سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۵۷ /دوشنبه/۷ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:10 /دوشنبه/7 آبان 1403

پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد؛

شرایط نابسامان صنعت لیتیوم در آرژانتین

شوره‌زارهای آرژانتین که در منطقه مملو از ذخایر لیتیوم «lithium triangle» واقع در قاره آمریکای‌ جنوبی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین ذخایر لیتیوم جهان به شمار می‌رود که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران در جهان را به خود جلب کرده است.

شوره‌زارهای آرژانتین که در منطقه مملو از ذخایر لیتیوم «lithium triangle» واقع در قاره آمریکای‌ جنوبی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین ذخایر لیتیوم جهان به شمار می‌رود که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران در جهان را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از وب‌سایت «mining.com»، به نظر می‌رسد وضعیت نابسامان بازارهای بین‌المللی لیتیوم و کاهش قیمت این ماده معدنی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد افت را به دلیل وضعیت مازاد عرضه و روند نزولی حجم تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای الکتریکی تجربه کرده است، همچنان ادامه داشته باشد. شرایط فعلی در صنعت لیتیوم باعث شده است سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یابد و حاشیه سود استخراج‌کنندگان بزرگ و کوچک‌مقیاس افت را تجربه کند.

نمودار وضعیت قیمت لیتیوم از ماه جولای ۲۰۲۱ تا ماه اکتبر ۲۰۲۴

طبق گزارشی که اخیرا خبرگزاری رویترز متن آن را منتشر کرده است، شماری از مدیران شرکت‌ها، مقامات دولتی و تحلیلگران اعلام کرده‌اند با توجه به وضعیت بسیار نامناسب صنعت لیتیوم در آرژانتین، احتمال می‌رود ظرفیت تولید این ماده معدنی در کشور نامبرده طی سال‌های آینده کاهش یابد.

طبق متن گزارش مذکور، شماری از شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم در آرژانتین مجبور شده‌اند تعدادی از کارمندان خود را تعدیل کنند؛ هزینه‌کردها را کاهش دهند و روند اجرای پروژه‌های اکتشافی را متوقف کنند. همچنین کاهش ارزش دارایی‌های لیتیوم باعث شده است که برخی از شرکت‌های تولیدکننده، گزینه واگذاری سهام دارایی‌های خود را در نظر بگیرند.

گفتنی است که آرژانتین در رده چهارمین تولیدکننده برتر لیتیوم در جهان قرار دارد؛ همچنین این کشور رده دوم بیشترین ذخایر لیتیوم را به خود اختصاص داده و یکی از کشورهایی است که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران در صنعت مذکور را به خود جلب کرده است.

خوان پابلو وارگاس دلاوگا، مدیرعامل شرکت «Galan Lithium» مستقر در استرالیا که در حال توسعه پروژه‌ای در منطقه «Hombre Muerto» در استان کاتامارکا آرژانتین است، اظهار داشت: انتظار بر این بود که صنعت لیتیوم به دوران طلایی خود برسد اما با این وجود، در حال حاضر صنعت مذکور در شرایط اسفناکی قرار دارد.

به گفته وی، انتظار می‌رود فرایند تولید در پروژه لیتیوم واقع در منطقه «Hombre Muerto» در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز شود. با این حال، شرکت مذکور هدف‌گذاری ظرفیت تولید خود در فاز یک پروژه نامبرده را از پنج هزار و ۴۰۰ تن به چهار هزار تن لیتیوم در سال کاهش داده است.

ظرفیت پیش‌بینی شده کل تولید لیتیوم در آرژانتین و احتمال کاهش آن در سال‌های آینده

کاهش قیمت لیتیوم در بازارهای بین‌المللی، فشارها را بر استخراج‌کنندگان در راستای کاهش هزینه‌کردهای خود افزایش داده و آن‌ها را به سمت فرایند ادغام و اکتساب برای رهایی از وضعیت رکود فعلی سوق داده است.

در همین راستا، شرکت «Rio Tinto» در ماه اکتبر ۲۰۲۴ سهام شرکت «Arcadium Lithium» مستقر در ایالات متحده امریکا را به مبلغ ۶٫۷ میلیارد دلار خریداری کرد. بر اساس معامله انجام شده، شرکت «Rio Tinto» به سومین شرکت بزرگ تولیدکننده لیتیوم در جهان تبدیل خواهد شد. طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد پنج فرایند ادغام و اکتساب دیگر در صنعت لیتیوم در مراحل ابتدایی مذاکرات قرار دارند.

