سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۷:۴۸ /دوشنبه/۷ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 10:15 /دوشنبه/7 آبان 1403

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

نقش برجسته «ومعادن» در توسعه اکتشافات فلزات آهنی و غیرآهنی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور تبدیل شده که سرلوحه فعالیت‌های خود را توسعه اکتشافات و در ادامه استخراج و فرآوری مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن و مس قرار داده است. میزان حفاری اکتشافی مغزه‌گیری طی دو سال اخیر در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «ومعادن»، به حدود 150 هزار متر و میزان حفاری استریل و اکتشافی انجام شده در معدن جانجا توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا به عنوان دیگر شرکت زیرمجموعه «ومعادن»، به حدود 40 هزار متر رسیده است که این دو مهم، نشان از نگاه ویژه «ومعادن» به حوزه اکتشاف دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور تبدیل شده که سرلوحه فعالیت‌های خود را توسعه اکتشافات و در ادامه استخراج و فرآوری مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن و مس قرار داده است. میزان حفاری اکتشافی مغزه‌گیری طی دو سال اخیر در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «ومعادن»، به حدود ۱۵۰ هزار متر و میزان حفاری استریل و اکتشافی انجام شده در معدن جانجا توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا به عنوان دیگر شرکت زیرمجموعه «ومعادن»، به حدود ۴۰ هزار متر رسیده است که این دو مهم، نشان از نگاه ویژه «ومعادن» به حوزه اکتشاف دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، اکتشاف به عنوان حلقه اول فعالیت‌های معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورهای دارای ذخایر معدنی، سالیانه سرمایه‌گذاری مناسبی برای توسعه بخش اکتشاف خود انجام می‌دهند؛ این در حالی است که در ایران به عنوان یکی از کشورهای معدن‌خیز جهان، بخش اکتشاف چندان مورد توجه قرار نگرفته است و عدم انجام اکتشافات معدنی می‌تواند کشور را در آینده با چالش تامین مواد اولیه و خوراک صنایع مختلف به ویژه تولیدکنندگان فلزات آهنی و غیرآهنی مواجه کند. تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه کشور، اهمیت اکتشاف ذخایر جدید معدنی را دوچندان کرده است زیرا در صورت عدم انجام عملیات اکتشافی لازم، طی سال‌های پیش رو کشور در تامین مواد معدنی مختلف از جمله سنگ‌آهن به عنوان خوراک مورد نیاز صنایع فولادی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ظرفیت فولادسازی کشور ۵۵ میلیون تن تعیین شده که تحقق تولید مهم، مستلزم تامین سالیانه بیش از ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن خواهد بود؛ این در حالی است که متاسفانه ذخایر سنگ‌آهن کشور در چند سال اخیر افزایش چندانی نیافته است. در این بین، برخی موانع و مشکلات پیش روی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار دارد که آن‌ها را در مسیر توسعه اکتشافات با محدودیت‌هایی همراه کرده است؛ از جمله این چالش‌ها می‌توان به فقدان و یا عدم انتشار داده‌‎های اکتشافی اعم از نقشه‌های زمین‌شناسی، داده‌های ژئوشیمی، هیدروژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی و دورسنجی؛ عدم تامین مالی مناسب برای تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی؛ عدم تجمیع و انتشار داده‌های اکتشافی؛ بلوکه شدن محدودیت‌های مستعد در دست فعالان معدنی، ضعف در نظارت بر پروانه‌های معدنی، تمدید چندباره پروانه اکتشاف؛ واگذاری محدوده‌های پرپتانسیل برای اکتشاف و استخراج مواد کم‌ارزش؛ عدم صلاحیت متقاضیان پروانه اکتشاف و کیفیت پایین عملیات اکتشافی و تعارضات نهادی سازمان‌های مرتبط اشاره کرد.

«ومعادن»؛ هلدینگ پیشرو در حوزه اکتشافات معدنی

علی‌رغم معضلات مذکور، بخش معدن و صنایع معدنی کشور به ویژه فولاد  با رشد قابل‌توجهی طی یک دهه اخیر همراه شده است و هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با تکیه بر دانش و همت بالای متخصصان داخلی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در حوزه اکتشافات به عنوان اولین و مهم‌ترین گام در مسیر توسعه بخش معدن انجام داده‌اند. از جمله این هلدینگ‌ها، می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی کشور به ویژه در حوزه سنگ‌آهن و فولا اشاره کرد. این بنگاه عظیم اقتصادی همگام با افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار فعالیت‌های خود در بخش معدن، نقش موثر و بسزایی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و همچنین افزایش تولید شرکت‌های بزرگ فولادی کشور ایفا کرده است و در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور تبدیل شده که سرلوحه فعالیت‌های خود را توسعه اکتشاف و در ادامه استخراج و فرآوری مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن قرار داده است. مقوله اکتشاف به قدری برای «ومعادن» حائز اهمیت است که این هلدینگ اقدام به تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌هایی همچون یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه، اکتشاف تجلی صبا و مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا و نیز خرید بیش از ۱۵ دستگاه حفاری کرده است تا علاوه بر توسعه اکتشافات در شرکت‌های زیرمجموعه خود، سایر هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور را نیز ترغیب به راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی در حوره اکتشاف کند. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها علاوه بر انجام حفاری در محدوده‌های خود، در سایر حوزه‌های اکتشافی کشور نیز در حال فعالیت هستند.

