ورود به بازارهای جهانی، به عوامل و مسائل مختلفی بستگی دارد. ایران با توجه به معادن و ذخایر بسیار غنی خود، امکان ورود و موفقیت بسیار زیادی را در بازار بینالمللی دارد.
در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری، تحلیلی «فلزاتآنلاین»، گفتوگویی را با قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تامین ماسه ریختهگری انجام داده است. محسن عبدالعظیمی اعتقاد دارد که شرط اصلی ورود به بازارهای جهانی، برنامهریزی دقیق و منسجم است. در ادامه متن کامل این گفتوگوی کوتاه را مطالعه کنید.
شرایط تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته و چالشهای موجود در این حوزه را بفرمایید.
مشکلات متعددی در بازار داخلی برای تولید و حملو نقل ایجاد شد؛ اعتصاب رانندگان طی چندین مرتبه تاثیر منفی در قیمت تمامشده واحدهای تولیدی داشت و منجر به افزایش قیمتها، علیرغم تمایل آنها شد. در خصوص حجم تولید، شرکت تامین ماسه ریختهگری برنامهای دارد تا حجم تولید خود را به نسبت سال گذشته افزایش دهد.
طبق این برنامهریزی، طی ۳ سال آینده آمار شرکت از نظر ریالی و مقداری باید با افزایش همراه خواهد شد. کیفیت، بهعنوان عامل رقابتی بسیار مدنظر قرار دارد، بهنحوی که بحث رقابت در کیفیت بسیار مهمتر از بحث کمیت محسوب میشود. بدین منظور چندین پروژه کیفی برای محصولات در نظر گرفته شده است که قصد داریم تا در سال ۹۸ با قدرت بالاتری، تولید محصولات شرکت را افزایش داده و بروی آن متمرکز شویم.
در رابطه با بازار صادراتی، برنامههای صادراتی به کشورهای همسایه مد نظر است که در حال مذاکره می باشیم. این شرکت در راستای افزایش بهرهوری، با ایجاد تیم و کارگروه تخصصی، در حال بهبود اثربخشی واحدهای مختلف است.
میزان استقبال شرکتهای خارجی از محصولات ایران تا چه حدی است؟
میزان استقابل خوب بوده؛ خوشبختانه معادن ایران ویژگی خاصی دارند و مشابه ماسههای خارجی در معادن فیروزکوه موجود است. با توجه به ضریب گردگوشگی و خلوص بالا، استقبال مناسبی از این محصولات این شرکت صورت گرفته است.
دولت باید از صادرکنندگان حمایت کرده تا حجم صادرات افزایش یافته و نتایج خوبی در این زمینه حاصل شود. بنابراین گسترش همکاری با کشورهای اروپایی و سایر کشورها بستگی به سیاستهای کلی کشور دارد.