فدریکو گای، تحلیلگر صنعت لیتیوم فعال در شرکت «Benchmark Mineral Intelligence» بیان کرد: احتمال اینکه شرکت‌هایی که در آرژانتین دارایی لیتیوم دارند اما تولیدی انجام نمی‌دهند، پیشنهاداتی از سوی سرمایه‌گذاران برای انجام فرایند ادغام و اکتساب دریافت کنند، دور از انتظار نیست.

ناگفته نماند که دو پروژه اصلی شرکت «Arcadium Lithium» در آرژانتین واقع شده است و این پروژه‌ها در منطقه مملو از ذخایر «lithium triangle» که کشورهای شیلی و بولیوی را در برگرفته و بیش از نیمی از ذخایر لیتیوم جهان را در خود جای داده است، قرار دارد. با این حال و با وجود کاهش قیمت این فلز حیاتی، منطقه مذکور برای مقامات دولتی، سرمایه‌گذاران و خودروسازان در سراسر جهان هنوز اهمیت بسزایی دارد.

سرمایه‌گذاران غربی این منطقه را از آنجایی که ایالات متحده آمریکا و اروپا محدودیت‌های سختگیرانه‌تری بر واردات قطعات خودرو از چین اعمال می‌کنند، یک دارایی امن ژئوپلیتیکی در نظر می‌گیرند.

احتمال کاهش حجم سرمایه‌گذاری در صنعت لیتیوم آرژانتین

واضح است که در آرژانتین مجموعه‌ای از پروژه‌های جدید لیتیوم در کوتاه‌مدت به مرحله بهر‌برداری می‌رسند. با این وجود و به گفته برخی از تحلیلگران، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد ظرفیت تولید لیتیوم در کشور نامبرده طی سال‌های ۲۸-۲۰۲۶ احتمالا کاهش را تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند که کاهش ظرفیت تولید لیتیوم پیش‌بینی شده ممکن است موجب ایجاد وضعیت کسری عرضه شود؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود با افزایش حجم تقاضا برای لیتیوم به منظور استفاده از آن در تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی و سیستم ذخیره انرژی باتری، در اواخر سال ۲۰۳۰ بازار این فلز حیاتی با وضعیت کسری در عرضه مواجه شود.

جرکو زوولا، مدیرعامل شرکت «Argosy Minerals» مستقر در استرالیا که فعالیت خود در یک کارخانه تولید لیتیوم در مقیاس آزمایشی را در آرژانتین متوقف کرده است، در همین خصوص بیان کرد: شرکت مذکور مجبور شده است روند تعدیل نیرو در این واحد آزمایشی را در پیش بگیرد و به نوعی در هزینه‌کردهای خود صرفه‌جویی کند.

به گزارش رسانه‌های محلی، تاکنون حدود ۱۴۰ نفر از کارگران کارخانه در مقیاس آزمایشی شرکت نامبرده شغل خود را از دست داده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش مذکور، عنوان کرد: شرکت «Argosy Minerals» با توجه به توقف فعالیت در تاسیسات در مقیاس آزمایشی و تعدیل نیروی کار در آن، تمرکز خود را بر روی راه‌اندازی کارخانه تولید در مقیاس تجاری قرار خواهد داد.

زوولا در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت «Argosy Minerals» همچون دیگر شرکت‌های تولیدکننده در صدد کاهش ظرفیت تولید و محدود نگه داشتن تعداد نیروهای کار خود در زمان فرایند بهره‌برداری از فاز اول پروژه در دست ساخت خواهد بود.

موسسه «CRU Group» مستقر در بریتانیا، اخیرا در گزارشی پیش‌بینی کرده است ظرفیت تولید لیتیوم آرژانتین در سال ۲۰۲۷ حدود ۱۰ درصد کاهش را تجربه کند. بر همین اساس، دیگر پیش‌بینی قبلی موسسه «CRU Group» مبنی بر اینکه ظرفیت تولید لیتیوم آرژانتین از شیلی در سال ۲۰۲۷ پیشی خواهد گرفت، محقق نمی‌شود.

