در مقایسه با سرعت تثبیت موقعیت بسیاری از شرکتهای خودروسازی معتبر، شرکت «NIO» در حال حاضر در تلاش است تا به عنوان یک شرکت تازه وارد پا به این عرصه بگذارد. این شرکت به عنوان یک تازه وارد درصنعت خودروسازی چین، به عرصه رقابت برای تامین منابع لیتیوم پیوست و هماکنون نیز در این زمینه پیشگام است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در روز ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی، شرکت استخراج لیتیوم استرالیایی با نام «Greenwing Resources» اعلام کرد که بر سر قرارداد تامین سرمایه استراتژیک با شرکت «Blue Northstar Limited» به عنوان شرکت زیرمجموعه شرکت «NIO» برای تسریع پروژه دریاچه نمک «San Jorge» خود در آرژانتین به توافق رسیده است. به علاوه شرکت «NIO» به عنوان شریک بالقوه و ضمانتکننده فروش اوراق بهادار این شرکت خواهد بود. گزارش شده است که پروژه «San Jorge» در منطقهای مثلثی شکل با منابع لیتیوم و دارای حق اکتشاف و مساحت حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع واقع شده است.
این قرارداد را میتوان به دو بخش تقسیم کرد. نخست، اشتراک سهام است که شرکت«NIO» حدود ۱۲ میلیون دلار استرالیا به شرکت «Greenwing Resources» پرداخت میکند تا برای ۲۱٫۸۱۸٫۱۸۲ سهم این شرکت با قیمت عرضه ۰٫۵۵ دلار استرالیا به ازای هر سهم، پرداخت اشتراک داشته باشد و در عین حال شرکت «NIO» پس از تکمیل پروژه، حدود ۱۲٫۱۶ درصد از سهام خود را در اختیار بگیرد.
دوم، گزینه درخواست است که شرکت «NIO» همچنین میتواند یک گزینه درخواست برای اشتراک ۲۰ درصد تا ۴۰ درصدی در پروژه دریاچه نمک «San Jorge» ارائه کند. این گزینه را میتوان ظرف ۳۶۵ روز پس از انتشار گزارش «JORC» برای پروژه دریاچه نمک «San Jorge» یا در صورت دستیابی به قرارداد با قیمت ۴۰ تا ۸۰میلیون دلار اعمال کرد.
در همین حال، شرکت «Greenwing Resources» اطمینان حاصل میکند که گزارش «JORC» تا روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد و پس از اعمال این گزینه، شرکت «NIO» به صورت مستقیم محصولات پروژه دریاچه نمک را بر اساس سود سهام مالکانه خود در شرکت «Andes Litio» خریداری خواهد کرد.
عدم تعادل بین عرضه و تقاضا ناشی از کمبود منابع لیتیوم، به یک توافق عمومی در صنعت تبدیل شده است. این یک روند جدید برای صنعتگران زنجیره نهایی بوده است که به عرصههای صنایع بالادستی ورود کنند تا یک سیستم زنجیره تامین لیتیوم پایدار ایجاد شود و بر همین اساس، هزینههای تولید را کاهش داده تا بتوان از طریق یکپارچهسازی منابع صنایع بالادستی، تامین منابع مالی را تضمین کرد. در این نبرد برای تامین منابع لیتیوم، شرکت «NIO» اولین شرکت خودروسازی نیست که تلاش میکند تامین لیتیوم را تضمین کند. مدتها قبل از این شرکت، شرکتهای خودروسازی پیشرو بینالمللی دیگری چون تسلاBYD» ، «BMW»، «Great Wall Motor و «Renault»، موقعیت خود را در تامین منابع لیتیوم تثبیت کردهاند و در ادامه میتوان به بخشی از این موارد اشاره کرد.
شرکت تسلا، با شرکتهای «Ganfeng Lithium» و «Yahua Group» برای ایجاد یک همکاری تامین پایدار برای عرضه هیدروکسید لیتیوم وارد شراکت شد و علاوهبراین، قراردادی پنج ساله با شرکت «Liontown» برای خرید ۷۰۰هزار تن کنسانتره اسپودومن از سال ۲۰۲۴ به بعد امضا کرد. همچنین شرکت تسلا یک قرارداد تعهد خرید چهار ساله با شرکت «Core» برای تامین کنسانتره اسپودومن با عرضه تجمعی ۱۱۰ هزار تن به امضا رساند. این شرکت یک قرارداد تعهد خرید پنج ساله دیگری نیز با شرکت «Piedmont» به امضا رساند.
شرکت«BYD» به طور راهبردی در شرکت «Chengxin Lithium Energy» سرمایهگذاری کرد و یک قرارداد همکاری با شرکت «Youngy Group» به امضا رساند. همچنین این شرکت در ۱۸ درصد از سهام شرکت «Zabuye Lithium» سرمایه گذاری کرد. این شرکت یک سرمایهگذاری مشترک با شرکت «Lanke Lithium» انجام داد تا به طور مشترک یک پروژه دریاچه نمک با قابلیت برداشت ۳۰ هزار تن لیتیوم را استخراج کنند. به علاوه، شرکت «BYD» در ۶ معدن اسپودومن در قاره آفریقا و در پروژه توسعه منابع شهر «Yichun» سرمایهگذاری کرد.
شرکت «BMW» یک تفاهمنامه شراکتی با شرکتهای «Ganfeng Lithium» و «Livent» و یک یادداشت تفاهم با شرکت «European Lithium» برای به دست آوردن ۱۰۰ درصد مقدار تولید هیدروکسید لیتیوم برای پروژه یکپارچه خود به امضا رساند.
شرکت «Great Wall Motor» از طریق سرمایهگذاری در سهام سرمایه با شرکت «pilbara»، یک یادداشت تفاهم و همکاری و یک قرارداد ۶ساله تعهد خرید کنسانتره اسپودومن با عرضه تضمینی سالانه ۲۰ هزار تن به امضا رساند. به علاوه شرکت زیرمجموعه آن یعنی «SVOLT Energy»، یک قرارداد همکاری راهبردی با شرکت «Ganfeng Lithium» برای انجام همکاری چندجانبه در تامین و فروش نمک لیتیوم و همچنین توسعه منابع امضا کرد.
شرکت «Renault» قرارداد تعهد خرید ۶ ساله با شرکت «Vulcan» برای عرضه ۲۶ هزار تا ۳۲ هزار تن محصولات لیتیومی از سال ۲۰۲۶ به بعد امضا کرد.
در مقایسه با سرعت تثبیت موقعیت بسیاری از شرکتهای خودروسازی معتبر، شرکت «NIO» در حال حاضر در تلاش است تا به عنوان یک شرکت تازه وارد پا به این عرصه بگذارد. این شرکت به عنوان یک تازه وارد درصنعت خودروسازی چین، به عرصه رقابت برای استخراج منابع لیتیوم پیوست و هماکنون نیز در این زمینه پیشگام است. تاکنون، روند تثبیت موقعیت روبهرشد نیروهای کار جدید خودروسازی در زمینه باتری ثابت مانده است و تنها تعداد کمی از نیروهای کار جدید توانستهاند فعالیت خود در زمینه منابع معدنی را آغاز کنند.
با ادامه افزایش قیمت لیتیوم در نیمه دوم سال جاری، رقابت برای تامین منابع لیتیوم همچنان داغ است. حال سوالی که در این حین مطرح میشود، این است که این رقابت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