ساخت ریلهای راهآهن نیز در انحصار کشورهای محدودی در دنیا است و این کالای استراتژیک با حجم نسبتا زیادی در دنیا تجارت میشود. آسیا بهسبب حجم تولید بالای کشور چین و هند و ژاپن قطب اصلی تولید در دنیا بهشمار میرود. سالانه حدود ۶ میلیون تن ریل در دنیا تولید میشود که نیمی از آن بین کشورهای مختلف مورد داد و ستد قرار میگیرد. منطقه خاورمیانه با برنامههای پرشتاب توسعه زیرساختهای شهری، در سالهای اخیر تقاضای زیادی برای مصرف این محصول داشته است.
به گزارش فلزات آنلاین، در سال ۲۰۱۷ منطقه خاورمیانه با واردات حدود ۶۳۰ هزار تن ریل، سهم ۱۸ درصدی از تجارت را بهخود اختصاص داد. در این میان، عربستان و ایران بزرگترین واردکنندگان منطقه بودند.
در نمودار ۱ واردات ریل فولادی منطقه خاورمیانه و سهم این منطقه از تجارت جهانی نشان داده شده است. علاوه بر اجرای طرحهای داخلی کشورها، اجرای «پروژه ریلی شورای همکاری خلیج فارس» به طول ۲۱۷۷ کیلومتر در منطقه، تقاضای ریل را در خاورمیانه افزایش داد؛ پروژهای که گامهای اولیه طراحی و مهندسی آن، از دسامبر ۲۰۱۴ برداشته و بر اساس اعلام مسئولان، بخشی از آن تا پایان سال ۲۰۱۸ راهاندازی میشود. این پروژه بزرگ ریلی ۶ کشور حاشیه خلیج فارس یعنی کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان را با راهآهن بههم متصل میکند. پروژه مذکور قابلیت بهرهبرداری یکسان بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را ارتقا داده و آنها را بهمنظور تسهیل تجارت، از طریق ریل بههم وصل خواهد کرد. عربستان اجرای این پروژه را بر عهده دارد؛ بهنحوی که افزایش واردات این کشور از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نیز در راستای انجام همین پروژه در منطقه بوده است.
گفتنی است ۶۶۳ کیلومتر از این پروژه در داخل خاک عربستان سعودی قرار دارد. دبیرخانه این پروژه در عربستان سعودی واقع شده است و این کشور قصد دارد تا سرویس مسافری شورای همکاری خلیجفارس را تا پایان سال ۲۰۱۸ به مقصد امارات متحده عربی و قطر راهاندازی کند. پروژه راهآهن داخلی شمال- جنوب عربستان نیز از دیگر پروژههای در حال اجرای این کشور بهشمار میرود. این پروژه بهطول ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر، از ۲ خط اصلی تشکیل شده است. پروژه ریلی مذکور در حال حاضر فسفات را بین شهر الحدیثه (در نزدیکی مرز اردن) و بندر جدید راس الخیر حمل میکند.