتی چین قیمت را کاهش میدهد ما که نمیتوانیم گرانتر بفروشیم. در آن صورت از بازار حذف میشویم. کما این در شرایطی که بازار جهانی را حفظ کنیم از بالا رفتن قیمتها، مانند وضعیت فعلی سود میبریم. مدیرعامل فولا مبارکه گفت: وقتی الزامات حضور در بازارهای جهانی را رعایت میکنیم برخی در داخل ما را متهم به ارزان فروشی میکنند.