با توجه به اهمیت تامین پایدار خوراک (سنگ‌آهن) در کارخانه‌های فولادی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته و از این رو توسعه اکتشافات و افزایش تولید سنگ‌آهن را در برنامه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود قرار داده است. مجموعه معادن صبانور شامل معدن باباعلی در استان همدان، معدن گلالی در استان کردستان، معدن شهرک و معدن ظفرآباد است. بر اساس ذخایر اکتشاف شده، سال گذشته احداث کارخانه ۲٫۵ میلیون تنی کنسانتره‌سازی در جوار معدن گلالی در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون پیمانکار مربوطه مشغول فعالیت در این پروژه است.

حضور موثر «ومعادن» در اکتشافات فلزات غیرآهنی

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اهداف اکتشافی خود را تنها بر روی سنگ‌آهن متمرکز نکرده و با قدرت به حوزه فلزات غیرآهنی ورود پیدا کرده است. شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات به عنوان بازوی اجرایی «ومعادن» در حوزه اکتشافات، هم‌اکنون سه پروژه مهم را در دست اجرا دارد که از جمله می‌توان به پروژه مس جانجا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی کشور در استان سیستان و بلوچلستان اشاره کرد. در این پروژه که با هدف تولید سالیانه ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس در دست اقدام قرار دارد، هم‌اکنون حدود ۴۰ هزار متر حفاری استریل و اکتشافی در معدن جانجا انجام شده است. توسعه اکتشافات در این پروژه عظیم ملی با استفاده از ۱۵ دستگاه تراک ۱۰۰ تنی، ۱۰ دستگاه تراک ۴۸ تنی و دیگر تجهیزات به‌روز معدنی در حال انجام است و استفاده از توان و ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشبرد اهداف پروژه در دستور کار قرار گرفته است. یکی از نکات برجسته‌ای که در معدن جانجا و در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در حال انجام است، موضوع آموزش و توانمندسازی افراد بومی بر اساس زمان و نیاز پروژه جانجاست. در این خصوص، با استفاده از توانمندی شرکت دانش‌بنیان نصیر (وابسته به دانشگاه خوارزمی) دستگاه شبیه‌ساز رانندگی دامپ‌تراک ساخته شده و به منظور آموزش رانندگی دامپ‌تراک به افراد بومی، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این مهم علاوه بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی نیروی انسانی، کاهش خطرات معدن و ایجاد اشتغال پایدار را هدف‌گذاری کرده است. در حال حاضر ۴۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغال‌زایی در زمان بهره‌برداری، به یک هزار نفر به صورت مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیر مستقیم برسد. در واقع پروژه مس جانجا را می‌توان نمونه‌ای برجسته از عظم و اراده ملی در مسیر توسعه و پیشرفت دانست که با راهبری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال اجراست.

لازم به ذکر است که از دیگر پروژه‌های برجسته هلدینگ «ومعادن» در راستای تامین پایدار مواد اولیه صنایع معدنی کشور می‌توان به احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت‌ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت دو میلیون تن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و احداث کارخانه گندله‌سازی شهرک با ظرفیت یک میلیون تن اشاره کرد که بی‌شک بهره‌برداری و راه‌اندازی آن‌ها، نقش موثر «ومعادن» در راستای رشد اقتصاد غیرنفتی کشور را بیش از پیش نمایان خواهد کرد.

انتهای پیام//

معاون اکتشاف و بهره‌برداری ایمپاسکو خبر داد:

13:15 /چهارشنبه/11 مهر 1403

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان یزد:

15:36 /یکشنبه/8 مهر 1403

طی پنج ماهه نخست امسال محقق شد؛

14:17 /چهارشنبه/28 شهریور 1403

امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

18:33 /شنبه/8 خرداد 1400

علی اصغر پورمند مدیرعامل هلدینگ میدکو

13:55 /جمعه/25 اسفند 1396
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/6

209893

فلزات آنلاین

1403/08/6

554000

فلزات آنلاین

1403/08/6

764363

فلزات آنلاین

1403/08/6

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/6

22700

فلزات آنلاین

1403/08/6

12115

فلزات آنلاین

1403/08/6

41592

فلزات آنلاین

1403/08/6

49535

فلزات آنلاین

1403/08/6

42180

فلزات آنلاین

1403/08/6

40896

فلزات آنلاین

1403/08/6

26844

فلزات آنلاین

1403/08/6

29038

فلزات آنلاین

1403/08/6

26995

فلزات آنلاین

1403/08/6

35240

فلزات آنلاین

1403/08/6

33360

فلزات آنلاین

1403/08/6

48824

فلزات آنلاین

1403/08/6

26763

فلزات آنلاین

1403/08/6

40213

فلزات آنلاین

1403/08/6

43524

فلزات آنلاین

1403/08/6

4376800