جورج کارکامپاسیس، مدیر بخش اقتصاد چرخشی و مواد اولیه در انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا در مصاحبه اخیر با موسسه «S&P Global Commodity Insights» گفت: اتحادیه اروپا در راستای فراهم کردن شرایط رقابتی عادلانه در بخش بازیافت آلومینیوم در مقیاس جهانی، به دنبال ارائه طرحی برای حفظ قراضههای آلومینیومی در قاره سبز است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از وبسایت خبری «CarbonCredits»، به نظر میرسد برای صنعت آلومینیوم قاره سبز، حفظ قراضههای آلومینیومی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف حمایت از بخش بازیافت آلومینیوم و در امان ماندن از نوسانات بخش انرژی به یک اولویت تبدیل خواهد شد.
بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا، انرژی به طور متوسط حدود ۴۰ درصد از هزینههای کلی در فرایند تولید آلومینیوم را به خود اختصاص داده است.
جورج کارکامپاسیس، مدیر بخش اقتصاد چرخشی و مواد اولیه در انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا در این راستا بیان کرد: برای تولید آلومینیوم ثانویه، تنها به ۵ درصد انرژی مورد نیاز در روند تولید آلومینیوم اولیه نیاز است؛ بدین معنا که با بازیافت قراضههای آلومینیومی، در مصرف برق به طور چشمگیری صرفهجویی خواهد شد.
وی عنوان کرد: صادرات قراضه ارزشی معادل صادرات انرژی دارد. به همین دلیل با افزایش بازیافت قراضه و استفاده از آن توسط تولیدکنندگان، میزان انرژی مورد نیاز برای فرایند تولید با کاهش قابلتوجهی همراه خواهد بود.
کارکامپاسیس در ادامه مطرح کرد: استفاده از قراضه بیشتر در قاره اروپا، یک معالمه دو سر برد خواهد بود؛ بدین معنا که افزایش حجم استفاده از قراضهها، دستیابی به اهداف تعیین شده برای فرایند کربنزدایی را سرعت بخشیده و جایگاه قاره سبز در بازار رقابتی و جهانی بازیافت را ارتقا میبخشد.
اروپا همچنان یک صادرکننده محض قراضه آلومینیومی است
به نظر میرسد اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدفگذاری طرح حفظ قراضههای آلومینیومی در کشورهای قاره سبز با چالشهایی جدی روبهرو است. در همین راستا، قاره اروپا از سال ۲۰۰۲ تاکنون یک صادرکننده محض قراضه آلومینیومی بوده است.
طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا، حجم صادرات قراضه آلومینیوم اتحادیه اروپا با ۱۸ درصد افزایش، سالانه به ۱٫۱۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید. بر اساس گزارش مذکور، بیشتر حجم محموله قراضههای آلومینیوم از مبدا اروپا به مقصد کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) بوده و حدود ۲۸ درصد از این محمولههای صادراتی به مقصد هند ارسال شده است.
به گفته وی، دلایل متعددی را میتوان برای افزایش صادرات حجم بسیار بالایی از قراضه آلومینیومی از مبدا اروپا اعلام کرد. یکی از این دلایل مربوط به وجود سیستمهای ناکارآمد در خصوص فرایند جمعآوری، جداسازی و پیشفرآوری در قاره اروپا بوده که نیازمند برطرف شدن و استقرار سیستمهای بهروزتری است.
مدیر بخش اقتصاد چرخشی و مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا خاطرنشان کرد: صنعت بازیافت به ویژه آلومینیوم در اروپا در مقایسه با صنعت مذکور در سایر کشورهای جهان به خصوص چین که حجم بالایی از یارانه به آن پرداخت شده، قابل مقایسه نیست و در آن موضوعی با عنوان رقابت عادلانه، مولفهای نامفهوم به نظر میرسد.
