سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۲۶ /پنج شنبه/۲۲ آذر ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۷ /شنبه/۱۹ آذر ۱۴۰۱

اقدامات و راهبردهای صدرتامین برای پیشبرد ساختاریافته اهداف نوآورانه

صدرتامین، پایدار در مسیر نوآوری

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین گفت: صدر تامین در ابعاد مختلفی شامل استراتژی، ساختار، فرهنگ‌سازی، آموزش، کار تیمی و شناسایی بازار و سایر ذی‌نفعان برای پیش‌برد اهداف نوآورانه خود تلاش می‌کند و در ایجاد بستری مناسب برای اقدامات نوآورانه، فرهنگ‌سازی و تربیت مدیران نوآور تلاش بسزایی داشته است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین گفت: صدر تامین در ابعاد مختلفی شامل استراتژی، ساختار، فرهنگ‌سازی، آموزش، کار تیمی و شناسایی بازار و سایر ذی‌نفعان برای پیش‌برد اهداف نوآورانه خود تلاش می‌کند و در ایجاد بستری مناسب برای اقدامات نوآورانه، فرهنگ‌سازی و تربیت مدیران نوآور تلاش بسزایی داشته است.

احسان احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در عصر سرشار از عدم اطمینان، پیچیدگی و تغییرات فزاینده محیطی و تکنولوژیکی، نوآوری و همراهی با تغییرات است که به عنوان رمز بقا و کلید موفقیت سازمان‌­ها شناخته می‌شود. محصولات شرکت‌هایی که برای بهبود فرایندهای خود به نوآوری روی آورده‌اند، به لحاظ سهم بازار و سودآوری به طور قابل توجهی از رقبای خود جلوتر و متمایز هستند. شکست بسیاری از شرکت‌های معروف همچون نوکیا، یاهو، اچ پی، سان‌میکروسیستم‌ها و… به فقدان استراتژی نوآوری نسبت داده می‌شود. تغییرات و تحولات پرشتاب جهان امروز در علم و تکنولوژی، صنعت، مدیریت و به طور کلی ارزش‌­ها و معیارها، بسیاری از سازمان­‌ها و شرکت‌های موفق جهان را بر آن داشته است که اهداف، گرایش و علایق خود را با هدف به‌کارگیری خلاقیت هدایت کنند. از لازمه‌های رقابت‌پذیری، افزایش بهره‌وری، ارتقای تکنولوژی و به‌کارگیری خدمات، کالا‌ها و محصولات جدید است. به عنوان مثال، دو سال پیش جامعه به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا به سمت استراتژی‌های آنلاین و یا دور‌کاری حرکت کرد. این در حالی است که سیاست‌های امروز کشور با قطع اینترنت و فیلتر کردن پلتفرم‌های اصلی، این استراتژی را زیر سوال می‌برد. در چنین شرایطی، شرکت‌های دارای استراتژی پویا با بیشترین انعطاف‌پذیری، می‌توانند به بقای خود ادامه دهند و در جهان رقابت کنند.

