محمود اکبری گفت: شرایط تاثیرگذار بر قیمت تحت تأثیر عوامل خارج از بورس است. بورس شرایط تعیین قیمت معامله را به بازار تحمیل نمیکند و عامل گرانی نیست.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» بر اساس گزارشی از تسنیم، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: بعضی از انتقادها مطرح شده که معتقدند یک کالا پس از عرضه در بورس، احتمال رشد قیمت دارد. این انتقاد منطقی به نظر نمیرسد، چرا که بورس و محل تلاقی عرضه و تقاضای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان است.
محمود اکبری گفت: عوامل فراوانی در تعیین قیمت یک کالا اثر دارد و این موارد ارتباطی به بورس کالا ندارد، مانند نرخ تورم، بهره بانکی، نرخ تعادلی بین ارزهای خارجی و ارز داخلی، پیشبینی نرخ تورم و شاخصهای اقتصادی از جمله نرخ رشد یا کاهش سرمایهگذاری و استهلاک سرمایه، هزینه حمل و نقل و نیز هزینه مواد اولیه و انرژی و …
اکبری با اشاره به فراهم کردن یک بستر شفاف از سوی بورس ادامه داد: این که قیمت یک کالا در معامله افزایش یا کاهش مییابد، در بستر بورس این اتفاق رقم خورده اما عامل این اتفاق موارد دیگری است، به عنوان مثال نوع نگاه بخش صنعت و واحدهای اقتصادی به آینده صنعت و اقتصاد و میزان نقدینگی موجود در جامعه از عوامل موثر در این زمینه هستند.
وی افزود: شرکتی همچون مجتمع فولاد مبارکه نیز با اعتقاد به شفافیت بورس کالا در تالار بورس یا به صورت ثبت معاملات بهصورت مچینگ با قیمت کشف شده در بورس و مستقیم از کارخانه، محصول خود را به مصرفکنندگان واقعی که دارای خطوط تولید هستند، عرضه میکند. برای تداوم چرخه و رونق تولید در فولاد مبارکه و صنایع پاییندستی و جلوگیری از بروز مشکل برای خریداران باید نظام عرضه مستقیم در تالار بورس و سیستم مچینگ مانند ۱۵ سال گذشته تاکنون همچنان ادامه یابد.
اکبری با بیان این که حضور در بورس کالا شفافیت و کشف قیمت نسبتا منصفانهای را در فضای رقابتی در پی دارد، گفت: حضور در این بازار شفاف به دلیل کشف قیمتهای واقعی، یک مزیت برای دو طرف معامله محسوب میشود.
وی افزود: به عبارت دیگر، کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعتی نیز همچنان بر ساختار بورس و توسعه آن تأکید دارند، چرا که کاملترین و شفافترین بستر معاملاتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بورسها هستند.