مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ضمن برشمردن مزایای پروژه پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی که توسط هیمکو در حال اجراست، گفت: امیدواریم پروژههایی مانند هیمکو به توسعه پایدار اقتصادی با رعایت ملاحظات زیستمحیطی منجر شود.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، هدف از تاسیس شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، ایجاد یک پایانه مکانیزه اختصاصی برای مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی است. این پایانه با بهرهگیری از تجهیزات مکانیزه، اتوماسیون و فناوریهای پیشرفته، موجب افزایش سرعت، کاهش هزینهها و بهبود قابل توجه ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست خواهد شد.
حبیب مسیح تازیانی، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان طی گفتوگویی اظهار داشت: هرمزگان به عنوان قطب توسعه اقتصادی به ویژه در حوزه دریامحور، نقش مهمی در حملونقل دریایی کشور ایفا میکند. این استان با دارا بودن بزرگترین بنادر و چندین بندر صادراتی و وارداتی، میتواند از فناوریهای مدرن برای تسهیل صادرات و واردات بهره ببرد.
وی تصریح کرد: طی چند دهه گذشته، بندر شهید رجایی شاهد تحولات مهمی بوده است. به عنوان مثال، استفاده از جرثقیلهای کانتینری (گنتری) برای جابهجایی کانتینرها، پیشرفتهای قابلتوجهی ایجاد کرده است. در زمینه تخلیه سایر کالاها مانند محصولات فلهای نیز اقداماتی صورت گرفته است. برای مثال، تخلیه گندم اکنون با مکندههای پیشرفته انجام میشود که در مقایسه با روشهای قدیمی، ضایعات و آلودگی کمتری دارد.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه به پروژه پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی که توسط هیمکو اجرا میشود، اشاره کرد و افزود: پس از بهرهبرداری از این پروژه، صادرات و واردات مواد معدنی به صورت مکانیزه و از طریق ریل انجام میشود. به این ترتیب، هنگام پهلوگیری کشتی، مواد معدنی از طریق خطوط ریلی متصل به اسکله، مستقیما به کشتی منتقل میشوند. سیستم واگنبرگردان کاملا مکانیزه است و دیگر نیازی به تخلیه دستی توسط کارگران نیست. این فرایند، حملونقل چندمرحلهای را حذف کرده و باعث کاهش آلودگیهای ناشی از جابهجاییهای مکرر میشود.
مسیح تازیانی خاطرنشان کرد: مزایای این روش شامل کاهش خسارت در حملونقل، صرفهجویی اقتصادی و زیستمحیطی، افزایش سرعت عملیات و کاهش دپوی مواد معدنی است. همچنین این سیستم، از پراکندگی آلودگی در شرایط جوی مانند وزش باد جلوگیری میکند. این فرایند، حملونقل ریلی پیوستهای را از معدن تا کشتی و بالعکس برای صنایع داخلی فراهم میآورد. امیدواریم پروژههایی مانند هیمکو به توسعه پایدار اقتصادی با رعایت ملاحظات زیستمحیطی منجر شود.
وی مطرح کرد: متاسفانه برخی صنعتگران به دلیل هزینهبر بودن الزامات زیستمحیطی، این بخش را به انتهای پروژه موکول میکنند که این امر بر توجیه زیستمحیطی و توسعه پایدار فعالیتهای صنعتی تاثیر منفی میگذارد. گاهی نیز اقدامات اولیه انجام شده اما به مرور از اولویت خارج میشود. به عنوان مثال، نوسازی نوار نقالههای حامل مواد و همچنین عملکرد واگنبرگردانها باید به طور منظم در دستور کار شرکتها قرار گیرد.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در پاسخ به این سوال که آیا این پروژه کاملا منطبق بر اصول زیستمحیطی پیش میرود یا خیر، خاطرنشان کرد: ما با اصل این پروژه مشکلی نداریم اما برای تکمیل گزارشهای ارزیابی زیستمحیطی، تکالیفی بر عهدهی سرمایهگذار گذاشته شده است که تحقق آن به تکمیل انتظارات ما و انطباق کامل پروژه با اصول زیستمحیطی کمک شایانی میکند.
انتهای پیام//