نوآوری، کلید بقای سازمان‌ها

وی افزود: محققان علم اقتصاد بر اهمیت اولین بودن برای سرمایه‌گذاری بر روی فرصت‌های بازار تاکید دارند. به عنوان مثال، در عصری که گذشت، فلزات اساسی همچون آهن، مس، آلومینیوم، روی و… به عنوان شاخص‌­های اصلی صنعت شناخته شدند؛ به طوری که میزان مصرف این فلزات بیانگر میزان توسعه کشور­ها بود. بر این اساس، بسیاری از صنایع و شرکت‌های بزرگ به سمت، اکتشاف، استخراج، فرآوری، تولید، فروش و تجارت در این حوزه‌ها حرکت کردند و موارد موفق متعددی از آن‌ها را نیز می‌توان نام برد. این در حالی است که امروز برای شرکتی در ابتدای راه، ورود به این صنایع در بازار رقابتی حال حاضر و پیدا کردن جایگاهی مناسب، کاری بس دشوار است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین عنوان کرد: عناصر حیاتی در دنیای پیش رو، عناصر مورد استفاده در صنایع انرژی‌های خورشیدی، ماشین‌های الکتریکی و… خواهند بود. لیست عناصر حیاتی در سال ۲۰۲۲ شامل لیتیم، تیتانیوم، عناصر نادر خاکی، نیوبیوم، تنگستن، کبالت، هلیوم و استرانسیوم بوده است. از این رو، شرکت‌هایی که به این سمت حرکت کنند و معادن، تکنولوژی و یا تجارت این مواد را بر عهده بگیرند، می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی بازارها شناسایی شوند. در واقع، اولین‌ها به دلیل عدم تقارن در بازار‌، سود قابل توجهی را به دست می‌آورند و می‌توانند رهبری بازار را بر عهده بگیرند. بنابراین نوآوری، پیش‌بینی و خلق فرصت‌های جدید می‌توانند منجر به سودآوری و بقای شرکت‌ها شوند. نوآوری و پیش‌بینی در مفهوم کلان باید سبب شود که شرکت‌ها تقاضای آتی بازار را شناسایی کنند و در معرفی محصولات جدید، پیشتاز باشند. بنابراین بین نوآوری، ریسک‌پذیری، پیش‌بینی، پیش‌گامی، آمادگی و عملکرد مناسب ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

احمدی با تاکید بر اینکه اصلی­‌ترین عامل بر شکوفایی و ارتقای نوآوری در سازمان‌ها، تردید، بی‌ثباتی و انعطاف‌پذیری است، مطرح کرد: در این راستا، لازم است که قابلیت‌ها تقویت شوند، تقسیم منابع مورد تجدید نظر قرار گیرد، استراتژی‌ها پویا و دینامیک باشند و مدیریت نیز همواره به دنبال شنیدن ایده‌های جدید باشد. کشف و جذب استعدادها و همچنین حفظ و مدیریت آن‌ها از وظایف مدیران نوآور محسوب می‌شود. مدیران باید کارکنان خود را به انجام فعالیت‌های خلاقانه و پیشگامانه تشویق کنند تا قبل از رقبا، فرصت‌ها و تغییرات بازار را شناسایی، پیش‌بینی و به نفع خود استفاده کنند. ایجاد ساختار غیر‌رسمی و انطاف­پذیر، شرایط پیاده‌سازی نوآوری را تسهیل می‌کند. نوآوری همچنین در ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و کارکنان، باید جزئی از فرایند‌های اصلی باشد و پاداش‌ها، کارانه‌ها و .. نیز بر اساس نوآوری تخصیص داده شوند.

موانع اساسی در مسیر نوآوری

وی اضافه کرد: در سمت مقابل از مهم‌ترین موانع حرکت در مسیر نوآوری، تمایل به هم‌رنگی و تعصب به حفظ شرایط فعلی است. به عبارتی می‌توان گفت که جمله معروف «خواهی نشوی رسوا هم‌رنگ جماعت شو»، در نوآوری و دنیای مدرن امروز کاربردی ندارد. تولید­زدگی و انجام امور روتین و یکسان روزمره با ساختاری بسته و ماشین‌گونه در شرکت‌­های تولیدی، مانع از تفکر نوآورانه می‌شود. از این رو، مدیریت چند‌بعدی و علم به اینکه برای حل مشکلات و اداره شرکت، راه حل‌های مختلفی وجود دارد، راه عبور از این موانع خواهد بود. از دیگر موانع موجود در مسیر نوآوری، می‌توان به ترس و ریسک‌پذیر نبودن افراد و شرکت‌ها اشاره کرد؛ در حالی که نوآوری نتیجه ریسک‌پذیری است. مدیریت باید با پذیرش ریسک، سطح نوآوری و خلاقیت را در سازمان ارتقاء دهد و شرایطی را ایجاد کند که کارکنان و مدیران مطمئن باشند که در صورت بروز اشتباه و شکست، محکوم نخواهند شد. از جمله چالش‌های نوآوری در ایران، می‌توان به کاهش ارتباط با جهان و شرکت‌های تراز اول و صاحب‌نام در دنیا نیز اشاره کرد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین تصریح کرد: به طور کلی، ایجاد فضایی ایمن بدون هر‌گونه تعصب و پیش‌داوری‌، کلید ارتقای سطح خلاقیت در افراد است. یک سازمان خلاق به خود‌کنترلی کارکنان وابسته است. مدیران باید مولفه‌های اصلی نوآوری و خلاقیت را که تخصص، مهارت و انگیزش در کارکنان است، ایجاد و شکوفا کنند. مهم‌ترین سرمایه هر شرکت، سرمایه انسانی آن محسوب می‌شود و در صورت تمایل به نوآوری و خلاقیت، تنها انسان و کارمند خلاق است که می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد. ارجاع ندادن امور برای تصمیم‌گیری به رده‌های بالاتر، ارتباط شغل و تخصص، آزادی در انجام فعالیت‌ها، امنیت مالی و شغلی، کار تیمی، آموزش و… از جمله سیاست‌هایی است که برای حذف موانع نوآوری می‌توان اتخاذ کرد.

