معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن از ساخت و آمادهسازی یکهزار تن ریل ۳۳U در قالب قرارداد هزار تنی با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد
به گزارش «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوبآهن اصفهان، دکتر احسان دشتیانه با اشاره به انعقاد قرارداد راهآهن جمهوری اسمی ایران با شرکت ذوبآهن برای تولید ۴۰ هزار تن ریل ۳۳U در سال ۹۵ اظهار داشت: چندی پیش اولین محموله ریل ملی به میزان ۵۰۰تن تحویل راهآهن جمهوری اسلامی ایران شد.
وی ادامه داد: به تازگی نیز یکهزار تن ریل ۳۳U دیگر در قالب قرارداد ساخت ۴۰ هزار تن ریل ۳۳U برای راهآهن تولید و آماده حمل شده است معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن ادامه دادن به شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کردهایم هر زمان آمادگی داشت.
وعده وزارت راه برای اصلاح رقم ریالی قرارداد ۴۰ هزار تنی ریل راهآهن معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن درباره قرارداد ۴۰ هزار تنی تولید ریل ۳۳U برای شرکت راهآهن گفت: این قرارداد مربوط به سال ۱۳۹۵ بود و قیمتها نسبت به هزینههای آن زمان منعقد شد، قرارداد ابتدا ارزی بود، اما به دلیل آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمیتواند برای قرارداد ارزی ضمانتنامه صادر کند.
مجبور شدیم این قرارداد را با نرخهای آن زمان به ریال تبدیل کنیم و امروز با قیمت ارز قانونی کشور این محصول قیمت بیشتری دارد دشتیانه اظهار داشت: البته وزارت راه و شهرسازی قول مساعد داده است رقم قرارداد ۴ هزار تنی با راهآهن را اصلاح کند.
وزارت راه مدعی است برای خرید ریل ۶۰UIC از تولیدکننده داخل تشریفات لازم است، وی همچنین درباره امکان تولید ریل ۶۰UIC در ذوبآهن که بیشتر مورد استفاد کشور است بیان کرد: تولید ریل ۶۰UIC نیز یکی از ضروریات کشور است و شرکت ذوبآهن برای تولید این ریل هیچ مشکلی ندارد و به راحتی میتوان از تولید ریل U3 ببه تولید C6UI شیفت کرد.
معاون بازاریابی ذوبآهن ادامه داد: سال گذشته درخواستی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بابت تولید ریل ۶۰UIC در ذوبآهن مطرح شد، ما پاسخ دادیم که امکان تولید ۶۰UIC را داریم اما پس از آن این درخواست شرکت محموله اول ریلی ملی، حداقل اشکال را در دو درصد محموله اصلاح داشت و تقریبا دوم داشتیم و در تولید اول، ۹۸ درصد محصولات استانداردهای لازم را کسب کردند.
وی اضافه کرد: ما بابت بارگیری ریل تولیدشده به شرکت راهآهن اعلام کردهایم که آماده بارگیری هستیم و راهآهن واگنهای خود را ارسال کند. معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن ادامه داد: ترک تشریفات قانونی زمانی معنا مییابد که بخواهیم بین همه تولیدکنندگان داخلی یا همه تولیدکنندگان خارجی مناقصه برگزار کنیم؛ قانون حمایت از تولید داخل تصریح دارد که هر کالای که در داخل تولید میشود دیگر دلیلی بر واردات آن نیست و ترک تشریفات مفهومی ندارد، اما آقایان در شرکت ساخت پیگیر ترک تشریفات هستند.
معاون بازاریابی و فروش ذوبآهن اظهار داشت: راهآهن بابت طلبی که از ما برای حمل بارهایمان دارد، آن را به عنوان پیشپرداخت درنظر میگیرد و طلب خود را حدود صد میلیارد تومان از ما درخواست میکند؛ البته ذوبآهن به شرکتهای ریلی هم بابت حمل بار بدهکار است اما معتقدیم که حملونقل کشور باید به سمت حملونقل ریلیً توسعه ریل جزو اهداف سوق یابد و قطعا اصلی کشور است.