حرکت به سمت تدوین قوانین در راستای ایجاد فضای رقابتی عادلانه در بازیافت
کارکامپاسیس اظهار داشت: مشکل اصلی اتحادیه اروپا این است که این اتحادیه، هدفگذاریهای بسیار سختگیرانهای در خصوص قوانین حفاظت از محیط زیست وضع میکند و با کشورهایی وارد رقابت شده که اهمیتی به قوانین زیستمحیطی نمیدهند و یا حداقل قوانین وضع شده از سوی کشورهای مذکور نسبت به قوانین تدوین شده از سوی اتحادیه اروپا عملکرد بسیار ضعیفتری دارند.
وی تصریح کرد: برای اینکه صنعت آلومینیوم اروپا سهم قابلتوجهی در بازار جهانی داشته باشد، باید این اطمینان حاصل شود که قوانین زیستمحیطی در صنعت مذکور به گونهای وضع میشوند که انعکاسی جهانی خواهد داشت.
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: مسئولیتهای اجتماعی و قوانین زیستمحیطی وضع شده در اروپا، تشریفات اداری و هزینههای تحمیلی زیادی به همراه دارد. از همین رو، نمیتوان از آنها به عنوان الگویی در سایر کشورهای جهان استفاده کرد.
کارکامپاسیس مطرح کرد: کمیسیون اروپا از قبل اقداماتی را برای رفع این مشکلات از طریق بازنگری در قوانین وضع شده در بخش حملونقل پسماندها انجام داده است که البته لازم و کافی به نظر نمیرسد.
به گفته وی، قوانین بخش حملونقل پسماندها که در ماه می ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته شد، همراه با قوانینی که از ماه می ۲۰۲۷ اجرای آن آغاز میشود، کشورهای غیراتحادیه اروپا را ملزم میکند که به کمیسیون اروپا اطلاع دهند مایل به واردات پسماند و مدیریت آن به شیوهای پایدار از کشورهای عضور اتحادیه هستند.
علاوهبراین، شرکتهای مستقر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا که پسماندها را به سایر کشورهای غیر عضو صادر میکنند، باید اطمینان حاصل کنند که تاسیسات آنها تحت نظارت یک سازمان ناظر مستقل برای ارزیابی اقدامات شرکتهای مذکور از لحاظ سازگاری با محیط زیست قبل از صادرات پسماندها قرار خواهد گرفت.
کارکامپاسیس ابراز کرد: به عبارت دیگر، قوانین وضع شده در بخش حملونقل پسماندها باید به گونهای اجرا شوند که تمایل شرکتهای مستقر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای حفظ بیشتر قراضهها به خصوص قراضههای آلومینیومی افزایش دهد، چراکه از قبل تاسیساتی که قوانین زیستمحیطی را رعایت میکنند در اتحادیه اروپا وجود دارد.
آینده برای بخش آلومینیوم اروپا روشن است
انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا امیدوار است که استراتژی اتحادیه اروپا موجب حفظ هرچه بیشتر قراضههای آلومینیومی در قاره سبز شود.
کارکامپاسیس با اشاره به گزارش اخیر ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا که در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر شد، تاکید کرد: پیشبینی رشد رقابتپذیری بخش آلومینیوم ثانویه در اتحادیه اروپا و پیشنهاد ایجاد یک بازار یکپارچه قراضه و موارد اولیه بازیافتی یک گام بسیار مثبت در همین راستا تلقی میشود.
مدیر بخش اقتصاد چرخشی و مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید بر روی استراتژی حفظ هرچه بیشتر قراضه در قاره سبز متمرکز شود و نباید نسبت به صادرات محصولاتی که خود به شدت در آینده به آن نیاز خواهد داشت، بیتفاوت باشد.
کارکامپاسیس خاطرنشان کرد: البته اتحادیه اروپا پیشنهادات دیگری را در خصوص بهبود نرخ بازیافت در قاره سبز ارائه داده که هنوز در مراحل اولیه بررسی و ارزیابی قرار دارد. یکی از این پیشنهادات، مربوط به ممنوعیت دفن قراضههای قابل بازیافت در محل دفن زبالهها است؛ بنابراین، هر قراضهای که قابلیت بازیافت داشته باشد، دفن آن در محلهای در نظر گرفته شده ممنوع خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: اقداماتی نیز در رابطه با افزایش کیفیت قراضههای قابلبازیافت به ویژه قراضههای آلومینیومی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دست انجام است.
انتهای پیام//