احمدی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین در ابعاد مختلفی شامل استراتژی، ساختار، فرهنگ‌سازی، آموزش، کار تیمی و شناسایی بازار و سایر ذی‌نفعان برای پیش‌برد اهداف نوآورانه خود تلاش می‌کند، گفت: در سال ۱۳۹۹ شتاب‌دهنده صدر فردا به عنوان بازوی تخصصی هلدینگ صدر‌تامین در حوزه نوآوری و خلاقیت، با سه هدف اصلی رفع نیازها، چالش‌ها و مسائل شرکت‌های تابعه، شناسایی لبه تکنولوژی صنایع موجود در پرتفوی هلدینگ و صنایع، منطبق بر چشم‌انداز هلدینگ در جهان و ایجاد نقشه راه برای حرکت به این سمت و سو و همچنین اختصاص فضایی کاملا نوآورانه در اختیار فناوران داخلی و خارجی از گروه تامین برای ارئه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه معدنی تشکیل شد. شتاب‌دهنده صدر فردا اقدامات هدفمندی را برای رسوخ فناوری و توسعه آن در کسب‌و‌کارهای فعلی هلدینگ و ایجاد کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان در طول زنجیره ارزش تامین هلدینگ و شرکت‌های فرعی و وابسته آن انجام داده است.

ایجاد بستری مناسب برای اقدامات نوآورانه

وی اضافه کرد: بومی­‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های تابعه هلدینگ مانند پراب جک هیدرولیک مورد استفاده در صنعت زغال‌سنگ کشور، تارگت تیتانیومی دستگاه‌های پوشش‌­دهی شرکت‌هایی از جمله سرام آرا، ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری با توجیه‌پذیری بالا برای صنعت مانند طرح تولید آلیاژهای پزشکی، طرح بازیافت ضایعات الکترونیکی به روش‌هایی از جمله لیچینگ انتخابی، عارضه‌یابی و شناسایی موانع و مشکلات موجود در شرکت‌های تابعه توسط متخصصان فعال در این صنایع و ارائه راهکارهای مناسب، از جمله مواردی است که طی سال‌های گذشته به ویژه یک سال اخیر در این شرکت پیگیری شد. نوآوری فرایندی زمان‌بر است و از این رو، شناسایی نتایج حاصل از آن در گذر زمان نمود خواهد یافت. با این حال این هلدینگ در ایجاد بستری مناسب برای اقدامات نوآورانه، فرهنگ‌سازی و تربیت مدیران نوآور تلاش بسزایی داشته است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین خاطرنشان کرد: ایجاد کمیته‌های نوآوری در شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین، تربیت سفیران نوآوری و ایجاد معاونت‌ها یا واحد‌های نوآوری در این شرکت‌­ها به منظور پیش‌برد اهداف نوآورانه، از دیگر اقدامات این شرکت به حساب می‌آید. این شرکت همچنین با برگزاری رویدادها، ایونت‌ها و دوره‌های آموزشی ادواری این هلدینگ به عنوان مادر، رهبر و یا سهام‌دار عمده در شرکت‌های تابعه قصد ایجاد فضایی نوآورانه و فرهنگ‌سازی مناسب را در این خصوص دارد. طرح‌­ها، ایده­‌ها و پروژه‌های نوآورانه، ایجاد محصولات نوآورانه، ارتباط موثر با دانشگاه‌ها و بازار در خصوص شناسایی محصولات جدید و ایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری از جمله عواملی به شمار می‌آیند که در ارزیابی عملکرد شرکت‌های تابعه هلدینگ مانند میزان تولید، فروش، صادرات و سایر پارامترهای مالی و عملکردی شرکت­‌ها مورد ارزیابی­‌های ۶ ماهه قرار می­‌گیرند.

