در سـالهای اخیـر همکاریهـای دو جانبـه ایـران و ترکیـه افزایـش چشـمگیری داشـته اسـت. رشـد مـراودات اقتصـادی دو کشـور در حالـی صـورت میگیـرد کـه تحریمهـا قصـد دارنـد تـا مشـکلات اقتصـادی ایـران را افزایـش دهنـد. در این راسـتا خبرنگار پایـگاه خبری تحلیلی «فلزاتآنلایـن»، بـه مصاحبـه بـا سـفیر ایـران در ترکیه پرداخته اسـت. محمد ابراهیـم طاهریان فرد معقد اسـت کـه بـا وجـود تحریمهـا علیـه ایران، روابط تجاری این کشـور با ترکیـه افزایش خواهد یافت و ایران از سد تحریم خواهد گذشت. متن کامل این گفتوگو را در ادامه دنبال کنید.
اهمیـت گسـترش روابـط بازرگانـی و تجـاری دو جانبـه ایـران و ترکیـه را بـرای خوانندگان تشـریح کنید؟
بـرای پاسـخ دادن بـه این سـوال ابتـدا باید توجـه کـرد کـه جهـان امـروز بـر اسـاس روابـط بسـیار پیچیـده اقتصـادی در حـال حرکـت بـه سـوی آینـده اسـت.
ترکیـه و ایـران چـه فرصتهایـی برای جـذب سـرمایهگذاری متقابـل و گسـترش همکاریهـای تجـاری دوجانبـه در حـوزه صنعـت و معـدن را بـرای یکدیگـر مهیا کردهاند؟
تاکنـون سـرمایهگذاریهای مناسـبی میـان دو کشـور انجـام گرفتـه اسـت. از سـوی ایـران میتـوان بـه سـرمایهگذاری در نقـاط مختلـف ترکیـه از جمله اسـتانبول اشـاره کرد. مسـلما توسـعه و تـداوم رونـد کنونـی نیازمنـد تلاش طرفیـن اسـت. چنانکـه در سـالهای گذشـته مقامـات ترکیـه نیز به این نکته اشـاره داشـتهاند.
ایـران آمادگـی آن را دارد تـا در زمینههای نسـاجی، خودروسـازی و پروژههای نانوفنـاوری و همچنیـن صنایـع معدنـی و فلـزی فرصتهـای خوبـی را برای گروه هشـت کشور اسلامی در حال توسعه «Organization Cooperation Economic for»، موسـوم بـه دی هشـت «D8-» و در راسـتای سرمایهگذاریهای مشترک ایجاد کند.
بـا توجـه بـه احتمـال افزایـش تحریمهـای بینالمللـی، چـه تدابیـری بـرای اسـتفاده از ظرفیتهـای کشـور ترکیـه در راسـتای کاهـش صدمات ناشـی از تحریمها در نظر گرفته شده است؟ اسـتفاده از ارزهـای ملـی دو کشـور بـرای پرداختهـای بانکـی و همـکاری بـا بانکهـای تـرک، یـک علاقـه دو طرفـه اسـت. هـر دو کشـور شـرایط حسـاس منطقـهای و جهانـی را بـرای یکدیگـر درک میکننـد و ایـن موضـوع بـه ایجـاد نقـاط مشـترک بسـیار بـرای همکاری بدل شـده اسـت.
مقامات ترکیهای در زمانهای مختلـف ابراز داشـتهاند که در مقابل تحریمهـای بینالمللـی علیه ایـران ایسـتادگی میکننـد، چـرا کـه تحریـم علیـه ایـران را بـه ضـرر هـر دو کشـور مـی داننـد. ترکیـه یکـی از واردکننـدگان اصلـی نفـت و گاز از ایـران اسـت. بیـش از نیمـی از نیازهـای ترکیـه در زمینـه انرژیهـای فسـیلی از ایـران تامیـن میشود.
بهنظـر شـما در حـال حاضـر چـه محدودیتهایـی بـرای گسـترش روابـط تجـاری بیـن دو کشـور وجـود دارد؟ راهحلهـای ممکـن بـرای رفـع ایـن محدودیتها چیسـت؟
برخـی از مهمتریـن محدودیتهـای حـال حاضـر کـه بهعنـوان مانعـی بـرای افزایـش روابـط عمـل میکننـد عبارتنـد از: مشـکلات پرداختهـای بانکـی، نامناسـب بـودن زیرسـاختهایحملونقـل و ترانزیـت کالا، یکپارچـه نبـودن و هماهنـگ نبـودن گمـرکات دو کشـور، موانـع تعرفهای وغیـر تعرفـهای و سـرانجام عـدم شـناخت کافـی تجـار دو کشـور از ظرفیتهـای اقتصـادی یکدیگـر.
مسـلما اولیـن اقـدام بـرای رفـع مشـکلات، شـناخت کافـی از چالشهـای موجـود و نیـز آشـنایی بـا ظرفیتهـای ایـران و ترکیـه اسـت. پـس از رفـع مشـکلات داخلـی، امـر کمککننـده در ایـن رابطـه، افزایـش همکاریهـای دیپلماتیـک سیاسـی و اقتصـادی اسـت. دیپلماسـی اقتصـادی میتوانـد بـه کاهـش مشـکلات دامنگیـر و گسـترش روابـط اقتصـادی کمـک شـایانی کنـد.