شرکت «Lake Resources» سه چهارم از کارکنان خود را تعدیل کرده و به دنبال فروش سهام چهار دارایی لیتیوم خود در آرژانتین است. به علاوه، شرکت نامبرده درخواست خود برای دریافت مجوز فعالیت در پروژه «Kachi» واقع در آرژانتین را ارائه کرده است.

دیوید دیکسون، مدیرعامل شرکت «Lake Resources» در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: این شرکت به دنبال تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری در سهام سرمایه و ثبت معاملات عرضه محموله‌های تولیدی با مشتریان است.

وی در ادامه پیش‌بینی کرد که حجم تقاضا برای لیتیوم تا پایان سال ۲۰۳۰ از حجم عرضه آن پیشی بگیرد.

شرکت «Arcadium Lithium» در ماه آگوست ۲۰۲۴ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از طرح‌های توسعه‌ای خود در کانادا و آرژانتین را متوقف کرده است. اقدام صورت گرفته طبق بیانیه مذکور، موجب صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون دلاری در هزینه‌کردهای شرکت نامبرده طی دو سال آینده میلادی خواهد شد.

پائول گریوز، مدیرعامل شرکت «Arcadium Lithium» در کنفرانس خبری این شرکت عنوان کرد: باید خود را با واقعیت‌های فعلی بازار لیتیوم و میزان هزینه‌کردها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده وفق دهیم.

وی مطرح کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های صنعت لیتیوم آرژانتین از سوی بخش خصوصی انجام شده است. این امر برخلاف وضعیت صنعت مذکور در کشور همسایه یعنی شیلی بوده که سرمایه‌گذاری‌های در آن از سوی شرکت‌های با مالکیت دولتی نظیر دو شرکت «SQM» و «Albemarle» صورت پذیرفته است.

طبق آمار ارائه شده از سوی دولت آرژانتین، تا ماه جولای ۲۰۲۴ تعداد ۳۰ شرکت در مراحل مطالعات اکتشاف، اکتشاف اولیه و اکتشاف پیشرفته در صنعت لیتیوم فعالیت می‌کنند. بر اساس این آمار، سرعت اجرای مراحل مطالعات اکتشاف، اکتشاف اولیه و اکتشاف پیشرفته احتمالا طی سال‌های آینده در آرژانتین روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

فلاویا رویون، رئیس کمیته لیتیوم تحت حمایت دولت آرژانتین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز مطرح کرد: فرایند اکتشاف معادن لیتیوم تحت تاثیر کاهش قیمت لیتیوم قرار خواهد گرفت و این اتفاق احتمالا بر فرایند تولید این فلز حیاتی از سال ۲۰۲۸ به بعد تاثیر می‌گذارد.

به گفته رومینا ساسارینی، وزیر معدن استان سالتا، پروژه‌های لیتیوم تحت مدیریت شرکت‌هایی از جمله «Rio Tinto»، «Eramet»، «Posco» و «Ganfeng» در مرحله پیشرفت بوده اما پروژه‌های دیگری که در مراحل اولیه توسعه قرار دارند، متوقف شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: تعداد ۶ پروژه لیتیوم دیگر در آرژانتین قرار بوده است که به زودی آغاز شود اما به دلیل نداشتن سرمایه، فعلا به مرحله‌ بهره‌برداری نخواهند رسید.

گفتنی است کشور آرژانتین که به دنبال تقویت اقتصاد در حال رشد خود است، طی سال‌های اخیر با تدوین قوانین بازارپسندانه توانسته است شرکت‌های سرمایه‌گذار در سطح جهانی را به سمت سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق کند و در این راه موفق عمل کرده است. دولت فعلی آرژانتین به رهبری خاویر میلئی نیز هم‌راستا با دولت‌های پیشین این شرکت، مشوق‌هایی از جمله اعطای معافیت‌های مالیاتی و تسهیل دسترسی به سرمایه‌های ارزی در پروژه‌های بزرگ را به منظور جذب سرمایه‌گذاری‌ها ارائه کرده است.

ساسارینی در همین خصوص ابراز کرد: پروژه‌های لیتیوم شرکت‌های «Rio Tinto»، «Eramet»، «Posco» و «Ganfeng» به اندازه‌ای پیشرفته کرده‌اند که به طور بالقوه امکان بهر‌مندی از مشوق‌های ارائه شده از سوی دولت آرژنتین برای آن‌ها فراهم شده است.

