یک خط آهن ملی سراسری در عمان، مرز امارات را به بندر صحار، مسقط و بندر جدید دوقم متصل خواهد کرد و شهر جنوبی صلاله، بخشی از یک شبکه ریلی وسیعتر در خلیج فارس خواهد بود. این شبکه که قرار است از مرز کویت با عراق آغاز و به مسقط برسد، از سال ۲۰۰۸ در حال احداث بوده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، با تصمیم دولت عمان مبنی بر توسعه خط آهن به سمت جنوب، بهتدریج بخش جنوبی عمان به شبکه ریلی و در آینده نزدیک، فواصل دورتر از آن نیز را به این شبکه متصل خواهد کرد؛ با اجرای این پروژه کشور عمان نیز به شبکه ریلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس میپیوندند. نمودار ۱، طول فازهای مختلف پروژه ریلی مورد نظر را نشان میدهد.
انتظار میرود با راهاندازی این شبکه ریلی، ظرفیت بنادر عمان در دریای عرب به حداکثر مقدار خود برسد. به این ترتیب، این منطقه سلطاننشین امیدوار است تا با تقویت حملونقل ریلی خود، شرکتهای کشتیرانی بینالمللی بهجای معطل شدن در بنادر پر ازدحام خلیجفارس، راهی سواحل این کشور در دریای عمان شوند.
بهعلاوه، عمان از این طریق، یک مسیر جایگزین، برای حملونقل دریایی در خلیج فارس ارائه میکند تا در صورتی که تنشهای منطقهای، کشتیرانی از طریق تنگه استراتژیک هرمز را مختل کند، بتواند موثر واقع شود. تنگه هرمز در حال حاضر مجرای عبور بیش از یکسوم نفت خام دنیا است.
این خط آهن که مخصوص تردد قطارهای سوخت دیزلی طراحی شده، قرار است علاوه بر حمل بار، ویژه جابهجایی مسافر نیز باشد. همچنین از دیگر ظرفیتهای آن میتوان به بهبود سطح دسترسی به نقاط دور عمان و بهبود فعالیت اقتصادی در نواحی دور از پایتخت، اشاره کرد.
البته، خودرو، همچنان وسیله محبوب برای تردد شخصی در خلیج فارس محسوب میشود؛ با این وجود ممکن است مسافرت به این طریق نیز در بین عمانیها رواج پیدا کند.
طول این خط آهن بیش از ۲ هزار و ۲۴۴ کیلومتر است و هزینه احداث آن بیش از ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است و قرار بود اجرای آن از سال ۲۰۱۵ شروع آغاز شود، با این حال تنها مطالعات اولیه این پروژه آغاز شده و به گفته مقامات عمان با وجود ابراز علاقه بیش از ۲۰ شرکت خارجی، آنها هنوز منتظر یک سرمایهگذار جدی جهت اجرای این پروژه هستند.
گفتنی است طراحی، برنامهریزی و ساخت آن توسط کنسرسیومی از شرکتهای بینالمللی انجام خواهد شد، اما دولت عمان در نظر دارد از این فرصت برای اشتغالزایی و استفاده از نیروی کار بومی استفاده کند. مانند ساخت جادهها در عمان، خط آهن دو مسیری با توجه به وجود جغرافیای کوهستانی و سنگی در این کشور، یک چالش مهندسی بزرگ بهحساب میآید؛ چرا که نیازمند پل، تونل و زیرگذرهای زیادی خواهد بود.
برنامهریزی برای افتتاح این شبکه در انتهای سال جاری میلادی انجام شده بود، با این وجود و به ویژه با در نظر گرفتن نرخ پیشرفت فعلی این پروژه، افتتاح آن سر موعد مقرر بسیار خوشبینانه بهنظر میرسد.
پیشبینی میشود پس از افتتاح این شبکه ریلی، ارزش بازار بخش حمل و نقل عمان به ۱۲ میلیارد دلار برسد. این چشمانداز مثبتی برای صنعت در حال رشد حمل و نقل عمان خواهد بود و نیز کمک شایانی به موضوع تنوع اقتصادی در این کشور خواهد کرد.