احمدی در پایان یادآور شد: در نهایت روشن است که تمام سازمان­‌ها برای بقا و رقابت­‌پذیری در دنیای امروز، به نوآوری و خلاقیت نیاز دارند. به‌کارگیری فرهنگ تغییر‌پذیری از جمله عواملی است که باید از ابتدا مورد توجه مدیران ارشد سازمان‌ها قرار گیرد. همچنین لازم است که در انتصاب مدیران، تمایلات و گرایش‌هایی مانند داشتن رویکرد نوآورانه، امکان ریسک‌پذیری، آمادگی و داشتن فعالیت‌های ابتکاری و پیشگامانه برای تصمیم‌گیری مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام//

در نهمین اجلاس سراسری نشان عالی مدیر سال،

۱۴:۰۳ /سه شنبه/۲۰ آذر ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مطرح کرد:

۸:۲۷ /چهارشنبه/۱۴ آذر ۱۴۰۳

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس:

۱۵:۴۵ /یکشنبه/۴ آذر ۱۴۰۳

محمدرضا پیرحسینلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۳۲ /شنبه/۹ تیر ۱۴۰۳

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌‎وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۴۰ /شنبه/۱۹ خرداد ۱۴۰۳

محمدرضا پیرحسینلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۵۱ /یکشنبه/۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نادر رضایی‌منش، مدیرعامل شرکت لعابیران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۲:۳۸ /شنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۲

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۹:۵۷ /شنبه/۵ آذر ۱۴۰۱

محمدرضا پيرحسينلو، مديرعامل منطقه ويژه صنايع معدنی و فلزی خليج فارس طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۳۷ /یکشنبه/۱ مهر ۱۴۰۳

حسنعلی رضایی‌مقدم، مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم

۱۶:۲۸ /شنبه/۱۹ خرداد ۱۳۹۷

مازاد نیروی انسانی، سنگی بر راه خروج وابستگی از نفت

۵:۲۴ /یکشنبه/۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

۱۶:۵۲ /سه شنبه/۳۰ مرداد ۱۴۰۳

نگاهی به دستاوردهای شرکت فولاد لجستیک در حوزه حمل‌ونقل

۹:۱۲ /شنبه/۱۰ تیر ۱۴۰۲

نگاهی به شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین؛

۱۳:۲۴ /سه شنبه/۱۵ اسفند ۱۴۰۲

اینفوگرافیک وسیع‌ترین منطقه ویژه اقتصادی اقتصادی ایران؛

۱۴:۱۳ /شنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۲

اینفوگرافی: نگاهی به پروژه‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات

۹:۴۲ /شنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۱

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/09/21

224500

فلزات آنلاین

1403/09/21

602348

فلزات آنلاین

1403/09/21

817274

فلزات آنلاین

1403/09/21

2905301

فلزات آنلاین

1403/09/21

25592

فلزات آنلاین

1403/09/21

13681

فلزات آنلاین

1403/09/21

41227

فلزات آنلاین

1403/09/21

49911

فلزات آنلاین

1403/09/21

42663

فلزات آنلاین

1403/09/21

41493

فلزات آنلاین

1403/09/21

27552

فلزات آنلاین

1403/09/21

29722

فلزات آنلاین

1403/09/21

28130

فلزات آنلاین

1403/09/21

36895

فلزات آنلاین

1403/09/21

34679

فلزات آنلاین

1403/09/21

56150

فلزات آنلاین

1403/09/21

27302

فلزات آنلاین

1403/09/21

41290

فلزات آنلاین

1403/09/21

45156

فلزات آنلاین

1403/09/21

4757900