سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۰۴ /دوشنبه/۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۹:۰۸ /شنبه/۲۲ دی ۱۳۹۷

وضع قوانین زیست‌محیطی جدید در دریاها؛ محرک هزینه‌های حمل

با استانداردهای جدید، هزینه‌های حمل‌‎ونقل دریایی بالا می‌رود

در اکتبر 2017 سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اعلام کرد که در ادامه سیاست کاهش افزودنی‌های سوخت گوگردی، از ابتدای سال 2020 میلادی کشتی‌ها باید گوگرد محتوی سوخت خود را از مقدار 3.5 درصد وزنی به مقدار 0.5 درصد وزنی کاهش دهند.

در اکتبر ۲۰۱۷ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اعلام کرد که در ادامه سیاست کاهش افزودنی‌های سوخت گوگردی، از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی کشتی‌ها باید گوگرد محتوی سوخت خود را از مقدار ۳٫۵ درصد وزنی به مقدار ۰٫۵ درصد وزنی کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، هدف اصلی از این سیاست که از آن تحت عنوان “پیمان بین‌المللی جلوگیری آلایندگی کشتی‌ها ” یا MARPOL یاد می‌شود، کاهش گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از کشتی‌ها در دریا است. آغاز این پیمان به سال ۱۹۷۳ برمی‌گردد؛ زمانی که برای کاهش مقدار مواد آلوده و خطرناک زیست‌محیطی که سوزانده و یا در دریا ریخته می‌شد، قوانین قبلی در پیمان بازل تغییر و به‌روزرسانی شد و به‌صورت پیمان حاضر در آمد.

در نواحی کنترل میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای (ECA) که به‌صورت سخت‌گیرانه‌ای سیاست حداقل گوگرد محتوی (کمتر از ۰٫۱ درصد) اعمال می‌شود، شرایط به منوال قبل باقی خواهد ماند. سایر نواحی تحت پیمان MARPOL و شرایط آن، عبارتند از : دریای بالتیک، دریای شمالی، نواحی مشخصی در آمریکای شمالی و نواحی مشخصی از دریای کارائیب.

گرچه هنوز شفافیت دیده نمی‌شود، با این وجود در چشم‌انداز فعلی بعضی نقاط روشنی نیز وجود دارد. یکی از نکات منفی در این‌باره این است که با وجودی که تنها یک‌سال به عملی شدن این قانون باقی مانده است، هیچ‌گونه اقدام عملی در بین صاحبان کشتی‌ها مشاهده نشده است.

در حال حاضر یک احتمال بالایی وجود دارد که می‌تواند پیش‌بینی قیمت‌ها (هزینه‌های حمل و نقل) را محقق نسازد و همچنین هنوز به‌طور دقیق نحوه تأثیر آن از لحاظ ریسک قیمتی و همچنین مسائل لجستیکی مشخص نیست. به گفته مارتین لاسک سردبیر نشریه کشتی و کانتینر، تصمیم جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی از سال ۲۰۲۰، یکی از تعیین‌کننده‌ترین تصمیمات از زمان جایگزین کردن زغال‌سنگ به عنوان سوخت بوده است.

در حال حاضر حداکثر مقدار گوگرد محتوی مجاز برای سوخت‌های کشتی‌ها حدود ۳٫۵ درصد است؛ در حالی که میانگین مقدار گوگرد سوخت سنگین نفتی (HFO) که رایج‌ترین نوع سوخت دریایی تا به امروز بوده، در حدود ۲٫۷ درصد است.

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، مقدار حداکثر مجاز گوگرد محتوی تا سال ۲۰۲۰، به ۰٫۵ درصد کاهش خواهد یافت. تنها کشتی‌هایی که مجهز به سیستم تصفیه گاز خروجی (اسکرابر) هستند از سال ۲۰۲۰ قادر خواهند بود همان مخزن سوخت کنونی را داشته باشند و طی یک بررسی که اخیرا انجام شده حداکثر تنها ۲۰ درصد صاحبان کشتی قادر به نصب اسکرابر هستند. سایرین مجبور خواهد بود برای جلوگیری از انتشار گوگرد، از سوخت‌های جایگزین دیگری همچون LNG استفاده کنند.