بهترین فرصت برای خرید سهام دارایی لیتیوم

اگرچه به نظر می‌رسد نوسانات و تغییرات گسترده در بازار لیتیوم نتیجه ناخوشایندی را به همراه داشته باشد اما با این وجود، چنین اتفاقی باعث شده است تعداد شرکت‌هایی که به انجام فرایند ادغام و اکتساب تمایل پیدا کرده‌اند، افزایش پیدا کند. گفتنی است ارزش‌گذاری شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم در سطح جهان در ۱۸ ماه کذشته، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

برخی از تحلیلگران به هشت پروژه لیتیوم در آرژانتین اشاره کردند که ممکن است به هدفی برای فرایند ادغام و اکتساب تبدیل شوند. از میان آن‌ها می‌توان به دارایی‌های لیتیوم شرکت‌هایی نظیر «Argosy Minerals»، «Galan Lithium» و «Lake Resources» اشاره کرد.

جوزف هافر، مشاور بخش لیتیوم فعال در شرکت «SC Insights»، بدون اشاره به اینکه کدام شرکت از لحاظ دارایی لیتیوم مناسب‌ترین برای فرایند ادغام و اکتساب محسوب می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر بهترین زمان برای خرید دارایی‌های لیتیوم است.

در همین راستا، شرکت نوپای «EnergyX» در ماه آگوست ۲۰۲۴ پیشنهادی برای خرید سهام دارایی شرکت «Galan Lithium» در آرژانتین به مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارائه داد که این پیشنهاد از سوی شرکت «Galan Lithium» رد شد.

بسیاری از مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم امیدوارند که قیمت لیتیوم هم‌زمان با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی افزایش را به ثبت برساند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که اگرچه تعیین زمان دقیق روند افزایش قیمت لیتیوم دشوار به نظر می‌رسد اما با این حال، احتمال می‌رود انتظار روند افزایش قیمت این ماده معدنی از اواسط سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

در همین رابطه، مدیر یکی از پروژه‌های لیتیوم در آرژانتین که در مراحل اولیه توسعه خود با مشکل تامین مالی مواجه شده است، تاکید کرد: افزایش قیمت‌ لیتیوم تا سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۵ اتفاق نخواهد افتاد.

از سوی دیگر، بعضی از تحلیلگران بر این باورند که روند نزولی قیمت لیتیوم حداقل تا نیمه اول سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.

زوولا، مدیرعامل شرکت «Argosy Minerals» که قصد دارد یک واحد تولید لیتیوم با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن در منطقه شوره‌زار «Salta» واقع در استان سالتا آرژانتین راه‌اندازی کند، خاطرنشان کرد: اندوخته سرمایه‌ای این شرکت برای تامین مالی عملیات مهندسی و فاز مطالعات امکان‌سنجی پروژه مذکور کافی خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: در چنین مواقعی، افزایش قیمت‌ لیتیوم انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های شرکت‌هایی مانند شرکت «Argosy Minerals» که در راستای حمایت از توسعه پروژه‌های لیتیوم انجام می‌شود را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام//

علی‌رغم وجود برخی مشکلات دیپلماتیک،

9:04 /چهارشنبه/25 مهر 1403

رشد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن؛

13:19 /سه شنبه/24 مهر 1403

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمپاسکو خبر داد:

15:05 /شنبه/21 مهر 1403

در اجلاس سالانه بخش معدن مطرح شد؛

8:56 /سه شنبه/17 مهر 1403
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/6

209893

فلزات آنلاین

1403/08/6

554000

فلزات آنلاین

1403/08/6

764363

فلزات آنلاین

1403/08/6

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/6

22700

فلزات آنلاین

1403/08/6

12115

فلزات آنلاین

1403/08/6

41592

فلزات آنلاین

1403/08/6

49535

فلزات آنلاین

1403/08/6

42180

فلزات آنلاین

1403/08/6

40896

فلزات آنلاین

1403/08/6

26844

فلزات آنلاین

1403/08/6

29038

فلزات آنلاین

1403/08/6

26995

فلزات آنلاین

1403/08/6

35240

فلزات آنلاین

1403/08/6

33360

فلزات آنلاین

1403/08/6

48824

فلزات آنلاین

1403/08/6

26763

فلزات آنلاین

1403/08/6

40213

فلزات آنلاین

1403/08/6

43524

فلزات آنلاین

1403/08/6

4376800