در حالی که محدودیتهای برق و گاز بدنه صنعت فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است، شرکت فولاد هرمزگان در هشت ماهه امسال توانست سهم قابلقبولی از میزان عرضه تختال در تالار اصلی بورس کالا جهت عرضه در بازار داخلی و بیش از ۴۰ درصد از حجم قراردادها را به خود اختصاص دهد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، میزان عرضه محصولات فولادی (تختال) در بورس کالا بیانگر این است که در هشت ماهه امسال، بیشترین میزان حجم معاملات در تالار اصلی بورس کالا مربوط به شرکت فولاد هرمزگان بوده که عدد ۴۲۱ هزار تن برای آن از هفتم فروردین ماه تا ۲۳ آبان ماه به ثبت رسیده و شرکتهای فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و فولاد جهان آرا اروند در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند.
با عرضه تختال در تالار اصلی بورس کالا در بازه زمانی از فروردین ماه تا آبان ماه ۱۴۰۳، حجم معاملات صورتگرفته برابر با یک میلیون و ۴۵ هزار و ۱۰۰ تن بوده است. همانگونه که اشاره شد، بالاترین حجم قرارداد متعلق به شرکت فولاد هرمزگان با نماد «هرمز» در تالار اصلی بورس کالا بوده و این یعنی نزدیک به ۴۰ درصد از حجم قراردادها به فولاد هرمزگان تعلق داشته است.
در همین حال، از ارزش کل معامله صورتگرفته که برابر با ۲۴۲ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال است، سهم فولاد هرمزگان نزدیک به ۴۰ درصد و عدد آن به میزان ۹۷ هزار ۵۴۴ میلیارد ریال بوده است.
نکته مهم اینکه بیشترین حجم معاملات در تالار اصلی بورس کالا در بازه زمانی یک ماهه از شهریور تا مهر ماه بوده و ۲۱۰ هزار تن تختال توسط شرکت فولاد هرمزگان به خریداران بورسی عرضه شده است.
حال این موضوع مطرح میشود که شرکت فولاد هرمزگان در شرایطی توانسته است فروش قابلقبولی داشته باشد که در بازار داخلی شاهد رکود شدید ناشی از نبود نقدینگی در شرکتهای تولیدکننده فولادی هستیم و سختگیریهای سیستم بانکی در گشایش «LC» برای تامین مالی آنها نیز وجود دارد.
موضوع دیگری که با شروع فصل سرما گریبان فولادسازان ایرانی را گرفته و در نهایت منجر به خسارات و ضرردهی قابلتوجهی برای آنها شده، اعمال محدودیتهای انرژی بیش از سالهای گذشته است و اگر تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشود، متاسفانه شاهد کاهش تولید در بخش عمدهای از زنجیره فولاد خواهیم بود و در نهایت آنچه از دست خواهد رفت، درآمد و سوددهی برای فولادسازان است.
بر اساس آنچه گفته شد، داشتن برنامهریزی مشخص برای بازار فولاد و رفتن به سمت یک استراتژی مشخص برای ایجاد ثبات در بازار داخلی به شدت لازم و ضروری است؛ اقدامی که امروزه بسیاری از کشورهای صنعتی و فولادساز برای مقابله با واردات محصولات فولادی به ویژه محصولات چینی اتخاذ کردهاند و به سمت اقتصادی ساختن تولیدات داخلی خود و در نهایت حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود رفتهاند.
عوامل موثر بر بازار فولاد چیست؟
نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از مهمترین عوامل بیرونی، تاثیر قابلتوجهی بر بازار فولاد ایران میگذارد. برای درک بهتر این تاثیر و اتخاذ تصمیمات مدیریتی و سیاستگذاری بهتر، میتوان از روشهای مدلسازی استفاده کرد؛ چراکه مدلسازی (نقشهای مشخص از پدیدهها، واقعیتها، رویدادها، مفاهیم و موضوعات) به ما این امکان را میدهد تا روابط پیچیده بین متغیرهای مختلف را شناسایی و رفتار بازار فولاد را در آینده دقیقتر پیشبینی کنیم.
متغیرهای کلیدی در مدلسازی شامل نرخ ارز، قیمت فولاد (شمش، ورق، مقاطع مختلف)، هزینههای تولید (مواد اولیه، انرژی، نیروی کار)، تقاضای داخلی و خارجی (تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی و خارجی)، سیاستهای دولت (سیاستهای پولی، مالی و صنعتی دولت) و در نهایت عوامل جهانی (قیمتهای جهانی فولاد، نرخ بهره جهانی، رشد اقتصادی جهانی) است.
در واقع اهمیت مدلسازی از اینجا برای ما آشکار میشود که میتوانیم مکانیسمها را بهتر درک کنیم و تاثیرات نرخ ارز بر بازار فولاد را بشناسیم و در ادامه مسیر، توان بیشتری در پیشبینی رفتار و فرایندهای پیش روی بازار داشته باشیم تا در نهایت تصمیمگیری درستی انجام دهیم. از سوی دیگر، با ارزیابی سیاستهای حاکم بر بازار و در نهایت استفاده از نتایج مدلسازی، میتوان تصمیمات بهینهای در زمینه تولید، سرمایهگذاری و صادرات اتخاذ کرد.
سخن آخر…
در شرایطی که صنعت فولاد کشور یکی از صنایع استراتژیک است و جایگاه مهمی در اقتصاد ملی دارد، توجه به نیازها و درخواستهای تولیدکنندگان فولاد که از جمله مهمترین آنها تامین منابع انرژی و اعمال تعرفه برای واردات محصولاتی فولادی به کشور است، میتواند گامی بزرگ برای رسیدن به اهداف تعریف شده برای صنایع فولادی ایران باشد.
انتهای پیام//