تعدادی از تولیدکنندگان سوخت، در حال حاضر سوخت‌هایی با گوگرد محتوی کمتر از ۰٫۵ درصد تولید می‌کنند اما دشواری در ساخت این محصولات، باعث شده میزان تولید بالایی نداشته باشند و در حال حاضر به مراکز پالایشگاهی بزرگ در سنگاپور و ARA محدود می‌شود.

همچنین این نوع سوخت‌ها، پریمیوم و قیمت‌های بیشتری را نسبت به سایر سوخت‌ها در بازار دارند. در این بین گروه اندکی از کشتی‌ها از LNG (گاز طبیعی مایع) استفاده می‌کنند و این می‌تواند یک فرصت استثنایی برای تولید این محصولات پدید آورد.

انتظار می‌رود اغلب کشتی‌ها، سوخت‌های خود را به MGO (گازوئیل دریایی) تغییر دهند که با هزینه کمتری نسبت به سایر سوخت‌ها، تحت فرآیندهای پالایش ثانویه می‌توان مقدار گوگرد آن را به حد مطلوب کاهش داد. این آسان‌ترین مسیر به ‌نظر می‌رسد؛ چرا که به سرمایه‌گذاری چندانی نیازی ندارد، اما در عمل چون قیمت بالاتری نسبت به سایر سوخت‌ها (همچون HFO) دارد سبب افزایش هزینه‌های حمل خواهد شد.

به عنوان مثال داده‌ها نشان می‌دهند در ۵ سال گذشته میانگین قیمت هر تن MGO نسبت به HFO در روتردام، بالغ بر ۲۵۵ دلار بیشتر بوده است. انتظار می‌رود کاهش تقاضای سوخت فسیلی منجربه کاهش قیمت سوخت HFO و بالا رفتن قیمت MGO شود. در نمودار شماره ۱، قیمت‌های فعلی ۲ سوخت در بنادر مختلف مقایسه شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه:

۱۰:۰۸ /یکشنبه/۲۴ فروردین ۱۴۰۴

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه:

۸:۳۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

به منظور ساخت پروژه «Development Road»،

۱۱:۵۴ /یکشنبه/۲۸ بهمن ۱۴۰۳

به همت کارکنان شرکت لکوموتیو ریل اروند حاصل شد؛

۱۴:۱۳ /دوشنبه/۱ بهمن ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۱:۲۸ /یکشنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۱۳ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۲۰ /شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۲

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۸:۵۵ /شنبه/۲۶ آذر ۱۴۰۱

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۹:۵۳ /چهارشنبه/۲ آذر ۱۴۰۱

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۷:۰۳ /چهارشنبه/۱۸ آبان ۱۴۰۱

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۱۲:۰۶ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

طی سال‌های 23-2011 صورت پذیرفت؛

۵:۳۲ /سه شنبه/۲ بهمن ۱۴۰۳

صعود شاخص بالتیک پانامکس

۱۲:۰۵ /جمعه/۱۸ خرداد ۱۴۰۳

رشد 100 درصدی شاخص بالتیک در 3 ماهه دوم 2019؛

۵:۳۱ /شنبه/۲۲ تیر ۱۳۹۸

بهبود نرخ کشتیرانی در 2 ماه اخیر

۱۴:۵۰ /شنبه/۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

مشاور رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو:

۶:۱۰ /شنبه/۱۵ شهریور ۱۳۹۹

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/01/31

250417

فلزات آنلاین

1404/01/31

936636

فلزات آنلاین

1404/01/31

1427243

فلزات آنلاین

1404/01/31

1167989

فلزات آنلاین

1404/01/31

29636

فلزات آنلاین

1404/01/31

18200

فلزات آنلاین

1404/01/31

44897

فلزات آنلاین

1404/01/31

65608

فلزات آنلاین

1404/01/31

49801

فلزات آنلاین

1404/01/31

44683

فلزات آنلاین

1404/01/31

39489

فلزات آنلاین

1404/01/31

37093

فلزات آنلاین

1404/01/31

36366

فلزات آنلاین

1404/01/31

43793

فلزات آنلاین

1404/01/31

40327

فلزات آنلاین

1404/01/31

61527

فلزات آنلاین

1404/01/31

34296

فلزات آنلاین

1404/01/31

45170

فلزات آنلاین

1404/01/31

56661

فلزات آنلاین

1404/01/31

6564400